LG ertappas med försök att påverka skärmrecension

Permalänk
Melding Plague

LG ertappas med försök att påverka skärmrecension

Youtube-kanalen Hardware Unboxed rapporterar om LG:s försök att helt styra ett test av en spelskärm, men framöver lovar skärmgiganten bot och bättring.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Det är därför betalda samarbeten där en produkt kan ingå kan påverka trovärdigheten. Bra att Hardware Unboxed satte ned foten.

Permalänk
Medlem

Från en annan youtuber också

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Det har man märkt, köpte hem en 27 tums "TUF" skärm i 1080p 144hz och skärmen var ren skrot när det kom till bildkvalitet.. nästan så det borde vara olagligt att sälja sådant för 3 tusen kronor, men recensionerna på den var otrolig positiva och alla recensenter fokuserade på priset, 144hz och input lagen och glömde nämna den extremt tråkiga IPS panelen den var baserad på.

https://www.inet.se/produkt/2217833/asus-27-tuf-gaming-vg279q...

Den var så kass att jag letade fram min gamla BenQ 24" skärm från 2009 också 1080p men 60hz och färgerna var bättre på den även om det bara var en TN panel...

https://www.komplett.se/product/449949?noredirect=true

Åkte tillbaka på öppet köp till netonnet

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Såg videon om detta igår, frågan är om det är på order från LG direkt. Kändes som några PR snubbar kommit på en bra idé att göra detta. Hann inte se klart hela, men jag tolkade som att det är en firma som jobbar åt LG som skötte detta. Eller så var det en del av LG. Kollade medans jag gjorde annat :/

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Hardware Unboxed <3. Riktigt fina killar.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Väldigt korkat av LG att försöka göra det på HUB som inte för så länge sedan hade samma problem med Nvidia.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dekkan:

Och en tredje rätt känd snubbe...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Hardware Unboxed hamnar jämt i blåsväder.

Senaste gången gällande NVIDIA och Ray Tracing, men det var skönt att Linus och många flera stöttade Hardware Unboxed.

Kollade igår på WAN Show där Linus och Luke tog upp om LG gällande Hardware Unboxed.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hardware Unboxed hamnar jämt i blåsväder.

Senaste gången gällande NVIDIA och Ray Tracing, men det var skönt att Linus och många flera stöttade Hardware Unboxed.

Kollade igår på WAN Show där Linus och Luke tog upp om LG gällande Hardware Unboxed.

Är väl ändå LG som är i blåsväder (och tidigare NVIDIA).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det har man märkt, köpte hem en 27 tums "TUF" skärm i 1080p 144hz och skärmen var ren skrot när det kom till bildkvalitet.. nästan så det borde vara olagligt att sälja sådant för 3 tusen kronor, men recensionerna på den var otrolig positiva och alla recensenter fokuserade på priset, 144hz och input lagen och glömde nämna den extremt tråkiga IPS panelen den var baserad på.

Hur många billigare gamingskärmar med 144 Hz IPS-paneler finns det då? Vad förväntar du dig av botten på nedersta segmentet liksom?

Skrivet av Oliver91:

Den var så kass att jag letade fram min gamla BenQ 24" skärm från 2009 också 1080p men 60hz och färgerna var bättre på den även om det bara var en TN panel...

Fattar att du inte gillade Asus-skärmen, men bättre färger på en gammal TN? Kom igen.

Permalänk
Medlem

"You're only sorry because you got caught"

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det har man märkt, köpte hem en 27 tums "TUF" skärm i 1080p 144hz och skärmen var ren skrot när det kom till bildkvalitet.. nästan så det borde vara olagligt att sälja sådant för 3 tusen kronor, men recensionerna på den var otrolig positiva och alla recensenter fokuserade på priset, 144hz och input lagen och glömde nämna den extremt tråkiga IPS panelen den var baserad på.

https://www.inet.se/produkt/2217833/asus-27-tuf-gaming-vg279q...

Den var så kass att jag letade fram min gamla BenQ 24" skärm från 2009 också 1080p men 60hz och färgerna var bättre på den även om det bara var en TN panel...

https://www.komplett.se/product/449949?noredirect=true

Åkte tillbaka på öppet köp till netonnet

Vad förväntade du dig? Det är en extremt billig 27” 144Hz-skärm med IPS-panel.

Tror knappast att din tolv år gamla skärm var bättre.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Ibland får jag den här känslan att HWU vill ha mer av en leverantör annars går de ut med dessa skandaler...

MSI, Asrock, Nvidia och nu alltså även LG.. vilka fler tillverkare har de hängt ut senare åren?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Liksom Nvidia känns det som de försökte sig på en fuling... Företag borde lära sig av sina misstag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CubaCola:

Ibland får jag den här känslan att HWU vill ha mer av en leverantör annars går de ut med dessa skandaler...

MSI, Asrock, Nvidia och nu alltså även LG.. vilka fler tillverkare har de hängt ut senare åren?

Jo, men det är ju också därför det finns flera mindre recencenter som också kommenterat på HUB:s senaste video om att de gjort exakt samma mot dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ibland får jag den här känslan att HWU vill ha mer av en leverantör annars går de ut med dessa skandaler...

MSI, Asrock, Nvidia och nu alltså även LG.. vilka fler tillverkare har de hängt ut senare åren?

Leverantör? Ehm, what? De har sagt flertalet gånger att de har inga problem att köpa produkterna istället och göra recensioner. Dit mycket av deras Patreon-pengar går till.

Nvidia och nu LG ville direkt påverka hur de recenserar produkterna. De ska endast hjälpa till om det blir felaktigheter samt ge info om hur de kommit fram till vissa värden etc. De ska inte säga att "ni måste testa ännu mer raytracing + dlss" eller "ni får inte jämföra med våra äldre produkter, endast mot andra märkens produkter".

Asrock blev griniga för att deras produkter har generellt jävligt dåliga VRM på sina moderkort, speciellt i den billigare klassen. HWU påpekade detta och blev svartlistade. MSI har också haft problem med VRM på sina lägre modeller, men som jag förstått det så har de tagit åt sig kritiken och förbättrat sina produkter och har inte svartlistat HWU.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Kanske borde läsa recensioner på Ultragear 32G9850, se vilka som gick med på det som LG krävde, så vet man vilka man inte skall lita på.

Permalänk
Hjälpsam

Utan att vakna med ett hästhuvud i sängen, är det ingen riktig påtryckning.
Att er hustru vaknar med en fårskalle, det räknas inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Leverantör? Ehm, what? De har sagt flertalet gånger att de har inga problem att köpa produkterna istället och göra recensioner. Dit mycket av deras Patreon-pengar går till.

Nvidia och nu LG ville direkt påverka hur de recenserar produkterna. De ska endast hjälpa till om det blir felaktigheter samt ge info om hur de kommit fram till vissa värden etc. De ska inte säga att "ni måste testa ännu mer raytracing + dlss" eller "ni får inte jämföra med våra äldre produkter, endast mot andra märkens produkter".

Asrock blev griniga för att deras produkter har generellt jävligt dåliga VRM på sina moderkort, speciellt i den billigare klassen. HWU påpekade detta och blev svartlistade. MSI har också haft problem med VRM på sina lägre modeller, men som jag förstått det så har de tagit åt sig kritiken och förbättrat sina produkter och har inte svartlistat HWU.

Ja, men det är ett jäkla gnäll när de får köpa produkterna själva (Nvidia debatten visade ju tydligt det)

MSI sponsrade inte de ett år med flygresor och hotell till E3? eller vilken utställning det var, och Steve gnällde som vanligt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jo, men det är ju också därför det finns flera mindre recencenter som också kommenterat på HUB:s senaste video om att de gjort exakt samma mot dem?

Alla som recenserat LG:s monitorer bör ju gå ut med detta, då annars blir de ju uthängda som "köpta" av LG.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ja, men det är ett jäkla gnäll när de får köpa produkterna själva

MSI sponsrade inte de ett år med flygresor och hotell till E3? eller vilken utställning det var, och Steve gnällde som vanligt.

Fördelen med att få produkterna direkt från företagen är ju att man hinner ha en recension färdig till releasedatum. Om ett grafikkort släpps, och de får vänta på att få tag på ett kort så när recensionen väl släpps så kommer den inte vara relevant och därmed inte generera views.

Det där med MSI har jag missat. När du säger gnäll, vad menar du då? "Gnällde" han att de slutade sponsra resor eller "gnällde" han på MSIs orsak till att sluta sponsra resor?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Att er hustru vaknar med en fårskalle, det räknas inte.

Jag tror dock att många inte skulle hålla med om det ifall deras hustru vaknade upp i din säng

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av improwise:

Jag tror dock att många inte skulle hålla med om det ifall deras hustru vaknade upp i din säng

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Man kan inte lita på någon, bättra att gå till butiken och kolla på skärmen istället.

Lika dumt är det när många kollar efter hörlurar recension på youtube och dom säger att den låter bra, gå till butiken och lyssna själv.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Tur att jag hann avbeställa en LG tv jag beställt, det blev en annan tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jag tror dock att många inte skulle hålla med om det ifall deras hustru vaknade upp i din säng

Skrivet av Ratatosk:

Hahaha 😂👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ja, men det är ett jäkla gnäll när de får köpa produkterna själva (Nvidia debatten visade ju tydligt det)

MSI sponsrade inte de ett år med flygresor och hotell till E3? eller vilken utställning det var, och Steve gnällde som vanligt.

Så när man blir sponsrad så ska man ljuga och inte ha åsikter om en recension man själv utför?

Sponsring annonseras idag väldigt tydligt i de stora kanalerna och det är ren reklam för tillverkaren.

Tråkiga i det här fallet är ju precis som de säger på HW Unboxed att LG har haft bra skärmar och fått bra recensioner, detta är bara onödigt försök på att ta kontroll över innehållet.

Permalänk
Medlem

Har inte sett videon än, så vet inte exakt vad som sas där. Men ändå lustigt av LG att försöka "köpa" en recension, för dom har ju faktiskt riktigt bra produkter. Både skärmar och deras tv's är ju i topskiktet.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur många billigare gamingskärmar med 144 Hz IPS-paneler finns det då? Vad förväntar du dig av botten på nedersta segmentet liksom?
Fattar att du inte gillade Asus-skärmen, men bättre färger på en gammal TN? Kom igen.

Dom var tyvärr likvärdiga, lika guldassiga men den gamla hade bättre kontrast och ljusstyrka

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.