Jag skall installera windows 10 på en splitterny burk.
Har bootbart usb med w10 + office, security boot avstängt i bios. UEFI Bios.
Så att komma igång är inga problem. Men när jag har valt avancerat, skapat ny partition och installerar windows 10 på SSD och valt språk så kommer det upp att jag inte har tillgång till internet och kan endast installera windows i offline mode.
Min fråga är: Varför kan jag INTE installera windows 10 direkt med uppkopplat WI-FI/Ethernet?
Detta är moderkortet (Har både wifi och ethernet).
Jag har kopplat på 2 antenner, provat både med kabel och försökt få igång wi-fi. Men inget wifi alternativ kommer upp i listan när windows skall installeras. Internetkabeln har jag provat både i routern och direkt i väggen utan framgång. Både WIFi och Bluetooth skall vara enabled enligt bios tror jag.
Varför vill du inte installera det i offline mode då?
Går ju att aktivera det manuellt sen. Hoppas windows installerar drivrutinerna till nätverkskortet.
Visa signatur
11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"
Varför vill du inte installera det i offline mode då?
Går ju att aktivera det manuellt sen. Hoppas windows installerar drivrutinerna till nätverkskortet.
Du behöver drivrutiner till själva nätverkskorten då ditt moderkort är för nytt. Antingen slipstreamar du in drivrutinerna in i din win10-installation. Annars får du ta ned drivrutinerna via en annan dator efter installationen och lägga den på en sticka. Att installera win10 offline spelar ingen roll. Allt löser sig när du kopplar upp dig för första gången.