Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ström till Gigabyte Radeon 5700XT

Permalänk
Medlem

Ström till Gigabyte Radeon 5700XT

Hej,

I nuläget har jag kopplat in mitt Radeon 5700XT på en strömkabel med splitkontakt men efter att jag idag har browsat runt på Reddit så visade en kille upp sin nya dator (iofs med ett kort i Nvidias 30-serie) och då fått en kommentar att det inte var en lämplig lösning att ha sitt grafikkort på en splitkabel då den bara var graderad till 150w och kortat drog mer än 150w vilket gjorde att kabeln skulle bli för varm och ev smälta porten.

Stämmer verkligen detta och bör även jag med mitt 5700XT använda 2 separata kablar för att strömsätta mitt kort?

Tack.

Permalänk
Viking

Ja, det stämmer. Men kablarna brukar klara mer än 150W.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Man får skilja på vad standarden säger och vad som rimligen fungerar. PCIe-standarden säger 150W per 8-pinnars port, men samma kontaktdon klarar enligt tillverkaren 384W. Det är därför det ganska ofta är samma kontaktdon i en modulär nätenhet där sladden i andra änden har flera portar.

Således - om du har en sladd från nätenheten och den sedan delar sig i två kontaktdon på samma sladd, så ser jag inga problem med att koppla in bägge dessa i samma kort. Tillverkaren av nätenheten garanterar att det fungerar, och ur grafikkortets synpunkt är allt enligt standard. Om du däremot har köpt en splitter från någon annan och kopplat in, så är det inte riktigt bra. Nätenhetens tillverkare kan då ha dimensionerat kablarna efter 150W medan du drar mer, och det bör undvikas. Det är lite osannolikt, men det kan vara så.

Visa signatur

5900X | 6700XT