Blindtest på Cola Zero - var det bättre förr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tack!

Hade läst i förbifarten saker för många år sedan och då trodde jag att aspartam ansamlades och inte kunde brytas ned.

Kanske var det Stevia eller Sukralos jag tänkte på?

Ett ämne som ansamlas i kroppen för evigt och aldrig kan brytas ned skulle omöjligt bli godkänt för förtäring. Dessa ämnen är extremt vältestade, och ofarliga.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Testade nya idag och jämförde rakt av mot en burk av den gamla Zero som jag hade (dock ej blindtest). Smakade sötare och ”blaskigare” än den gamla imo. Tyckte kolsyrebubblorna var mindre också.

Personligen föredrar jag den gamla. Men högst troligen kommer jag vänja mig mer eller mindre omgående vid den nya också

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Smakade sötare och ”blaskigare” än den gamla imo.

Jag håller helt med.. Jag kan tänka mig att den är mer "lik" traditionell cola med socker, för den var betydligt sötare i smaken. Samtidigt drack jag zero för att jag tyckte om just det, det var mer en törstsläckare än en söt dryck.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Aspartam bryts ned till bl.a. metanol.
Nu är det i så låga halter att vi inte påverkas av det, men ändå passande för ett "blindtest"

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Nu dök dom nya flaskorna upp på min lokala ica. Tycker det var svårt att känna någon skillnad, kanske skulle varit lättare om man hade den vanliga till hands så man kan jämföra. Något sötare men inte som pepsi max. Lite blaskig, smakar definitivt fortfarande light läsk. Liknar kanske vanlig coca cola mer men skillnaden är verkligen marginell.

edit: Jag tycker nog den nya smakar lite bättre men jag har heller aldrig varit jätte såld på zero smaken utan mest gillat den som ett godare substitut till coca cola light.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tack!

Hade läst i förbifarten saker för många år sedan och då trodde jag att aspartam ansamlades och inte kunde brytas ned.

Kanske var det Stevia eller Sukralos jag tänkte på?

Sukralos. Resterna av aspartam kissar man ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Testade nya idag och jämförde rakt av mot en burk av den gamla Zero som jag hade (dock ej blindtest). Smakade sötare och ”blaskigare” än den gamla imo. Tyckte kolsyrebubblorna var mindre också.

Personligen föredrar jag den gamla. Men högst troligen kommer jag vänja mig mer eller mindre omgående vid den nya också

Skrivet av Ragin Pig:

Nu dök dom nya flaskorna upp på min lokala ica. Tycker det var svårt att känna någon skillnad, kanske skulle varit lättare om man hade den vanliga till hands så man kan jämföra. Något sötare men inte som pepsi max. Lite blaskig, smakar definitivt fortfarande light läsk. Liknar kanske vanlig coca cola mer men skillnaden är verkligen marginell.

edit: Jag tycker nog den nya smakar lite bättre men jag har heller aldrig varit jätte såld på zero smaken utan mest gillat den som ett godare substitut till coca cola light.

Är det samma sötningsmedel i den nya? Aspartam och acefultam-K? Är orolig för att de har petat i sukralos. Inte hittat den nya än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Är det samma sötningsmedel i den nya? Aspartam och acefultam-K? Är orolig för att de har petat i sukralos. Inte hittat den nya än.

Japp, samma sötningsmedel

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Japp, samma sötningsmedel

Tackar! Finns hopp för framtiden.

Permalänk
Medlem

Jahaja, jag som trodde att light == zero. Har nog inte druckit coca cola light sen...
Inte provar zero heller såvitt jag vet. Får ta och köpa en av varje och en vanlig, se hur sockerfri cola är nu jmnf med vad jag minns.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3