Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Framtiden för VR-Headset

Jag läste denna artikeln för ett par dagar sedan och blev lite fundersam
https://www.nordichardware.se/nyheter/oculus-rift-s-eol.html?...

Hur tolkar ni budskapet? Jag själv har länge haft ögonen på ett headset som är kapabel både till standalone-användning och att kunna koppla in till datorn (Quest 2). Menar Facebook att man inte längre kommer att satsa på alternativ som möjliggör anslutning direkt till en PC, eller tolkar jag hela inlägget fel?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag läste denna artikeln för ett par dagar sedan och blev lite fundersam
https://www.nordichardware.se/nyheter/oculus-rift-s-eol.html?...

Hur tolkar ni budskapet? Jag själv har länge haft ögonen på ett headset som är kapabel både till standalone-användning och att kunna koppla in till datorn (Quest 2). Menar Facebook att man inte längre kommer att satsa på alternativ som möjliggör anslutning direkt till en PC, eller tolkar jag hela inlägget fel?

De kommer att gå bort från PC-only headsets utan gå mer mot Quest 2 stucket, dvs att det är ett standalone med möjlighet att köra det via PC. Planen i framtiden är nog 100% separat headset

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag läste denna artikeln för ett par dagar sedan och blev lite fundersam
https://www.nordichardware.se/nyheter/oculus-rift-s-eol.html?...

Hur tolkar ni budskapet? Jag själv har länge haft ögonen på ett headset som är kapabel både till standalone-användning och att kunna koppla in till datorn (Quest 2). Menar Facebook att man inte längre kommer att satsa på alternativ som möjliggör anslutning direkt till en PC, eller tolkar jag hela inlägget fel?

Du kan ju koppla Quest 2 till PC, både med sladd och via WiFi. Facebook ska lägga ner produktlinjen Rift som innebär headsets som enbart funkar till PC utan fristående funktionalitet. Helt rätt enligt mig

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

De kommer att gå bort från PC-only headsets utan gå mer mot Quest 2 stucket, dvs att det är ett standalone med möjlighet att köra det via PC. Planen i framtiden är nog 100% separat headset

Skrivet av Zachtionman:

Du kan ju koppla Quest 2 till PC, både med sladd och via WiFi. Facebook ska lägga ner produktlinjen Rift som innebär headsets som enbart funkar till PC utan fristående funktionalitet. Helt rätt enligt mig

Okej, så ni tror på ett eventuellt Quest 3, med samma möjligheter som Quest 2?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Facebook ser inte ut att ha något större intresse av att tillverka ett nytt VR-headset för entusiastsegmentet.

Det vet jag inte, det har hintats om en Quest Pro. Och jag tror inte att de kommer ta bort möjligheten att köra via PC i första laget.

Det jag själv oroar mig mest över är ifall framtida Oculus-exclusiva spel endast kommer fungera på Quest och inte på PC. Fast Facebook/Oculus kommer ha ett spelrelaterat event nästa vecka, så då kan man förhoppningsvis se vart det lutar på den fronten.

Permalänk
Medlem

Min uppfattning har varit att, sedan Palmer Lucky (kommer ni ihåg honom) lämnade, så har deras fokus inte vart på "high end" specs
utan snarade flexibilitet likt Quest 2. Jag ser att de kommer fortsätta på det spåret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Det vet jag inte, det har hintats om en Quest Pro. Och jag tror inte att de kommer ta bort möjligheten att köra via PC i första laget.

Det jag själv oroar mig mest över är ifall framtida Oculus-exclusiva spel endast kommer fungera på Quest och inte på PC. Fast Facebook/Oculus kommer ha ett spelrelaterat event nästa vecka, så då kan man förhoppningsvis se vart det lutar på den fronten.

Då hoppas jag på lite snurr på tråden så att säga, efter nästa vecka

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Det är ju inget magiskt med tekniken eller programvaran hos Oculus längre heller, så headsets motsvarande/bättre än Quest 2/3 osv kommer finnas tillgängliga från många olika tillverkare.

Jag är själv lite sugen på ett Quest 2, men jag hade inte tänkt köpa något från Oculus butik utan endast köra PC-program trådlöst. Har WMR nu som är lika bra men trådbundet.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Det jag själv oroar mig mest över är ifall framtida Oculus-exclusiva spel endast kommer fungera på Quest och inte på PC. Fast Facebook/Oculus kommer ha ett spelrelaterat event nästa vecka, så då kan man förhoppningsvis se vart det lutar på den fronten.

Ett dåligt tecken dök precis upp: Resident Evil 4 släpps till Quest 2, men inte till Rift eller ens Quest 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Ett dåligt tecken dök precis upp: Resident Evil 4 släpps till Quest 2, men inte till Rift eller ens Quest 1.

Nu tror jag väl förvisso också att dom kommer satsa fullt på Quest framöver, men det kan vara så enkelt som att RE4 är ett 16 år gammalt spel och det hade krävts en större grafisk uppdatering för att få till en modern PC-version.

Lone Echo II lär släppas till PC, men antagligen mest för att utvecklingen pågått sedan Rift fortfarande var en grej.