Gamla datorn strular, dags för en ny!

Permalänk
Medlem

Gamla datorn strular, dags för en ny!

Hej,

Min gamla dator har börjat strula rejält och eftersom den är lite äldre tänkte jag att det är dags att titta på en ny. Jag har kunskapen att bygga ihop en dator, men jag undviker det om jag kan betala en vettig slant för det.

Krav:
-Intel Processor
-GeForce grafikkort (har en G-sync skärm)
-Helst vattenkylning
-Midi tower eller mindre

Budget:
ca 20000 +-3000

Ska klara:
-Bf2042 på höga inställningar
-Hell Let Loose på höga inställningar

Annars spelar jag inte så krävande spel (War Thunder, Valheim, World of Warships).

Alternativ:
Jag har inte hunnit att "forska" så mycket eftersom jag bestämde mig för en ny dator idag men just denna föll mig i ögat:
https://www.komplett.se/product/1171771/dator-surfplatta/komp...
Eventuella ändringar:
-Ta bort Windows
-Byta till 3070ti

Vad säger ni?
1. Är den prisvärd?
2. Hade ni ändrat något mer?
3. Har ni något bättre alternativ?
4. Hade ni hellre byggt ihop den själv? Om ja, varför?

Jag behöver inte köpa något idag, men vill gärna slå till på denna (rean tar slut idag) eller någon annan om det visar sig vara mer ekonomiskt.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxydie:

Hej,

Min gamla dator har börjat strula rejält och eftersom den är lite äldre tänkte jag att det är dags att titta på en ny. Jag har kunskapen att bygga ihop en dator, men jag undviker det om jag kan betala en vettig slant för det.

Krav:
-Intel Processor
-GeForce grafikkort (har en G-sync skärm)
-Helst vattenkylning
-Midi tower eller mindre

Budget:
ca 20000 +-3000

Ska klara:
-Bf2042 på höga inställningar
-Hell Let Loose på höga inställningar

Annars spelar jag inte så krävande spel (War Thunder, Valheim, World of Warships).

Alternativ:
Jag har inte hunnit att "forska" så mycket eftersom jag bestämde mig för en ny dator idag men just denna föll mig i ögat:
https://www.komplett.se/product/1171771/dator-surfplatta/komp...
Eventuella ändringar:
-Ta bort Windows
-Byta till 3070ti

Vad säger ni?
1. Är den prisvärd?
2. Hade ni ändrat något mer?
3. Har ni något bättre alternativ?
4. Hade ni hellre byggt ihop den själv? Om ja, varför?

Jag behöver inte köpa något idag, men vill gärna slå till på denna (rean tar slut idag) eller någon annan om det visar sig vara mer ekonomiskt.

Tack på förhand!

Tja,

1. Jag personligen tycker inte den är så prisvärd för 20k.
4. Jag hade nog byggt själv då jag fortfarande tycker det är mer värt.

Du kan ju spara in på t.ex. chassi eller något annat men jag satte ihop denna. Det största problemet är väl att få tag i ett prisvärt 3070 ti.

Även ett billigare alternativ:

Permalänk
Inaktiv

Den du länkar ser väl ok ut om du vill ha färdigbyggt men vad skulle du uppnå med att byta från RTX 3070 till RTX 3070ti? Tänker du köra Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxydie:

Vad säger ni?
1. Är den prisvärd?
2. Hade ni ändrat något mer?
3. Har ni något bättre alternativ?
4. Hade ni hellre byggt ihop den själv? Om ja, varför?

1. Byggde ihop datorn på 5 min med komponentkoll.se. Inte kollat så allt passar eller dyl men bara för att få ett ungefärligt pris. Går säkert spara 1500 kr på grafikkortet, eller få ett 3070 ti för samma pris ifall man håller ögonen öppna. Men all in all så verkar du ju få en hel del för pengarna helt klart.

2: Nätagget är inte det billigaste, men långt ifrån en kvalitetsmodell. Processorkylaren är också en budgetvariant, ser bra och cool ut men har inga positiv erfarenhet av AIO för 950kr. Hade hellre köpt en Noctua NH-D15 för samma pengar, eller lagt till 500-1000 kr för en bättre modell.

4: I slutändan så är "bygga själv" något för den som känner att det som inte finns på hyllan inte är bra nog, eller inte specialanpassat nog eller bara för att det är kul. Jag är extremt känslig för ljud från PCn och optimalt hade den varit knäpptyst eller i ett annat rum. Så jag bygger min PC för då har jag kontroll på ljudvolymen i alla delar jag väljer.

Du skrev inget om några krav på kvalitet/ljudvolym/rgb/design eller annat i din post. Har du något sådant som du glömde skriva så är det nog bra att uppdatera med det, annars kommer ju råden ges utan det i åtanke.

Ser ut som en helt okej "standard dator" för mig så länge du inte har några andra krav än de du ställt så är det ett bra köp.

Permalänk
Medlem

Hade nog också byggt själv om du har möjlighet. Här kommer ett förslag för strax under 20000. Snåla på RAM genom att köpa 16 GB istället för 32 GB är inget jag hade gjort i denna prisklass.

3070 som kommer in i lager om några veckor: https://www.komplett.se/product/1188599/datorutrustning/dator...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxydie:

Hej,

Min gamla dator har börjat strula rejält och eftersom den är lite äldre tänkte jag att det är dags att titta på en ny. Jag har kunskapen att bygga ihop en dator, men jag undviker det om jag kan betala en vettig slant för det.

Krav:
-Intel Processor
-GeForce grafikkort (har en G-sync skärm)
-Helst vattenkylning
-Midi tower eller mindre

Budget:
ca 20000 +-3000

Ska klara:
-Bf2042 på höga inställningar
-Hell Let Loose på höga inställningar

Annars spelar jag inte så krävande spel (War Thunder, Valheim, World of Warships).

Alternativ:
Jag har inte hunnit att "forska" så mycket eftersom jag bestämde mig för en ny dator idag men just denna föll mig i ögat:
https://www.komplett.se/product/1171771/dator-surfplatta/komp...
Eventuella ändringar:
-Ta bort Windows
-Byta till 3070ti

Vad säger ni?
1. Är den prisvärd?
2. Hade ni ändrat något mer?
3. Har ni något bättre alternativ?
4. Hade ni hellre byggt ihop den själv? Om ja, varför?

Jag behöver inte köpa något idag, men vill gärna slå till på denna (rean tar slut idag) eller någon annan om det visar sig vara mer ekonomiskt.

Tack på förhand!

i175an ärbra med vissa modifikationer:

"Komplett i175 Epic Gaming PC - VGPU Edition

Svive Halo S650 Midi Tower
ASUS GeForce RTX3070Ti TUF
Intel Core i7-10700KF Processor, Tray
CM ML240L V2 ARGB Komplett Edition
Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB
Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD
ASUS ROG Strix Z590-F GAMING WIFI moderkort
Corsair TX650M, 650W PSU
Garanti 3 års inskicksgaranti
Stötsäker kartong

20.865,29"

601:- för att byta 3070 till 3070Ti är billigt, men kanske vill du ha kraftigare PSU det kostar dock.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Ni har övertalat mig att bygga ihop något eget och i sådana fall kommer jag att lägga ner lite tid på lite research innan jag hugger till. Jag kollar ju såklart med er, innan det är dags!

Skrivet av anon201296:

Den du länkar ser väl ok ut om du vill ha färdigbyggt men vad skulle du uppnå med att byta från RTX 3070 till RTX 3070ti? Tänker du köra Linux?

Inte det blekaste faktiskt, tänkte att om man lägger en förmögenhet på ett graffekort så kan man lägga till 600kr.

Skrivet av Chrisism8:

Du skrev inget om några krav på kvalitet/ljudvolym/rgb/design eller annat i din post. Har du något sådant som du glömde skriva så är det nog bra att uppdatera med det, annars kommer ju råden ges utan det i åtanke.

Ser ut som en helt okej "standard dator" för mig så länge du inte har några andra krav än de du ställt så är det ett bra köp.

Jag brukar sitta med hörlurar på ändå och skrika som en galning, så ljudet på datorn är inget krav samt att rgb och design bryr jag mig inte så mycket om. Däremot är ju kvalitet och framförallt storlek är något man eftersträvar och det är nog en av anledningarna varför jag bestämmer mig för att bygga själv.