Kingston A2000 eller WD SN550?

Permalänk

Kingston A2000 eller WD SN550?

Tjo!

Kikar på dessa två 1TB SSDs som är billiga på webhallen just nu, WD SN500 för 700kr och Kingston A2000 för 800kr. Dessa två verkar vara de bästa SSDs med 1TB för maxpriset 800kr just nu.

Men har funnit lite tveksamheter kring båda när jag googlat runt och tänkte fråga lite om detta.

Kingston A2000 verkar ha vissa problem för en del - att den går i "sleep" och att datorn inte hittar den sedan etc och en del andra hittar den inte från början när den är installerad. Sedan ska det finns firmwire uppdatering som åtgärdar detta - men där det stod att warranty inte gäller om man testar det så det låter surt att uppgradera och sedan bli av med garantin. Läs här: https://www.kingston.com/sweden/en/support/technical/ksm-firm... Verkar i övrigt vara superbra.

WD SN550
- Tydligen har det skett en nedgradering av delarna för denna nyligen. Vad jag läst runt verkar det finnas ett tak för SN550s kapacitet på 12gb som då när det fyllts sedan gör disken långsam - hur långsam då? - tar det evigheter att slutföra resterande flytt/installation då? Blir det en noterbar bottleneck som sabbar allt vad man gör - måste man starta om datorn sedan eller hur åtgärdas detta?
Är den lika snabb som vanligt för det mesta annars? - när man inte flyttar megafiler/installerar stora saker? Är den för dålig i sin helhet? En del skriver att detta inte är en big deal men andra skriver att det är det, så är lite kluven här.

Vilken bör jag köpa? Vilken är bäst? Eller är båda dåliga?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Tycker SN550 gör riktigt bra ifrån sig när de testar en överföring på 30 GB. Presterar likvärdigt som 970 EVO som ska vara bättre på pappret. Känns galet prisvärd för 699 för 1 TB som den kostar nu.

https://www.pcgamesn.com/wd/blue-sn550-nvme-ssd-review-benchm...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Köpte precis en SN550 1 TB på Webhallen för 699:-. Det är ändå sjukt billigt oavsett om det är QLC eller TLC, med tanke på att jag 2017 köpte en MX300 1 TB SATA för 2499:- vilket ansågs billigt då.

Har försökt räkna ut om min har TLC eller QLC. Den har Firmware 211210WD vilket skulle tyda på TLC (QLC-varianten ska tydligen börja på 23?) men det är ju långt ifrån någon garanti. Finns det något enkelt test man kan köra för att se? Spelar ingen jättestor roll för mig då den är OS/speldisk så det är sällan man skriver massor med data, men vore intressant att veta.

Edit: Provade att göra en kopia på 40 GB filer och det gick ner till ca. 630 MB/s som minst. Känns ändå helt OK, det är mycket snabbare än någon SATA SSD.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Kör med a2000 och är riktigt nöjd.
Polaren har en identiskt datorn med Samsungs 980 och vi startar spel identiskt (på millisekunder iaf) och hans disk kostade nästan dubbla.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag har två datorer med nästan identisk prestanda även om den ena är AMD-baserad och den andra Intel-baserad. Jag hade Kingston A2000 i båda, men bytte den ena nu när det går att köpa 970 Evo Plus 1TB för 940:- och jag måste medge att det blev en jäkla skillnad. Det bara smäller till så har Win 10 laddat färdigt innan jag hunnit trycka på ”Del” för att komma in i BIOS 😊

Permalänk
Medlem

https://www.tomshardware.com/reviews/kingston-a2000-m2-nvme-s...

As mentioned, the Kingston A2000 features a pSLC write cache. The drive can absorb about 165GB of writes before performance degrades from 2,200 MBps down to roughly 490 MBps.

It is also worth noting the very consistent write pattern after write performance degrades.

https://www.tomshardware.com/reviews/wd-blue-sn550-m2-nvme-ss...

Noted earlier, WD's Blue SN550 is faster during bursty write workloads, but that comes at the loss of sustained performance during longer write transfers. Measuring roughly 7-7.5GB, the SN550's SLC write cache is very small compared to its competitors. After writing at full speed for four seconds, write speed degraded from 1,850 MBps down to an average of just 466 MBps.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Tycker SN550 gör riktigt bra ifrån sig när de testar en överföring på 30 GB. Presterar likvärdigt som 970 EVO som ska vara bättre på pappret. Känns galet prisvärd för 699 för 1 TB som den kostar nu.

https://www.pcgamesn.com/wd/blue-sn550-nvme-ssd-review-benchm...

Du tycker inte en disk som ska klara 2 GB i sekunden tar lite väl lång tid att överföra 30 GB på 154 sekunder?

Det är ju segt som smör 😂

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

https://www.tomshardware.com/reviews/kingston-a2000-m2-nvme-s...

As mentioned, the Kingston A2000 features a pSLC write cache. The drive can absorb about 165GB of writes before performance degrades from 2,200 MBps down to roughly 490 MBps.

It is also worth noting the very consistent write pattern after write performance degrades.

https://www.tomshardware.com/reviews/wd-blue-sn550-m2-nvme-ss...

Noted earlier, WD's Blue SN550 is faster during bursty write workloads, but that comes at the loss of sustained performance during longer write transfers. Measuring roughly 7-7.5GB, the SN550's SLC write cache is very small compared to its competitors. After writing at full speed for four seconds, write speed degraded from 1,850 MBps down to an average of just 466 MBps.

Så vadå, när man väl skrivit sina första 165GB på A2000 så ligger den runt 500Mbps i snitt för alla nya skrivningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Så vadå, när man väl skrivit sina första 165GB på A2000 så ligger den runt 500Mbps i snitt för alla nya skrivningar?

Japp för sekventiella skrivningar, precis som SN550 ligger på 2GB/s tills den fyllt ~8GB sen ~500MB/s.

Edit: Gör du skrivningar 5 minuter i sträck så är de lika snabb om inte SN550 hanterar mindre filer bättre till och med. Större filer än 12GB så är A2000 snabbare upp till 5 min sträcket.

Hugget som stucket vilken SSD du väljer, de presterar i stora hela lika bra. Enligt recensionen så ligger faktiskt SN550 på ~900MB/s när cachen är slut och återfår full cache redan efter 30 sec. Så har du en paus mellan skrivningarna på 30 sec så går den på full fräs igen.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Japp för sekventiella skrivningar, precis som SN550 ligger på 2GB/s tills den fyllt ~8GB sen ~500MB/s.

Edit: Gör du skrivningar 5 minuter i sträck så är de lika snabb om inte SN550 hanterar mindre filer bättre till och med. Större filer än 12GB så är A2000 snabbare upp till 5 min sträcket.

Hugget som stucket vilken SSD du väljer, de presterar i stora hela lika bra. Enligt recensionen så ligger faktiskt SN550 på ~900MB/s när cachen är slut och återfår full cache redan efter 30 sec. Så har du en paus mellan skrivningarna på 30 sec så går den på full fräs igen.
https://i.imgur.com/rFsAAtV.png

I första inlägget lät det som att cachen aldrig rensas, det var lite det som gjorde mig förvånad. Det är ju sällan jag skriver saker över 100GB någonsin så jag lär inte fylla cachen med A2000 någonsin. SN550 riskerar man väl att göra det lite oftare men även på 600MB/s så är det troligtvis mer presanda än jag behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

I första inlägget lät det som att cachen aldrig rensas, det var lite det som gjorde mig förvånad. Det är ju sällan jag skriver saker över 100GB någonsin så jag lär inte fylla cachen med A2000 någonsin. SN550 riskerar man väl att göra det lite oftare men även på 600MB/s så är det troligtvis mer presanda än jag behöver.

Den enda gången du kanske vill ha bättre SSD än dessa är i produktions syfte, där du överför stora filer och det är tidskänsligt.

Skulle du överföra större filer med SN550 och du får vänta säg 5 minuter extra, det är inte hela världen kanske för hobbyisten.

På 600MB/s är man drygt nere på SATA3 prestanda, och ja jag håller med, äger själv MX500 och det är mer än nog för de överföringar jag gör.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk

Tack för svar alla, superhjälpsamt!

Skrivet av SpaceAce:

Jag har två datorer med nästan identisk prestanda även om den ena är AMD-baserad och den andra Intel-baserad. Jag hade Kingston A2000 i båda, men bytte den ena nu när det går att köpa 970 Evo Plus 1TB för 940:- och jag måste medge att det blev en jäkla skillnad. Det bara smäller till så har Win 10 laddat färdigt innan jag hunnit trycka på ”Del” för att komma in i BIOS 😊

Oj! Intressant att höra! Kan du ge fler exempel på vilka skillnader du sett och hur passa stora skillnaderna är? Tack!

Skrivet av MeSaber:

Japp för sekventiella skrivningar, precis som SN550 ligger på 2GB/s tills den fyllt ~8GB sen ~500MB/s.

Edit: Gör du skrivningar 5 minuter i sträck så är de lika snabb om inte SN550 hanterar mindre filer bättre till och med. Större filer än 12GB så är A2000 snabbare upp till 5 min sträcket.

Hugget som stucket vilken SSD du väljer, de presterar i stora hela lika bra. Enligt recensionen så ligger faktiskt SN550 på ~900MB/s när cachen är slut och återfår full cache redan efter 30 sec. Så har du en paus mellan skrivningarna på 30 sec så går den på full fräs igen.
https://i.imgur.com/rFsAAtV.png

Gäller dessa grafer och prestanda för SN550 även den "nya nedgraderade varianten" som fick sämre delar i somras? Är det skillnad på hur snabbt SSDerna återfår sin chache för att sedan fortsätta på hög fart - är kingston snabbare än 30 sec? Tack för hjälpen!

Skrivet av MeSaber:

Den enda gången du kanske vill ha bättre SSD än dessa är i produktions syfte, där du överför stora filer och det är tidskänsligt.

Skulle du överföra större filer med SN550 och du får vänta säg 5 minuter extra, det är inte hela världen kanske för hobbyisten.

På 600MB/s är man drygt nere på SATA3 prestanda, och ja jag håller med, äger själv MX500 och det är mer än nog för de överföringar jag gör.

https://i.imgur.com/RsAOM29.png

SN550 låter mycket bättre även för mig, sällan jag för över enorma filer, är nog bättre med en SSD som klarar många fler småfiler och vardagsanvändning samt är smått snabbare efter taket är nått. Tack för hjälp!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har båda. Välj WDC.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730