Koppla en Soundbar till min TLC-TV

Permalänk
Medlem

Koppla en Soundbar till min TLC-TV

Hej.

Har en TV TCL 65DP60*, och lyckas intre koppla min Samsung Soundbar till den.

Varit flera gånger på Elgiganten där jag köpte TVn (ca 2 år gammal) o frågat hur man hittar menyn som styr att TVn skckar ljud till Soundbaren, men de kan intre heller hitta det i menyerna på TV.n.
Jag var idag o köpte en ny Soundbar en JBL, där det finns HDMI-utgång på Soundbaren. Men min TV har 3 HDMI-portar men ingen HDMI-ARC, så lyckades jag inte heller få ljud i JBL-en.
Känns ganska hopplöst...
Jag lyckas heller inte få ljud ur den analoga hörlursutgången på TV-n, då kan jag skaffa en Soundbar som har analog minitele-ingång... Så det lutar åt att jag får lämna tillbaka JBL-Soundbaren.
Jag har kopplat provat med Optisk kabel till Sounbaren, men det hjälper inte..

Har någon något råd att ge??

Hälsn
Lasse Ljungberg

Permalänk
Medlem

Det verkar ju jättekonstigt om en TV från 2018 inte har ARC. Är du säker på att den inte har det?

"Soundbar en JBL"

Säger inte så mycket, modellnummer skulle vara bra.

Hursom lär du behöva välja ljudutgång oavsett om du kör ARC eller Optisk. Ser att JBL har lite olika OS, så exakt modell på TV vore också bra så folk får störra chans att hjälpa dig.

EDIT: enligt denna manual ska det finnas ARC. Det kan vara så att enbart ett (1) av HDMI-uttagen har ARC dock. https://www.bruksanvisni.ng/tcl/65dp600/specifikationer

EDIT 2: Ser ut som att HDMI3 är den enda med ARC

Permalänk
Rekordmedlem

Läser man på tvns hemsida står det att det är hdmi3 som har arc, kopplar du via den porten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

I manualen som jag antar att du läst så står följande.

ARC (Audio Return Channel) function is only supported on the HDMI port identified with ARC. To use ARC
function, please turn on T-Link function first as described in the T-Link section.

T-Link
Use this function to search for CEC devices connected
to the HDMI sockets in your TV and enable one-touch
play and one-touch standby between CEC devices.
Enabling or disabling T-Link
1. Press on the remote control, select System >
T-Link and press OK/► to enter.
2. Press ▲/▼ to select T-Link and press OK/► to
enter.
3. Press ▲/▼ to select On or Off and press OK to
confirm.
4. Press EXIT or to close the menu.

Sen är där en bild som visar att HDMI-3 har arc funktion.

Det stämmer alltså inte?

Permalänk
Medlem

säker att du inte behöver en optisk ljudkabel? jag måste ha det mellan tvn och min soundbar

Permalänk
Medlem

Soundbar

Hej, tack för tydlig anvisning, ska kolla detta med HDMI3, samt att jag måste aktivera T-Link......
hade helt missat detta med T-Link....
Men min stora Soundbar (som låter bättre än den JBL jag köpte då den har subbas) har ingen HDMI, bara optisk ingång.....
Men den kanske också kommer igång när T-Link aktiveras?
Lasse

Skrivet av zyy:

I manualen som jag antar att du läst så står följande.

ARC (Audio Return Channel) function is only supported on the HDMI port identified with ARC. To use ARC
function, please turn on T-Link function first as described in the T-Link section.

T-Link
Use this function to search for CEC devices connected
to the HDMI sockets in your TV and enable one-touch
play and one-touch standby between CEC devices.
Enabling or disabling T-Link
1. Press on the remote control, select System >
T-Link and press OK/► to enter.
2. Press ▲/▼ to select T-Link and press OK/► to
enter.
3. Press ▲/▼ to select On or Off and press OK to
confirm.
4. Press EXIT or to close the menu.

Sen är där en bild som visar att HDMI-3 har arc funktion.

Det stämmer alltså inte?

Förtydligade om att soundbaren saknar HDMI