Snabbt internet via mobilnät i husvagn

Permalänk
Medlem

Snabbt internet via mobilnät i husvagn

Jag bor för närvarande hemma och har 250/100 fiber, men har köpt en husvagn som jag tänkt ställa upp på en camping och bo i. Jag är ju nu bortskämd med snabbt internet , så jag undrar vad för hastigheter man kan förvänta sig med en 4g-router eller något liknande? Det finns säkert gratis wifi på campingen, men den ska ju delas med kanske 100 andra gäster så det lär ju inte vara mycket bandbredd kvar till mig då. Jag vet inte riktigt hur det funkar med internet via mobilnät, men jag antar att jag måste köpa en speciellt router med radiomottagare och sen ett simkort för surf? Det kanske går att montera en större antenn på taket på husvagnen och sen dra en sma-kabel till routern inne i vagnen för bättre täckning?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Du kan testa dela internet med mobilen, är troligen så nära test du kan komma utan att köpa 4g router.
Skillnaden du märker är troligen mer i svarstider än hastighet.

Permalänk
Medlem

Jag funderar lite över vad du kan behöva "snnabbt internet" till när du är på en Camping? Hade du tänkt dig kunna streama t.ex. Netflix osv?

Som @Sions säger kommer du förmodligen se mer skillnad i svarstider än hastigheter när det kommer till en "större" antenn.

Skulle också vilja motfråga hur många tror du inte sitter på en 4G-mast? Eftersom du "oroar" dig över att många sitter på t.ex. ett WiFi som tillhandahålls av campingen.

Tror inte det finns någon direkt perfekt lösning här, du får nog hoppas på det bästa när det kommer till hastigheter när du är på semester

Permalänk
Medlem

Ska du streama filmer så funkar 4g perfekt. Ska du spela spel med låg lagens, t.ex. FPS... Ja då ska du nog fundera på om inte Civ är ett roligare spel

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@Xeraton, du kan ju alltid åka till campingen och testa med din smartphone. Då får ett mått på ungefär vad man kan förvänta sig, sedan varierar det såklart med belastning, tid på dygnet, årstid osv.

Har dom WiFi på campingen kanske du kan använda det eftersom de flesta är uppkopplade via fiber eller annan teknik. I värst fall kanske man behöver montera upp en egen Ubiquiti WiFi länk inom området för att få bättre fart men det kanske man kan fixa även om du måste själv slanta för prylarna. Kan vara värt det med tanke på att 4G kan vara uselt på den camping du ska vara på. Det brukar vara ganska flexibelt på camping, speciellt för de som är lång-liggare vilket är de som ofta har husvagn året runt på campinganläggningen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DennisOlof:

@Xeraton, du kan ju alltid åka till campingen och testa med din smartphone. Då får ett mått på ungefär vad man kan förvänta sig, sedan varierar det såklart med belastning, tid på dygnet, årstid osv.

Har dom WiFi på campingen kanske du kan använda det eftersom de flesta är uppkopplade via fiber eller annan teknik. I värst fall kanske man behöver montera upp en egen Ubiquiti WiFi länk inom området för att få bättre fart men det kanske man kan fixa även om du måste själv slanta för prylarna. Kan vara värt det med tanke på att 4G kan vara uselt på den camping du ska vara på. Det brukar vara ganska flexibelt på camping, speciellt för de som är lång-liggare vilket är de som ofta har husvagn året runt på campinganläggningen.

Skulle vara intressant att se hur många som har fiber/bredband och ordentligt trådlöst nätverk:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Du kan testa dela internet med mobilen, är troligen så nära test du kan komma utan att köpa 4g router.
Skillnaden du märker är troligen mer i svarstider än hastighet.

Tack, ska prova att göra det. Det kalls väl något i still med mobile hotspot va?

Skrivet av gonace:

Jag funderar lite över vad du kan behöva "snnabbt internet" till när du är på en Camping? Hade du tänkt dig kunna streama t.ex. Netflix osv?
Som @Sions säger kommer du förmodligen se mer skillnad i svarstider än hastigheter när det kommer till en "större" antenn.

Skulle också vilja motfråga hur många tror du inte sitter på en 4G-mast? Eftersom du "oroar" dig över att många sitter på t.ex. ett WiFi som tillhandahålls av campingen.

Tror inte det finns någon direkt perfekt lösning här, du får nog hoppas på det bästa när det kommer till hastigheter när du är på semester

Ja precis, streama film och kolla på youtube, och kanske spela lite spel som inte är känsliga för hög latens. Jag ska ju som sagt bo på campingen så det vore ju ganska surt om jag bara kan streama film i typ 240p med vhs-känsla Så en större 4-g antenn ger bättre svarstider än hastighet? Då kan det ju vara intressant om jag vill spela lite fps-spel, men så pass mycket bättre kanske det inte blir så att det går att spela med det?

Skrivet av talonmas:

Ska du streama filmer så funkar 4g perfekt. Ska du spela spel med låg lagens, t.ex. FPS... Ja då ska du nog fundera på om inte Civ är ett roligare spel

Haha, kanske får börja lira civ då Men funkar det för att streama film så är jag nöjd.

Skrivet av DennisOlof:

Ja det är nog bäst om jag åker dit och testar. Då kan jag ju köra med t.ex. bredbandskollen och se vad det är för hastigheter på deras wifi och mobilnät.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Du ska alltså permanent bo på en camping, känner du ägarna? Kanske till och med campingen du pratar om har en fiberlina (vet inte hur vanligt det faktiskt är?) och du kan förhandla fram något lite bättre?

Borde inte en "modern" camping också ha ett RJ45 jack i el-stolpen? 🤣

Permalänk
Medlem

För att streama "Trailer Park Boys", funkar 4G fint!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Tack, ska prova att göra det. Det kalls väl något i still med mobile hotspot va?
... vore ju ganska surt om jag bara kan streama film i typ 240p med vhs-känsla Så en större 4-g antenn ger bättre svarstider än hastighet?

Ja, mobile hotspot heter det i vissa mobiler.

Antennen kommer inte påverka svarstiden, men hastigheten (bandbredden).
Däremot kan du märka att svarstiden kan variera om det kommer mycket folk en helg.
(Samma fenomen om många använder wifi)

Permalänk

Nästan alla husvagnar har kaross av aluminium på ett chassi av galvaniserat stål som kan påverka att vissa LTE frekvenser har svårt att ta sig igenom detta hinder och in i din husvagn där din 4G router finns.
Mobildelning kanske fungerar. Du får lägga mobilen vid ett fönster eller vid takluckan och testa.

Jag har själv husvagn och valde att sätta in bättre grejer från början för att slippa problemet med att husvagnen blockerar radiosignalen.

Antennen jag kör med är denna:
https://www.panorama-antennas.com/site/index.php?route=produc...

Jag satte 4G antennen nära tv-antennen, kablarna går ner i samma högskåp.
Det står att kablarna är 5m men detta är egentligen en skarvning som man kan ta bort.
Kabeln från antennen blir då 30cm lång. Sen fick jag köpa några skarvar från kjell&co för att få det till rätt SMA kontakter som passar i routern.

Routern jag använder är Cradlepoint IBR900
https://cradlepoint.com/product/endpoints/ibr900/

Routern är igång när vi åker iväg med bilen med husvagnen kopplad, för att få 2,4Ghz Wlan täckning in bilen vilket fungerar utmärkt.