Hur kan MSI lansera en ny RTX 3080 modell när de inte ens kan möta efterfrågan på beställningar gjorda för ett halvår sedan?

Permalänk
Medlem

Hur kan MSI lansera en ny RTX 3080 modell när de inte ens kan möta efterfrågan på beställningar gjorda för ett halvår sedan?

Jag förstår inte hur det ens kan vara lagligt att när de inte kan producera i närheten så många kort som behövs att då allokera de få kort de faktiskt producerar till en ny modell. Känns ju som ett slag i ansiktet när man redan innan ser leveransdatumet skjutas fram om och om igen. Jag förväntade mig redan innan att det skulle ta lång tid innan det levererades men nu börjar man ju oroa sig för att kortet aldrig kommer att komma.

Är det någon vänlig själ som kan svara på om detta faktiskt är förenligt med svensk lag?

TL:DR: Får företag, enligt svensk lag, efter ett köp, sluta producera en produkt för att ersätta den med en snarlik mycket dyrare produkt om de inte kan möta efterfrågan?

Källa: https://videocardz.com/newz/msi-launches-geforce-rtx-3080-sea...

Permalänk
Medlem

Finns väll ingen lag som säger att tillverkare måste tillverka någonting, men levereras inget ska de (företaget som säljer, inte tillverkaren) betala tillbaka till kunden.

Du får gärna hänvisa till någon lag du tänker på som kan hindra företag att lansera tex ersättningsprodukter.

Permalänk
Medlem

Vore konstigt om tillverkare skulle hållas till en sådan lag när det ju är återförsäljare som har tagit emot ordrarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kolle99:

Jag förstår inte hur det ens kan vara lagligt att när de inte kan producera i närheten så många kort som behövs att då allokera de få kort de faktiskt producerar till en ny modell. Känns ju som ett slag i ansiktet när man redan innan ser leveransdatumet skjutas fram om och om igen. Jag förväntade mig redan innan att det skulle ta lång tid innan det levererades men nu börjar man ju oroa sig för att kortet aldrig kommer att komma.

Är det någon vänlig själ som kan svara på om detta faktiskt är förenligt med svensk lag?

TL:DR: Får företag, enligt svensk lag, efter ett köp, sluta producera en produkt för att ersätta den med en snarlik mycket dyrare produkt om de inte kan möta efterfrågan?

Källa: https://videocardz.com/newz/msi-launches-geforce-rtx-3080-sea...

Man kan ju kräva täckköp osv. Det här en den galnaste tiden ever under min 25åriga tid som datornörd. Helt sjuka priser på hårdvara. Passar på att sälja av lite gammal faktiskt.

Permalänk
Medlem

Titta på alla de olika Delux Delux modeller företagen släpper, inte bara MSI. Delvis så är det antagligen för att de kan just nu i denna marknaden. När ett 3090 redan går för en bra bit över 20k så kan man lika gärna göra modeller som är lite finare och kostar mer. Detta är en anledning tror jag.

Men jag tror att en annan anledning kan vara komponent brist. Det är antagligen så att det inte bara är chippen som bristar utan även andra ingående komponenter. För att hålla modellerna någorlunda samlade så kan det vara så att de helt enkelt behöver särskilja mer då de ingående komponenterna skiljer för mycket inom en modell annars. Att det sedan ger dom en naturlig punkt att justera priset upp är bara bonus.

Låter som rimliga förklaringar, iaf till viss del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Finns väll ingen lag som säger att tillverkare måste tillverka någonting, men levereras inget ska de (företaget som säljer, inte tillverkaren) betala tillbaka till kunden.

Du får gärna hänvisa till någon lag du tänker på som kan hindra företag att lansera tex ersättningsprodukter.

Mellan mig och återförsäljaren så tänker jag väl mig att 9§ Konsumentköplagen är relevant. men jag vill knappast kräva skadestånd av Inet enligt 14§ KkL när det är MSI som betett sig. Hur avtalet mellan återförsäljaren och MSI ser ut har jag ju ingen aning om och då köplagen är dispositiv så kan de ha avtalat bort den oavsett.

Jag hoppas bara på att tredjepartstillverkare som MSI får någon konsekvens av att de utnyttjar den höga efterfrågan på bekostnad av kunder som redan lagt en order men jag vet att jag nog hoppas på för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

Titta på alla de olika Delux Delux modeller företagen släpper, inte bara MSI. Delvis så är det antagligen för att de kan just nu i denna marknaden. När ett 3090 redan går för en bra bit över 20k så kan man lika gärna göra modeller som är lite finare och kostar mer. Detta är en anledning tror jag.

Men jag tror att en annan anledning kan vara komponent brist. Det är antagligen så att det inte bara är chippen som bristar utan även andra ingående komponenter. För att hålla modellerna någorlunda samlade så kan det vara så att de helt enkelt behöver särskilja mer då de ingående komponenterna skiljer för mycket inom en modell annars. Att det sedan ger dom en naturlig punkt att justera priset upp är bara bonus.

Låter som rimliga förklaringar, iaf till viss del.

Håller delvis med om det inte hade varit för att komponentbristen har hållit i sig i flera månader redan.

Ett vanligt år utan komponentbrist så släpper tillverkarna en rad olika modeller med olika kylarlösningar men nu under komponentbristen så har de ju inte ens tillräckligt många kort för att möta efterfrågan på tidigare modeller. Då tycker jag det är jävligt fult att fördröja leveranserna ytterligare genom att lansera fler modeller.

Jag hade snarare velat se att de lanserade tillbyggnadssatser och kylare för sig som konsumenten själv får montera på sitt kort så de kan hantera de kunder som lagt en beställning för ett halvår sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Finns väll ingen lag som säger att tillverkare måste tillverka någonting, men levereras inget ska de (företaget som säljer, inte tillverkaren) betala tillbaka till kunden.

Du får gärna hänvisa till någon lag du tänker på som kan hindra företag att lansera tex ersättningsprodukter.

Det finns ju 22§ Köplagen där återförsäljaren, pga dröjsmål har rätt att kräva skadestånd av säljaren. Men då Köplagen är dispositiv så gissar jag på att MSI redan har avtalat bort denna paragraf.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kolle99:

Mellan mig och återförsäljaren så tänker jag väl mig att 9§ Konsumentköplagen är relevant. men jag vill knappast kräva skadestånd av Inet enligt 14§ KkL när det är MSI som betett sig. Hur avtalet mellan återförsäljaren och MSI ser ut har jag ju ingen aning om och då köplagen är dispositiv så kan de ha avtalat bort den oavsett.

Jag hoppas bara på att tredjepartstillverkare som MSI får någon konsekvens av att de utnyttjar den höga efterfrågan på bekostnad av kunder som redan lagt en order men jag vet att jag nog hoppas på för mycket.

ÅF:arna kanske kan vara schyssta, tex Webhallen och Inet låter ju användare som beställt till det förmånliga priset att byta till ett annat kort. Dels för att beta av kön liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolle99:

Det jag menar är att de släpper iaf till viss del inte nya modeller istället för de modeller som redan bristar utan de släpper nya modeller för att kunna fortsätta släppa alls.

De behöver en massa komponenter för att bygga ett grafikkort. Altså inte bara chip och minne utan VRMs, Capacitatorer mm

För en modell har de antagligen ett par olika komponenter som de anser likvärdiga. Men om dessa bristar så kan de inte bara slänga in vad som helst. Går de utanför specifikationerna dom har kan det strula till en hel del. Sämre komponenter i ett bättre kort, ger missnöjda kunder. Men för bra saker i ett billigare kort slår mot deras egen stack åt fel håll på en drös sätt.

Iom den komponent brist som råder så kan det t.ex vara så att det är lättare för dom att få tag på dyrare och överdimensionerade komponenter än de som dom egentligen behöver. Och i den nuvarande marknaden så finns det ingen anledning att de skulle öka sin kostnad för att få ut befintliga kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolle99:

Är det någon vänlig själ som kan svara på om detta faktiskt är förenligt med svensk lag?

Har kommit många nya ord och benämningar senaste året imo, jag skulle vilja bidra med ett nytt : Grafikkorts Karens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paydaye:

Har kommit många nya ord och benämningar senaste året imo, jag skulle vilja bidra med ett nytt : Grafikkorts Karens.

Men kom igen. Menar du att jag är oresonlig för att jag tycker det är fult av MSI att ytterligare fördröja min beställning som är snart ett halvår gammal genom att istället lägga resurser på nya modeller? Väntetiden när jag lade beställningen var strax över en månad, det har gått betydligt längre än så nu och i den här takten kommer man ju inte få kortet förrän nästa generation kommer ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

Det jag menar är att de släpper iaf till viss del inte nya modeller istället för de modeller som redan bristar utan de släpper nya modeller för att kunna fortsätta släppa alls.

De behöver en massa komponenter för att bygga ett grafikkort. Altså inte bara chip och minne utan VRMs, Capacitatorer mm

För en modell har de antagligen ett par olika komponenter som de anser likvärdiga. Men om dessa bristar så kan de inte bara slänga in vad som helst. Går de utanför specifikationerna dom har kan det strula till en hel del. Sämre komponenter i ett bättre kort, ger missnöjda kunder. Men för bra saker i ett billigare kort slår mot deras egen stack åt fel håll på en drös sätt.

Iom den komponent brist som råder så kan det t.ex vara så att det är lättare för dom att få tag på dyrare och överdimensionerade komponenter än de som dom egentligen behöver. Och i den nuvarande marknaden så finns det ingen anledning att de skulle öka sin kostnad för att få ut befintliga kort.

Du kan ha rätt. Känns ju däremot som att MSI Ventuskorten borde betas av snabbast isf då de har de billigaste komponenterna av "toppkorten". Men kanske är de billigare komponenterna det är brist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolle99:

Men kom igen. Menar du att jag är oresonlig för att jag tycker det är fult av MSI att ytterligare fördröja min beställning som är snart ett halvår gammal genom att istället lägga resurser på nya modeller? Väntetiden när jag lade beställningen var strax över en månad, det har gått betydligt längre än så nu och i den här takten kommer man ju inte få kortet förrän nästa generation kommer ut.

Hur menar du att din beställning fördröjs av att dem släpper en ny modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolle99:

Antagligen något åt det hållet som iaf kan förklara en del av det vi ser. Standardkomponent som alla grafikkort partners använder men också av tusentals andra företag i olika produkter kanske ligger och bristar av femtioelva olika anledningar. Volym producerde saker där det rör sig långsamt och tar tid innan tillgång och efterfrågan jämnar ut sig mm. Medans en dyrare mer specialiserad produkt har mer flexibilitet i sig då den kanske passar i varor som går för > 10000kr och kan snabbare skruva upp en viss ökad tillverkningstakt än på en produkt som passar i allt som kostar500kr och uppåt.

Och så kan det vara många olika sådana komponenter i ett grafikkort och all dessa komponenter har ju sedan sina supply chains som också kanske är Fubar och så blir det som det blir.

Att sedan ÅF har kunnat lägga ordrar som distributörer inte kan uppfylla är kanske inte MSIs fel. Kanske. Dom har säkert tillåtit en hel del. Men alla parter har säkert gjort allt dom kan för att skydda sig juridiskt och konsumenterna får glatt stå och vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmutch:

Hur menar du att din beställning fördröjs av att dem släpper en ny modell?

Om jag inte är helt ute och cyklar så påverkar komponentbristen främst kiselkomponenter. Skillnaden mellan deras nya modeller och de gamla ligger främst i kylarlösningen, korten i sig skulle lika gärna ha kunnat användas i de gamla korten. Så igen, om jag inte är helt ute och cyklar så borde ju en ny modell suga ut resurser från produktionen av de gamla modellerna.

Permalänk
Medlem

Jag är inte alls insatt i detta men är det verkligen MSI som med egna fabriker producerar, paketerar och sedan levererar till de butiker vi köper ifrån? Eller är det så att MSI enbart är designer/patentägare som sedan lägger ut produktionen på annat företag och denne levererar sedan direkt till butik? I så fall är det inte MSIs problem om fabriken inte kan matcha volymerna pga. brister i produktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolle99:

Om jag inte är helt ute och cyklar så påverkar komponentbristen främst kiselkomponenter. Skillnaden mellan deras nya modeller och de gamla ligger främst i kylarlösningen, korten i sig skulle lika gärna ha kunnat användas i de gamla korten. Så igen, om jag inte är helt ute och cyklar så borde ju en ny modell suga ut resurser från produktionen av de gamla modellerna.

Det här kortet har troligen legat med i produktplaneringen redan från första början med fördröjd lansering gentemot resten, vi vet heller inte om de redan legat planerade för tillverkning en längre tid tex innan din beställning. De ändrar säkert om i fabriken för att tillverka det dem kan just nu men jag har lite svårt att tro att dem skulle plocka komponenter från modell x om de kan tillverka den dvs för att tillverka modell y istället.

Det nya kortet är ju dessutom en lansering av modellen, vi vet inget om hur många kort de släpper och om det faktiskt kommer ut mer än något enstaka i butik eller om det ~6 månaders väntetid på det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmutch:

Hur menar du att din beställning fördröjs av att dem släpper en ny modell?

Att de tar en del av GPUerna de faktiskt fått tag på till den nya modellen? Det är ju rimligen en enda pool av 3080-GPUer som MSI har och fördelar mellan sina olika kort?

Skrivet av Zmutch:

Det här kortet har troligen legat med i produktplaneringen redan från första början med fördröjd lansering gentemot resten, vi vet heller inte om de redan legat planerade för tillverkning en längre tid tex innan din beställning. De ändrar säkert om i fabriken för att tillverka det dem kan just nu men jag har lite svårt att tro att dem skulle plocka komponenter från modell x om de kan tillverka den dvs för att tillverka modell y istället.

Det nya kortet är ju dessutom en lansering av modellen, vi vet inget om hur många kort de släpper och om det faktiskt kommer ut mer än något enstaka i butik eller om det ~6 månaders väntetid på det också.

Historiskt har vi ju dock sett att det brukat vara ungefär samma tillgänglighet som på befintliga modeller när det släppts något nytt (finns några kort vid släppet, fortsätter att fyllas på i ungefär samma takt som andra). Dvs, ny modell går i praktiken före i kön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Att de tar en del av GPUerna de faktiskt fått tag på till den nya modellen? Det är ju rimligen en enda pool av 3080-GPUer som MSI har och fördelar mellan sina olika kort?

Historiskt har vi ju dock sett att det brukat vara ungefär samma tillgänglighet som på befintliga modeller när det släppts något nytt (finns några kort vid släppet, fortsätter att fyllas på i ungefär samma takt som andra). Dvs, ny modell går i praktiken före i kön.

Det jag menar är att den nya modellen redan är planerad och uppsatt i tillverkning långt tidigare, dvs de följer sin planering. Men ur konsument synpunkt vore det ju klart trevligare om de skjuter på den nya modellen och tar dem GPUerna och tillverkar dem existerande modeller när situationen är som den är. Vet dock inte hur deras ledtider är för att faktiskt ändra i produktionen på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmutch:

Det jag menar är att den nya modellen redan är planerad och uppsatt i tillverkning långt tidigare, dvs de följer bara sin planering. Men ur konsument synpunkt vore det ju klart trevligare om de skjuter på den nya modellen och tar dem GPUerna och tillverkar dem existerande modeller när situationen är som den är. Vet dock inte hur deras ledtider är för att faktiskt ändra i produktionen på det sättet.

Med tanke på att komponentbristen var ett faktum redan i början av 3000-serien så känns det ju som att de har haft all tid i världen på sig att skrota framtida planerade modeller. Om deras ledtider faktiskt är längre än så så tyder ju det på en ganska värdelös organisatorisk uppbyggnad hos MSI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmutch:

Det jag menar är att den nya modellen redan är planerad och uppsatt i tillverkning långt tidigare, dvs de följer bara sin planering. Men ur konsument synpunkt vore det ju klart trevligare om de skjuter på den nya modellen och tar dem GPUerna och tillverkar dem existerande modeller.

Ja, det är mycket möjligt att det var en del av någon ursprunglig plan att ha en sån här modell. Man kan ju dock ifrågasätta rimligheten att genomföra en sådan plan med tanke på hur långt efter man är med leveranserna av befintliga modeller.

Situationen blir ju dessutom värre i och med att det med dagens betydligt högre priser uppstår ett incitament att hellre sälja nya modeller än att leverera befintliga beställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolle99:

TL:DR: Får företag, enligt svensk lag, efter ett köp, sluta producera en produkt för att ersätta den med en snarlik mycket dyrare produkt om de inte kan möta efterfrågan?

Källa: https://videocardz.com/newz/msi-launches-geforce-rtx-3080-sea...

Jag är ingen advokat men gissar att MSI klarar sig oavsett eftersom du inte köper från dem. Du köper ju av ett bolag (Inet) som köper av ett annat bolag (Importören) som kanske inte ens de handlar direkt från MSI.

Problemet med grafikkorten beror ju på att marknaden (slutkunder) uppenbarligen vill betala jättmycket mer än de priserna som först kommunicerades.

Varenda aktör i mellanledet får en stark signal att de måste höja priserna - från inet upp via importörer, centralagenter och hela vägen till MSI och vidare till AMD/NVidia och TSMC och fasen vet om inte sandgruvorna som levererar kislet höjt sina priser nu.

När diffen är så stor som den är nu mellan pris och efterfrågan så uppstår det spontana nya mellanled (scalpers) som tar diffen i egen ficka, så den diffen vill de "legitima" mellanleden förstås eliminera.

Ett sätt att göra det är att lansera nya modeller av sina produkter som kostar mycket mycket mer än snikmodellerna. De kamuflerar smyghöjningen genom att lansera "deluxe extra allt" men jag tycker det är rätt genomskinligt.

Alla gör detta - se exempelvis powercolors nya "liquid devil ultimate", som kom strax efter det icke-ultimata liquid devil.

Jag håller med om att det är fult men kan samtidigt förstå att de inte vill ge pengar till scalpers och vill själva hämta hem vinsten på efterfrågan för sina produkter.

Det vore mindre fult om de bara rakt ut sade typ "Shitt, vi misbedömde efterfrågan och kommer höja alla priser, sorry" istället för att försöka kamuflera det.

Permalänk
Medlem

Här har vi väl snäppet värre: https://www.guru3d.com/news-story/msi-discontinues-geforce-rt...

"The Gaming X Trio is being phased out, and retailers here in the Netherlands have started canceling pre-orders. That's not the entire story though, as the Gaming X TRIO is to simply be replaced by the Gaming Z Trio."

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Här har vi väl snäppet värre: https://www.guru3d.com/news-story/msi-discontinues-geforce-rt...

"The Gaming X Trio is being phased out, and retailers here in the Netherlands have started canceling pre-orders. That's not the entire story though, as the Gaming X TRIO is to simply be replaced by the Gaming Z Trio."

Aa såg det där igår kväll. Det var förmodligen därför jag blev tillräckligt irriterad för att göra den här tråden.

Jag är glad över att jag inte köpte X Trio iallafall men fan heller att jag köper något från MSI igen.

Hoppas verkligen att de stackarna som beställt X Trio flyttas över till Z Trio här i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolle99:

Mellan mig och återförsäljaren så tänker jag väl mig att 9§ Konsumentköplagen är relevant. men jag vill knappast kräva skadestånd av Inet enligt 14§ KkL när det är MSI som betett sig. Hur avtalet mellan återförsäljaren och MSI ser ut har jag ju ingen aning om och då köplagen är dispositiv så kan de ha avtalat bort den oavsett.

Jag hoppas bara på att tredjepartstillverkare som MSI får någon konsekvens av att de utnyttjar den höga efterfrågan på bekostnad av kunder som redan lagt en order men jag vet att jag nog hoppas på för mycket.

Skrivet av kolle99:

Det finns ju 22§ Köplagen där återförsäljaren, pga dröjsmål har rätt att kräva skadestånd av säljaren. Men då Köplagen är dispositiv så gissar jag på att MSI redan har avtalat bort denna paragraf.

22§ Köplagen Länk
Kollar du lite längre upp på 4§ så förklarar den att inte gäller om konsumentköplagen är tillämplig.

Konsumentköplagen Länk

Du har rätt i att enligt 9 § så är det ett dröjesmål.
Då får du välja mellan pengarna tillbaka eller kräva att säljaren fullgör köpet enigt 12 §.

12 § Rätt att kräva att säljaren fullgör köpet
"Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet."

Jag skulle tolka komponentbrist eller låg tillverkningsvolym som hinder som återförsäljaren inte kan övervinna.

Då kollar vi på skadestånd:
14 § Rätt till skadestånd
"Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit."

Jag tolkar även här att en global komponentbrist är utanför säljarens kontroll, dvs du har inte rätt till skadestånd.
Även om så inte skulle vara fallet så måste du beskriva på vilket sätt du har lidit skada, att du inte kunde spela sitt nya spel i 4k upplösning är otroligt smärtsamt, men tror inte de tas upp i en domstol.

Det är självklart tråkigt att man inte får sin elektronik i tid, men verkar inte bli några ersättningar.

OBS, friskrivning!
Jag är inte jurist, ibland kan lagar tolkas på olika sätt, texten ovan är min tolkning och inget som bör användas i rättsfall.
Har ni ett rättsfall så rekommenderar jag er att ta kontakt med en jurist med kunskaper inom ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

22§ Köplagen Länk
Kollar du lite längre upp på 4§ så förklarar den att inte gäller om konsumentköplagen är tillämplig.

Skulle förtydligat att jag med detta syftade på förhållandet mellan Inet och MSI så jag är medveten om att jag inte på något sätt skulle kunna åberopa 22§ KL.

Citat:

Du har rätt i att enligt 9 § så är det ett dröjesmål.
Då får du välja mellan pengarna tillbaka eller kräva att säljaren fullgör köpet enigt 12 §.

12 § Rätt att kräva att säljaren fullgör köpet
"Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet."

Jag skulle tolka komponentbrist eller låg tillverkningsvolym som hinder som återförsäljaren inte kan övervinna.

Yes, det har du helt rätt i. Att Inet inte fått tag på några kort från MSI är utom deras kontroll så jag skulle inte ha rätt till skadestånd där. Skadestånd är jag inte intresserad och inte heller att sätta dit Inet då det, som tidigare sagts, är utom deras kontroll.

Jag antar att jag hoppas på att återförsäljare som Inet, Amazon m.fl gjorde ett jävla oväsen om att MSI faktiskt inte gör vad de kan för att leverera kort beställda för ett halvår sedan. Att förseningen blir värre är, enligt mig, inte utom MSI:s kontroll när de faktiskt skapar nya modeller och tar emot beställningar på dessa och därigenom låter folk gå före i kön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Här har vi väl snäppet värre: https://www.guru3d.com/news-story/msi-discontinues-geforce-rt...

"The Gaming X Trio is being phased out, and retailers here in the Netherlands have started canceling pre-orders. That's not the entire story though, as the Gaming X TRIO is to simply be replaced by the Gaming Z Trio."

Åtminstone Inet skickade ut mail till de som bokat ett Gaming X Trio att de skulle få Gaming Z Trio för samma pris så som tur är hanterar åtminstone vissa återförsäljare detta bättre än Alternate.nl.

#18996074