Intel "Alder Lake" med 16 kärnor lanseras tredje kvartalet 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

precis som det blir med pci-e4.(åtminstånde på intel sidan, amd har ju haft det ett tag, så där va det annat. Men ersätt ju i år för intel och för amd nästa år till pci-e5.

Det är ju inte riktigt sant.

Om du kollar nyheten/artikeln som denna tråden är tillhörande.
Om du har scripts på i webbläsaren (syns inte om du har noscript),
så i nedre delen av artikeln är det en bild med en VIDEOCARDZ logga och så står det 1 av 2 uppe i högre hörnet.
Om du trycker till bild nummer 2 där är det en annan bild med Videocardz logga som av någon anledning har 3 diagonala blå streck.
I den bilden är det ett schema över Alder Lake processorm, 600 Chipset och vad de innehåller.

I det schemat så kan du set att
AlderLake CPU
16X PCI Express 5.0
4X PCI Express 4.0

Intel 600 Series Chipset
PCI Express 4.0
PCI Express 3.0
mm... (SATA, USB, etc)

Så ja 16X PCI-E 5.0 som du kan exempelvis ansluta ett grafikkort till.
Men övrig PCI-E i systemet är 4.0 eller 3.0.

Så (förutom bakåtkompatibilitet) är PCI-E 2 och PCI-E 1 övergivna.
Men PCI-E 3 och PCI-E 4 lever kvar.
Bara att det i Alder lake även sällskapas av PCI-E 5 som i höst blir snabbaste versionen.

Men såvida du inte ansluter all I/O i systemet via grafikkortet (eller vad du installerar i 16X slotten) så kommer systemet även att använda PCI-E 4 och/eller PCI-E 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det är ju inte riktigt sant.

Om du kollar nyheten/artikeln som denna tråden är tillhörande.
Om du har scripts på i webbläsaren (syns inte om du har noscript),
så i nedre delen av artikeln är det en bild med en VIDEOCARDZ logga och så står det 1 av 2 uppe i högre hörnet.
Om du trycker till bild nummer 2 där är det en annan bild med Videocardz logga som av någon anledning har 3 diagonala blå streck.
I den bilden är det ett schema över Alder Lake processorm, 600 Chipset och vad de innehåller.

I det schemat så kan du set att
AlderLake CPU
16X PCI Express 5.0
4X PCI Express 4.0

Intel 600 Series Chipset
PCI Express 4.0
PCI Express 3.0
mm... (SATA, USB, etc)

Så ja 16X PCI-E 5.0 som du kan exempelvis ansluta ett grafikkort till.
Men övrig PCI-E i systemet är 4.0 eller 3.0.

Så (förutom bakåtkompatibilitet) är PCI-E 2 och PCI-E 1 övergivna.
Men PCI-E 3 och PCI-E 4 lever kvar.
Bara att det i Alder lake även sällskapas av PCI-E 5 som i höst blir snabbaste versionen.

Men såvida du inte ansluter all I/O i systemet via grafikkortet (eller vad du installerar i 16X slotten) så kommer systemet även att använda PCI-E 4 och/eller PCI-E 3.

Ok pratar själv om threadripper å intels hedt segment kommande av båda alder lake är inte av intresse för mig mvh arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Varje hårdvarurelease denna sidan om 2010 dyker det alltid upp någon med kommentaren "Tur att Sandy Bridge duger ännu, jag väntar"

Men visst, sitter man med en 1080p-skärm i 60 Hz och spelar FTL så funkar det säkert jättebra!

Jag har dock högre fps än en 3600 med 3770k. I de spelet jag spelar dvs. Valorant.
I och med att jag kör windows 7 och de kan inte ryzen vad jag förstår.