SMR hårddisk i NAS, fungerar det för enklare användning?

Permalänk
Medlem

SMR hårddisk i NAS, fungerar det för enklare användning?

Hej
Läser överallt att undvika den underlägsna SMR tekniker för användning som NAS hårddiskar. MEN, om jag inte ska köra någon RAID och användningen är lågintensiv mediaserver & backup för filer från t.ex. mobilen. Då måste det väl fungera utan problem?

Som jag förstått är det "främst" problem när man läser/skriver till disken 24/7 vilken inte kommer vara fallet här. Finns det andra anledningar att undvika SMR diskar i NAS?

Tacksam för hjälp

Permalänk
Inaktiv

Självklart kan du köra en ensam SMR disk i din NAS utan backup. Lite som att köra bil utan bälte med din data på spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Självklart kan du köra en ensam SMR disk i din NAS utan backup. Lite som att köra bil utan bälte med din data på spel.

Utan backup sa jag aldrig Om du menar att jag inte ska köra RAID så tycker jag inte det verkar vara en optimal backup lösning av filer på denna NAS-disk. För data som måste vara tillgänglig alltid från servern är RAID jättebra men ser inte att jag behöver det i dagsläget.
Min NAS blir bara en backup mot vad som redan finns lagrat på fler platser, eller tvärtom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Uginuk:

Utan backup sa jag aldrig Om du menar att jag inte ska köra RAID så tycker jag inte det verkar vara en optimal backup lösning av filer på en NAS-disk. För data som måste vara tillgänglig alltid från servern är RAID jättebra men ser inte att jag behöver det i dagsläget.
Min NAS blir bara en backup mot vad som redan finns lagrat på fler platser, eller tvärtom.

Bra att du har backup. Ett trix du kan göra med en ensam hårddisk i ZFS. Är att partionerna hårddisken i 8 lika stora delar för att sedan köra partionerna i raidz2.

Du förlorar 1/4 utrymme och prestanda för att få bra skydd mot datafel, tills disken dör helt. Kom bara ihåg att scrubba poolen för att fixa fel som kan uppstå med tiden.

Permalänk
Medlem

Hej @Uginuk

Du har uppfattat det rätt, det är vid RAID och mycket skrivning SMR kan ställe till det. Som en ensam disk är inte SMR mindre tillförlitlig än någon annan disk.

Permalänk

Det fungerar utmärkt med SMR-diskar för det syftet. Jag kör själv flera av Seagates SMR-diskar i mina Synology-NAS där jag bara behöver läsprestanda. Datan i sig backar jag upp via rsync till annan plats. Integriteten sköter jag manuellt via MultiPar för den data som kräver det. För mig och för den specifika datan är SMR-diskar utan RAID den billigaste och mest flexibla lösningen jag har hittat.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Medlem

Jag har kört RAID5 med Seagates archivediskar sedan första 8TB-diskarna gick att köpa i NAS och generellt så är det inte ett problem mer än att det går långsamt när mdadm-RAID gör resynkning vid utökning av disk eller byte av disk - inte så katastrofalt som man kan se i en del tester (med tex. synology som åtminstone senare versioner använde LVM istället eller i kombination mdadm-RAID vilket kan göra resynkningen mycket värre rent skrivordningsmässigt och till nackdel för SMR-diskar än en plain mdadm-RAID5 som Netgear-NAS:en jag har använder) men tar helt klart en del längre än motsvarade resynk med CMR-diskar. Vid mdadm-RAID resynkning kan man skicka parametrar till kärnan att göra paus på resynkningen och fortsätta igen där det stannade och tex. i ett enkelt script körd i via terminal ge diskarna 10 minuters paus i resynkningen per 1-2 timmar och totalt kan det gå betydligt fortare än att det ligger stumt på hela tiden.

SMR-diskarnas största problem i RAID-sammanhang är just vid utökning av RAID och resynkning och mycket data skall skrivas på kort tid och att det inte ger några pauser tillräckligt långa så att SMR-diskarna kan tömma sin PRM-del då den inte kan göra det parallellt med skrivning/läsning dels för att det slåss om samma RAM på disken men också att enskilda sektorer på PMR-arean kan ta lång tid då 32-64 MB data skall läsas in - modifieras och sedan skrivas tillbaka om det är ensam sektor för segmentet.

Är PMR-arean dessutom stumfull ock disken forcerar sig att börja tömma i alla fall några sektorer i PMR-arena för att kunna köra vidare så kan söktiden för sektorer inom PMR-arena och med skrivning göra att disken inte svarar inom 8 sekunder och då får man verkan med som skedde WD-RED med då okända SMR-diskar och ZFS att diskar kickades ut på löpande band och det blev en för lite för att RAID:en skall fungera och det blev havererad volym av det.

I övrig användning och med BTRFS som filsystem så märker man inte mycket av de nackdelar som förknippas med SMR-diskar vid skrivning - men å andra sidan är BTRFS redan från början väldigt snäll mot SMR-diskar och klarar typ 100 ggr mer småfilsskrivning än tex. NTFS innan det riskerar slå i 'väggen' - NTFS är å andra sidan bland det värsta man kan ha som filsystem på en SMR-disk och olyckligt att det är standardfilsystemet på alla externa USB-snurrdiskar för att vara windows-kompatibel, som alla har SMR-diskar för storlekar 8TB och mindre och drar SMR-tekniken extra mycket i smutsen fast det till stor del beror på väldigt illa hanterad och ej optimerad skrivordning i NTFS i sig själv.

För läsning av filer så är det ingen större skillnad mot CMR-diskar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon185723:

Bra att du har backup. Ett trix du kan göra med en ensam hårddisk i ZFS. Är att partionerna hårddisken i 8 lika stora delar för att sedan köra partionerna i raidz2.

Du förlorar 1/4 utrymme och prestanda för att få bra skydd mot datafel, tills disken dör helt. Kom bara ihåg att scrubba poolen för att fixa fel som kan uppstå med tiden.

Det låter som ett jättebra sätt att omvandla exakt all sin I/O till random I/O. D.v.s. perfekt om man hatar prestanda.

Skulle inte förvåna mig om att det skulle interagera på ett ogynnsamt sätt med SMR också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Det låter som ett jättebra sätt att omvandla exakt all sin I/O till random I/O. D.v.s. perfekt om man hatar prestanda.

Skulle inte förvåna mig om att det skulle interagera på ett ogynnsamt sätt med SMR också.

En modern mekanisk hårddisk kan läsa över 240 MB/s. En vanlig svensson sitter på 1000 mbit, det vill säga max 125MB/s teoritisk överföring från sin Nas. Hellre att man offrar lite I/O än att man får sin data korrupt. Sen att SMR är skit är inget nytt under solen, men endå ska folk envisas med att vara dumsnåla när de talar om prestanda.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon185723:

En modern mekanisk hårddisk kan läsa över 240 MB/s. En vanlig svensson sitter på 1000 mbit, det vill säga max 125MB/s teoritisk överföring från sin Nas. Hellre att man offrar lite I/O än att man får sin data korrupt. Sen att SMR är skit är inget nytt under solen, men endå ska folk envisas med att vara dumsnåla.

I linjär läsning ja, men i ditt scenario så ska ju läshuvudet hoppa runt på 8 olika ställen på disken för att läsa datat...

Och läshasigheten är inte ens den intressant. Det är skrivhastigheten som är intressant när man backar upp. Och om det går alldeles för segt att backa upp sin data så kommer man inte backa upp sin data.

Den bästa backupen är den backup man har.

Att kontrollera sin dataintegritet kan man göra på andra sätt, t.ex. med hjälp av checksummor. Gör man detta regelbundet så kan man upptäcka och vid behov ersätta de filer som blivit korrupta från andra exemplar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

.....
Att kontrollera sin dataintegritet kan man göra på andra sätt, t.ex. med hjälp av checksummor. Gör man detta regelbundet så kan man upptäcka och vid behov ersätta de filer som blivit korrupta från andra exemplar.

Du får fina checksummor i mitt tips ovan på en singeldisk och du slipper att konstant ersätta de filer som blir korrupta med nya exemplar från andra diskar.

Skrivet av pv2b:

Och läshasigheten är inte ens den intressant. Det är skrivhastigheten som är intressant när man backar upp. Och om det går alldeles för segt att backa upp sin data så kommer man inte backa upp sin data.

Men köp för guds skull inte en SMR disk om skrivhastigheten är så viktig för dig.

Permalänk
Medlem

Sedan påverkas prestandan med vilken filsystem man använder - Använder man NTFS på snurrdisk så får man skylla sig själv och på SMR-disk snabbt riskera 'väggen' om man tex. kör torrent eller kopierar alla filerna på windows-systemdisken till SMR-disken då det som gömmer sig under windows mappar kan vara hundratusentals småfiler, tomma filer eller hårda länkar i en mogen win-OS filsystem och det kan får en 2.5" 4-5 TB USB-disk (som är SMR idag) att princip stanna av och du tror disken gått sönder och överföringen behöver pausas över en timme, ja kanske flera timmar innan disken är användbar igen - använd tex. total-commanders copy för att kunna pausa överföringen - inte windows egna...

Nu såg jag men ej provat ännu att det finns en implementation av BTRFS för windows skriven från scratch källkodsmässigt och har varit ute ett antal år.

https://github.com/maharmstone/btrfs

jag har inte själv provat, och skulle inte börja med känslig data förrän det bevisat sig själv att vara stabil med hård användning över tid, rycka ur USB-sladd av 'misstag' under full skrivning några dussintals gånger etc. och se att det överlever och hittar tillbaka igen efteråt (om inte, prova med linux med förmodligen bättre recovery av filsystem) - men om man ser hur det fungerar över linux så tål den väldigt mycket mer småskrivningar och i olika ordningar (som torrent) på SMR-diskar än NTFS, typ en faktor hundra gånger bättre än NTFS, - men också ha i minnet, det har mycket att göra hur koden är skriven för windows och skrivstrategierna där vilket inte alls behöver vara samma som i Linux och därmed helt olika upplevelser i prestanda.

- någon indikerat att den är rätt långsam (men det är inte så konstigt och tar många år att finputsa för prestanda och det är detta som gör filsystem så jobbiga att underhålla på källkodsnivå - tusen trix för att öka dess prestanda och lista ut hur resterande OS motarbetare eller hjälper till i flödet)

Kan inte säga om det är bättre eller sämre alternativ till NTFS i den implementationen just nu.

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis en WD Red 4TB smr och börjar ångra mig. Begriper inte riktigt, om jag uppfattar det rätt kommer skrivhastigheten sjunka ned mot 40MB/sek från ca 120 MB/sek om jag för över många filer till WD Red?
Jag kommer inte att köra raid men vill backa upp alla möjliga filer manuellt då och då. Kommer även låta Nvidia konstant banda in videos när jag spelar och de kommer även att redigeras på denna HDD. Tror ni denna HDD med smr kommer passa mig?

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Jag köpte precis en WD Red 4TB smr och börjar ångra mig. Begriper inte riktigt, om jag uppfattar det rätt kommer skrivhastigheten sjunka ned mot 40MB/sek från ca 120 MB/sek om jag för över många filer till WD Red?
Jag kommer inte att köra raid men vill backa upp alla möjliga filer manuellt då och då. Kommer även låta Nvidia konstant banda in videos när jag spelar och de kommer även att redigeras på denna HDD. Tror ni denna HDD med smr kommer passa mig?

Det enda SMR diskar duger till (imo) är långtidslagring på t.ex. en backupserver.

Och att WD säljer RED diskar med SMR är bara chockerande.
Snacka om att vatta ur ett känt varumärke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det enda SMR diskar duger till (imo) är långtidslagring på t.ex. en backupserver.

Och att WD säljer RED diskar med SMR är bara chockerande.
Snacka om att vatta ur ett känt varumärke.

Ok, då kanske jag ska lämna tillbaka den eftersom jag inte öppnat den ännu.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bennyfax:

Ok, då kanske jag ska lämna tillbaka den eftersom jag inte öppnat den ännu.

Jag har inga aktier i Western Digital, TOSHIBA eller SEAGATE. Jag köper produkter från dessa företag och ställer mig på konsumenternas sida när jag avråder tekniken.

SMR är från ett prestanda perspektiv otroligt dåligt. En SMR disk har flera tracks att skriva på. När man skriver något på en smr disk, så skriver en SMR disk även om alla tracks bredvid.Vilket resulterar i bra mycket sämre prestanda och mer slitage än en vanlig traditionell hårddisk.

Poängen med SMR är att de är billigare att tillverka än en CMR hårddisk med samma kapacitet. Man tycker att det bör resultera i lägre priser för konsumenter, men tillverkarna har satt samma pris som de tidigare hårddiskarna såldes för. För att sedan sälja de gammla bra hårddiskarna till ockerpriser. SMR är en sämre produkt rakt igenom som bara ger problem till konsumenter och en vinst till tillverkare.

Se upp för alla aktieägare som äger andelar i dessa publika företag. De kan rekommendera skiten för egen vinning. Kolla först att SMR fungerar för ditt ändamål. Du vill inte förlorar all din data. Köp bara SMR om det är mycket billigare, då de presterar mycket sämre. Tänk på ditt eget bästa, för det förtjänar du!

Permalänk
Medlem

Köpte Seagate CMR istället

Visa signatur