Blindtest på Cola Zero - var det bättre förr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Tråd rensad*

Vänligen låt bli att förstöra denna tråden med div. off topic Trump-snack, synpunkter gällande invandrarpolitik, LGHT osv. osv. som ej hör hemma i här.
Tillbaka till topic: "Om ni har hunnit prova nya Cola Zero, vad tycker ni?"

Nope, har inte hunnit smaka....
Min lokala ICA säljer just nu ut det gamla sortimentet...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

pepsi max är 1000 gånger godare än cola zero. cola zero smakar smaksatt vatten.

Tummen upp för den. Håller helt med. För övrigt är mina favoriter i ordning:
1. Julmust Light (Apotekarnes såklart)
2. Pepsi Max
3. Sprite Zero
4. Cola Zero ("gamla")

Förr i världen fanns det Zingo Light som jag vill minnas var god, men jag har inte sett till den på många år.

Skrivet av relevantia:

cola light är också godare än cola zero.

Nej, usch, Cola light smakar helt vedervärdigt om den inte är iskall, typ straxt ovan fast form...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv

Jag kan inte dricka läsk med konstgjorda sötningsmedel. Så oerhört äckligt när man känner smaken av kemikalier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

<Jonas> Jag köper bara på burk
<Jonas> köper aldrig på petflaska
<Kennet> Burk e ju go
<Jonas> burk e f_n superior

Coca Cola på glasflaska tycker jag är riktigt god (med socker).
Men det är inte så vanligt att det säljs.
Brukar typ finnas runt jul i en del butiker. Eller att det är någon speciell kampanj eller dyl.
Ofta dyrare än burk eller petflaska.
Tyngre förpackning (flaska) än burk/petflaska.

Även andra drycker som öl och cider är generellt godare på glasflaska.

Men finns praktiska fördelar med burk eller petflaska.
Framförallt om det är någon kraftigt onykter person som går och dricker ute på stan eller på någon gång/cykelbana eller dyl. Som antingen tappar eller får för sig att flaskan ska kastas i marken och det är massa glasskärvor överallt.

Men om man ska findricka i godan ro så föredrar jag glasflaska.

Burk är faktiskt objektivt överlägset, smakmässigt, mest på öl men antagligen även på läsk. Så @JonasT har rätt i någon grad. Jag vet, det är inte alls lika snyggt, trevligt eller historiskt som glas men det finns en väldigt enkel anledning till att burkar är bättre. Burkar släpper inte igenom ljus, något både glas och PET flaskor generellt gör. Specifikt öl som har fått stå i solen både luktar illa och får en förvrängd smak då ljuset bryter ner och bildar nya (ofta unkna) smakämnen. Det är anledningen till att den mesta ölen använder mörkt glas, med en stor avvikare. Corona (ölen) kör transparent glas, någonting som ger den en rätt taskig doft. Smidigt nog så kan man maskera doften med en lime, vilket är en av anledningarna till att de alltid serveras tillsammans.

För att förtydliga här så pratar vi inte om den står i timmar. En öl i transparent flaska får märkbart försämrad smak/doft efter bara 2-5 minuter i direkt solljus. Med mörkt glas går det långsammare, men det händer fortfarande. Så se verkligen till att förvara alla era ölflaskor i mörker.

Finns två anledningar till att ens öl säljs i glasflaska. Ena anledningen är att många gillar glasflaskor och det ses som lyxigare men har även väldigt stor historisk innebörd och tradition. Komiskt nog är den andra anledningen att det är billigare för tillverkaren, speciellt i mindre skala. Det är för att tappningsmaskiner för glasflaskor är mycket billigare än för burk.

Notera att jag enbart pratar om smaken på drycken och inte upplevelsen. Smaken objektivt förvrängs av transparenta behållare, teoretiskt sett kan man gilla den nedbrutna smaken men det är inte avsedd smak iaf. Har däremot ingen blekaste aning hur stor inverkan det har på läsk, specifikt Cola Zero.

Personligen så är jag inte jättebrydd i vardagen, mestadels nördkunskap. Största jag drar från denna kunskapen är att förvara flaskor mörkt och finns samma öl i både flaska och burk för samma pris tar jag burken generellt. (Lättare dessutom.) Skippar även öl i helt genomskinlig flaska. Läsk på burk brukar vara dyrare så där tar jag flaska, eller oftast min SodaStream.

Förbättrad prosa
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Livet är för kort för att dricka Cola Zero.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem

har inte sett den nya ännu men ska bli kul att testa. jag gillar cola zero. lite oroande att den beskrivs som sötare dock, tycker t.ex. pepsi max är för söt i smaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

eller varför inte oldscool varianten med riktigt kokain i colan 😋 dom har ju blivit hälsosammare sedan dom
började tillverka coca cola iaf 😁

Då hade jag definitivt börjat dricka Coca Cola istället för Pepsi max.

Visa signatur

Mommas, don't let your babies grow up to be cowboys.

Permalänk
Medlem

Jag gick från Coca Cola till Zero för jag var tvingad att sluta med sockret. Men jag som många kompisar kom underfull med att Pepsi MAX är the shit och slår Zero på fingrarna i smak.

Så för mig kan det kvitta att det fins en nya Zero, den jag gillade för var TAB men den verkar borta.

Permalänk
Medlem

Vafan.
Vad är skillnaden på gamla och nya zero ser man på burken?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Om något får man säga att nya designen, eller färgändringarna, ser bättre ut än den gamla.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Den enda tillverkaren som verkar kunna göra sockerfria drickor goa är monster. Smakar inget sötningsmedel alls jämfört med nocco och alla andra som får dricka att smaka räv

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

<Jonas> Jag köper bara på burk
<Jonas> köper aldrig på petflaska
<Kennet> Burk e ju go
<Jonas> burk e f_n superior

Coca Cola på glasflaska tycker jag är riktigt god (med socker).
Men det är inte så vanligt att det säljs.
Brukar typ finnas runt jul i en del butiker. Eller att det är någon speciell kampanj eller dyl.
Ofta dyrare än burk eller petflaska.
Tyngre förpackning (flaska) än burk/petflaska.

Även andra drycker som öl och cider är generellt godare på glasflaska.

Men finns praktiska fördelar med burk eller petflaska.
Framförallt om det är någon kraftigt onykter person som går och dricker ute på stan eller på någon gång/cykelbana eller dyl. Som antingen tappar eller får för sig att flaskan ska kastas i marken och det är massa glasskärvor överallt.

Men om man ska findricka i godan ro så föredrar jag glasflaska.

Aluburkar släpper ifrån sig smak som inte glas gör, därav att folk säger att det är godare från riktig glasflaska, inget jag själv testat att ha båda delarna hemma samtidigt o provat om det är så.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av relevantia:

pepsi max är 1000 gånger godare än cola zero. cola zero smakar smaksatt vatten.

cola light är också godare än cola zero.

Kan det möjligtvis vara för att det är smaksatt vatten?

Permalänk
Medlem

Att man ens kan dricka Cola Zero framför den riktiga Coca Cola är för mig helt obegripligt.

Det är ungefär lika ofattbart som att man skulle skrapa fram en skidbacke i smörpaketet, eller som att hälla corn flakes i mjölk istället för fil/yoghurt, eller att lägga gafflarna där knivarna ska ligga (till höger) i lådan, eller som att vända bak o fram på toarullen som hänger på väggen. Kan ni tänka er när man sitter på dass och ska dra fram några lappar så är den vänd mot väggen istället för utåt? Helt sjukt!

The list goes on...

Permalänk
Medlem

Spännande. Har precis lärt mig dricka zero, och så kommer de och ändrar smaken! Hoppas den är bra. Brukade dricka typ 1-2 liter cola varje dag, men tänkte att det inte var så hälsosamt, därför ville jag byta till sockerfritt. Har haft svårt för bismaken av sötningsmedel, men cola zero funkar tycker jag. Dricker fortfarande vanlig ibland, men den stora mängden blir nu zero.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Den enda tillverkaren som verkar kunna göra sockerfria drickor goa är monster. Smakar inget sötningsmedel alls jämfört med nocco och alla andra som får dricka att smaka räv

Monster är inte läsk, det är energidryck aka rävgift i den mängd det konsumeras av dagens ungdomar.
Det är bara sött sött sött

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

Aluburkar släpper ifrån sig smak som inte glas gör, därav att folk säger att det är godare från riktig glasflaska, inget jag själv testat att ha båda delarna hemma samtidigt o provat om det är så.

Läsken är aldrig i kontakt med aluminium, det är en plasthinna på insidan.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Monster är inte läsk, det är energidryck aka rävgift i den mängd det konsumeras av dagens ungdomar.
Det är bara sött sött sött

Ja för vanlig läsk är bättre, samma med kaffe. Allt är rävgift om du vill.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av xfade:

15min x 3 som gick till spillo.....

Och mer ska det bli! Har ny läsk på väg redan idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Ja för vanlig läsk är bättre, samma med kaffe. Allt är rävgift om du vill.

Ja inget är bra att överkonsumera det var det jag syftade på.
Men ska vi prata om just överkonsumtion så gissar jag att energidryck är värre än läsk och betydligt värre än kaffe.

Fråga dig själv, om hur mycket du dricker så känner du nog själv om det är överkonsumtion eller inte, behöver inte ta illa upp här på forumet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Burk är faktiskt objektivt överlägset, smakmässigt, mest på öl men antagligen även på läsk. Så @JonasT har rätt i någon grad. Jag vet, det är inte alls lika snyggt, trevligt eller historiskt som glas men det finns en väldigt enkel anledning till att burkar är bättre. Burkar släpper inte igenom ljus, något både glas och PET flaskor generellt gör. Specifikt öl som har fått stå i solen både luktar illa och får en förvrängd smak då ljuset bryter ner och bildar nya (ofta unkna) smakämnen. Det är anledningen till att den mesta ölen använder mörkt glas, med en stor avvikare. Corona (ölen) kör transparent glas, någonting som ger den en rätt taskig doft. Smidigt nog så kan man maskera doften med en lime, vilket är en av anledningarna till att de alltid serveras tillsammans.

För att förtydliga här så pratar vi inte om den står i timmar. En öl i transparent flaska får märkbart försämrad smak/doft efter bara 2-5 minuter i direkt solljus. Med mörkt glas går det långsammare, men det händer fortfarande. Så se verkligen till att förvara alla era ölflaskor i mörker.

Finns två anledningar till att ens öl säljs i glasflaska. Ena anledningen är att många gillar glasflaskor och det ses som lyxigare men har även väldigt stor historisk innebörd och tradition. Komiskt nog är den andra anledningen att det är billigare för tillverkaren, speciellt i mindre skala. Det är för att tappningsmaskiner för glasflaskor är mycket billigare än för burk.

Notera att jag enbart pratar om smaken på drycken och inte upplevelsen. Smaken objektivt förvrängs av transparenta behållare, teoretiskt sett kan man gilla den nedbrutna smaken men det är inte avsedd smak iaf. Har däremot ingen blekaste aning hur stor inverkan det har på läsk, specifikt Cola Zero.

Personligen så är jag inte jättebrydd i vardagen, mestadels nördkunskap. Största jag drar från denna kunskapen är att förvara flaskor mörkt och finns samma öl i både flaska och burk för samma pris tar jag burken generellt. (Lättare dessutom.) Skippar även öl i helt genomskinlig flaska. Läsk på burk brukar vara dyrare så där tar jag flaska, eller oftast min SodaStream.

Du glömmer dock en viktig aspekt. Syre!
Oxidation är det största problemet med flaskor enl mig som även är nanobryggare av öl. Framförallt viss typ av öl är synnerligen benägen att oxideras. Jag tänker NEIPA som inte ovanligt ser ut som brunsås när man öppnar en äldre flaska eller burk. Något att hälla över köttbullarna istället? Men just burkar innehåller synnerligen lite syre och är dessutom helt täta, en kapsyl på en flaska läcker dock något. Därför kan man se flaskor med vaxförseglade kapsyler (typ Nerdbrewing kör ju bara så).
Nu gör man ju så vid flaskning att man spolar rent med kolyra först men det finns ju ändå kvar lite syre i flaskhalsen. Vidare är ju kolsyran man köper färdig inte helt ren, bara till typ 99% (kommer inte ihåg exakt rätt siffra)

Ang ljus:
Skunked” and “light struck” are common names given to beer that has taken on
an unpleasant taste and odor after prolonged exposure to sunlight. The term “skunked”
comes from the altered beer’s potent odor, which is similar to the odor given off by
skunks. Aleheads identifies “skunked” flavors and odors as being those associated with
cooked vegetables, chopped onions, burnt matches, rotten eggs, sewage/stink bombs,
skunks, and cats. Skunking can also be associated with a tingling sensation in the
nose when sniffing the beer. Sulfuric odors or flavors are not always signs of skunking.
They are in fact vital to many varieties of beer. Sulfuric odors and flavors may be
imparted into beer from the water used in brewing. Many lagers that were developed in
regions with high concentrations of sulfur in the water have a characteristic sulfuric note
in their flavor and aroma. Importantly corona light, which was used in this experiment,
also has noticeable sulfur notes in its flavor and aroma profile.

Läs mer här

Men svaret på trådens fråga, nej inte testat nya cola zero men ska. Dricker säkert en burk/år...

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Molotov:

Ja inget är bra att överkonsumera det var det jag syftade på.
Men ska vi prata om just överkonsumtion så gissar jag att energidryck är värre än läsk och betydligt värre än kaffe.

Fråga dig själv, om hur mycket du dricker så känner du nog själv om det är överkonsumtion eller inte, behöver inte ta illa upp här på forumet.

Om inte annat är energidrycker extremt supersvindyra även om man jämför med svindyra läsker typ Cola, vatten som är extremt mycket nyttigare kostar nånstans runt 25 kr/m^3 i snitt,
Cola 15000-20000 kr/m^3
Monster 30000 kr/m^3
Nocco/Red Bull 50000 kr/m^3

Naturligtvis hade jag missat n och 3 nollor för jag är en nolla ;)
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Andra gången på 5 år som de uppdaterar.
De slår inte en kall pepsi max.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om inte annat är energidrycker extremt supersvindyra även om man jämför med svindyra läsker typ Cola, vatten som är extremt mycket nyttigare kostar nånstans runt 25 kr/m^3 i snitt,
Cola 1500-2000 kr/m^3
Monster 3000 kr/m^3
Rocco/Red Bull 5000 kr/m^3

Rocco? Du tänker inte på en "känd" skådespelare nu. Du menar såklart Nocco

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Lyssnade på en ljudbok häromveckan där en karaktär i boken drack Cola Light.
Blev så otroligt sugen på att dricka en kyld Cola Light ur en 33 cl burk!
Min vanliga "diet" för övrigt, består av vatten, rödbetsjuice(!) och kaffe. Har således inte druckit någon läsk på länge, annat än smuttat på frugans vanliga Cola (som är alldeles för söt om man inte är van vid sötsaker).

Till slut tvingade jag frugan att åka till affären i syfte att köpa Cola Light, men hon kom hem med Cola Zero. Försökte förklara för henne att de smakar helt olika och att stackars gravida jag hade "cravings" efter Cola Light just (ur burk!). Hade inte någon koll alls att Cola Light hade försvunnit ur det vanliga sortimentet. Fick alltså nöja mig med Zeron (den gamla) och den smakar inte likadant helt enkelt. Dessutom drack hon upp en av burkarna för att hennes vanliga Cola var slut(!).

Tips när ni provsmakar, ni borde skölja munnen med vatten inför varje test och vänta några minuter på att smaken ska gå ur tunga, mun och svalg.

Nu väntar jag på att nästa "craving" ska dyka upp i mitt evigt gravida tillstånd. Under tiden har min fru gömt sig i någon mörk vrå på övervåningen i väntan på den kommande katastrofen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Ja precis, som flera andra bidragit till tråden

Missade det, ber om ursäkt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ingenjören:

Rocco? Du tänker inte på en "känd" skådespelare nu. Du menar såklart Nocco

En känd läskeblasktillverkare... Så kallade energidrycker är hur som helst ännu mer svindyrt än vanlig sockerdricka, mycket billigare att köpa sockerdricka och koffeintabletter som man kan lösa upp. Köper man dessutom läskeblasket i en kiosk blir priserna dubbelt så höga, hur har ungdomar råd att dricka sånt, inte konstigt att en del av deltagarna i lyxfällan verkar ha lagt en hel del av pengarna på att finansiera sitt läskberoende oavsett vilken smak man föredrar på det dyrt förorenade hälsofarliga vattnet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Kul när röda laget utvecklar sina produkter! Det är bra för konkurrensen.

Man kanske skulle göra sin insats som medveten konsument och köpa en flaska, och prova och se om den är bättre än vad som just nu är den rent objektivt bästa (d.v.s. tycker ni annorlunda har ni fel) lightläsken, Pepsi Max, från blåa laget.

(Pepsi Max har ju också den stora fördelen att finnas till Sodastream, vilket leder till en lägre miljöpåverkan p.g.a. mindre onödiga transporter av vatten, samt billigare, så där är en till fördel.)

Permalänk
Medlem

Mitt förtroende för Kenneth som the voice of reason i Sweläskers har en starkt stigande trend. Hade aldrig prövat Zeunerts innan det stora julmusttestet och nu är det få alternativ som ens kommer i närheten (ekfat är okej). Känns även bra att det finns i varje fall en ytterligare person i Sverige som har extremt svårt för aspartam. Det smakar ju rengöringsmedel.

Jag är glad att jag lyckades undvika att hamna i det här träsket. Alla jag känner som dricker Zero/Max konsumerar mycket mer läsk nu än när de drack sockervarianterna. De verkar dessutom ha väldigt svårt att sluta, vilket går helt i linje med forskningsresultat (tester på djur visar att sötningsmedel är mer beroendeframkallande än kokain). Om något är mer beroendeframkallande än vanligt socker tar jag helst inte i det med tång, då avstår jag hellre helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Tycker Cola Zero från burk smakar distinkt annorlunda än från flaska. Och tyvärr inte åt det bättre hållet. Gillar burk pga "portionsstorleken" och alltid ha fräsch kolsyrad dryck, men förpackningen färgar av smaken på något sätt som jag inte föredrar.

Jag blindtestade mig själv en gång för jag vet att Coca Cola dementerar alla påståenden om detta fenomen, så jag lurade på om jag höll på att bli knäpp* men kunde träffsäkert sätta vad som kom från PET och vad som kom från burk.

Aspartamlös sockrad dryck har i princip inte detta problem, eller inte till den nivån att jag tänker på det.

*som såna där som dricker vin och tror sig ana sig toner av saker som definitivt inte finns i vinet och hade jag hällt upp något från en bag in box in i flaskan så hade de aldrig märkt det, varav anledningen till att de vill vara med när korken ska bort.

Vet inte vilka som sagt det men har hört att allt sånt där ska vara falskt, det ska inte gå att smaka skillnad. Däremot är jag inte en sådan som håller med om det och håller med dig istället, en Cola smakar definitivt annorlunda om det är från glasflaska, burk eller PET-flaska. Håller även med att Pepsi-max märker man inte alls samma skillnad på.

Jag har samma inställning om typ haribo-påsar, de godisarna som man får i sånna mini-påsar som är miniatyrversioner smakar ALLTID bättre än de stora eller vanliga godisarna. Samma sak med marabou, ju mindre förpackningen är desto godare smakar den - varför???