Framework lanserar modulär bärbar dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Som jag skrev i tråden, superbra koncept men det krävs mycket kapital för att hålla ekosystemet igång och utan ekosystemet så ser jag inte varför man ska köpa det. Kort sagt, vi behöver någon slags garanti att det kommer finnas mycket moduler under många år framöver, tveksam om det går med ett startup.

Har gärna fel då jag älskar konceptet! Att man numera inte ens kan uppgradera RAM och liknande är hur dåligt som helst!

Du har såklart helt rätt, men tänk om Apple hade tagit denna väg? Då hade ALLA andra gjort det också. Tyvärr sitter vi lite i en värld där ett företag sätter standarden när de kommer till många typer av laptops samt speciellt mobiler.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Flopp. Varför många orsaker.
Men en modullär dator blir dyrare, klumpigare och det är svårt att få samma kvalitetskänsla.

Kolla Linus Tech Tips video. Den här är tunnare och mer rigid/kvalitetskänsla än "vanliga" laptops, de jämför t.ex. med någon Dell XPS.

Tycker också den här ser billigare ut än de flesta modeller med samma specs, speciellt om man monterar den själv.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och detta i tider där folk i princip endast uppgraderar ram och ssd på sina laptops.

Ja det är klart folk endast uppgraderar ram och SSD när det fysiskt är det enda som man kan uppgradera (om ens det) i nästintill alla modeller på marknaden.

Skrivet av Baxtex:

Som jag skrev i tråden, superbra koncept men det krävs mycket kapital för att hålla ekosystemet igång och utan ekosystemet så ser jag inte varför man ska köpa det. Kort sagt, vi behöver någon slags garanti att det kommer finnas mycket moduler under många år framöver, tveksam om det går med ett startup.

Har gärna fel då jag älskar konceptet! Att man numera inte ens kan uppgradera RAM och liknande är hur dåligt som helst!

Jag ser varför man ska köpa det även om ekosystemet aldrig kommer och företaget konkar imorgon. Som du själv skrev, bara att man kan uppgradera RAM och SSD med standardkomponenter idag är ett stort plus jämfört med många andra tunna modeller. Att den sen är väldigt reparationsvänlig i övrigt, att moderkortet efter några år kan återanvändas som en SBC utanför laptopen, osv, ja det är bara flera plus i kanten som redan finns.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Medlem

Om de lyckas någorlunda, så finns väl alltid möjligheten att något riktigt stort företag köper upp dem. Kan tänka mig typ ett Framework-koncept, i stil med Centrino, Ultrabook etc., där företag kan certifiera sina datorer genom att leva upp till vissa krav.

Med lite skatterabatter inom ramen för EUs miljöarbete finns det kanske även en chans att "right-to-repair"-produkter kan få en hyfsad andel av ett flertal olika marknader, inte minst hemelektronikmarknaden.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Flopp. Varför många orsaker.
Men en modullär dator blir dyrare, klumpigare och det är svårt att få samma kvalitetskänsla.
Och detta i tider där folk i princip endast uppgraderar ram och ssd på sina laptops.
Det har kommit några modeller där gpun har gått att byta ut, men det har ej varit så populärt.

Det du säger verkar inte stämma. Kolla på denna. https://youtu.be/0rkTgPt3M4k

Skrivet av Nioreh83:

Gick ju bra för den modulära telefonen, så... eller nä förresten.

Den modulära telefonen släpptes aldrig. Laptopen som artikeln avser har lanserats.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Känns som att det ligger helt rätt i tiden med produkter som ger mer frihet till köparen och som uppmuntrar reparation och återanvändning. Laptops är vanligen generiska slit och släng produkter!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

För de som vill hålla sig uppdaterade på när/om de börjar ta emot ordrar från Sverige kan man gå till https://frame.work/locale/edit, välja Sverige och fylla i e-post.

Permalänk

Jag blev lite taggad nu faktiskt. Min laptop är runt 8 år gammal och knappt användbar längre (använder stationär daligen däremot). Perfekt att kunna laga saker lite lättare, kunna byta ut de flesta delar och de 4 modulerna som kan anpassas. Lite klent med 1st USB A port i modulen som har den däremot, det ser nästan ut som att 2st hade gått in.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Skrivmaskin

Tycker också att det känns som ett kul koncept och att upplägget är mer lovande när det är ett litet företag, särskilt med kompetent och erfaren ingenjörskår bakom designen. Några snarlika projekt har ju prövats av större företag som Dell/Alienware, där utbytbara processor från den stationära världen och utbytbara grafikkort av proprietär typ utlovades. Det blev väldigt tyst om detta... Det blir spännande att följa, särskilt eftersom forskning pekar mot att en livslängd om 7 år ur miljösynpunkt är rimlig för en bärbar dator.

Permalänk
Medlem

Nice!
Förutom att vara uppgraderbart, vilket bärbart sällan är, så är den enkel att reparera om nån del pajjar. Men om 3:e part tillverkare kan börja konkurera om att göra delar, så lär det bli billigare dator i långa loppet.
Men framförallt så finns det möjlighet att konfigurera en dator efter egna önskemål.

Permalänk
Medlem

Min laptop är idag 9 år och jag köpte den begagnad så borde typ vara över 10 år. Fungerar fortfarande bra, lite slö jämfört med speldatorn men den funkar till att surfa och kolla netflix på när man är borta. Tror jag ominstallerat den typ 1 ggr.

Ser väldigt positivt till detta! Då jag under de senaste 5 år varit inne och kollat på laptops för att "uppgradera" lite och få en nyare enhet, men det som varit ihållande är att man fått kompensera på varenda enhet. Antingen är den en i5 med 16gb ram, en i7 med 8gb ram, eller en i7 med liten hdd och 16gb ram, fel skärm, fel portar etc etc. Så aldrig blivit något köp. Känns som att om man vill ha det man är ute efter idagsläget så måste man hosta upp 15-20k och köpa en "gaminglaptop" från typ Asus eller Msi.

Det är här en sådan här enhet kommer väl till pass! Ett lågt ingångpris där man själv kan uppgradera laptopen under åren så att man tillslut sitter med en riktigt kompetent maskin.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Tycker också att det känns som ett kul koncept och att upplägget är mer lovande när det är ett litet företag, särskilt med kompetent och erfaren ingenjörskår bakom designen. Några snarlika projekt har ju prövats av större företag som Dell/Alienware, där utbytbara processor från den stationära världen och utbytbara grafikkort av proprietär typ utlovades. Det blev väldigt tyst om detta... Det blir spännande att följa, särskilt eftersom forskning pekar mot att en livslängd om 7 år ur miljösynpunkt är rimlig för en bärbar dator.

Skrivet av Extremaz:

Min laptop är idag 9 år och jag köpte den begagnad så borde typ vara över 10 år. Fungerar fortfarande bra, lite slö jämfört med speldatorn men den funkar till att surfa och kolla netflix på när man är borta. Tror jag ominstallerat den typ 1 ggr.

Ser väldigt positivt till detta! Då jag under de senaste 5 år varit inne och kollat på laptops för att "uppgradera" lite och få en nyare enhet, men det som varit ihållande är att man fått kompensera på varenda enhet. Antingen är den en i5 med 16gb ram, en i7 med 8gb ram, eller en i7 med liten hdd och 16gb ram, fel skärm, fel portar etc etc. Så aldrig blivit något köp. Känns som att om man vill ha det man är ute efter idagsläget så måste man hosta upp 15-20k och köpa en "gaminglaptop" från typ Asus eller Msi.

Det är här en sådan här enhet kommer väl till pass! Ett lågt ingångpris där man själv kan uppgradera laptopen under åren så att man tillslut sitter med en riktigt kompetent maskin.

Då man knappt kan uppgradera ens en 5 år gammal stationär utan att byta moderkort så blir jag skeptisk till att man skulle kunna åstakomma detta med 10 år gamla laptops.

Om detta skulle lyckas så tror jag dock att det snarare krävs en större spelare snarare än en mindre.

De moduler för att kunna byta ut portarna, lär ju vara hopplöst föråldrade om 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Som jag skrev i tråden, superbra koncept men det krävs mycket kapital för att hålla ekosystemet igång och utan ekosystemet så ser jag inte varför man ska köpa det. Kort sagt, vi behöver någon slags garanti att det kommer finnas mycket moduler under många år framöver, tveksam om det går med ett startup.

Har gärna fel då jag älskar konceptet! Att man numera inte ens kan uppgradera RAM och liknande är hur dåligt som helst!

Fast bara att man kan laga å byta grejer är ju välkommet i sig..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beltet:

Men det är ju det som är problemet, att man tänker "för mig spelar det ingen roll". Men det är kanske inte bara du som kommer använda den. Precis som med en bil. Det finns fler ägare, för processor/ram har en mycket längre hållbarhet än vad skärm/tangentbord etc. har. Precis som att huvuddelen i bilen, förbränningsmotorn, har en väldigt lång livslängd om man underhåller kringliggande områden.
Nu kräver jag verkligen inte att du ska ändra din livsstil. Men som det ser ut nu så är det inte hållbart.

Garanti täcker inte skador, det är endast fabrikationsfel.
Och det är generellt mer ett undantag att kunna byta(enkelt) skärm eller tangentbord om olyckan skulle vara framme.
Sen har vi Apple som är i en egen klass för sig.

Läste du sista meningen i min kommentar? Och jag förstår inte hur folk lyckas förstöra skärmarna på sina laptops. Tangentbord är ju dock garantiarbete

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Och jag förstår inte hur folk lyckas förstöra skärmarna på sina laptops.

Tappar den (den är ju trots allt bärbar) och den landar på ett hörn så skärmen tar skada - känns som ett rimligt scenario.
Jag gillar konceptet med denna laptopen men jag stör mig lite på att de har satt EN usb c kontakt på insticksmodulen som exponerar USB-C, varför inte 2? Det finns ju plats.
Använder man något större tillbehör som blockar den ena av dem så är det ju ingen förlust men kopplar man in sladdar så kan man då kopla in två.

sär skrivning
Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Som jag skrev i tråden, superbra koncept men det krävs mycket kapital för att hålla ekosystemet igång och utan ekosystemet så ser jag inte varför man ska köpa det. Kort sagt, vi behöver någon slags garanti att det kommer finnas mycket moduler under många år framöver, tveksam om det går med ett startup.

Har gärna fel då jag älskar konceptet! Att man numera inte ens kan uppgradera RAM och liknande är hur dåligt som helst!

I värsta fall, om det inte kommer ut några nya moduler, eller till och med befintliga moduler slutar tillverkas, så blir det ju inte sämre än valfri slit-och-släng-laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

... vi behöver någon slags garanti att det kommer finnas mycket moduler under många år framöver, ...

Det är den primära svaghet jag ser framför mig också.
Jämför med Fairphone: Köpte man första modellen så har man redan nu svårt/omöjligt att hitta nya delar till den. Uppgradera med bättre kamera, skärm och/eller processor är bara att glömma.

Ska det fungera för en laptop vill jag veta att jag om fem år kan köpa ett nytt moderkort med senaste CPU och få det att funka med ursprungligt chassi och lagring. Vore även trevligt att kunna välja mellan olika storlekar på chassi/skärm/tangentbord som alla fungerar ihop med samma komponenter invändigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon201296:

Uppgraderar hellre genom att köpa ny laptop vart 3e år t.ex. så får man helt nytt med allt vad det innerbär. Att uppgradera delar åt gången betyder nästan alltid att man gör någon slags kompromiss.

Det här handlar ju främst inte om uppgraderarbarhet. Tänk analogin med att du sitter på en desktop med en i5-6600K, i bästa fall får du i en i7-7700K som inte är värt pengarna eller besväret. Utan det handlar mest om servicebarhet och möjligheten att själv reparera datorn.

Permalänk
Medlem

Alltså hur går det ihop att man sitter på SweClockers forum (ett forum för överklockare från början.) och klagar på en dator där tanken är att du ska kunna byta ut dina delar? Köper ni färdigbyggda stationära acer datorer från Elgiganten också? Det måste ju vara något företag som tar första steget mot modulära bärbara datorer. Självklart vill inte hp, dell, acer osv osv sälja datorer där man kan fritt och lätt byta komponenter eftersom det tjänar dom inte lika mycket på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

I värsta fall, om det inte kommer ut några nya moduler, eller till och med befintliga moduler slutar tillverkas, så blir det ju inte sämre än valfri slit-och-släng-laptop.

Beror lite på vad den kostar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Beror lite på vad den kostar.

Det är ju bara kolla på deras hemsida om du vill veta. Verkar rimligt prissatt enligt mig iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Beror lite på vad den kostar.

Priserna står ju redan?

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag var lite skeptisk när jag först kikade på det, men desto mer som framkommer desto mer genomtänkt verkar det ändå vara. Jag är sjukt imponerad över hur smidig den ser ut. Priset verkar inte heller orimligt sett till vad det är, frågan är om de kommer kunna gå runt och enkelt det blir att beställa eventuella reservdelar. Det är ju till viss del deras ekosystem, till viss del saker som går att byta oavsett.

Följer det med spänning, de har ju börjat skeppa de färdigbyggda varianterna så det blir riktigt kul att se var det bär

Permalänk
Lego Master

Ja, jaaaa!
Nu vet jag vad nästa års skatteåterbäring går till.

Alltså 100% all in på detta, No jidder.
Det jag skulle vilja se är "duds", dvs täckplåtar för de expansionsplatser man inte använder. Lätt nog att skapa nåt som passar men bara är en tom plastkåpa.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Många blir säkert exalterade när det hör att man modulera sin bärbara dator. "ÅH! Då kan man byta grafikkort och sånt!" Lol nej, du kan byta mellan HDMI, USB A och USB C. Kul.
Typ alla laptops under 10.000kr har alla dessa portar och kan byta både lagring och minne.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av tBiorrith:

Många blir säkert exalterade när det hör att man modulera sin bärbara dator. "ÅH! Då kan man byta grafikkort och sånt!" Lol nej, du kan byta mellan HDMI, USB A och USB C. Kul.
Typ alla laptops under 10.000kr har alla dessa portar och kan byta både lagring och minne.

Jag tror du missar poängen. Grejjen är inte att det går att göra (det har entusiaster "vetat" länge). Grejjen är att nån faktiskt har gjort det, trots att alla de stora tillverkarna gnällt om att "nej, det går minsann inte because reasons".

Ja, jag kan få en laptop från en av de stora tillverkarna som har EN viss uppsättning av portarna i fråga. Men här kan jag köpa en extra USB-A om jag behöver. Eller byta HDMI mot DP för att jag byter skärm. Eller offra en USB-port för extra lagring. DET är poängen. Plus att detta går rakt i linje med "right to repair"-diskussionen som försiggår i höga toner för tillfället. Man visar att det GÅR att bygga en dator som är smidig, effektiv, snygg OCH går att mecka runt fritt i!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Många blir säkert exalterade när det hör att man modulera sin bärbara dator. "ÅH! Då kan man byta grafikkort och sånt!" Lol nej, du kan byta mellan HDMI, USB A och USB C. Kul.
Typ alla laptops under 10.000kr har alla dessa portar och kan byta både lagring och minne.

Det relativt avskalade moderkortet kan i alla fall bytas ut. Rent tekniskt skulle det säkert kunna släppas ett nytt moderkort med GPU + CPU i framtiden. Eller så kanske man skulle kunna uppgradera till någon framtida AMD med bättre iGPU. Och när man har gjort det kan ju det gamla moderkortet sättas i en 3D-printad låda och leva vidare som en större SBC, något som officiellt stöds.

Visst, det är inte en perfekt lösning, men bättre än inget vilket i princip är var vi står idag (ignorerar MXM-träsket)

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Priserna står ju redan?

Ja men efter moms, tull, kemikalieskatt osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Flopp. Varför många orsaker.
Men en modullär dator blir dyrare, klumpigare och det är svårt att få samma kvalitetskänsla.
Och detta i tider där folk i princip endast uppgraderar ram och ssd på sina laptops.
Det har kommit några modeller där gpun har gått att byta ut, men det har ej varit så populärt.

Den är inte särskilt mycket dyrare än motsvarande...
Den är mindre (smalare) än en XPS13....
Den har mer än godkänt kvalitetskänsla (Kolla recensioner)

Jag tror folk som någonsin hanterat Apples support vet att det är rätt trist att behöva byta sin logic-board, eftersom Apple inte klarar att sätta sina strömförande delar längre från känsliga komponenter. Sluta tro att Apple limmar sina batterier eller hårdlöder sitt internminne för att hjälpa dig som konsument...
Jag tror även att alla som någonsin spillt något på sin dator vet hur dyrt det bli, så man köper oftast bara en ny dator.

Det finns mycket att lösa innan det kan bli bra på riktigt, men säg då att man släpper hårdvarumpduler med moderkort och processor. Helt plötsligt kan du lägga 3-4000 och uppgradera din dator, helt själv, eller låta Phoenix, Teknikmagasinet etc göra det åt dig, om det sprider sig.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Priserna står ju redan?

Det är väl samma prispåslag som för alla andra laptops? Man kan väl bara jämföra påslaget på en macbook i samma prisklass för att ta reda på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Många blir säkert exalterade när det hör att man modulera sin bärbara dator. "ÅH! Då kan man byta grafikkort och sånt!" Lol nej, du kan byta mellan HDMI, USB A och USB C. Kul.
Typ alla laptops under 10.000kr har alla dessa portar och kan byta både lagring och minne.

Håller inte med dig, ser många fördelar med det när man väljer arbetsstation om man är i behov av bärbart och har specifika behov.