Testprogram för att hitta vad som gör datorn slö, tips?

Permalänk
Medlem

Testprogram för att hitta vad som gör datorn slö, tips?

Hej!
Har en lite äldre desktop med ett MSI moderkort, som är störande slö särskilt första tiden efter start när det inte verkar tycka att användaren är så intressant :-).
Har någon något bra tips på testprogram?
Samt har någon något tips på vad som kan vara felet? Slö hårddisk? Borde gå att testa fram i så fall.
I övrigt borde väl processor och minne räcka för Windows 10?

Datorn har följande data från Windows System:

Enhetsnamn DESKTOP-VTLL24B
Processor AMD Phenom(tm) II X6 1055T Processor 2.80 GHz
Installerat RAM-minne 12,0 GB
Systemtyp 64-bitars operativsystem, x64-baserad processor

Utgåva Windows 10 Home
Version 21H1
Installerad ‎2020-‎11-‎09
OS-version 19043.1348
Gränssnitt Windows Feature Experience Pack 120.2212.3920.0

Den har huvuddisken på SATA och sen har moderkortet även IDE. Kan en IDE bus slöas ner av den långsamaste disken? Har några gamla diskar från tidigare dator i den förutom huvudhårddisken och sen två DVD läsare, varav en på ett extra IDE-kort för det blev fullt den första.

Moderkortet MSI 870A-G54 / 870U-G54 series MS-7599 (v3.x) Mainboard

Thobbe

Permalänk
Medlem

cpu:n du kör med jämförs med en i7-930 och den är 11 år gammal så gissningsvis är din CPU ganska trött

Att du har IDE på moderkortet vittnar om att det är sjukt gamla grejer - kan inte minnas när jag såg IDE senast

När windows startar så är det många tjänster som drar igång o den kollar windows update, indexeraren etc etc - så med den hårdvaran så får man nog vara beredd på att vänta

vad hade du tänk att maskinen skulle användas till?

// Lazze

Permalänk
Medlem

Det bästa du kan göra är att byta ut hårddisken om den är en äldre mekanisk mot en SSD.
Datorn kommer kännas som ny och snabb.

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [2x WD BLACK SN850X NVMe SSD 8Tb] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte tips på testprogram, men du kan få lite nyttiga tips.

Allra helst skulle jag rekommendera en ny ren installation av Windows. I andra hand att du avinstallerar alla program och annat som du inte använder.

Även med en ren installation av Windows kan det vara vettigt att starta Aktivitetshanteraren och kolla igenom fliken Autostart som visar en del av de program som startar när Windows startar. Inaktivera gärna autostart av allt som du inte behöver. Du kan även kolla under Tjänster och göra samma sak, men här blir det mer tekniskt och lättare att göra fel. För tjänster rekommenderar jag dig att googla vad tjänsterna gör innan du stänger av något.

Till sist brukar det kunna ge ett rejält lyft just för start av datorn att installera en SSD som bootdisk.
Andra hårddiskar kan fördröja start av datorn om de är långsamma på att starta eller svara. Det är inte heller ovanligt at defekta diskar ställer till diverse obskyra fel. Det är inte fel att rensa bland diskarna i datorn och plocka bort någon/några. Plocka även bort eller koppla ur åtminstone en av dina DVD-enheter. Varje enhet du har kopplat till datorn kommer att kräva initiering när datorn startar. Även om det inte tar lång tid så läggs det ju ihop.

Just angående hårddiskar så har jag flera kompisar som bygger diskar på hög. De köper en ny stor disk till sin dator för att det blivit fullt, men har samtidigt kvar äldre hårddiskar. Det blir både rörigt och långsamt. En modern disk med SATA-anslutning är betydligt snabbare än en gammal IDE-ansluten disk.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Kan också passa på att nämna att jag har en äldre bärbar dator som jag faktiskt använder en del om jag vill kolla något snabbt. Den har en Intel Atom Z3740 på 1,33GHz, 2GB RAM och en SSD. Det är klart att jag upplever lite av problemet du nämner att datorn är långsam i starten, men den är igång i full swing efter mindre än 1 min, vilket jag tycker är imponerande bra för den hårdvaran. Din dator bör vara en hel del snabbare än min.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

När datorn är igång är det diverse processer som tar mer eller mindre cpu-kraft & för detta ändamål finns ProcessExplorer:

https://docs.microsoft.com/sv-se/sysinternals/downloads/proce...

Mark Russinovich är ett geni av högsta rang, bekanta dig med Process Explorer så ser du vad som sker med ditt system...

som htop i Linux, med mer funktionalitet

finns andra som processlasso, men inte bättre än ovan

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Det du beskriver är ju det mest klassiska beviset på att du kör mekanisk hårddisk i datorn, det enda som kan avhjälpa att datorn är slö tills det att alla processer är uppstartade är ju genom att byta till SSD-hårddisk för systemet. Observera att om du då fortsatt har program installerade på mekanisk disk och som startas upp med Windows så kommer förstås dessa program att slöa ner uppstart även om systemet ligger på SSD-hårddisken.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

cpu:n du kör med jämförs med en i7-930 och den är 11 år gammal så gissningsvis är din CPU ganska trött

Att du har IDE på moderkortet vittnar om att det är sjukt gamla grejer - kan inte minnas när jag såg IDE senast

När windows startar så är det många tjänster som drar igång o den kollar windows update, indexeraren etc etc - så med den hårdvaran så får man nog vara beredd på att vänta

vad hade du tänk att maskinen skulle användas till?

// Lazze

Hej!
Jag har den bara för allmänna saker som MS Office och mail och fotohantering.
När jag idag kör den så är den klart OK vad gäller programstart etc, för nu har den stått och gått länge.
Men efter kallstart så får man vänta evigheter på t.ex. att Chrome skall komma igång. Något är bevisligen mera prio än keyboard och GUI och start av program.

Thobbe