Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Koppla samman 2 comhem uttag, 1 nätverk

Permalänk
Medlem

Koppla samman 2 comhem uttag, 1 nätverk

Hej!

I vårt hus har vi 2 comhem uttag, 1 på entreplan och 1 uttag i källaren. Använder idag uttaget på entreplan mest för bäst täckning för Wifi.

Båda är aktiva och fungerar (har provat modemet i båda uttagen, får internet åtkomst)

Mitt problem eller frågeställning är följande:

Jag har bara 1 comhem modem men jag vill ha nätverk till källaren där andra uttaget sitter.
Jag har tänkt på powerlines och dra nätverket över elnätet men pga tapp på prestanda över elnätet så går det bort (ska strömma 4K videos i källaren).
Försöka dra ner en nätverkskabel från entreplan ner till källaren skulle väl gå men eftersom jag har andra uttaget så tänker jag att jag borde kunna slippa det men jag kanske tänker helt fel också.

Om jag får tag på eller köper en till likadant modem från Comhem (WiFi Hub C2), kan jag då binda ihop nätverket till 1 så jag inte har 2 separata?

Tacksam för förslag, oavsett förslag så kan jag utvärdera sen istället

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Nej, det kommer du antagligen inte kunna göra på något praktiskt sätt. Teoretiskt går det att köra det hela som ett enda nätverk, men det kräver nästan att du får Comhem (numera Tele2) att samarbeta och göra specialinställningar för just dig.
Beror lite på hur det hela är kopplat hos dig, men mest troligt är att antingen så är de två uttagen helt separata och ger dig två separata nätverk, eller så är det kopplat så att du bara kan använda ett i taget.

Det går - i princip åtminstone - att koppla ihop två nätverk så att de fungerar som ett, men det kräver att man drar kablar och kopplar ihop saker och ting på din sida - dvs det du inte ville göra.

Permalänk
Medlem

Jo det går nog men du lär få punga upp med dubbla abbonemang såklart.

Absolut bästa är att dra en nätverkskabel - om det är möjligt på något sätt. Det kommer fungera pålitligt i många år utan krångel. Powerline kan fungera med men är inte perfekt (körde det det under 4 år), men bättre än WiFi ur vissa aspekter.

Permalänk
Medlem

Precis som ovan sagt kopplar CH/Tele2 abonnemang till modem och inte uttag - rent teoretiskt ska vilket uttag som helst ha full signal oavsett om det ens bor någon i fastigheten - vilket innebär att du behöver två abonnemang för din föreslagna lösning. Det blir ju dyrt och inte heller samma nätverk.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Hedersmedlem

Det du kan göra, om du kan koppla om så att koaxialkabeln mellan källaren och entréplan är en fristående kabel som inte är kopplad till Comhem, är att köpa två "nätverksförlängare" där du kan kör Ethernet över koaxialkabeln. Nöjer du dig med 100 Mbit/s så är det bara cirka 1000 kr exmoms för ett par..

Vill du köra 1 Gbit/s så blir det (i alla fall med Direktroniks sortiment, det kanske finns billigare någon annan stans) väldigt dyrt, med 6000 kr per enhet (inte par) för totalt 12000 kr exmoms. För de pengarna så kan du lika gärna anlita ett proffs för att dra en cat6-kabel istället, med bättre resultat, om du inte känner att du kan göra det själv.

En riktig nätverkskabel är nog den enda bra lösningen på detta.

Permalänk
Medlem

Jag får tacka för många bra förslag och idéer. Jag kommer nog dra en nätverkskabel mellan entréplan och källare och lösa problemet så istället. Lättast borra hål i golvet i hörnet och bara gå rakt ner troe jag.

Trevlig helg på er 😀

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Det du kan göra, om du kan koppla om så att koaxialkabeln mellan källaren och entréplan är en fristående kabel som inte är kopplad till Comhem, är att köpa två "nätverksförlängare" där du kan kör Ethernet över koaxialkabeln. Nöjer du dig med 100 Mbit/s så är det bara cirka 1000 kr exmoms för ett par..

Vill du köra 1 Gbit/s så blir det (i alla fall med Direktroniks sortiment, det kanske finns billigare någon annan stans) väldigt dyrt, med 6000 kr per enhet (inte par) för totalt 12000 kr exmoms. För de pengarna så kan du lika gärna anlita ett proffs för att dra en cat6-kabel istället, med bättre resultat, om du inte känner att du kan göra det själv.

En riktig nätverkskabel är nog den enda bra lösningen på detta.

Ja Direktronik tar hutlösa överpriser för precis allting dom säljer, så det är inget att länka till för en privatperson Som de flesta andra köper dom såklart in sina artiklar från en distributör eller tillverkare. Man har mycket roliga saker och annorlunda produkter mot de vanliga "mainstream"-butikerna. Och det är väl det man lever på. Att folk tror att dessa produkter bara finns där. Nåja, bara en reflektion... Men allt från 10 till 1000 gånger dyrare än att handla från andra butiker som kan råka ha samma prylar.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

ta av dosan och kolla har du tur kan du peta i en kabel i samma rör som coaxen använder.

troligen kör de i ett 16 eller 22 rör

där det är troligen är möjligt att få i en nätverkskabel i bägge om bara coaxen ligger i den oavsett storlek på röret men 16 kan ev kräva lite mer cyberklet på kabeln för att glida lätt.

är de 22mm så behövs nog inget glid räcker nog me bara dragfjädern då.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows