Struct till Class, C++
Har slitit lite med ett problem jag har nu.
I min main.cpp så skapar jag en struct med lite data i. Denna struct vill jag sedan skicka som ett argument när jag skapar ett objekt. Sedan när objektet har fått den så ska objektet kunna modifiera datan i structen.
Min första approach som jag försökt med är att skicka structen som en pointer för att sedan lagra pointern i objektet för att vidare kunna modifiera datan i structen via objektets metoder, men verkar som att jag går bet på syntaxen här lite grann.
Visar nedan relevanta delar av de 3 filerna så kanske någon kan pusha i rätt riktning:
main.cpp
int main(int argc, char** argv) {
struct StatusValues
{
std::string m_latestGModalMode = "N/A";
std::string m_latestX = "N/A";
std::string m_latestY = "N/A";
std::string m_latestZ = "N/A";
std::string m_latestI = "N/A";
std::string m_latestJ = "N/A";
std::string m_latestK = "N/A";
};
StatusValues currentValues;
while (std::getline(input_file, completeLine))
{
LineAnalyze theLine(completeLine, ¤tValues); //Här skapas objektet, vill skicka med currentValues
....
LineAnalyze.h
#pragma once
#include <string>
struct StatusValues;
class LineAnalyze
{
public:
LineAnalyze(const std::string&, StatusValues*);
private:
StatusValues* m_struct;
};
LineAnalyze.cpp
#include "LineAnalyze.h"
#include <iostream>
#include <vector>
LineAnalyze::LineAnalyze(const std::string& line, StatusValues* s) {
//I detta skede skulle jag nu vilja kunna printa ett värde från structen typ:
std::cout << s.m_latestX << std::endl;
//Och senare i objektet kunna modifiera värdena i structen i andra metoder, typ:
m_struct = s;
m_struct.m_latestX = "Nytt värde som nu kan läsas i main.cpp";
}
Om jag är ute och cyklar med approachen så blir jag gärna tillrättavisad, om jag är rätt ute kanske jag kan få lite syntax-hjälp^^
Tack på förhand
Bara gammalt skräp...