Hur värderar ni er fritid?

Permalänk
Hedersmedlem

Hur värderar ni er fritid?

Det borde redan finnas minst ett par trådar här, men jag har inte hittat något med en snabb sökning.

Till arbetstid räknar jag både tiden på arbetsplatsen, samt transporten till och från. Även om jag kanske kan lyssna på en podcast, eller surfa lite på mobilen när jag pendlar, så är det inte min fritid som jag kan göra vad jag vill med.

Min arbetstid är den tid jag ger upp från den fria tiden i syfte att få lön. Lön är ju bra att ha för då kan man äta mat, ha tak över huvudet och köpa ny hårdvara då och då.

Min faktiska arbetade tid kan jag inte påverka, mitt jobb är nästan alltid heltid, 40h per vecka. Utan det är pendlingstiden som jag i störst utsträckning påverkar. Skulle ni byta 10% av fritid mot 10% mer i lön? Eller är fritiden värd mer? (eller mindre) än arbetstiden?

Tidigare i livet har jag alltid värderat pengar över fritid. Kunde jag ta extra pass eller extra timmar så gjorde jag det. När jag var timanställd på callcenter så kastade jag mig oftast över erbjuden tid. Även när man kände att det hade vart skönt att vila.
Säg att man har en ledig lördag. Och vid 8:30 ringer de och erbjuder jobb 10-22. 1H lunch. Jag är inställd på en slapp dag vid datorn, kanske någon öl på kvällen med en polare. Men jag vet att tackar jag nej är det detsamma som att tacka nej till 1500 kr efter skatt. Och i mitt huvud blev ekvationen. "om jag skulle ha arbetat idag, skulle jag då vara beredd att betala 1500kr för att slippa?"

Med åren (det har ju snart förflutit 20 år i arbetslivet här) så har jag börjat tänka annorlunda. När jag flyttade ned till Stockholm för jobb 2012 så hamnade jag i Ulriksdal, och jobb i Märsta. Det blev ca 55 min pendling i vardera riktning eller runt 40-45h i månaden. Det vill säga, jag lade en arbetsvecka i månaden på att ta mig till och från jobbet. Den insikten fick mig att skaffa bostad på promenadavstånd. Enligt resonemanget; jag är på jobbet 5 dar i veckan, och åker in till stan 1-2ggr i veckan, vettigare att ha nära till jobbet än till stan. Här var det ju inga problem, jag hade möjlighet att flytta och det kostade mig inget ekonomiskt att få mer fritid, win win!

Idag dock, har jag skaffat ett jobb med en bra ökad lön, men med pendling in mot stan. Och flytt är inte ett alternativ. (Bostadsmarknaden i Stockholm är vidrig) Pendlingen blir nu antingen 3h20m med SL och promenad eller 1h50m med bil (per dag) Och fritiden minskar ju då i samma omfattning. (Bilen spar tid, men kostar mer pengar per månad)

Men jag saknar att ha nära till jobbet och mer fritid, men jag vet inte riktigt vad jag anser att fritiden är värd i pengar. Ska jag ta ett jobb med lägre lön men mer fritid? Hur resonerar ni, hur värdesätter ni fritiden rent ekonomiskt? Hur mycket fritid är ni beredda att växla in mot pengar osv.

Permalänk
Medlem

Är inne lite på samma spår som du är med trådstarten. Ju äldre jag blivit desto högre känner jag att jag värderar min fritid och min tid generellt. Nu pendlar jag lik förbannat 2h om dagen så det går väl närmare 50h i veckan på jobb, men jag skulle inte slopa 10% av min fritid för 10% lön, hade nog snarare gått ned 10% i lön för att få 10% mer fritid.

Det märks även i hur man hanterar tjänster som installation av vitvaror och liknande saker. När man var yngre gjorde man allt sådant själv men nu är man villig att betala den extra pengen för att slippa lägga sin tid på det.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde samma val när jag pendlade 2h per dag. Var villig att gå ned i lön för att få ett jobb närmare hemmet.
Gav min nuvarande lön till tjejen som hade hand om konsultjobbet och fick + 2000 över vad jag hade innan. Men jag hade varit beredd att gå ned 2000 från början. Nu jobbar jag hemifrån och att ta mig till arbetsplatsen tar ca 20-30 min per dag men det börjar nu kännas långt efter ca 1 år fram och tillbaka med senaste 6 månaderna konstant hemifrån.
Jag är 25 år.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har 2 ungar i åldrarna 2 och 4, så fritid är ett ganska svävande begrepp. Här värdesätter jag egentiden högt de ca 60 minuterna man får om dagen mellan det att ungarna somnar och man själv ska i säng

Bytte nyligen jobb till ett utan beredskap och närmare hemmet, från 25minuter med cykel till 6 minuter.
Gick ned ganska kraftigt i lön då beredskapsarbetet kunde enkelt generera 30000 innan skatt och grundlönen gick jag ned 1200.
MEN! Det har gett så otroligt mycket mer att slippa kvälls och helgarbete och jag mår bättre både psykiskt och fysiskt.

Permalänk
Medlem

Jag är bara 25 år men jobbar aldrig övertid om det inte är extremt absolut megaviktigt för att vi ska hinna med deadline. Cyklar till jobbet på 10-15 minuter så min fritid är ungefär 6h och 30 min, 8h arbete + 1h lunch + 15 min fram och tillbaka från jobbet.
Detta är redan lite fritid enligt mig och att förlora mer tid är inte alls intressant.

Lite offtopic åt andra hållet istället,
Vi jobbade 80% (för 96% lön) under början av pandemin och det var väldigt mycket skönare! Kände inte samma jobbiga känsla på söndagen att det var dags för jobba igen så hoppas vi kan röra oss mot mindre arbetstid med bra lön.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Har själv börjat tänkt i samma banor även fast jag bara är 25. Skulle vara intresserad av att jobba 80% för att öka mina lediga dagar med 50%. Är inte intresserad av konsumtion generellt och mina hobbys kostar mig inget extra.

Har bara 20 minuter med cykel idag till jobbet, men jag ser det som extra motion jag inte får annars och det är trevligt att vara ute i friska luften. Men nu med Corona har jag jobbat hemifrån på i princip heltid sen mars 2020 så det är bara att gå upp från sängen och sätta sig vid datorn så är man på jobbet.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk till att försöka översätta fritid till pengar rakt av, skulle snarare säga att man nog ska försöka mäta trevnad på något vis, och att denna kräver både pengar och fritid, så det krävs ett visst mått av balans snarare än enbart en maximering av något av detta.
Att få mycket mer pengar mot att inte ha någon fritid hjälper ju liksom inte (annat än högst tillfälligt) i det sammanhanget.

Detta då om tiden utanför jobbet, det är förstås väldigt värdefullt om man har ett jobb man trivs med också.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag tänkte likandant som du innan, hade jag varit villig att betala så mycket som man fick för övertiden för att slippa.
Men med tiden så har det mesta ordat sig ekonomiskt och när man nu har hus, buffert och ett rejält sparande så har jag börjat tänka om. Är nu 34 år och har barn så livet är lite mer komplicerat än innan.

Nu tänker jag istället "Ändrar ersättningen vardagen/livet för mig?"
Gör det så jag kan köpa nåt jag inte kunde innan som jag vill ha? Nej, det kan jag ta från sparkontot.
"Behöver jag mer pengar?" Absolut, men ersättningen gör ingen större skillnad.

Så jag har taggat ner och försöker njuta av livet istället för att stressa runt, inte alltid så lätt.
Blir en del övertid men det är mer för att jag tycker att jobbet är kul, intressant och utvecklande.
Men så fort jag känner att övertiden gör att jag missar saker jag egentligen vill göra istället så säger jag nej.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Jag är skeptisk till att försöka översätta fritid till pengar rakt av, skulle snarare säga att man nog ska försöka mäta trevnad på något vis, och att denna kräver både pengar och fritid, så det krävs ett visst mått av balans snarare än enbart en maximering av något av detta.
Att få mycket mer pengar mot att inte ha någon fritid hjälper ju liksom inte (annat än högst tillfälligt) i det sammanhanget.

Detta då om tiden utanför jobbet, det är förstås väldigt värdefullt om man har ett jobb man trivs med också.

Allt har ett pris, det är intressant att se hur man tänker och värderar.
Ju mindre fritid jag har att spela med ju mer värdefull blir den ju. Har jag få timmar av mitt liv kvar att sälja så blir de dyrare och dyrare. Samtidigt, skulle jag gå ned 20% i arbete för 20% mindre i lön? Jag skulle klara mig på 80% av lönen, men det blir ju mindre pengar att spendera på mat/nöjen/resor/sparande etc.

Krasst räknat skulle jag klara mig på 50% av min lön, men då hade jag ingen buffert och inga pengar att använda på fritidssysselsättningar.

Permalänk
Medlem

Jag bytte jobb för kortare pendel och gick ner en hel del i lön.
Efter att ha haft 2+h dagligen(tåg) till att ha 40min (20min enkel väg med bil) kan jag bara säga att det är ett av mitt livs bästa val.

Är så fri - ingen stress med att hinna med tåg eller vara totalt slut när man kommer hem för man har suttit på ett tåg och jäst.
Jag är mycket positivare i vardagliga livet och på jobbet, har inget emot att stanna över lite om det skulle vara (nu har jag dock arbetat hemifrån sedan förra året).
Andra jobbet var man tvungen att passa tåg, så man stressade alltid i slutet av dagen för att hinna med tåg. Sen stressen när det var förseningar och man kunde ibland/ofta komma hem sent pga det.

Nä fy, aldrig igen.

Permalänk
Medlem

Om vi utgår från förutsättningen att du har en ordnad ekonomi, där högre lön inte är ett måste för att du skall ha en trivsam vardag;
1. Vad vill du hinna med på din fritid som du nu får skippa i och med ökad tid för pendling till jobbet?
2. Kan du förhandla till dig mer arbete hemifrån på t.ex. måndag/fredag för att öka den "effektiva" lediga tiden du har under helgen?

Om ekonomin inte sätter stopp för dig så kom ihåg att "den sista kostymen har inga fickor".

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

Mellan 10-29 åring så älskade jag att pilla med datorer, fixa med inställningar, överklocka och sånt. Att åka iväg med buss/tåg/bil var inga konstigheter. Vet inte vad som har hänt men nu som 30+ åring så vill jag spendera min tid på sånt som gör mig glad, som jag har kul med och som jag får något ut av. Att sitta i bilen 30-40 minuter till jobbet är inget jag uppskattar längre, så att ha kunnat jobba hemma sen 2020 är en ren fröjd.

Hade lätt kunnat ge upp en x% av lönen för att få x% mer tid, vem vill inte byta pengar mot mindre stress och mer glädje?

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som lastbilschaufför (distribution). Rutten jag kör dagligen går inte köra utan att det blir övertid.
Normalt brukar jag jobba 9,5 timmar om dagen men det har varit lite kaotiskt än så länge i år med snöstormar och extrem kyla etc..
Hittills i år har jag jobbat ca 11 timmar om dagen, 5 dagar i veckan. nästan 100 timmar övertid på 2 månader.
Vi har lov att jobba 400 timmar övertid om året så vi får hoppas att det lugnar ner sig lite snart annars blir det för mycket. De senaste 3 åren har jag jobbat ca 350 timmar övertid i året.

Detta orkar jag bara för att jag har nära till jobbet (8min) och för att jag har som mål att gå i pension vid 45, är 37 nu.
Dessutom så jobbar jag i Norge och har inte haft lov att åka till Sverige på länge. Har inte sett mina föräldrar och syskon på ett år nu.
Eller ja. Lov är det ju. Man måste bara koronatesta sig en par gånger och sen vara hemma från jobbet i 10 dagar efter att jag kommer hem igen. Därför räknar jag med att en hemresa kommer kosta mig 20k+ och det har jag ingen lust med.

Jag offrar alltså min fritid nu för att få mycket mer fritid sen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spektra:

Om vi utgår från förutsättningen att du har en ordnad ekonomi, där högre lön inte är ett måste för att du skall ha en trivsam vardag;
1. Vad vill du hinna med på din fritid som du nu får skippa i och med ökad tid för pendling till jobbet?
2. Kan du förhandla till dig mer arbete hemifrån på t.ex. måndag/fredag för att öka den "effektiva" lediga tiden du har under helgen?

Om ekonomin inte sätter stopp för dig så kom ihåg att "den sista kostymen har inga fickor".

Vi börjar med 2: Nej, det är ett jobb som kräver att jag är fysiskt på plats i verksamheten. Jag har inte heller någon reell möjlighet att gå ned i arbetstid. Men jag kan ta ett liknande arbete närmare bostaden, med lägre lön och kortare pendlig.

1: Mer fritid ger mer möjlighet att träna, återhämta mig mentalt, konsumera kultur som ger njutning (böcker, musik, film, serier, datorspel etc) Mer tid till fritidsintressen som fotografering, matlagning och mitt engagemang i Hemvärnet.
Men mer pengar ger på kort sikt; mer möjlighet att resa, kan äta på finare restauranger, dricka finare öl. Och långsiktigt kanske ha en finare bostad, köra en skönare/roligare bil etc.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid värderat min fritid högt, oftast bra mycket högre än vad jag tjänar per timme. Det är därför jag tycker det är värt att bo i stan på gångavstånd till kontoret, när jag värderar in tiden jag sparar blir det helt enkelt värt kostnaden. Detsamma gäller ju saker som att inte byta/förvara däck själv, ta in hantverkare till saker osv där jag oftast kommer fram till att det är värt att betala för.

Men eftersom jag ju gillar mitt jobb väldigt mycket och egentligen jobbar så mycket jag vill varje dag så blir frågeställningen vad gäller sådant lite svår. Det händer ofta att jag gör jobb över helgen men då handlar det om att det finns något att göra och jag tycker det är roligt att göra det, jag får inget direkt extra för det heller mer än att högre intäkter i slutändan kan ge högre lön om jag förhandlar bra. Men jag har ju haft möjlighet till att ta andra jobb som betalar mycket mer än vad jag tjänar idag (till och med mer per arbetad timme) men som kräver mer arbete totalt sett och de har jag sagt nej till för att jag värderar min fritid högre än de pengarna.

Så i slutändan är det väl lite att det beror på. Ja jag värderar fritiden väldigt högt men jag tycker fritiden är lite flytande också, rent generellt känner jag väl att jag varken hade velat jobba mindre eller mer just nu. Hade jag vunnit 100 miljoner på lotto hade jag nog jobbat lika mycket som idag med att göra väldigt snarlika saker på dagarna men med en egen twist.

Permalänk
Medlem

Generellt sett värderar jag tid högre än pengar, eller tror i alla fall att jag drar åt det hållet jämfört med genomsnittet.

Jag skulle i regel inte jobba extra bara för att jag känner mig tvingad att maximera hur mycket pengar jag får ut. Däremot blir det en hel del övertid för att få saker klara, men motivation av det är snarare rent ansvarstagande.

Att jobba mindre vore najs, men blir onekligen lite svårt när man är en välbehövd resurs på jobbet. Men får väl se det som att uppbuffringen till ekonomiskt oberoende går snabbare, så mindre tid nu blir mer tid senare.

Det där med att betala X kr för att få en ledig dag är dock intressant, för jag har funderat på samma sak, och normalt sett känns det inte som något man är supertaggad på att göra. Samtidigt när man inte tänker på det som en betalning blir det en annan sak. T.ex. ibland när man är lite på gränsen till att man känner att man borde sjuka, känns det inte så hårt att ta en karensdag och missa inkomsten för dagen.

Vad gäller pendling har jag alltid känt att brytgränsen för att det börjar bli negativt är kring 20 minuter. Tar det mycket längre än så vill jag nog flytta närmre jobbet eller byta jobb. Har haft ~1 timme enkelväg en tid när jag bodde hos mina föräldrar, och med 2 timmars pendling varje dag känns det knappt som man har någon tid över alls på vardagarna. Så blev flytt till Hbg inom några månader, nu har jag <15 minuter med bil + några minuters promenad istället.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Blev väldigt tydligt hur mycket bättre jag mår och orkar mer när man sparar in ca 3 timmar per dag (lunch på kontoret räknar iaf inte jag som fritid) genom att jobba helt hemifrån. Skulle absolut föredra att gå ner i arbetstid men lönen räcker inte riktigt till det än för att jag ska kunna ha den levnadsstandard jag vill.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Tiden till fritid som tex utföra hobbys umgås med familj och vänner värderar jag mycket högt. När jag var yngre 18-35 jobbade jag ca 12-14h varje vardag hade nära till jobbet så det var ju bra, men nu i efter hand så ångrar jag att jag jobbade så mycket man missade mycket med barnen och tid för att ta återhämta sig. Nu när jag är snart 50😩 så har jag lärt mig av mina misstag pengar är inte allt visst nu har jag så jag skulle kunna gå i pension men jag ångrar åren jag har missat, så mitt råd till er som jobbar mycket gå ner i tid om ni kan fritid är viktigt och pengar är inte allt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X 3.8 GHz 64MB, Asus ROG Strix B450-F Gaming, Corsair 16gb 3200mhz, ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC, corsair hydro h80i v2, kingston a2000 ssd 500gb, samsung 860 qvo 1tb, Corsair RM850 850W, Corsair Carbide 275R Midi Tower Svart.

Permalänk
Lego Master

Visst har jag tänkt i banorna att flytta närmare jobbet, eller byta jobb till nåt mer lokalt. Men jag har inga sådana skav just nu att det faktiskt är ett problem. Som många andra har jag jobbat hemifrån i stor utsträckning (eller helt och hållet) det senaste året och det har ju gjort att fritiden inleds omgående efter jobbet är slut.

Jag kan också, under normala förhållanden, välja att jobba hemma på kort varsel om det är nåt jag behöver göra i snäv anslutning till arbetstid (eller tillochmed flytta/splitta mitt arbetspass om så krävs).

En vanlig dag har jag ungefär 1h pendling med bil eller 1.5h med lokaltrafik (elscooter och tåg). Men jag kan lika gärna sticka lite tidigare, och ta igen nån timme jobb efter ungarna lagt sig om jag inte har nåt annat planerat på kvällen.
Kort sagt, jag har så mycket frihet i när och var jag jobbar, så det är en slags icke-fråga för mig just nu.

Jag har inga problem med att köra något kvällspass här och där om vi gör nån uppgradering eller så, tar ändå ut det i ledig tid morgonen efter eller liknande. Eftersom jag inte har betald övertid så har jag aldrig räknat på det per timme mot timme ledig tid eller så. Jag har ett jobb som behöver göras; det jag hinner med på mina 40h är vad som blir gjort. Hur jag fördelar dem över min arbetsvecka är irrelevant. Ur mitt perspektiv betalar min arbetsgivare för min arbetsinsats över en månad (eftersom jag har månadslön), inte per timme eller dag.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Jag jobbar 30h/vecka, helledig fredagar, och det är så värt det. Nu har jag aldrig jobbat heltid (p g a hälsa) så jag har inget att jämföra med men jag kan under inga som helst omständigheter tänka mig att kliva upp i arbetstid. Torsdag 15.00 är det helg, och det är så fruktansvärt skönt, och jag har 7km till jobbet.

Pengar kommer och går och att lägga sitt liv på dess altare känns bara meningslöst. Likadant med prylar. Ju mer man har desto mer kan gå illa.

Sen vet jag inte om någon sagt det men pendlar man mycket går ju den effektiva timlönen ner.

Permalänk
Medlem

Superintressant fråga! Med åren har jag mer och mer tagit ett "intertemporalt" perspektiv - genom att jobba 100% nu (istället för exempelvis 80%) - kan jag gå i pension tidigare? Kan jag jobba en vecka nu och gå i pension en månad tidigare om 20 år?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Jag ser, liksom TS, allt som inte är helt min fria tid som arbetstid. Just nu jobbar jag hemifrån, så det är inte riktigt som vanligt, men om vi tänker oss läget innan, så hade jag gjort mig i ordning för jobbet kanske halv åtta på morgonen, sen haft 25-30 min transporttid (dörr till dörr) till kontoret. Rasterna under arbetsdagen är man ändå låst, så även det inkluderar jag i arbetstid. Sen hemfärd 25-30 min. Det gör att en arbetsdag med åtta arbetstimmar tar drygt tio timmar i anspråk från min fritid. I såna lägen räknar jag med att jag har tio timmars arbetstid per dag. Resten 14 timmar är min lediga tid.

Jag hade gärna jobbat mindre, men dels funkar det dåligt med mina arbetsuppgifter, dels vill jag inte gå miste om den delen av inkomsten.

Vissa här siktar mot tidig pension och att jobba ihop pengar för att kunna ha senare i livet. Ja, så kan man tänka, men man vet aldrig vad som händer. Jag hade ett liv som bara tickade på, men så plötsligt fick jag en skada som gjorde att jag helt plötsligt inte kunde göra mycket av det jag brukat göra. Först nu runt två år senare börjar det bli bättre på riktigt, men det visar ändå att man inte kan lita på att man i framtiden kan göra det man vill. Man kan bli sjuk. Man kan dö. Bättre då att leva mer i nuet och göra saker man tycker om i dag, i stället för om 10-20-30 år. Det är mycket därför jag inte gillar att spara pengar.

Jag värderar min fritid oerhört högt. Jag har aldrig brist på saker att göra, och hade inte tvekat en sekund inför att sluta jobba om jag hade ekonomiska förutsättningar för att göra det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag värderar min fritid så mycket att jag numera jobbar 75%.
Har kanske inte samma möjligheter till "extravagans och lyx" som förr i tiden, men det bekommer mig inte alls.
Får ut mycket mer av de där extra lediga timmarna till att busa med ungen, dröna i soffan, plinka på gitarren osv än några fler tusenlappar på kontot.

Permalänk
Medlem

Intressant ämne. Detta är något jag funderat extremt mycket över den sista tiden.

Jag jobbar en normal heltid i min ordinarie anställning så runt 1700 timmar lite drygt. Sen kör jag min egen firma och där ligger jag nog runt 600 timmar per år just nu. Så totalt 2300 timmar per år. Såhär har jag jobbat de senaste sju åren. Jag inser ju att detta inte är hållbart på lång sikt även om jag trivs väldigt bra just nu.

Jag bor ganska nära mitt arbete (är på jobbet på minuter) och min egna firma sköter jag till 99,9% hemifrån framför datorn. 2020 blev ju ett speciellt år där jag i princip har utför alla mina 2300 timmar hemifrån.

Nu har jag dock börjat fundera på vad som ger mig livskvalitet. Sakta men säkert har en plan börjat formuleras. I korthet tänker jag inom två-tre år avveckla min firma, flytta till en mindre ort och gärna ta ett deltidsjobb. För att det ska funka ska allt vara cashat, inga lån alls. Skulle gärna dessutom hitta ett boende som är billigt att driva runt, typ ett passivhus med låga driftkostnader.

Så min plan just nu är:

1. Spara mer pengar.
2. Sälja nuvarande lägenheten.
3. Köpa billigare lägenhet. Max 4 miljoner.
3. Avveckla firman.
4. Söka ett nytt jobb utanför Stockholm.
5. Köpa ett nytt boende i anslutning till jobbet.
6. Sälja lägenheten i Stockholm.
7. Casha samtliga lån, eller ja, har inga lån förutom på lägenheten men det ska cashas då.
8. Njuta av friheten

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Jag har ca 40 minuter med cykel, enkel väg till jobbet men det är inget problem för mig, snarare att jag saknar pendlingen då jag jobbat hemifrån i ett år nu iom. Corona.

Att kunna ägna mig åt fysisk aktivitet rutinartat och utan att det tar tid från att vara med familjen är suveränt. Det tar ju tid men ändå inte då att pendla till och från arbetsplatsen är en sak som jag inte kan undvika.

Att flytta närmare jobb är inte realistiskt och hitintills har jag bytt arbetsplats och inte stannat för livet på ett ställe så att flytta familjen och barn och byta skola är inte ett alternativ.

Jag skulle kunna tjäna mer om jag skulle ta och söka jobb som innebär mer ansvar osv. men jag känner inte att det lönar sig - att kunna stänga av jobbet när man kommer hem är ett måste. Jag har bytt jobb bara för att stress osv. har krupit på och jag känt att jag inte är ledig trots att arbetsdagen slutat. Alltför många sitter och svarar på e-post utanför arbetstid.

Med det sagt, jag tycker det är värt att avstå från högre lön om det ger en fritid som är faktisk fritid.

Permalänk

Jobbar tror det var ca 30% och tycker jag klarar mig gott på det, med visst utrymme för sparande, har visserligen skippat ta körkort så har inte utgiften som är skatt på att ha bil, bensin och hela det köret och bor inte i den dyraste lägenheten/orten. Har dock gångavstånd till jobbet så brukar tom skippa att ta cykeln dit.

Så ganska gott om fritid vilket jag värderar, menar har man ont om tid så får man väl ändå inte valuta för sina pengar i form av att nästan behöva handla på första bästa ställe istället för ekonomiskt vettigaste(+mindre tid för research) tex.
Känner heller inget behov av att köpa bostad, ett sånt köp verkar ju mest ekonomiskt vettigt för de som har barn och att man då har det som mål att dem ska ärva den, mycket jobb och utgifter för sånt med. Enda nackdelen jag ser med detta är att pensionen kanske inte blir något vidare, men av allt man läser så blir den inte det oavsett. Ser dock sjukskrivna som har mer att röra sig med än mig (iom konstiga villkor för månadshyra osv) men har inget problem med det, kan ändå lägga in lite i investeringar som får växa över tid tänker jag.

Permalänk
Medlem

En fråga angående detta, hur många är ni som tar ut tjänstledighet för att få mer semester? Har nämligen gjort det tidigare år ifall jag känner att jag vill checka ut helt mer än 6v på ett år. Då byter man ju verkligen pengar mot fritid.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket tid jag lägger på att sitta här på forumet, och läser trådar som egentligen inte berör mig , så måste jag dessvärre säga att min fritid är värd max 3 av 10.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Jag pendlade tidigare till Göteborg för att jobba, bor ca 5 mil sydost. Provade olika sätt men gick alltid tillbaka till bilen just p.g.a. min fritid är mycket värd. Spelade ingen roll att det kostade mig mer att åka bil. Jag sparade lätt 1 timma varje dag. Nu däremot har jag satt mig i en annan sits, jag jobbar 5 minuter hemifrån. Barnens skola är 5 minuter åt andra hållet. Hur mycket jag än vill byta jobb så går knappt inte det för att för stor del av min fritid hade försvunnit.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aktsu:

En fråga angående detta, hur många är ni som tar ut tjänstledighet för att få mer semester? Har nämligen gjort det tidigare år ifall jag känner att jag vill checka ut helt mer än 6v på ett år. Då byter man ju verkligen pengar mot fritid.

Jag valde att semesterväxla i år. Får inte semesterersättning i pengar, men 6 dagar extra ledigt.
Men nej, har inte övervägt tjänstledigt för att bara vara "ledig"

För att vara ärlig tog jag två veckor semester i januari... för att jobba på ett annat jobb...
Så eh, det är typ motsatsen.
Till mitt försvar så var det för att jobba med en hobby