Stöd Barncancerfonden under SweClockers Live!

Permalänk
Medlem

Barncancerfonden är den enskilt största finansiären av barncancerforskning i Sverige och 2020 genererade 431,5 miljoner kronor i insamlade medel.21% av detta gick inte till barnen utan till löner och annat. Okej?

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Tycker personligen att eventet kunde nöja sig med att vara just ett datorevent. Folk kan donera till detta fina ändamå (och andra) frivilligt och i olika sammanhang iallafall.

Slutpoängen hoppas vi blir att bl.a. butiker som @Inet @Webhallen och NetonNet ska matcha vad Swec har samlat in, därav insamling i samband med eventet.

Ser inget negativt alls i detta, hittar man något negativt med detta så bör man nog [Edit:] tänka efter

Skrivet av anon134512:

Okej, vi kan nog lägga ned det här nu. Det enda du har att gå på är din personliga cyniska livsåskådning. Du har inget belägg för det du påstår mer än en total gubbig bitterhet. Vi kanske kan låta denna tråden ha den positiva anda den behöver, förtjänar och ska ha.

Det var svårt att ta dig seriöst redan när du sa att inga framsteg görs inom cancerforskning.

Håller med.

otrevligt
Permalänk
Medlem

Mycket bra initiativ, hoppas som sagt ovan att relaterade affärer matchar det insamlade beloppet. *Tummen upp*

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Det blev lite väl tjatigt och negativt här i tråden, rensade en del men lät det som var mer i närheten av seriösa frågor+svar ligga kvar.

Vill man köra något slags drev mot någon finns det rimligare saker att ge sig på än Barncancerfonden och den insamling vi startat.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det blev lite väl tjatigt och negativt här i tråden, rensade en del men lät det som var mer i närheten av seriösa frågor+svar ligga kvar.

Vill man köra något slags drev mot någon finns det rimligare saker att ge sig på än Barncancerfonden och den insamling vi startat.

+1 och skickat en slant.

Alla 90-konton har stor overhead, men det är bara att inse att ytterst få gör något av sitt hjärtas goda vilja nu för tiden och det är i slutet av dagen bättre att barncancerfonden (m.fl.) skickar vidare pengar till slutmålet än att slutmålet inte får några pengar.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Samsung Sverige

Riktigt bra initiativ!

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det blev lite väl tjatigt och negativt här i tråden, rensade en del men lät det som var mer i närheten av seriösa frågor+svar ligga kvar.

Vill man köra något slags drev mot någon finns det rimligare saker att ge sig på än Barncancerfonden och den insamling vi startat.

Problemet är dom drar in över 400 miljoner om året. Varför inte välja vanligaste canserformen som är prostata.Eller varför
inte på självmord då framför allt psykvården är den som fått dra ned hårdast. 200 st ca har jag för mig tar livet av sig
varje månad. 7 av 10 vet jag säkert är män.Alltid så den som får mest ska ha mest. Gäller till med med canser. Inte för jag
är emot på något sätt hjälpa barn.
Men du får gärna berätta vilka alt ni har fungerat kring och varför ni tog den som är den som alltid väljs i stora insamlingar i tv
med mera.Är jag negativ?Nej inte det minsta.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

Problemet är dom drar in över 400 miljoner om året. Varför inte välja vanligaste canserformen som är prostata.Eller varför
inte på självmord då framför allt psykvården är den som fått dra ned hårdast. 200 st ca har jag för mig tar livet av sig
varje månad. 7 av 10 vet jag säkert är män.Alltid så den som får mest ska ha mest. Gäller till med med canser. Inte för jag
är emot på något sätt hjälpa barn.
Men du får gärna berätta vilka alt ni har fungerat kring och varför ni tog den som är den som alltid väljs i stora insamlingar i tv
med mera.Är jag negativ?Nej inte det minsta.

Jag tycker ditt inlägg är negativt och hör hemma någon annanstans, sluta pissa på paraden för i XXXXXX!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av AMD73:

Problemet är dom drar in över 400 miljoner om året. Varför inte välja vanligaste canserformen som är prostata.Eller varför
inte på självmord då framför allt psykvården är den som fått dra ned hårdast. 200 st ca har jag för mig tar livet av sig
varje månad. 7 av 10 vet jag säkert är män.Alltid så den som får mest ska ha mest. Gäller till med med canser. Inte för jag
är emot på något sätt hjälpa barn.
Men du får gärna berätta vilka alt ni har fungerat kring och varför ni tog den som är den som alltid väljs i stora insamlingar i tv
med mera.Är jag negativ?Nej inte det minsta.

I stora drag valde vi det för att det känns som ett (men där kanske jag bedrog mig) icke-politiserande val så att fokus kan hamna på att vara med och hjälpa till att bidra istället för att diskutera massa annat.

Det är också vårt första försök på något sådant här, så att vi valt dem denna gång betyder inte att det är det enda valet vi kan göra i framtiden Vi ville bara testa och se om det är något som fungerar!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Ok men jag försöker igen:

Vill man kanalisera sin energi här så kan man med fördel göra det för att sprida budskapet, vara med och bidra eller något annat trevligt.

Vill man mest regna på paraden och problematisera så undanbedes det.

Vill man ha en seriös diskussion om hur pengar hanteras, alternativa ändamål etc så tycker jag det är bra om vi har utrymme för sådana diskussioner men då känns det som att vi får ta det i ett separat spår inför nästa liknande insats.

Så med andra ord, håll er lite i kragen är ni väldigt snälla

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

I stora drag valde vi det för att det känns som ett (men där kanske jag bedrog mig) icke-politiserande val så att fokus kan hamna på att vara med och hjälpa till att bidra istället för att diskutera massa annat.

Det är också vårt första försök på något sådant här, så att vi valt dem denna gång betyder inte att det är det enda valet vi kan göra i framtiden Vi ville bara testa och se om det är något som fungerar!

Tack för svaret. Ja hoppas nästa gång vi kan diskutera vilket man skulle kunna välja nästa gång. Men jag vill också ge dig beröm för
att ni gör denna insamling.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Inaktiv

Som sjuksköterskestudent och i och med att detta är något jag önskar att jobba med ligger såklart barncancer mig nära om hjärtat och kommer bidra med det jag kan även om det inte är mycket.

Innan man kommenterar här så känner jag att man kan kolla på det här korta klippet om Meja.

Permalänk
Medlem

Att en tråd där man donerar till barncancerfonden kan bli så gnällig, imponerande (/sorgligt)

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Slutpoängen hoppas vi blir att bl.a. butiker som @Inet @Webhallen och NetonNet ska matcha vad Swec har samlat in, därav insamling i samband med eventet.

Ser inget negativt alls i detta, hittar man något negativt med detta så bör man nog [Edit:] tänka efter

Håller med.

Man ska alltså få kränkande tillmälen för att man vänligt uttrycker en åsikt?

otrevligt citat
Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Man ska alltså få kränkande tillmälen för att man vänligt uttrycker en åsikt?

Brukar du närma dig folk som samlar in pengar för liknande ändamål och be dem att inte göra det för att det råkar samlas in annorstädes? I sådant fall får man nog räkna med både det ena eller andra invektivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Man ska alltså få kränkande tillmälen för att man vänligt uttrycker en åsikt?

Jag ber om ursäkt om det uppfattades på det viset.
Det var mer riktat allmänt, eftersom tråden tidigare hade massa negativa kommentarer.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Sådär, redigerade en otrevlighet och efterföljande citat.

Men åter igen: kan vi snälla kära nån försöka hålla oss till ämnet och göra något positivt av det här istället för att bråka med varandra eller bara försvinna ner i negativa konspirationsteorier och "varför gör ni x men inte y" osv.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon134512:

Som sjuksköterskestudent och i och med att detta är något jag önskar att jobba med ligger såklart barncancer mig nära om hjärtat och kommer bidra med det jag kan även om det inte är mycket.

Innan man kommenterar här så känner jag att man kan kolla på det här korta klippet om Meja.

https://www.youtube.com/watch?v=RoEf5PFT6TA

Den videon satte sig rakt in i pappahjärtat. Självfallet vill jag vara med och försöka bekämpa barncancern på det enda sätt som jag kan, med ekonomiska medel.

Förövrigt, tack för ditt val av utbildning. <3

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Vi är nästan uppe i 2å6 Jag hoppas att fler vill vara med och bidra!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Bra initiativ! Jag bidrar gärna och hoppas att min lilla peng kan hjälpa till!

Visa signatur

MediaTekniker Återfyllnad
Nörd inom många ämnen | Entreprenör

Permalänk
Medlem

Jättefint initiativ! Jag har också skickat in ett bidrag.

Permalänk
Inaktiv

Ja, nu blickar vi mot 20k det borde inte vara omöjligt. Sedan matchar inet.se och de sndra det

Permalänk
Medlem

Bra initiativ! Vet att Webhallen brukar köra med nåt liknande emellanåt.

Permalänk
Musikälskare

Mycket bra initiativ! Mer av sånt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Att en VD tar ut 100 k sek i månaden är inte alls konstigt oavsett område.

100 k sek i månaden för en VD kan i många fall anses vara återhållsamt. Det är också så att en VD ofta måste jobba nästan hela sin vakna tid och därmed uppskattningsvis dedikerar i alla fall 2 människors arbetstid. Det är inte så att en VD kommer in på kontoret 2 timmar om dagen och resten spenderar han/hon/whatever på luncher med polare och senare åker ut till sin herrgård och sipprar rödvin.

Jag vet att 100 k sek i månaden är en ersättning ytterst få människor har men det innebär inte att en sådan roll inte kräver kvalificerad erfarenhet.

Självklart sticker det i ögonen vid första anblick att en synbar andel av en välgörenhetsorganisation är administration och kringliggande verksamhet. Det krävs en hantering för att få uppmärksamhet från fina människor som vill bidra när de får en praktisk möjlighet att göra det. Det krävs en hantering för att insamlingen når målet på ett praktiskt gångbart sätt.

Stämmer detta diagram är det mer än korrekt, i alla fall enligt mig.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av hypermode:

Att en VD tar ut 100 k sek i månaden är inte alls konstigt oavsett område.

100 k sek i månaden för en VD kan i många fall anses vara återhållsamt. Det är också så att en VD ofta måste jobba nästan hela sin vakna tid och därmed uppskattningsvis dedikerar i alla fall 2 människors arbetstid. Det är inte så att en VD kommer in på kontoret 2 timmar om dagen och resten spenderar han/hon/whatever på luncher med polare och senare åker ut till sin herrgård och sipprar rödvin.

Jag vet att 100 k sek i månaden är en ersättning ytterst få människor har men det innebär inte att en sådan roll inte kräver kvalificerad erfarenhet.

Självklart sticker det i ögonen vid första anblick att en synbar andel av en välgörenhetsorganisation är administration och kringliggande verksamhet. Det krävs en hantering för att få uppmärksamhet från fina människor som vill bidra när de får en praktisk möjlighet att göra det. Det krävs en hantering för att insamlingen når målet på ett praktiskt gångbart sätt.

Stämmer detta diagram är det mer än korrekt, i alla fall enligt mig.

En ganska stor sak att ha i åtanke med en VD som inte tjänar helt astronomiska summor är att VD-positionen inte omfattas av LAS. Dvs man brukar ha högre kompensation men man har också betydligt högre krav på sig och betydligt lägre arbetssäkerhet.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Hoppas att alla som har möjlighet donerar.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Ja, nu blickar vi mot 20k det borde inte vara omöjligt. Sedan matchar inet.se och de sndra det

Såvitt jag vet har ingen utmanat butikerna och de har inte heller sagt något, så vi kan kan inte uttala oss om huruvida dom tänker matcha vår insamling eller ej. Men vi kan ju alltid hoppas

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Hurtigbullen:

Såvitt jag vet har ingen utmanat butikerna och de har inte heller sagt något, så vi kan kan inte uttala oss om huruvida dom tänker matcha vår insamling eller ej. Men vi kan ju alltid hoppas

Vem vet de kanske får panik om de hetsas i chatten

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Såvitt jag vet har ingen utmanat butikerna och de har inte heller sagt något, så vi kan kan inte uttala oss om huruvida dom tänker matcha vår insamling eller ej. Men vi kan ju alltid hoppas

Jag menar såklart, sedan hoppas vi de andra matchar det.

I morgon kör vi!