Intel Core i9-11900K, Core i7-11700KF och Core i5-11600K "Rocket Lake"

Permalänk
Medlem

Lol ok. Visste att RL var överhypad men det är betydligt värre än så, det här är nästan en fars...

Permalänk
Avstängd

Lite sugen på i9-11900K. Sitter på en i9-10900K som jag fortfarande har öppet köp på.
Dock runt 1400kr dyrare än min i9-10900K och 2 core/4 trådar mindre.

Permalänk
Avstängd

Sitter på 9700k som ligger på 100% load i många spel. I brist på Ryzen 5900x är denna väldigt intressant då den faktiskt finns i lager.

Frågan är, orkar min PSU dra runt detta kalas, med en x73 kylare på det?

Visa signatur

13900k - GTX 4090 STRIX - 7600Mhz T-Force DDR5 - ASUS Z790 APEX - ASUS ROG Strix Helios - ASUS ROG THOR 1200 - Asus PG279QM 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Du får se till hela plattformen;
Mobo (ska du ha stöd för överklockning eller ej?) - B550 billigare än Z490/590
Minnen - Vär att investera lite mer i minnen till AMD än till Intel
Processorn
Kylare - Stock eller überkühler

Räkna hela paketet och ställ mot varandra i budget.

Skrivet av CubaCola:

Ett 11400F med B560 mobo så man kan överklocka minnet.
Får ju både cpu o moderkort för priset av en 5600x.

Skrivet av Herr Kantarell:

Kanske kommer det andra AMD cpuer så som AMD 5600 också.

Skrivet av pv2b:

i5-10600K eller i5-10600KF!

Att gå upp till en 5600X (3290 kr) eller en i5-11600K (2899 kr i lager) kostar mer än det smakar, när det går att köpa en i5-10600K för 2149 kr från t.ex. Dustin Home.

Inte ens en i5-11600KF för 2590 kr i lager då känns superlockande... vad får man för de extra 440 kr egentligen?

Skrivet av BergEr:

Bättre iGPU, PCIE 4.0 (som då kan ge bättre prestanda för direct storage i framtiden), officiellt stöd för snabbare minnen.

Skrivet av UndaC:

Några till:
Extra lanes till för exempelvis en NVME-enhet,
Och såklart något bättre prestanda i allmänhet.

Ändå ett "ok" paket för 400 kr

Tack alla!

Jag beställde 11600K från Netonnet för 2690:-. Vill inte förstöra tråden så PM:a mig gärna om ni har tips på något bra moderkort samt minnen. Har även en tråd i köpråd-forumet.

Permalänk

Hade varit intressant att se ett mini-test vs Ryzen 5000-serien med spel samtidigt som man streamar.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om en CPU blir varmare eller sämre av att ha en inbyggd "iGPU" ?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

När det gäller moderkort ta alltid en titt i manualen, gör livet mycket enklare. För den är oftast bra skriven, inte som PR materialet man ser på sidan
Allt borde gå bra för dig.

Här ser du hur dina sata/m2 platser påverkas.
https://i.imgur.com/Ad8M5Gn.png

Just så. Tack! Det borde jag lusläst på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag funderar på precis den här setupen. Sett någon review på 11400F?

Bara de där som troligen är fake på youtube (benchmark lab och allt vad de heter..)

Det jag hittar på tex Userbenchmarks är 4 benchmarks av 11400F och där klår den 10600K i prestanda, så om
de siffrorna visar sig stämma, så kan det bli nya budgetkungen tillsammans med ett B560 moderkort och lite snabbare minnen.

För 3139kr på netonnet så får man en 11400F + Asus B560 Prime Plus just nu.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Någon som har koll på om en CPU blir varmare eller sämre av att ha en inbyggd "iGPU" ?

Används inte iGPU så gör det ingen skillnad, kanske lite positiv effekt för det går att sprida värme bättre men det är nog försumbart. Om den används så bidrar den till kretsens strömförbrukning och därmed värme men den drar så pass lite ström, någon watt så kanske inte ens 1% så även det skulle falla inom felmarginalen på ett benchmark.
Enda nackdelen med Intels iGPU är att den tar kretsyta vilket förmodligen gör kretsen dyrare att tillverka, men hur många kr Intel skulle skalat av om de inte hade med grafikdelen är omöjligt att säga, kanske 0-500kr mindre för vissa modeller.

Behövde ny dator så köpte en 5800X för några veckor sedan för jag ville inte vänta månader på leverans, men om Core i7-11700K hade funnits så hade jag fått fundera ett bra tag på vilken av dem som jag skulle ha, där iGPU hade varit en av fördelarna.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Jäklar var 8700K känns prisvärd när man kollar tillbaka. Ganska precis som en 10600K idag, som kostade under 4000kr vid släppet för tre och ett halvt år sedan. Fortfarande spelprestanda i högsta klassen (om man klockar lite iaf)

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobiasf:

Sitter på 9700k som ligger på 100% load i många spel. I brist på Ryzen 5900x är denna väldigt intressant då den faktiskt finns i lager.

Frågan är, orkar min PSU dra runt detta kalas, med en x73 kylare på det?

Kylaren bör inte vara något problem men nätagget speciellt med ett 3090 känns läskigt

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Fail.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Känns mer som om man kan köpa vilken man vill, prestandan finns där oavsett tillverkare!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerande att AMD:s 6 månader gamla CPU ändå presterar bättre än Intels nysläpp. Äntligen konkurrens på marknaden!

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Riktigt imponerande att AMD:s 6 månader gamla CPU ändå presterar bättre än Intels nysläpp. Äntligen konkurrens på marknaden!

Från testet.

"Den nya arkitekturen heter Cypress Cove, vilken är samma arkitektur som Sunny Cove. Den senare släpptes redan hösten 2019 och utgjorde grunden för den mobila processorfamiljen "Ice Lake", som tillverkades på 10 nanometer. Skillnaden här är att Cypress Cove är en backport som istället tillverkas på Intels åldrande men samtidigt mogna 14-nanometersteknik."

Vill inte kalla detta släpp för ett "nysläpp"

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Inaktiv

Vart är erat prestanda index?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon185723:

Vart är erat prestanda index?

Det finns väl bara för grafikkort?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Kvicksilver:

Riktigt imponerande att AMD:s 6 månader gamla CPU ändå presterar bättre än Intels nysläpp. Äntligen konkurrens på marknaden!

Man kan ju se detta ur många perspektiv. Det är samtidigt rätt imponerande att Intel lyckas hålla sig relevant med en tillverkningsnod som snart är tio år gammal.

Energieffektiviteten är ju helt kass men ändå.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Datavetare

Enda ljusglimten som kan går att finna här är: lägsta FPS hos Rocket Lake S, är i genomsnitt ~10 % fördel (geometriskt medel över alla spel på sidan 7.) mot Ryzen 5000 serien.

Kollar man däremot på genomsnittlig FPS är skillnaden i stort sätt borta.

Går man upp till 1920x1080 finns fortfarande en minimal fördel i just lägsta FPS för Rocket Lake S, men det är försumbart. Redan i denna upplösning är det i praktiken helt jämt mellan Zen3, i7/i9 Comet Lake och Rocket Lake S.

Slutsats: det visar att Rocket Lake S rätt mycket är en one-trick-pony där tricket är spelprestanda. Problemet för Intel är att dagens spel har inte tillräckligt stort beroende av CPU, inte ens med ett 3090, att det i praktiken spelar någon roll. Man kan gissa om "framtidssäker" (kolla på Zen2, när den lanserades var det också "raka" linjer i spel utanför 720p, men i dagens spel börjar de modellerna falla efter).

Problem 2 här är: just Rocket Lake S är i praktiken garanterad att bli gamla nyheter redan i år när Alder Lake S släpps, även i spel. Är först då Intel har något att sätta emot 5950X, men lär nog bli samma prislapp som den (glöm priskrig i nuvarande kiselklimat).

Man kan köra både glaset halvfullt och glaset halvtomt som spel CPU. Känns ändå lite tragiskt att en 1,5 år gammal mikroarkitektur, bakporterad till en 6 år gammal tillverkningsnod trots allt kan ligga i topp på i alla fall ett relevant use-case...

Positiva är väl: givet förutsättningarna för Rocket Lake S finns det en rad skäl att faktiskt tro på att Alder Lake S kan bli det första desktop-produkten, med Intel som avsändare, att se fram emot på ett bra tag.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Lol ok. Visste att RL var överhypad men det är betydligt värre än så, det här är nästan en fars...

Finns dock bara 16st 11900k kvar att köpa i landet (vilket för många inte är den intressanta produkten, de riktigt intressanta sakerna hittar man kring 1500-2500kr~).

Har själv köpt en och är jävligt taggad, tror detta blir amazing
Får väl se hur man känner om något år.

Den har högre lägsta fps än amd i nästan allt, typ samma medel. Själv kommer jag knappt belasta mer än fyra kärnor kommande åren. Ska försöka klocka upp 1-4 kärnor lite extra för alla spel jag kör är hårt begränsade av 1-2 kärnor.

T.ex ett spel jag kör Path of Exile, där har en dator med 10900k och 3090 ner kring 20 fps. Har man en 9900k pratar vi ensiffrig fps i worst case. Så en 11900k med lite OC borde peta ner 10900k från toppen där (verkar som att exakt 0 personer med 5950X eller 5900X har testat PoE).

Kommer i stort sett aldrig pressa den max 16 trådar med avx så elräkningen är fine (kör ändå direktverkande el typ 6 månader om året för min sambo är frusen av sig så lite extra värme är fine).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Minns när folk började sälja av sina 1xxx/2xxx-serie grafikkort från nvidia till rejäla underpriser, runt 3xxx-seriens release... Sen visade d sig att det varken fanns tillgång på det nya och priserna var bedrägligt mycket högre än utlovat.

Nu står man där igen alldeles slak, o många butiker sålt av sig CPUer till nedsatta priser och Tiger lake laptops till fantasilåga priser, för att i slutändan konfronteras av dessa desktop-cpuer som inte levererar vad man hoppats.

....Aja.... betyder iaf att jag inte ångrar att jag höll mig till bärbara inköp, och tog en fläktlös lakefield laptop till bra pris, ist för mardrömsscenariot som råder i desktop-sektorn där tillgång o priser är åt skogen inom flera områden.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Finns dock bara 16st 11900k kvar att köpa i landet (vilket för många inte är den intressanta produkten, de riktigt intressanta sakerna hittar man kring 1500-2500kr~).

Har själv köpt en och är jävligt taggad, tror detta blir amazing
Får väl se hur man känner om något år.

Den har högre lägsta fps än amd i nästan allt, typ samma medel. Själv kommer jag knappt belasta mer än fyra kärnor kommande åren. Ska försöka klocka upp 1-4 kärnor lite extra för alla spel jag kör är hårt begränsade av 1-2 kärnor.

T.ex ett spel jag kör Path of Exile, där har en dator med 10900k och 3090 ner kring 20 fps. Har man en 9900k pratar vi ensiffrig fps i worst case. Så en 11900k med lite OC borde peta ner 10900k från toppen där (verkar som att exakt 0 personer med 5950X eller 5900X har testat PoE).

Kommer i stort sett aldrig pressa den max 16 trådar med avx så elräkningen är fine (kör ändå direktverkande el typ 6 månader om året för min sambo är frusen av sig så lite extra värme är fine).

Är ingen dålig prolle, passar faktiskt mig också baserad på min spelbibliotek, har ingen behov för mer än 8-10 trådar. Är dock mest en side grade när jag trodde att det åtminstone skulle klå upp Ryzen i enkeltrådade laster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Riktigt imponerande att AMD:s 6 månader gamla CPU ändå presterar bättre än Intels nysläpp. Äntligen konkurrens på marknaden!

och då är Intel fortfarande på 14nm

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jäklar var 8700K känns prisvärd när man kollar tillbaka. Ganska precis som en 10600K idag, som kostade under 4000kr vid släppet för tre och ett halvt år sedan. Fortfarande spelprestanda i högsta klassen (om man klockar lite iaf)

Japp.

Det är bara i ett fåtal titlar som den är lite sämre, tänker specifikt BR spel med gigantiska banor och många spelare samtidigt men även inte är den dålig.

Permalänk
Medlem

När det gäller priset på i5 11400f, anses det vara en teknisk revolution.

Visa signatur

AMD 3900x @4,5 GHZ || Asus ROG 2080 ti OC || Asus ROG x570-f || Samsung 960 500GB || Seagate Firecuda 2TB || Phanteks Enthoo 719 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Är ingen dålig prolle, passar faktiskt mig också baserad på min spelbibliotek, har ingen behov för mer än 8-10 trådar. Är dock mest en side grade när jag trodde att det åtminstone skulle klå upp Ryzen i enkeltrådade laster.

Ja det beror ju på vad man har nu om det är värt att byta (och om man kan motivera uppgraderingen).

För mig blir det ju ett enormt steg. Hade jag haft en i7/i9 eller zen3 från senaste fyra åren hade jag nog inte köpt heller. Räknar man in min fps i testerna verkar den ju slå Ryzen i alla spel iaf.

Nu kommer min rulla i några år iaf, för Alder lake till hösten vågar jag då inte (har sett lansering av ddr, ddr2, ddr3, ddr4 och vet att första generationen inte är för mig).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robzzi90:

Tack!

Så ska man välja 5600X eller 11600k är frågan...

11600k är ju billigare men samtidigt verkar moderkorten dyrare. Vet inte vad jag ska välja..

Välj den som finns i lager

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Idag så laddade jag ned ett spel på GOG samtidigt som jag hade en youtube video/stream igång på skärm 2 medans jag spelade lite AC: Valhalla utan märkbar skillnad i fps mot när jag enbart har spelet igång på min 5900x. Frågan är hur bra den liknande prissatta 11900k skulle klara av motsvarande last?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Enda ljusglimten som kan går att finna här är: lägsta FPS hos Rocket Lake S, är i genomsnitt ~10 % fördel (geometriskt medel över alla spel på sidan 7.) mot Ryzen 5000 serien.

Kollar man däremot på genomsnittlig FPS är skillnaden i stort sätt borta.

Går man upp till 1920x1080 finns fortfarande en minimal fördel i just lägsta FPS för Rocket Lake S, men det är försumbart. Redan i denna upplösning är det i praktiken helt jämt mellan Zen3, i7/i9 Comet Lake och Rocket Lake S.

Slutsats: det visar att Rocket Lake S rätt mycket är en one-trick-pony där tricket är spelprestanda. Problemet för Intel är att dagens spel har inte tillräckligt stort beroende av CPU, inte ens med ett 3090, att det i praktiken spelar någon roll. Man kan gissa om "framtidssäker" (kolla på Zen2, när den lanserades var det också "raka" linjer i spel utanför 720p, men i dagens spel börjar de modellerna falla efter).

Problem 2 här är: just Rocket Lake S är i praktiken garanterad att bli gamla nyheter redan i år när Alder Lake S släpps, även i spel. Är först då Intel har något att sätta emot 5950X, men lär nog bli samma prislapp som den (glöm priskrig i nuvarande kiselklimat).

Man kan köra både glaset halvfullt och glaset halvtomt som spel CPU. Känns ändå lite tragiskt att en 1,5 år gammal mikroarkitektur, bakporterad till en 6 år gammal tillverkningsnod trots allt kan ligga i topp på i alla fall ett relevant use-case...

Positiva är väl: givet förutsättningarna för Rocket Lake S finns det en rad skäl att faktiskt tro på att Alder Lake S kan bli det första desktop-produkten, med Intel som avsändare, att se fram emot på ett bra tag.

Jag har mer känt det som att 11xxx serien är en bra försmak av vad som komma skall. De visar ändå att de vaknat och påbörjat ett kliv som med Adlerlake kanske kan vara början på något nytt och bra.
Dess funktion är ju lite som du säger att vinna benchmarks man egentligen handen på hjärtat inte ens behöver bry sig om.
Det störa problemet är dock prissättningen.
11900k skulle behöva vara billigare, mycket billigare för att det skall finnas någon ide att köpa den över säg 5900x som är väldigt snarlik i spel men ändå kan sträcka på musklerna i de få applikationer som idag är bra trådade.
Men det kanske kommer ner till att det finns cpuer att få tag i i stora volymer till skillnad från kanske AMDs som gör att det kommer sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Idag så laddade jag ned ett spel på GOG samtidigt som jag hade en youtube video/stream igång på skärm 2 medans jag spelade lite AC: Valhalla utan märkbar skillnad i fps mot när jag enbart har spelet igång på min 5900x. Frågan är hur bra den liknande prissatta 11900k skulle klara av motsvarande last?

Lirar Valhalla med min 8700k med stream på andra skärmen utan några problem så tror nog de fungerar på en 11900k.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2