Blindtest på Cola Zero - var det bättre förr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Sitter och förtär den nya samtidigt som jag läser här. Det slår mig, att den är något "tamare" än den tidigare. Oavsett vilket så smakar det Coca Cola och kostar mig zero calories vilket är epic win.

Jag dricker också zero sedan den introducerades men dock ganska sällan då jag föredrar smaksatt mineralvatten. Tycker inte att zero smakar som vanlig coca cola. Coca cola med socker smakar mycket sötare och jag tycker inte ens den är god längre medan ett kallt glas zero definitivt uppskattas då och då.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Läsken är aldrig i kontakt med aluminium, det är en plasthinna på insidan.

Jo det vet jag, men förklara varför det pratas om såna saker då? Plasten kanske andas lite? Elr så är det den som avger nått som folk pratar om då dom säger att glasflaska smakar bättre än aluburkar...

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Körde blindtest med tjejen igår och vi båda tyckte mer om nya!

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Vem dricker Cola Zero när det finns Pepsi Max?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Vem dricker Cola Zero när det finns Pepsi Max?

Nya känns lite som om den skulle ligga precis mellan gamla zero och pepsi max smakmässigt. Gillar själv också Pepsi Max mer, men gillar faktiskt nya Zero mer!

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk

Bara jag som inte tål dessa sötni gsmedel, känns som om munnen drar ihop sig, likadant med fun light tex. Her aldrig lyckats testa någon light dricka eller aft som inte haft den funktionen på mig! Kanske är jag överkänslig men jag känner fler som upplever samma fenomen, och var det inte tal om att dessa ämnen var giftigarenän socker för några år sedan? Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Vilket relief för Jonas att den fulländade drycken nu är ännu mer full! Win! 👏

Skrivet av twit:

Du vet att ordet relief finns i svenskan, men inte alls har samma betydelse som det har i engelskan?

Läste relief (konst) först. -_-

Lättnad.. bättre.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Andyah:

Jo det vet jag, men förklara varför det pratas om såna saker då? Plasten kanske andas lite? Elr så är det den som avger nått som folk pratar om då dom säger att glasflaska smakar bättre än aluburkar...

En gissning är att plasten kanske är mer elastisk så att trycket i förpackningen påverkas vilket påverkar kolsyreinnehållet.
Petflaskor verkar också vara mer otäta än burkar och glas, man märker det om de får stå några år, peten inte bara tappar trycket utan vätskenivån kan också ha sjunkit lite mer än i glas och burk, det enda som "lätt" rinner genom glas är Helium men det är däremot inte helt lätt att få tag på flytande Helium så det är inget vanligt vardagsproblem

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av relevantia:

pepsi max är 1000 gånger godare än cola zero. cola zero smakar smaksatt vatten.

cola light är också godare än cola zero.

Jag roterar mellan dessa. Tröttnar efter ett tag och byter. När man behandlar folk med morfinpreparat utvecklar de efter ett tag tolerans och man kan då byta till ett annat. Sen kan man byta tillbaks. Tror att det händer något liknande med min hjärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Jag roterar mellan dessa. Tröttnar efter ett tag och byter. När man behandlar folk med morfinpreparat utvecklar de efter ett tag tolerans och man kan då byta till ett annat. Sen kan man byta tillbaks. Tror att det händer något liknande med min hjärna.

Exakt!!

Jag tycker att Pepsi max är godare om man ska sitta å götta sig med lite godis och glass en kväll då det smakar sötare. Lika med riktig Cola. Ska jag dricka under dagen eller om jag är riktigt törstig föredrar jag Coca Cola Zero. Har alltid en Cola Zero ståendes öppen under natten när jag vaknar

Permalänk
Medlem

Förbaskat gott med en välkyld Cola Zero på burk, än godare med Cola Zero Vanilj.
Men jag har slutat då mina tandläkarräkningar blev så höga. Fick väldigt sköra gaddar i det genetiska lotteriet, men samtidigt fick jag ena jäkla biceps så det jämnar ut sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En gissning är att plasten kanske är mer elastisk så att trycket i förpackningen påverkas vilket påverkar kolsyreinnehållet.
Petflaskor verkar också vara mer otäta än burkar och glas, man märker det om de får stå några år, peten inte bara tappar trycket utan vätskenivån kan också ha sjunkit lite mer än i glas och burk, det enda som "lätt" rinner genom glas är Helium men det är däremot inte helt lätt att få tag på flytande Helium så det är inget vanligt vardagsproblem

Jag har för mig att alla transparenta plaster släpper ifrån sig mjukmedel och annat också, kanske liknande saker kan påverka.

Ganska säker att trycket fixas från fabriken så det inte ska vara ett problem, men det läcker säkert lite om man ser över lång tid.

En stor skillnad som andra nämnt är väl också att ljus kommer åt drycken mer och kan kanske bryta ner vissa molekyler?

Sen ska man inte glömma att en 1.5l PET innehåller mer dricka som hinner bli avslagen jämfört med en mindre behållare som en alu-burk.

Sen också en metallisk smak/lukt av att dricka direkt i en burk, eller en helt annan känsla och lukt från glaset i en glasflaska...

Många saker påverkar upplevelsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har för mig att alla transparenta plaster släpper ifrån sig mjukmedel och annat också, kanske liknande saker kan påverka.

Ganska säker att trycket fixas från fabriken så det inte ska vara ett problem, men det läcker säkert lite om man ser över lång tid.

En stor skillnad som andra nämnt är väl också att ljus kommer åt drycken mer och kan kanske bryta ner vissa molekyler?

Sen ska man inte glömma att en 1.5l PET innehåller mer dricka som hinner bli avslagen jämfört med en mindre behållare som en alu-burk.

Sen också en metallisk smak/lukt av att dricka direkt i en burk, eller en helt annan känsla och lukt från glaset i en glasflaska...

Många saker påverkar upplevelsen

Ibland har de rea på plattor med burkar på Lidl, det är det bästa

Permalänk
Medlem

Om den påminner mer om snabbmatsställenas blandcola så kan det här bli en riktig hit!
Har gått ifrån Cola Zero och kört mer på Pepsi Max men detta kanske får en över till Cola igen

Permalänk
Medlem

Pepsi Max slår ju Cola Zero med hästlängder! Iaf mot gamla smaken

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - 360hz qd-oled

Permalänk
Medlem

Jag gillar era videos, ni verkar så jäkla trevliga

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Du glömmer dock en viktig aspekt. Syre!
Oxidation är det största problemet med flaskor enl mig som även är nanobryggare av öl. Framförallt viss typ av öl är synnerligen benägen att oxideras. Jag tänker NEIPA som inte ovanligt ser ut som brunsås när man öppnar en äldre flaska eller burk. Något att hälla över köttbullarna istället? Men just burkar innehåller synnerligen lite syre och är dessutom helt täta, en kapsyl på en flaska läcker dock något. Därför kan man se flaskor med vaxförseglade kapsyler (typ Nerdbrewing kör ju bara så).
Nu gör man ju så vid flaskning att man spolar rent med kolyra först men det finns ju ändå kvar lite syre i flaskhalsen. Vidare är ju kolsyran man köper färdig inte helt ren, bara till typ 99% (kommer inte ihåg exakt rätt siffra)

Ang ljus:
Skunked” and “light struck” are common names given to beer that has taken on
an unpleasant taste and odor after prolonged exposure to sunlight. The term “skunked”
comes from the altered beer’s potent odor, which is similar to the odor given off by
skunks. Aleheads identifies “skunked” flavors and odors as being those associated with
cooked vegetables, chopped onions, burnt matches, rotten eggs, sewage/stink bombs,
skunks, and cats. Skunking can also be associated with a tingling sensation in the
nose when sniffing the beer. Sulfuric odors or flavors are not always signs of skunking.
They are in fact vital to many varieties of beer. Sulfuric odors and flavors may be
imparted into beer from the water used in brewing. Many lagers that were developed in
regions with high concentrations of sulfur in the water have a characteristic sulfuric note
in their flavor and aroma. Importantly corona light, which was used in this experiment,
also has noticeable sulfur notes in its flavor and aroma profile.

Läs mer här

Men svaret på trådens fråga, nej inte testat nya cola zero men ska. Dricker säkert en burk/år...

Låter så självklart när du förklarar oxidations problemen, men jag tänkte verkligen inte alls på det. Tack för information och insyn i bryggandet.
Även tack för studien om UV exponering av öl, intressant läsning. Dessvärre var den väldigt liten i omfattning (totalt 6 flaskor öl), men välskriven. Intressant att deras lilla studie påvisade att iaf Corona Light får en försämrad doft men inte smak. Hade faktiskt förväntat mig att även smaken skulle påverkas, om inte bara för hur anslutna smak och luktsinnet är.

Skrivet av mrqaffe:

Om inte annat är energidrycker extremt supersvindyra även om man jämför med svindyra läsker typ Cola, vatten som är extremt mycket nyttigare kostar nånstans runt 25 kr/m^3 i snitt,
Cola 1500-2000 kr/m^3
Monster 3000 kr/m^3
Rocco/Red Bull 5000 kr/m^3

Stämmer verkligen dina priser där? För isf är det ju sjukt bra priser med 1,5kr per liter Cola eller 5kr per liter Nocco/Redbull. Jag misstänker att du antingen glömt någon nolla eller listar priser för någonstans i ledet långt innan de når butiker.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av philipborg:

Stämmer verkligen dina priser där? För isf är det ju sjukt bra priser med 1,5kr per liter Cola eller 5kr per liter Nocco/Redbull. Jag misstänker att du antingen glömt någon nolla eller listar priser för någonstans i ledet långt innan de når butiker.

Naturligtvis hade jag missat n-nolla rakt över eftersom jag själv var en nolla när jag slarv-tänkte-skrev det, har multiplicerat med 10 nu så läskeblasken framstår som en ännu mer oprisvärt nersmutsad hälsovådlig soppa

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns det inget alternativ för oss som inte kännt någon skillnad, eller blir man per automatik utesluten då (brukar häva i mig 1-2 per vecka varje gång jag passerar lokala coop-affären).

Permalänk
Medlem

Någon vänlig som har lust att posta innehållsdeklarationen för nya Zero? Är orolig att de bytt sötningsmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Någon vänlig som har lust att posta innehållsdeklarationen för nya Zero? Är orolig att de bytt sötningsmedel.

"Ingredients

Kolsyrat vatten, färgämne (E150d), surhetsreglerande medel (E338, E331), sötningsmedel (aspartam, acesulfam K), naturliga aromer (inkl. koffein). Innehåller en källa till fenylalanin."

Det är iaf vad som står på deras site. Hurvida dom har uppdaterat är oklart, men man kan ju tycka att coca cola company borde ha svansen på banan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

"Ingredients

Kolsyrat vatten, färgämne (E150d), surhetsreglerande medel (E338, E331), sötningsmedel (aspartam, acesulfam K), naturliga aromer (inkl. koffein). Innehåller en källa till fenylalanin."

Det är iaf vad som står på deras site. Hurvida dom har uppdaterat är oklart, men man kan ju tycka att coca cola company borde ha svansen på banan.

Nya Zero är inte officiell än. Det där är den "gamla", jag kollade såklart coca colas hemsida innan jag frågade här.

Permalänk
Medlem

Zero introducerades för att Light flaskan var för tjejig (Vit etikett och glittrig text) och inga killar köpte det.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Föredrar Pepsi max mycket godare cola smak!

Permalänk
Medlem

Jag var inne på Ica Gärdet, men de hade bara den gamla. Man undrar ju om man ska hoarda den eller om den nya är bättre. Måste hitta en snart, men man är ju sällan ute och ränner nuförtiden.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Sitter och förtär den nya samtidigt som jag läser här. Det slår mig, att den är något "tamare" än den tidigare. Oavsett vilket så smakar det Coca Cola och kostar mig zero calories vilket är epic win.

Dock får du ju i dig en massa skit i kroppen som kroppen aldrig kan förbränna så det kommer nog en rejäl backlash framöver då folk bälgar i sig syntetiska sötningsmedel som aldrig förr.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Dock får du ju i dig en massa skit i kroppen som kroppen aldrig kan förbränna så det kommer nog en rejäl backlash framöver då folk bälgar i sig syntetiska sötningsmedel som aldrig förr.

Nej.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Känns som att det redan borde ha hänt, dock finns studier som pekar på att kroppen inte kan bryta ner dem, och att de riskerar att stanna i kroppen...

Någon med mer info får gärna skriva av sig, men ett enkelt ’nej’ tror jag verkligen inte stämmer för alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som att det redan borde ha hänt, dock finns studier som pekar på att kroppen inte kan bryta ner dem, och att de riskerar att stanna i kroppen...

Någon med mer info får gärna skriva av sig, men ett enkelt ’nej’ tror jag verkligen inte stämmer för alla

Det blir så innerligt tröttsamt att bemöta någon med fakta, när personen tar sitt påstående ur röven.

Men visst, ska vi kolla på aspartam? Det metaboliseras till två aminosyror: asparaginsyra och fenylalanin, där den senare är essentiell. Livsfarligt!

Acesulfam K då? Det verkar mycket riktigt passera genom kroppen och filtreras genom njurarna. Ut med urinen alltså. Det finns djurstudier där "negativ" effekt har kunnat påvisats, som att det stimulerat frisättning av insulin.

Ifall djurstudier var direkt överförbara på människa, vilket de inte är, så skulle man drunkna av läskkonsumtion innan man fick i sig motsvarande mängd Acesulfam K per kilo kroppsvikt som i djurförsöken.

Däremot kan det vara intressant att diskutera eventuell påverkan på naturen när Acesulfam K anrikas. Men det är en annan fråga, det vi behöver veta här är att inget indikerar att det skulle vara ohälsosamt för oss.

Varför dessa två sötningsmedel? För att Coca Cola zero sugar är sötad med dem.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Det blir så innerligt tröttsamt att bemöta någon med fakta, när personen tar sitt påstående ur röven.

Men visst, ska vi kolla på aspartam? Det metaboliseras till två aminosyror: asparaginsyra och fenylalanin, där den senare är essentiell. Livsfarligt!

Acesulfam K då? Det verkar mycket riktigt passera genom kroppen och filtreras genom njurarna. Ut med urinen alltså. Det finns djurstudier där "negativ" effekt har kunnat påvisats, som att det stimulerat frisättning av insulin.

Ifall djurstudier var direkt överförbara på människa, vilket de inte är, så skulle man drunkna av läskkonsumtion innan man fick i sig motsvarande mängd Acesulfam K per kilo kroppsvikt som i djurförsöken.

Däremot kan det vara intressant att diskutera eventuell påverkan på naturen när Acesulfam K anrikas. Men det är en annan fråga, det vi behöver veta här är att inget indikerar att det skulle vara ohälsosamt för oss.

Varför dessa två sötningsmedel? För att Coca Cola zero sugar är sötad med dem.

Tack!

Hade läst i förbifarten saker för många år sedan och då trodde jag att aspartam ansamlades och inte kunde brytas ned.

Kanske var det Stevia eller Sukralos jag tänkte på?