För att ge min syn på saken:
DreamHack har inte dragit nämnvärt mycket intresse de senaste gångerna vi bevakat det och i år var ingen från redaktionen på plats av diverse anledningar så därför uteblev det från bevakningen. De var också ganska tystlåtna av sig den här gången (dvs de kommunicerade inget till oss om vad som händer eller när etc). Jag kan dock hålla med i hindsight att vi borde haft bättre koll på det!
Angående Black Friday så är det ju bland det mest aktiva forumet blir så då lägger vi lite krut där, merparten för att pusha för communityts tips. De tjänar vi inte ett öre på så det handlar inte om pengar där mer bara att det är en uppskattad funktion för att hjälpa att navigera bland dåliga reor
Julkalendern innehåller mycket riktigt kommersiella samarbeten men huvudfokus för oss är ju att vi ska skapa lite julmys tillsammans, därav tävlingen med julrim/sånger/videos etc
Marknadens uppgraderingar har en primär roll att göra det bättre för användarna, inte att driva in mer pengar. Om de ockspå gör det så tackar vi ju inte nej, men det är inte det som har drivit oss i utvecklingen.
Rent generellt:
Om något säger SweClockers nej till kommersiella samarbeten oftare än någonsin. Lite under parollen "färre fast bättre" så att säga. Rent allmänt har våra säljare också blivit bättre på att sporra annonsörer till att göra aktiviteter som engagerar så mycket som möjligt så att de är med och ger tillbaka till communityt - som med allt annat kan det förstås bli ännu bättre men jag tycker vi har en bra start iaf
Så vi är ju också övertygade om att det mycket väl går att göra kanonbra, engagerande, roliga och nyttiga kommersiella samarbeten. SweClockers Live är ett tydligt exempel. Testpiloter ett annat. Men även roliga tävlingar (dvs roligt för deltagare, åskådare och såklart till slut vinnare) etc. Roborock Championshiop tyckte jag personligen var ett riktigt underhållande koncept.
Lite statistik:
Cirka 6% av det som publicerats det senaste kvartalet har varit någon slags av kommersiella samarbeten. Motsvarande siffra 2019 var 10%. Så nästan en halvering!
Så både hur vi jobbar och rent statistiskt så skulle jag nog säga att jag inte kan hålla med om din bild. Däremot så kan jag förstås inte ta ifrån dig din känsla av att det är så. Men det handlar ju lite hur man tolkar det man ser, vilka intentioner man läser in. Och på den punkten kan jag iaf tydligt säga att det inte är det som driver oss i de val vi gör i alla fall!
Men det kan ju också påpekas att du skriver detta efter black friday, som ändå är en vecka av 52 på året
Trevlig kväll!