Är Fractal Design Torrent ett bra chassi?

Permalänk
Medlem

Är Fractal Design Torrent ett bra chassi?

Jag har ganska dåligt luftflöde i mitt gamla chassi som inte riktigt är designad för en varm GPU som 3080 och behöver ett nytt chassi. Jag har en Fractal Design R5 som jag verkligen gillar och har varit ett troget chassi och har nu tittat på en Fractal Design Torrent. Jag skulle vilja höra vad folk tycker om den, recensionerna på inet är inte så positiva och är mycket klagomål på fläktarna.

https://www.inet.se/produkt/6904952/fractal-design-torrent-bl...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Transplanterade precis min gamla Fractal Define C dator till ett Torrent i hopp om att kunna lösa ett "problem" jag har men hm, nja...

Snabb bakstory: Fläkten till mitt grafikkort börjar knorra (har velat uppgradera ett tag men ja...) och dra på rejält över 70C och jag tänkte att Torrent skulle vara "tillräckligt" jämfört med mitt Define C för att kunna hålla det svalare. Jag har testat TW Rome II och Warhammer 2 som min egen benchmark - WH2 drar alla fläktar på max flås, Rome II inga problem. Båda är låsta till 60fps.

Skulle jag summera min honest review - mitt problem hjälpte det inte med, chassit är bra, fläktarna meh. As-is tycker jag det kostar mer än det smakar.

Att bygga i den går finfint, öppet och bra. Ingenting att klaga på kvalitén eller designen där. Första jag märkte var dock att en av 180mm fläktarna tickade. Lyckades kolla vilken det var och petade lite på det, tickandet försvann. Hör dock fortfarande nåt passivt skorrande/brummande från nån av fläktarna som jag inte tror är CPU/grafik men har inte testat koppla loss alla än. Det låter som resonans i chassit (man känner även vibrationer). Jag kommer förmodligen ersätta fläktarna med 6X A14 Noctua fläktar - körde redan Noctua fläktar i mitt Define C. Priset på hela kalaset blir dock rätt så mycket. Nu köpte jag inte det *bara* för det problemet utan jag tänker använda det för nästa stora uppgradering om nåt år kanske och ville då ha ett större chassi, men ändå. Det kommer bli en del pillande för att tweaka det.

Det är tråkigt att Fractal inte har en barebone variant - ingen fläkthub, inga fläktar. Bara chassit för kanske 1500 eller nåt.

Permalänk
Samsung Sverige

Definitivt ett bra och särskilt snyggt chassi. Fläktarna lämnar tyvärr en del att önska men troligtvis så är det inte lätt att göra såpass stora fläktar prestera ljudmässigt till samma nivå som dagens värsting 120 mm's. Med det sagt så kan du ha tur och få ett exemplar med bra fläktar.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung