Permalänk
Medlem

Ny server, tips?

Hej,
Har kört en Macbook Pro 2012 som en enklare server för Plex och Teamspeak3 i snart två år, men på senare tid har jag fått problem som kraschar och ostabila nedladdningar.
Så jag är väldigt sugen på att köpa ny hårdvara som är bättre och stabilare, men jag kan inte så mycket om vad jag borde köpa.

Jag vill använda servern till;
-Hosta en Plex-server
-Hosta en Teamspeak3 server
-Lagring av filer

Vad borde jag köpa tycker ni? Det jag gillade med Macbooken var att det var så enkelt att installera plex och teamspeak3 servern och sen koppla in en extern disk, så var man klar.
Behöver nog heller inte att servern ska klara transcoding då jag till 99% kör direct play. Men om man kan få en server som kan transcoda för ett bra pris så är det också intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Jag vill använda servern till;
-Hosta en Plex-server
-Hosta en Teamspeak3 server
-Lagring av filer

Du har låga krav så vad som helst fungerar. Plex + Teamspeak3 kan du snurra runt på en raspberry pi t.ex.
Lagring av filer beror på, har du några specifika krav där?

En Synology DiskStation DS220+ (3800kr+disk) skulle klara alltihopa. Du har inbyggd Plex med hårdvarutranscoding (H265 8bit/VP9). Teamspeak finns inte som officiellt paket men verkar finnas inofficiella, och du kan även köra det via en virtuell maskin eller docker på Synologyn.
DS920+ (6000+disk) finns också om du vill ha fler diskar.

Annars kan du köra en DS220j (1900kr+disk) plus en raspberry pi (500-1500kr) och dela upp bördan. Då blir det dessutom enklare att uppgradera i framtiden.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om du absolut inte behöver transkodning kan det köras på en hallonpaj som kamouflage skriver eller t.om en NAS.

Skulle annars rekommendera en hyffsat ny +7th gen intel-cpu med quicksync om du kan köra HW-transcoding (Plex Pass) eller höga passmark för SW-transcoding, det är väl kravet i grund och botten. Sedan hyffsad mängd ram att köra som transcode/tempdirectory om du måste plus en hyffsad stor/snabb SSD.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/x168748/lenovo-ideacentre-3-ryzen...

Är sugen på att köpa den och göra det enkelt för mig, precis som jag jag har nu. Installerar allt och kör TeamViewer mot den.

Två frågor;
-Är hårdvaran tillräckligt bra för transcoding i Plex?
-Det står att den drar 90w, är det mycket för en server som ska vara igång 24/7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Två frågor;
-Är hårdvaran tillräckligt bra för transcoding i Plex?
-Det står att den drar 90w, är det mycket för en server som ska vara igång 24/7?

Har du den begagnad någonstans? Den på din länk verkar utgått.

Plex har dåligt stöd för annat än Intel quicksync eller Nvidia NVENC så en amdbaserad rekommenderas inte. Kom ihåg att du oavsett behöver Plex pass för att använda hårdvaruavkodning.

90w är troligtvis något slags högsta värde eller medelvärde under belastning. En vanlig kontorsdator drar troligtvis närmre hälften av det eller mindre utan belastning. Drar den verkligen 90w är det mycket. Räknar du på 1kr/kwh är det knappt 800kr/år men som sagt, troligtvis mycket mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Har du den begagnad någonstans? Den på din länk verkar utgått.

Plex har dåligt stöd för annat än Intel quicksync eller Nvidia NVENC så en amdbaserad rekommenderas inte. Kom ihåg att du oavsett behöver Plex pass för att använda hårdvaruavkodning.

90w är troligtvis något slags högsta värde eller medelvärde under belastning. En vanlig kontorsdator drar troligtvis närmre hälften av det eller mindre utan belastning. Drar den verkligen 90w är det mycket. Räknar du på 1kr/kwh är det knappt 800kr/år men som sagt, troligtvis mycket mindre.

Jag köpte precis sista exet så de har inte kvar den längre.

Ok förstår, då blev jag osäker.. Blir sugen på att få igång min Macbook igen men jag vet inte ens vart jag ska börja någonstans. Jag vet varför den kraschar ibland, det är pga jag kopplat en extern usb hdd. Har googlat och det är otroligt många mac användare som har samma problem men ingen har en lösning.

Jag tänkte därför om jag kanske ska skita i en extern disk och köpa en stor intern 3.5 hdd istället och se om det blir bättre.

Jag är också redo att köpa ny hårdvara om jag hittar något som passar, så det jag letar efter är en vanlig kompakt pc/mac som man kan köra remote desktop mot.

Dessa Synology NAS:ar är för krångligt då jag kommer köra mycket torrenting och ofta.