Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Throttlar min CPU

Min burk:
2500@4,5ghz
16 GB RAM
GTX 1060 6GB
Upplösning: 3440x1440

Som synes är CPU från stenåldern men den har tjänat mig väl under åren då jag oftast spelat äldre spel eller i bara 1080. Nu ville jag dock köra Halo Infinite. Enligt FPS räknare har jag ganska stabilt 70 fps vilket i min bok är helt ok. Kör allt på det lägsta. Dock har jag märkt att det ändå känns lite ryckigt och speciellt min mus liksom laggar i intensiva strider. Väldigt störigt såklart. Har övervaktat systemresurserna nu under några matcher och min CPU ligger konstant på 100% medans min GPU vilar på runt 75%. Betyder detta att det är min CPU som throttlar såpass hårt att den inte ens hinner med att bearbeta musrörelser?

Tråd flyttad till support /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

Med tanke på att lägsta rekommenderade processor är i5-4440 så är det väl troligt att den inte riktigt orkar med.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Om din CPU ligger på 100% och din GPU på 75% så betyder det att det är din CPU som är den svagaste länken i din setup och det är den som blir anledningen och flaskhalsen till att du inte får mer FPS. När det kommer till musrörelser så ökar mängden inputlag ju lägre din FPS blir. Så om det är så att under väldigt intensiva strider din FPS droppar ganska lågt så kan det vara så att det är det som du märker av.

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eqlzr:

Om din CPU ligger på 100% och din GPU på 75% så betyder det att det är din CPU som är den svagaste länken i din setup och det är den som blir anledningen och flaskhalsen till att du inte får mer FPS. När det kommer till musrörelser så ökar mängden inputlag ju lägre din FPS blir. Så om det är så att under väldigt intensiva strider din FPS droppar ganska lågt så kan det vara så att det är det som du märker av.

Det som är grejen, trots stabila 70 fps så laggar liksom musen, det tycker jag är skumt. Jag har inga fps drops.

Permalänk
Medlem

Om processorn ligger på 100% hela tiden så finns det ingen marginal om spelet ibland behöver lite mer CPU. Att det känns ryckigt beror troligtvis på att någon bildruta då och då tar längre tid än normalt. 70 fps är ju ett genomsnitt, det säger inget om hur lång tid varje individuell bildruta tar att rendera. En sak du kan testa är att låsa fps:en vid en lägre nivå, t.ex. 60 fps, det kan ibland ge bättre flyt än att köra processorn på max hela tiden.

Att throttla betyder för övrigt att klocka ner sig, oftast för att undvika överhettning. Vad du nog egentligen menar är att din CPU flaskhalsar (eng. bottlenecks).

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2