Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur viktigt är det att kunna svara på algoritm-frågor för att jobba som webbutvecklare i Sverige?

Permalänk

Hur viktigt är det att kunna svara på algoritm-frågor för att jobba som webbutvecklare i Sverige?

Hej
Snart tar jag examen och nu är det dags att skapa portfolio och planera mig inför potentiella arbetsintervjuer.
Jag ser att kunna svara på algoritmfrågor är viktigt för att jobba som utvecklare i USA.
Men hur är det i Sverige om jag söker jobb som frontendutvecklare?
Jag kan ReactJS, nodeJS. Har självgjort PHP-projekt och nu jobbar jag själv med att bygga webbapp på ReactJS+NodeJS+Redis men jag kan inte lösa ens medium-level algoritm frågor från leetcode.com.
Hur viktigt är att kunna algoritm frågor för frontendutvecklare i Sverige?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av oehqoehfo:

Hur viktigt är att kunna algoritm frågor för frontendutvecklare i Sverige?

Det beror på arbetsgivaren. Själv behövde jag inte bevisa ett dugg medans jag senare fått varit med om att själv bedöma kvaliteten på sökandes kodprov. Det är nog mer en HR-sak att just-nu-status på den sökande är mer relevant än att vederbörande kan lära sig. Tycker själv det är onödig bortsållning av kompetens om man nu inte har ett väldigt smalt och extremt behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Tycker själv det är onödig bortsållning av kompetens om man nu inte har ett väldigt smalt och extremt behov.

Jag vet ett statligt verk som har stora prestandaproblem i användargränssnittet inför driftsättningen av ett system som man kodat på under några år. En del av problemet beror på att de som varit inblandade inte förstått begreppet tidskomplexitet. Så jag tycker nog tvärtom, grundläggande förståelse av datastrukturer och algoritmer borde kollas mer på anställningsintervjuer. Tyvärr kommer antagligen den typen av onödiga projekthaverier bli vanligare ju fler YH-utbildade som kommer ut i arbete.

Men jag svarar likadant på frågan, det varierar. På de flesta ställen så är det inte programmerare som driver anställningsprocesserna eller tar besluten om anställning.

Permalänk
Medlem

På vissa ställen vill de att alla (eller ja, de nya i branschen) gör något slags kodtest för att kunna tänkas anställas. Jag jobbar som frontendutvecklare och har fått göra test på t.ex. www.kattis.com för nåt år sen.

Skrivet av KAD:

Tyvärr kommer antagligen den typen av onödiga projekthaverier bli vanligare ju fler YH-utbildade som kommer ut i arbete.

Vet inte hur det ser ut på alla YH-utbildningar, men på min så ingick det... projekthaverier beror på bra mycket fler saker än YH-utbildade.

Permalänk
Medlem

Är inte lika sjukt som silicon valley. Det jag oftast fått göra är ett hemtest som man gör innan tekniska intervjun. Det har sedan legat som en grund i diskussionen på intervjun där man kan förklara varför man löst det på det sättet.

Däremot är ju algoritmer viktigt för att få hög prestanda. Kanske inte märks om du sitter själv och kodar, men testa lasttesta med några hundra users som hammrar ditt api.

Skrivet av KAD:

Jag vet ett statligt verk som har stora prestandaproblem i användargränssnittet inför driftsättningen av ett system som man kodat på under några år. En del av problemet beror på att de som varit inblandade inte förstått begreppet tidskomplexitet. Så jag tycker nog tvärtom, grundläggande förståelse av datastrukturer och algoritmer borde kollas mer på anställningsintervjuer. Tyvärr kommer antagligen den typen av onödiga projekthaverier bli vanligare ju fler YH-utbildade som kommer ut i arbete.

Men jag svarar likadant på frågan, det varierar. På de flesta ställen så är det inte programmerare som driver anställningsprocesserna eller tar besluten om anställning.

Det där är ju inte unikt för YH. Jag har jobbat med riktigt duktiga utvecklare som kommit via YH, samtidigt har jag jobbat med utvecklare som läst på högskola och skrivit ren spaghetti.