Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köpråd - Ny billigare elscooter eller beg. "bättre"

Permalänk
Medlem

Köpråd - Ny billigare elscooter eller beg. "bättre"

Har fått för mig att jag ska köpa en el-scooter/kickbike, vi kan ju börja med att städa indan frågan; behöver jag en? Svaret är nej, nej det behöver jag inte, det här än bara för nöjes skull.

Så skulle vilja ha en som är billig men ändå håller någon nivå av kvalite. Kommer köras till jobbet ibland när jag vill ja variation från cykeln, sträckan är 3,5km enkel väg blandat asfalt och hårtpackad grus/jordväg (dvs bilväg utan asfalt), med packning ligger jag på 85-90kg.
Vill ha en som är helt laglig utan krav på någon form av körkort.

Sitter och funderar på en Xiaomi S1 nordic ny för 4200kr eller en begagnad (pedant-skött av kollega) Segway ninebot ES1 gen1 med extra batteripaket för 3500kr.
Vilket känms som det bättre alternativen av dessa? Eller har någon ett annat förslag? (Ej intresserad av postorder från udda sidor eller utlandet, vill helst kunna åka och hämta den på impuls i sthlm-områder.)

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av str85:

Har fått för mig att jag ska köpa en el-scooter/kickbike, vi kan ju börja med att städa indan frågan; behöver jag en? Svaret är nej, nej det behöver jag inte, det här än bara för nöjes skull.

Så skulle vilja ha en som är billig men ändå håller någon nivå av kvalite. Kommer köras till jobbet ibland när jag vill ja variation från cykeln, sträckan är 3,5km enkel väg blandat asfalt och hårtpackad grus/jordväg (dvs bilväg utan asfalt), med packning ligger jag på 85-90kg.
Vill ha en som är helt laglig utan krav på någon form av körkort.

Sitter och funderar på en Xiaomi S1 nordic ny för 4200kr eller en begagnad (pedant-skött av kollega) Segway ninebot ES1 gen1 med extra batteripaket för 3500kr.
Vilket känms som det bättre alternativen av dessa? Eller har någon ett annat förslag? (Ej intresserad av postorder från udda sidor eller utlandet, vill helst kunna åka och hämta den på impuls i sthlm-områder.)

Kolla youtubeklipp på Scootern i fråga som du funderar på, så den verkligen håller distansen du tänkt dig.

Jag kör en m365 som enligt Specs ska hålla 30km, sjalv har jag dock aldrig fått den att gå längre än 17-20km men är nöjd med den ändå, då jag inte behöver längre distans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Kolla youtubeklipp på Scootern i fråga som du funderar på, så den verkligen håller distansen du tänkt dig.

Jag kör en m365 som enligt Specs ska hålla 30km, sjalv har jag dock aldrig fått den att gå längre än 17-20km men är nöjd med den ändå, då jag inte behöver längre distans.

Jotack, fullt medveten om att distanserna är baserade på typ en 50kg person på spikrak asfaltsväg i lätt medvind

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av str85:

Jotack, fullt medveten om att distanserna är baserade på typ en 50kg person på spikrak asfaltsväg i lätt medvind

Haha exakt 😅

Permalänk
Medlem

Kan inte säga mer än att jag provat alla dom du nämnde, plus polarens m365 pro, tills jag bestämde mig för ninebot max g30. Ligger dock tyvärr i en helt annan liga, men skulle nog kört på nineboten i ditt fall.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag köper vanligen mina scootrar på rull.se, riktigt bra kvalité som håller väldigt länge jämfört med dom andra jag köpt.
jag brukar dock uppgradera batteripacken på dom till lifepo4 pack för att slippa underhålls ladda dom hela tiden och få bättre räckvidd.

bara som tips, köp till fram/bak skärm om det inte finns monterat från början, minsta regn och du kommer bli ner sprayad

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.