Vilket moderkort för Ryzen 7 5800x

Permalänk

Vilket moderkort för Ryzen 7 5800x

Hej. Jag kommer köpa en Ryzen 7 5800x men vet inte vilket moderkort jag bör köpa. Max pris 3500kr. Vill ha bra inbyggd bluetooth och wifi och gärna att det funkar bra för överklockning om det nu är en sak på Ryzen? Har sett att det inte ger så mycket i spel att överblicka processorn. Ska köra en m.2 disk så heatsink till den vore bra samt så tänkte jag köra ett 3080kort om det har betydelse. Minnena kanske runt 4000mhz eller det som passar bäst. Spelar till 90% på datorn och göra lite Adobe bilder då och då men inget avancerat. Köper endast 5800x pga bra pris annars hade jag köpt en 5600x.

Visa signatur

Hög standard ;)

Permalänk
Medlem

Baserat på vad du skrev skulle jag rekommendera denna:

https://www.inet.se/produkt/1903229/asus-rog-strix-b550-f-gam...

https://www.inet.se/produkt/1901396/gigabyte-x570-aorus-maste...
Har jag själv men om jag hade kunnat åka tillbaka i tiden hade jag valt MSI MAG B550 Tomahawk. Detta då jag i stora lag fått allt jag önskade av mitt befintliga MB fast för en betydligt mindre peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lankfisher:

Hej. Jag kommer köpa en Ryzen 7 5800x men vet inte vilket moderkort jag bör köpa. Max pris 3500kr. Vill ha bra inbyggd bluetooth och wifi och gärna att det funkar bra för överklockning om det nu är en sak på Ryzen? Har sett att det inte ger så mycket i spel att överblicka processorn. Ska köra en m.2 disk så heatsink till den vore bra samt så tänkte jag köra ett 3080kort om det har betydelse. Minnena kanske runt 4000mhz eller det som passar bäst. Spelar till 90% på datorn och göra lite Adobe bilder då och då men inget avancerat. Köper endast 5800x pga bra pris annars hade jag köpt en 5600x.

Oavsett vilket moderkort du väljer så kan räkna med att det kommer komma med en hel del pill för att få minnen stabila i 4000MHz, det är ganska ovanligt att de går i den hastigheten utan några störningar out of the box även om minnena är rated för den hastigheten. Om du inte tycker att det är kul med minnesöverklockning hade jag gjort det enkelt för mig och köpt ett par minnen i 3600MHz med låga timings.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Hade undvikt Gigabyte iaf. vet inte om alla deras bios/uefi är likadana men iaf det som är på mitt X570 ELITE är fruktansvärt.
XMP kräver ibland några omstarter för att gälla, OC inställningar finns på två ställen och det är oklart om de hänger
ihop eller inte m.m.
Har varit nära på att köpa nytt moderkort bara för att fixa detta men känns så dumt att bara köpa moderkort.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Oavsett vilket moderkort du väljer så kan räkna med att det kommer komma med en hel del pill för att få minnen stabila i 4000MHz, det är ganska ovanligt att de går i den hastigheten utan några störningar out of the box även om minnena är rated för den hastigheten. Om du inte tycker att det är kul med minnesöverklockning hade jag gjort det enkelt för mig och köpt ett par minnen i 3600MHz med låga timings.

Superbra tips! Stort tack för info.

Visa signatur

Hög standard ;)

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Hade undvikt Gigabyte iaf. vet inte om alla deras bios/uefi är likadana men iaf det som är på mitt X570 ELITE är fruktansvärt.
XMP kräver ibland några omstarter för att gälla, OC inställningar finns på två ställen och det är oklart om de hänger
ihop eller inte m.m.
Har varit nära på att köpa nytt moderkort bara för att fixa detta men känns så dumt att bara köpa moderkort.

Nej va synd. Va riktigt sugen på gigabyte b550 vision d. Bra input.

Visa signatur

Hög standard ;)

Permalänk
Medlem

Gigabyte brukar inte vara så användarvänliga men ger ofta mest hårdvara för pengarna. Rent generellt så rekommenderar jag att du sparar så mycket du kan på moderkortet och lägger pengarna på andra delar som spelar roll på riktigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lankfisher:

Nej va synd. Va riktigt sugen på gigabyte b550 vision d. Bra input.

Jag har alltid kört B450/B550 Aorus Pro/Elite i mina byggen (till mig själv och vänner). Alltid fungerat klockrent.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lankfisher:

Nej va synd. Va riktigt sugen på gigabyte b550 vision d. Bra input.

Jag har tidigare använt Gigabyte moderkort, tycker deras bios som de flesta andra bara handlar om att vänja sig vid deras upplägg. Just nu har jag ett asus och får leta efter saker jag lärt mig exakt vart det fanns på mitt tidigare gigabyte kort. Det är en liten inlärningskurva på de flesta bios jag använt under åren och jag sitter ofta och pillar i olika bios då jag hjälper en hel del folk med deras datorbyggen. Men som med det mesta så hittar man svaren man letar efter med en enkel google sökning.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera MSI X570 Tomahawk WiFi.

Äger själv ett sådant och är otroligt nöjd. Prova söka på moderkortet så kommer du lätta hitta massor av positiva reviews om produkten.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5259248

https://www.webhallen.com/se/product/321027-MSI-MAG-X570-TOMA...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

kan rekommendera Asus B550 Prime plus. Funkar klockrent för mig.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT