Anmäl dig till Roborock Challenge!

Microsoft Authenticator

Permalänk

Microsoft Authenticator

Har fått problem med mitt inlogg till mitt microsoft konto.
Detta tror jag beror på att jag har bytt nummer till min telefon.

När jag försöker logga in med hjälp av Ms authenticator vill den att jag skall godkänna inloggning i appen. Men det dyker aldrig upp någon notis att jag skäll godkänna inlogg.

Misstänker att Authenticator skickar förfrågan till mitt gamla nummer, eftersom det är registrerat på mitt microsoft konto

Jag vill kunna ändra mitt telefonnummer till mitt microsoft konto, men stöter på problem varje gång jag försöker logga in.

Nu vågar jag inte logga ut från mitt konto, eftersom jag inte kommer in igen. Har ju en massa viktiga bilder och dokument på min Onedrive.

Alternativt är ju att jag säkerhetskopierar alla bilder och filer till en extern hårddisk, och sedan skapar ett nytt microsoft konto med det nya numret. Dock är detta väldigt tidskrävande, men verkar vara enda alternativet.

Skall ringa microsoft support med idag och se om de kan hjälpa mig.

Hur löser man detta annars?

Varför räcker det inte med vanligt lösenord längre?

Måste man använda microsoft authenticator?

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut säkerhetskopiera allt du kommer åt direkt. Authenticator-appar är ett rent helvete om de börjar strula. Kanske kan MS support hjälpa dig, men jag skulle inte våga lägga "viktiga bilder och dokument" på den lösningen. USB-hårddiskar är billiga.

1. Säkerhetskopiera
2. Försök lösa det, kanske genom Microsoft.

Jag har ett liknande dilemma, men med ett oviktigare konto och inte Microsoft Authenticator, där är det istället min mailadress som inte längre finns. Störande.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Om du kör Android så kan jag tipsa om andOtp. Den kan du använda för samma tjänster som google/ms authenticator fast den har även stöd för backup av secrets, mycket smidigt.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Avstängd

Authenticator har väl inget med telefonnumret att göra, eller? Varje gång jag har bytt telefon har jag installerat Authenticator på den nya och godkänt det från den gamla utan problem.

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Jag skulle absolut säkerhetskopiera allt du kommer åt direkt. Authenticator-appar är ett rent helvete om de börjar strula. Kanske kan MS support hjälpa dig, men jag skulle inte våga lägga "viktiga bilder och dokument" på den lösningen. USB-hårddiskar är billiga.

1. Säkerhetskopiera

Jag har ett liknande dilemma, men med ett oviktigare konto och inte Microsoft Authenticator, där är det istället min mailadress som inte längre finns. Störande.

Ja skall säkerhetskopiera allt så fort jag kan.
Känns som det är ett måste trots att man har smidiga molnlösningar som Onedrive där jag har 1 Tb.

Alla viktiga fakturor kommer som tur är till Kivra och banken, så det kunde ju vara värre.

Fattar dock inte varför det strular, för jag kommer inte in på min jobbmejl heller 🤮 Samma sak där, så det känns som man har Authenticator problem där med.

Har en Surface Go 3 som jag måste koppla ihop med en extern hårddisk. Vet dock inte vad det är för anslutning på den.

Är det usb-c, och bara att plugga in och börja säkerhetskopiera?

Kör Windows 11.

Permalänk
Skrivet av Pirum:

1. Säkerhetskopiera

Skall köpa en extern usb-c hårddisk och börja säkerhetskopiera så fort jag kan.

Kanske en bra idé att ha den externa hdn som ett extra lagringsalternativ?

Permalänk
Skrivet av snajk:

Authenticator har väl inget med telefonnumret att göra, eller? Varje gång jag har bytt telefon har jag installerat Authenticator på den nya och godkänt det från den gamla utan problem.

Håller med, det bara slutade fungera helt plötsligt både på jobbmejl och den privata 🤔

Varför kan jag inte bara logga in med ett lösenord som man gjorde på den gamla goda tiden?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eduardo_S:

Håller med, det bara slutade fungera helt plötsligt både på jobbmejl och den privata 🤔

Varför kan jag inte bara logga in med ett lösenord som man gjorde på den gamla goda tiden?

Tja, för att det är osäkert?

Jag har också haft sjuka problem med (MS) Authenticator för jobbgrejer, den tvingas in på jobbtelefonen men funkar inte trots att jag är inloggad, så varje gång jag behöver logga in på nytt någonstans så måste jag välja andra alternativ och be att få ett sms istället. Som tur är lyckades jag byta från mitt lokala nummer till mitt mobilnummer där, ett sms till det lokala blev ju ett samtal med meddelandet uppläst och det var inte så enkelt att höra allt korrekt.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Tja, för att det är osäkert?

Jag har också haft sjuka problem med (MS) Authenticator för jobbgrejer, den tvingas in på jobbtelefonen men funkar inte trots att jag är inloggad, så varje gång jag behöver logga in på nytt någonstans så måste jag välja andra alternativ och be att få ett sms istället. Som tur är lyckades jag byta från mitt lokala nummer till mitt mobilnummer där, ett sms till det lokala blev ju ett samtal med meddelandet uppläst och det var inte så enkelt att höra allt korrekt.

Inte om man väljer ett starkt lösenord som jag gjort 🎅

Snacka om sjukt problem, har tagit bort alla konton från Authenticator appen inklusive jobbmejl samt avinstallerat appen. Men ändå så skickar den mig till Authenticator verifiering när jag har skrivit in mitt lösenord 🤮

Jag vet även att den ville jag skulle logga in då jag hade det fungerande. Av någon anledning vill jobbmejlen att jag måste använda Authenticator 🤔