Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Epic Games lockade fem miljoner nya användare med gratisspel

Permalänk
Melding Plague

Epic Games lockade fem miljoner nya användare med gratisspel

I rättegången mellan Apple och Epic Games visas statistik som avslöjar vad utvecklare fått för spelen och antalet nya användare det gav.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Konsumenternas svar på inlåsningar och vendor lock in är:
-Shut up and take my money!

Nå det kommer ordna sig på något sätt. Om vi i väst bråkar om ditten och daten, så finns det länder som inte inte gör det. Och de kommer då bara att gå förbi oss och vi får köpa mjukvara från dessa.

Permalänk
Medlem

Känns inte alls bra. Frågan är om alla dessa användare är betalande kunder eller bara tar de som är gratis?

Permalänk
Medlem

Mig lyckades dom inte fånga.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Känns inte alls bra. Frågan är om alla dessa användare är betalande kunder eller bara tar de som är gratis?

Har hört flera som registrerat en massa konton, fyllt på med gratisspel och därefter givit bort eller sålt kontot. Skulle förvåna mig om de fått fler än en miljon nya betalande kunder.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

USD2.37 per ny användare är galet billigt om man ser vad företag annars betalar för att få nya användare till tjänster.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag blev själv kund hos steam för att Sgeam gav bort spel. Left4dead tex.

Samma med humble bundle och ea:s origin.

Det är väl ett kännt sätt att få in kunder.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Har hört flera som registrerat en massa konton, fyllt på med gratisspel och därefter givit bort eller sålt kontot. Skulle förvåna mig om de fått fler än en miljon nya betalande kunder.

Det strider dock mot Epics användaravtal att sälja eller skänka konton.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Joinade Epic enbart för Subnautica som jag blev tipsad om här på swec. Ångrar inte det en sekund, superkul spel som gett många timmars underhållning och ångest/kissa på sig-moments😄

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Intressanta detaljer och att detta delas offentligt. Kan personligen tycka summorna verkar relativt låga för de flesta titlar, inte ens $1.500.000 känns sådär värst högt tycker jag men visst det är ju bara en begränsad tid dock. Tydligen säljer speltillverkare sig billigt.

Som DavidtheDoom skrev så tycker jag oxå $2,37 känns billigt per användare i snitt, verkar sig som Epic lyckats med relativt bra affär om man bortser möjliga konsekvenser som hur kunder uppfattar denna strategi.

Sen tycker jag man inte ska överskatta att fast personerna skapat konto för att råffa åt sig lite gratisspel att det automatiskt betyder att personerna skulle börja spendera en massa på den platformen i framtiden, funkar inte så för undertecknad åtminstone.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Det strider dock mot Epics användaravtal att sälja eller skänka konton.

Det är förbjudet att köra för fort med, men folk gör det ändå.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Mig lyckades dom inte fånga.

Ja jäklar visa var skåpet ska stå! Tyvärr blev jag manipulerad till att få över 30 spel gratis, önskar jag var lika stark som dig.

Permalänk
Medlem

Och av dom 5 miljonerna köpte tre st ett spel.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Känns inte alls bra. Frågan är om alla dessa användare är betalande kunder eller bara tar de som är gratis?

Av vilken anledning är det inte bra? Om ett företag vill lägga en del av sin marknadsföringsbudget på gratis spel, reor eller annan typ av reklam är väl helt och hållet upp till dem.

Nog så att det är många tomma konton, men vad gör det? Fler handelsplatser gynnar konsumenterna och utvecklarna i längden så personligen så tycker jag bara det är positivt. Gillar inte att bli inlåst i platformar och stör mig enormt på både monopol ställning och när man har ensamrätt på ett visst spel under en viss tid. Även att det sistnämnda används av de mindre aktörerna för att försöka ta sig in på marknaden.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Anledningen varför jag skapa Epic konto var för att bygga spel i deras spelmotor.. sen att man fått spel gratis är väl bara fint?
det har man ju fått via steam också..
Köpt ett spel via Epic, enda anledningen till att jag föredrar att köpa spel via steam är för achievements.. även om epic store ibland har spelen billigare.
Att spelets ägare kan välja att sälja sina produkter för en fast summa för att kunnas delas ut gratis en kort tidsperiod är inget negativt i mina ögon och bara ett annat alternativ ifall det ursprungliga säljmetoden inte räcker till eller spelet blivit föråldrat, och kan även gynna mindre kända spel när den når massorna och får uppmärksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Känns inte alls bra. Frågan är om alla dessa användare är betalande kunder eller bara tar de som är gratis?

Jag har bara tagit det som är gratis. Har ännu inte ens startat Epic-klienten

Permalänk
Medlem

Jag har inte tagit emot några gratisspel men det beror mest på att jag redan äger de flesta spelen. Ofta inköpta på någon av de reorna som ständigt går. Jag vet vissa som reggar konto bara för att samla på sig gratisspelen från Epic men de spelar dem aldrig. jag ser inte riktigt poängen men hade jag varit yngre och/eller utan inkomst hade jag nog tagit emot dem. För nu för tiden laddar man väl inte ner?

Permalänk
Medlem

Mig har dom "fångat", blir dock bara gratis-spel där

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Har tagit en hel del av gratis spelen och spelat några, även köpt ett par spel hos Epic just för att dom var billigare än Steam.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Konsumenternas svar på inlåsningar och vendor lock in är:
-Shut up and take my money!

Du låter överraskad, ungefär som att det skulle vara något nytt som inte funnits på konsoller eller hos Steam tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Intressanta detaljer och att detta delas offentligt. Kan personligen tycka summorna verkar relativt låga för de flesta titlar, inte ens $1.500.000 känns sådär värst högt tycker jag men visst det är ju bara en begränsad tid dock. Tydligen säljer speltillverkare sig billigt.

Jag tror att spelutvecklare ser det som reklam. Det är "bara" basspelet som brukar vara gratis. Ofta har spelet DLCs. Eller så har spelutvecklare kommande/nya/nyare spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

I rättegången mellan Apple och Epic Games visas statistik som avslöjar vad utvecklare fått för spelen och antalet nya användare det gav.

Läs hela artikeln här

Spelplattforms-marknaden saknar konkurrens. I grund och botten finns bara Steam som plattform. Där finns vissa andra aktörer som EA och Blizzard, men de säljer bara egna spel.
Jag ser Epic och deras försök som något positivt.
Tror att ge bort spel är det enda sättet som funkar när man slåss mot monopol.
Tycker också att Epic tar hem många pluspoäng när de vill öka ersättningarna som speltillverkarna får.
Bra att någon rör runt i grytan och försöker förnya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Spelplattforms-marknaden saknar konkurrens. I grund och botten finns bara Steam som plattform. Där finns vissa andra aktörer som EA och Blizzard, men de säljer bara egna spel.
Jag ser Epic och deras försök som något positivt.
Tror att ge bort spel är det enda sättet som funkar när man slåss mot monopol.
Tycker också att Epic tar hem många pluspoäng när de vill öka ersättningarna som speltillverkarna får.
Bra att någon rör runt i grytan och försöker förnya.

Ja, detta monopolförsvarande framstår som väldigt märkligt. Jag köper spelen där de är billigast, kunde inte bry mig mindre om vilken plattform det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

USD2.37 per ny användare är galet billigt om man ser vad företag annars betalar för att få nya användare till tjänster.

Ja, jag hajade till på det med. Jag vill minnas att när microsoft köpte upp svenska king så var det inte "bara" apparna som var dragplåstret utan att få in alla dessa medlemmar under microsofts tak. Vi alla vet ju hur svårt det är att få nån att byta plattform tex från steam. Epic har lyckats å runda detta genom att folk inte behöver betala för att testa tjänsten genom alla dessa gratis spel. När väl konsumenten vill köpa ett spel så har plötsligt konsumenten 2 bibliotek istället för 1 och således blir inte valet lika enkelt utan tex kostnad för spelet vägs in på ett annat sätt.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Vet någon varför GTA 5 inte är med på listan? Eller är jag blind?

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Laxen123:

Vet någon varför GTA 5 inte är med på listan? Eller är jag blind?

Det verkar som att listan endast är de spel som var "helt" gratis, och inte spel som var gratis under en tidsbegränsad period. Jag har för mig att GTA 5 endast var gratis i någon vecka eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det verkar som att listan endast är de spel som var "helt" gratis, och inte spel som var gratis under en tidsbegränsad period. Jag har för mig att GTA 5 endast var gratis i någon vecka eller liknande

Om man registrerade spelet inom en vecka så fick man behålla permanent. På liknande sätt som med de andra spelen. Däremot så innehåller listan bara spel som blev gratis under 2018 och 2019. GTA 5 blev gratis någon gång under 2020 har jag för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Spelplattforms-marknaden saknar konkurrens. I grund och botten finns bara Steam som plattform. Där finns vissa andra aktörer som EA och Blizzard, men de säljer bara egna spel.
Jag ser Epic och deras försök som något positivt.
Tror att ge bort spel är det enda sättet som funkar när man slåss mot monopol.
Tycker också att Epic tar hem många pluspoäng när de vill öka ersättningarna som speltillverkarna får.
Bra att någon rör runt i grytan och försöker förnya.

För mig är det i princip tvärt om.
Epic har effektivt tagit bort spel från andra plattformar (och tagit bort bland rocket league helt från steam efter de dödade features för existerande användare)
Tvingar in låsningar till plattformen som gör att man antingen får skita i det eller spela spelet på en sämre platform om man inte har sjörövarhatt på sig.
Vad är det bra i det?

Det är som att Alingsås kommun kom till nordstan i Göteborg och betalar HM för att de bara ska finnas i Alingsås...
Då försvann val för de som är i göteborg...istället för att bara försöka få folk till alingsås med konkurans.
Det gör ju inte Alingsås bättre alternativ för att man tog bort HM från göteborg? HM fanns ju redan i Alingsås.
Nu är det bara sämre alternativ för de som bor nära göteborg (eller i detta fallet är steam användare)

Folk kan inte välja det alternativ som passar deras användarupplevelse bättre utan är helt fast i fulspel från Epic.
Om man nu vill stödja spelskaparna så köper man det direkt från dem...om jag läser rätt så har Steam 0% provision på det.
Så jag köpte kerbal space program back in the day.

Det sätter också ett statement att det är så man gör så varför inte microsoft store och gog gör samma sak och helt plötsligt har man streaming video situationen där vi 14 tjänster som "konkurerar" genom att ha 0 gemensamt innehåll och man kunde bara ha gått tillbaka 15 år och letat upp skivan i garderoben istället.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Normgivaren:

Ja, detta monopolförsvarande framstår som väldigt märkligt. Jag köper spelen där de är billigast, kunde inte bry mig mindre om vilken plattform det är.

Jag har inget emot om samma spel finns på GOG, Epic, Steam m.fl. Men om Epic mutar utvecklare att bara göra spelet tillgängligt på Epic Store är det ju inte mer konkurrens än om spelet bara hade funnits på Steam.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Intressanta detaljer och att detta delas offentligt. Kan personligen tycka summorna verkar relativt låga för de flesta titlar, inte ens $1.500.000 känns sådär värst högt tycker jag men visst det är ju bara en begränsad tid dock. Tydligen säljer speltillverkare sig billigt.

Som DavidtheDoom skrev så tycker jag oxå $2,37 känns billigt per användare i snitt, verkar sig som Epic lyckats med relativt bra affär om man bortser möjliga konsekvenser som hur kunder uppfattar denna strategi.

Sen tycker jag man inte ska överskatta att fast personerna skapat konto för att råffa åt sig lite gratisspel att det automatiskt betyder att personerna skulle börja spendera en massa på den platformen i framtiden, funkar inte så för undertecknad åtminstone.

Man får väl se det stora hela.
De går väl typ $300 mille back per år i EGS.
Men visst, lyckas de attrahera tillräckligt många som faktiskt fortsätter köpa spel är det väl värt det långsiktigt.