Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Internet i ladan

Hej,

Har trålat forumet efter hjälp och inte riktigt hittat något som gjort mig 100% tillfreds så jag startar en egen tråd.
Har en gård och tänkte se till så att det kommer internet till ladan där tjejen jobbar med djuren och mejeriet (i samma byggnad).

Har sedan tidigare TP-link CPE210 från huset ut till en gäststuga som ligger i ungefär samma riktning som funkar bra, tänkte att jag ska sätta upp ytterligare en enhet i ladan. Det är efter det här som jag blir lite osäker.
Det jag vill uppnå är dels att upprätta ett wifinätverk i ladan som ger henne trådlös internettillgång vid mjölkbordet och i mejeriet (ligger i direkt anslutning till varandra), och det andra är tjejen köpt en kamera som behöver en nätverksport att kopplas in i så att hon kan övervaka djuren när det är dags för killning för att inte behöva springa ut lika ofta.
Även om det är under tak så är det ändå "utomhusmiljö" så den behöver ha en ip-klassning då det är dammigt och kan bli fuktigt.

Om jag förstått det hela rätt så bör en Ubiquiti Unifi UAP-AC Mesh Pro kunna lösa det det jag är ute efter eller är jag ute och cyklar? TP-link CPE210 behöver ju strömförsörjas via nätverkskabeln, klarar denna lösning av det?
Hur svår är den att komma igång med? Finns det andra alternativ? Just det här med nätverk är inte min starka sida...

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baly:

Hej,

Har trålat forumet efter hjälp och inte riktigt hittat något som gjort mig 100% tillfreds så jag startar en egen tråd.
Har en gård och tänkte se till så att det kommer internet till ladan där tjejen jobbar med djuren och mejeriet (i samma byggnad).

Har sedan tidigare TP-link CPE210 från huset ut till en gäststuga som ligger i ungefär samma riktning som funkar bra, tänkte att jag ska sätta upp ytterligare en enhet i ladan. Det är efter det här som jag blir lite osäker.
Det jag vill uppnå är dels att upprätta ett wifinätverk i ladan som ger henne trådlös internettillgång vid mjölkbordet och i mejeriet (ligger i direkt anslutning till varandra), och det andra är tjejen köpt en kamera som behöver en nätverksport att kopplas in i så att hon kan övervaka djuren när det är dags för killning för att inte behöva springa ut lika ofta.
Även om det är under tak så är det ändå "utomhusmiljö" så den behöver ha en ip-klassning då det är dammigt och kan bli fuktigt.

Om jag förstått det hela rätt så bör en Ubiquiti Unifi UAP-AC Mesh Pro kunna lösa det det jag är ute efter eller är jag ute och cyklar? TP-link CPE210 behöver ju strömförsörjas via nätverkskabeln, klarar denna lösning av det?
Hur svår är den att komma igång med? Finns det andra alternativ? Just det här med nätverk är inte min starka sida...

Tack på förhand!

Du monterar en ap på utsidan huset och skapar en brygga, använd samma TP link om det funkar bra idag och så drar du in en kabel och monterar en switch och accesspunkt med rundstrålande antenn inne i i ladan, ev kan du använda en router i accesspunktsläge för då kombinerar du switch och ap i samma låda.
Det kan bli problem med riktantenner inne men det vet du bäst själv så kolla vilka vinklar antennen har så att det funkar utefter hur lokalen ser ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Baly, det är ofta bättre att köra länkar på 5Ghz men det du har nu fungerar bra ändå. Och är det mer lantligt så kvittar det för då finns det inte några andra grejer i närheten som kan störa.

Du behöver inte något ubiquiti utan det är bara skaffa två till CPE210 enheter och montera, rikta in dessa två så har du en till länk. Eftersom du kör på 2.4Ghz så bör du inte köra dessa på samma kanal eller frekvensband och det är bra om man MAC-låser ner enheterna och har två unika WiFi namn. Allt för att enheterna inte ska krocka med varandra och undvika fel som annars kan uppstå. Det är samma procedur som med den länken du redan använder, inget märkvärdigt egentligen.

Däremot måste du fixa ström till enheterna, fixa lite RJ45 kablar, en switch så man kan koppla in lite prylar. Undvik router om det absolut inte behövs ute i ladan för det kan ställa till problem, speciellt eftersom du säger att du vill ha en kamera och kanske annan utrustning som man behöver komma åt på hela nätverket.

Jag skulle föreslå du tittar på YouTube över videos som visar hur man monterar och får igång WiFi länkar. Så länge du kan montera upp det mesta själv, länkarna, rikta in dessa, fixa med RJ45 kablarna som du vill ha det, switchen, kameran osv. Då är bara själva konfigurationen kvar att ordna med och där kan man ta hjälp av någon som kan. Det tar nog inte mer än 30min att fixa den biten så det kostar inte mycket att i värsta fall ta dig någon som gör det åt dig. När allt är klart och rullar kommer du inte behöva göra något, det kommer bara fungera.

Jag kör själv en Ubiquiti länk, punkt till punkt länk i flera år utan det minsta problem. Aldrig hängt sig, inte tappat uppkopplingen helt enkelt bara fungerat. Jag har ju pillat lite på den själv genom åren men det har aldrig varit några problem som jag inte själv orsakat när jag gjort saker med länken. Som längst rullade den i 18 månader utan ens strömavbrott, sedan behövde jag göra lite saker och då rök strömmen till den ett tag. Nu bled det Ubiquiti för det var inte jag som köpte prylarna men TP-Link funkar lika bra för det. Ser bara lite olika ut när man installerar grejerna men dessa prylar fungerar nog precis lika bra.