Morrowind förnyas med RTX-modd

Permalänk
Melding Plague

Morrowind förnyas med RTX-modd

En första betaversion har redan släppts med uppdaterade ljuskällor och 3D-modeller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte. Är det raytraycing eller inte? Videon pratar om att många optimeringar återstår att göra, bl.a. "baking". Men det är väl motsatsen till raytraycing? Dvs man beräknar ljus, skugga, reflektioner i förväg o bakar in dem i texturerna. I RT räknas detta ut live.

Eller har jag helt missförstått konceptet?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Håller Morrowind än idag?
Minns att som barn hittade ett ställe i Balmora där jag kunde skjuta pilar och vakterna kom inte åt mig

Permalänk
Medlem

Kul! Men jag väntar på Skyrim-modden Skywind. De blev precis klara med allt röstskådespeleri. Det är nog något eller några år kvar dock innan de är klara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jag fattar inte. Är det raytraycing eller inte? Videon pratar om att många optimeringar återstår att göra, bl.a. "baking". Men det är väl motsatsen till raytraycing? Dvs man beräknar ljus, skugga, reflektioner i förväg o bakar in dem i texturerna. I RT räknas detta ut live.

Eller har jag helt missförstått konceptet?

"Bake For model optimization"

De menar inte baka ljuset här. Utan baka texture maps så att modellerna får färre polygoner men bibehåller hög detaljrikedom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"Bake For model optimization"

De menar inte baka ljuset här. Utan baka texture maps så att modellerna får färre polygoner men bibehåller hög detaljrikedom.

Ah, tack för förtydligandet. Och det är ju inte morrowind om det är för många polygoner så det behöver definitivt göras!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Funkar det på OpenMW eller bara vanliga exen?

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Wizbro:

Funkar det på OpenMW eller bara vanliga exen?

skulle tippa att det kanske inte är kompatibelt från början men troligen lär en kompabilitetsfix göras relativt snart efter releasen av modden iom att den iaf på githuben ser ut att uppdateras relativt ofta fortfarande.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows