Permalänk
Medlem

Tråden om Schack

Efter att jag har kikat på queens gambit på Netflix så har jag återfunnit mitt intresse för Schack. När jag var yngre så lärde min farfar mig hur man spelade och jag spelade en del även i skolan men aldrig mer än på på skoj och lite sporadiskt. Nu har jag iaf öppnat ett konto på chess.com och har sedan Januari spelat rätt så flitigt.

Min rating är rätt så låg blitz~800, rapid~1050, daily~1100, men vi måste alla börja någonstans och jag kämpar på rätt så flitigt med puzzle för att lära mig lite taktik.

Tanken med tråden är att vi ska kunna dels presentera oss lite, men även utmana varandra för spel och ge feedback, länka till bra videos etc.

Lättast är ju att utmana varandra på daily eftersom vi då kan lira vid olika tider. Jag har börjat spela en hel del daily 14 dagars då jag kan spela varje dag men samtidigt inte känner mig tvingad till att spela varje dag ifall jag har något annat för mig. Så om ni vill så får ni gärna lägga till mig på chess.com och skicka en 14 dagars utmaning till mig. Det spelar ingen roll vilken rating ni är. Är ni betydligt starkare så lär jag mig förhoppningsvis något även om det kan kännas lite trist att förlora för mycket.

https://www.chess.com/member/jimemy

Så har vi några mer Schackspelare på Sweclockers? Nya som gamla spelare.

Permalänk
Medlem

La till dig

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

La till dig

Vad kul, då kör vi en omgång

Permalänk

La till dig och skickade en utmaning (tror det blev rätt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitvillig:

La till dig och skickade en utmaning (tror det blev rätt)

Yes det såg ut att fungera fint

Permalänk
Medlem

Har ni något tips på en schack bok som man kanske kan låna på biblioteket för att bli lite bättre? Jag antar att det mesta och bästa finns online men jag gillar böcker. Men om ni har tips på hur man kan studera schack teori online så får ni gärna dela med er utav det också.

Permalänk
Medlem

Square Off är en produkt som är totalt onödig, men vill ha faktorn är hög
https://squareoffnow.com/

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RVX:

Square Off är en produkt som är totalt onödig, men vill ha faktorn är hög
https://squareoffnow.com/

Youtubekanalen Techmoan gjorde en ganska bra video om detta:

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Youtubekanalen Techmoan gjorde en ganska bra video om detta:
https://www.youtube.com/watch?v=AQLOj-TylGg

Var där jag hittade den 🙂
Edit. Kan ha vart unbox therapy

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag skapade en schackturnering för oss på Sweclockers
https://www.chess.com/tournament/sweclockers-schackturnering/...
Turneringen startar så fort 10 platser är fyllda och man har 3 dagar max per drag.

Tänkte mest som en kul grej och så är det en bonus att man kan kika på varandras spel. Så gå gärna med oavsett vilken rating ni har så lirar vi lite för skojs skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag skapade en schackturnering för oss på Sweclockers
https://www.chess.com/tournament/sweclockers-schackturnering/...
Turneringen startar så fort 10 platser är fyllda och man har 3 dagar max per drag.

Tänkte mest som en kul grej och så är det en bonus att man kan kika på varandras spel. Så gå gärna med oavsett vilken rating ni har så lirar vi lite för skojs skull

Jag har anmält mig!
Ser att jag har en rating på 1234, lätt att komma ihåg :p.

Men jag har bara spelat någon enstaka match de senaste åren så i verkligheten är det nog ett par hundra poäng lägre.

Jag har alltid tyckt att schack är roligt men bara på ren hobbynivå, har aldrig brytt mig om att studera öppningsdrag, statistik och dyl. Det lämnar jag till proffsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag skapade en schackturnering för oss på Sweclockers
https://www.chess.com/tournament/sweclockers-schackturnering/...
Turneringen startar så fort 10 platser är fyllda och man har 3 dagar max per drag.

Tänkte mest som en kul grej och så är det en bonus att man kan kika på varandras spel. Så gå gärna med oavsett vilken rating ni har så lirar vi lite för skojs skull

NOTERA att man anmäls genom att klicka på länken! så om du bara är nyfiken, klicka inte.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

NOTERA att man anmäls genom att klicka på länken! så om du bara är nyfiken, klicka inte.

Oj då, förlåt första turneringen jag har gjort. Kanske går att kika på den om man tar bort join istället och skriver bara
https://www.chess.com/tournament/sweclockers-schackturnering

Men vad bra då är du med

Skrivet av Trunk:

Jag har anmält mig!
Ser att jag har en rating på 1234, lätt att komma ihåg :p.

Men jag har bara spelat någon enstaka match de senaste åren så i verkligheten är det nog ett par hundra poäng lägre.

Jag har alltid tyckt att schack är roligt men bara på ren hobbynivå, har aldrig brytt mig om att studera öppningsdrag, statistik och dyl. Det lämnar jag till proffsen.

Du är varmt välkommen Jag kan ingen teori jag börja spela för två månader sedan. Kan inte namnet på någon öppning men vem vet, det jag spelar kanske har ett namn

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit intresserad av schack tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av GLaDER:

NOTERA att man anmäls genom att klicka på länken! så om du bara är nyfiken, klicka inte.

elakt att köra rankat när hälften har ingen rating

Permalänk
Medlem

Finns så många olika saker att intressera sig för och lära sig.
Men samtidigt är ju både tid och ork begränsad.
Liksom med så mycket annat går det nog rätt snabbt att lära sig grunderna, men kräver rejält med tid och intresse för att nå en någorlunda nivå.

Har själv mycket begränsad erfarenhet av Schack, farsan försökte visa åt mig som yngre, men förstod inte mycket av det då.
Stötte på det häromåret i spelet Watch Dogs (rätt sen med spelet) där man skulle spela Schack i något mini-spel. Läste då på lite kring det och ett litet intresse väcktes, men inte tagit tag i det mer.

För övrigt kul med mini-spel i andra (digitala) spel, där man introduceras till saker man inte riktigt hade koll på. Även om det ju är i lite mer primitiv form där i spelen så får man en viss inblick i hur de spelas. Blir ju en slags interaktiv inlärning som man får med i spelet.
Ska ju även nämnas i sammanhanget att jag knappt spelat något av de klassiska bräd-/kortspelen, i familjen var det mest antingen rena tärningsspel (slå tärning, gå antalet steg) el rena kunskapsspel där man skulle svara på frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

elakt att köra rankat när hälften har ingen rating

Då får vi ge dom lite rating

3 platser kvar. Vad kul att det går så pass fort.
Får tacka Sweclockers för att de valde att lägga tråden på förstasidan det har nog hjälpt en hel del.

Permalänk
Medlem

Jag menar det mesta gick helt över mitt huvud, men såg nyligen en guide till några öppningar via Martin i Wintergatan nyligen (med lite extern hjälp )

Permalänk
Medlem

Har spelat tusentals partier på fritidsgården under uppväxten, har även spelat ohälsosamt mycket backgammon. Men nu är det nog över 15 år sedan jag spelade ett parti schack senast. Kunde ha varit kul men känner inte att jag har varken ork eller tid med små barn hemma 🤪

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Nu är vi igång!

Ifall någon inte vet om det så finns det en bra app till chess.com, ifall man föredrar det.

Jag ser att den med högst ranking i turneringen är en ryss. Är det en rysk sweclockare eller har vi blivit infiltrerade tro?
114 aktiva spel har han, det är en ganska imponerande siffra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Nu är vi igång!

Ifall någon inte vet om det så finns det en bra app till chess.com, ifall man föredrar det.

Jag ser att den med högst ranking i turneringen är en ryss. Är det en rysk sweclockare eller har vi blivit infiltrerade tro?
114 aktiva spel har han, det är en ganska imponerande siffra.

Haha. Damn han har en bullet rating på 1571 också. Jag tror vi kommer ha en ryss på segerplats. Detta är helt och hållet mitt fel. Jag la turneringen som öppen för jag trodde det var enklaste sättet så alla kunde gå med på. Har som sagt inte skapat någon turnering innan och jag var lite rädd att jag skulle få bjuda in alla manuellt om man valde stängd turnering. Men vem vet, kanske han hänger på Sweclockers också

Jag gillar att vi alla Svenskar börjar med E4-E5 och ryssen svarar på E4 med C5. Jag ska har inte en aning vad han har i kikaren nu. Det känns som att detta kommer gå utför snabbt

Permalänk

Ny upplevelse att ha 5 matcher igång samtidigt, svårt att fokusera på ett bräde

Skrivet av r3mpuh:

håller med, bra mycket bättre app också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitvillig:

Ny upplevelse att ha 5 matcher igång samtidigt, svårt att fokusera på ett bräde

håller med, bra mycket bättre app också

Det blir som chess puzzle, försök hitta det bästa draget och kolla på hela brädan. Långsiktig strategi är jag väldigt dålig på. Jag försöker oftast bara att förbättra min positionen och se om det finns någon taktik.

Men ta det med en nypa salt. Jag är väldigt nybörjare.

Finns det pussel och lektioner på lichess också?

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Det blir som chess puzzle, försök hitta det bästa draget och kolla på hela brädan. Långsiktig strategi är jag väldigt dålig på. Jag försöker oftast bara att förbättra min positionen och se om det finns någon taktik.

Ja precis, märker redan nu att det är mycket svårare att tänka långsiktigt. Synd att man är så dålig på puzzles

Skrivet av Elektron:

Finns det pussel och lektioner på lichess också?

Jepp, gratis dessutom! Tycker att de är betydligt bättre då man får en rating för olika sorters puzzles, blir mycket enklare att träna på det man är dålig på då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitvillig:

Jepp, gratis dessutom!

Det är ju kanon. Jag tecknade faktiskt och betalar per månad (typ 80kr) för att få tillgång till pussel för det var rätt bra sätt för mig att träna på lite taktik. Men jag kanske borde ta och iaf testa lichess då också om det är gratis.

Permalänk
Medlem

Trevlig trådstart @Elektron !

Min morfar lärde mig spela schack en gång i tiden, och har mest vart spel med honom (när han levde..) .

Fick upp intresset 2016 och anmälde mig för en "introkurs" på en schackklubb, var väldigt trevlig kurs - rekommenderas. Var många likasinnade som tyckte att schack är trevligt men inte direkt gjort något mer av det.

Efter det så börja jag spela på deras större vårturnering, 1 parti per vecka, fanns 2 olika grupper , en för nybörjare och en för de bättre (läs: riktigt bra).
Nybörjargänget var precis lagom nivå.

Jag föredrar dock själv snabbare partier på 5 min ungefär, medan partiet som var på turneringen var 01:30 per spelare om jag minns rätt, så ett parti kunde ta upp emot 3 timmar... Det hände inte ofta som tur är.

Det är ju inga bra tider för föreningsliv nu med tanke på covid, men jag rekommenderar er som har intresset att gå med någon klubb i er stad. Bor ni i någon större stad så finns det definitivt, väldigt trevligt.

Jag är vanlig causal spelare som får stryk av de flesta men tycker det är kul ändå, så man behöver inte vara som Bobby Fischer för att va med.

Ska kolla in chess.com och fixa inlogg där, va ett tag sen jag spelade nu. Har mest vart Lichess förr.

Permalänk

Kul! Turneringen verkar full nu men jag är gärna med nästa gång. Har haft som ovana att lösa taktikpussel på mobilen när man sitter på muggen, dags att prova mina vingar med lite matcher. Har väl spelat kanske 50 matcher på mobilen och 5-10 på lichess. https://www.chess.com/member/culliford

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro

Permalänk
Medlem

Följer GMHikaru på YT dagligen. Rolig humor och proffsanalysering. Det lär mig tänka som en GM. Högst rekommenderat.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Följer GMHikaru på YT dagligen. Rolig humor och proffsanalysering. Det lär mig tänka som en GM. Högst rekommenderat.

Han och många andra streamar på Twitch också