Chromecast med Google TV eller Mi Box s 4k?

Permalänk
Medlem

Chromecast med Google TV eller Mi Box s 4k?

Hej,

Behöver uppgradera gammal Chromecast till något som klarar 4K.
Egentligen inga krav utom att den kan casta och klarar 4K.

Någon som har erfarenhet av båda dessa?

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem

Är det bara ”4K” som är ditt krav? De flesta klarar det.
Ska du streama Netflix och dylikt eller även spela upp lokala filer? Stöd för olika format?
Har ingen direkt erfarenhet av dessa men kanske en Strong LEAP-S1. Har stöd för HDR10+ om du behöver det.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ofta kampanjer hos Google och Amazon, men nu är du efter jul och får väl bvänta ett tag men Google har haft Stadia premier edition för 250 kr och Firetvstick kostade också 250 kr just nu är de lite dyrare men Amazon är billigare än Google så om det du vill använda stöds av dem så rär de i vart fall billigast just nu och nästa nivå på enheterna blir väl Apple tv och Nvidia men då hopapr prislappen upp 1-2 000 kr.

https://www.amazon.se/fire-tv-stick-internationell-version-me...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ofta kampanjer hos Google och Amazon, men nu är du efter jul och får väl bvänta ett tag men Google har haft Stadia premier edition för 250 kr och Firetvstick kostade också 250 kr just nu är de lite dyrare men Amazon är billigare än Google så om det du vill använda stöds av dem så rär de i vart fall billigast just nu och nästa nivå på enheterna blir väl Apple tv och Nvidia men då hopapr prislappen upp 1-2 000 kr.

https://www.amazon.se/fire-tv-stick-internationell-version-me...

Det där är HD-modellen.

https://www.amazon.se/fire-tv-stick-4k-max-internationell-ver...

Den är 4K. Stöd för Dolby Vision, HDR10+ och Atmos. Rätt trevliga specs i prisklassen.
Stöd för HBO Max verkar lite mer tveksamt ifall det är viktigt.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowtip:

Hej,

Behöver uppgradera gammal Chromecast till något som klarar 4K.
Egentligen inga krav utom att den kan casta och klarar 4K.

Någon som har erfarenhet av båda dessa?

Jag.köpte en CC Google TV, för att HBO Max appen inte har stöd för min Panasonic TX - 58HX810E.
Fjärrkontroll (kör med TV:ns fjärr då jag inte gillar medföljande fjärr), svenska menyer, du kan "casta" din mobil, behövs inte, jag kör Wi - Fi. Får Dolby Vision å Dolby Atmos ljud från Atmos/Vision filmer på HBO Max. Har CC Google TV:n inkopplad till min hemmabio recvier Yamaha RX - v685.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Jag.köpte en CC Google TV, för att HBO Max appen inte har stöd för min Panasonic TX - 58HX810E.
Fjärrkontroll (kör med TV:ns fjärr då jag inte gillar medföljande fjärr), svenska menyer, du kan "casta" din mobil, behövs inte, jag kör Wi - Fi. Får Dolby Vision å Dolby Atmos ljud från Atmos/Vision filmer på HBO Max. Har CC Google TV:n inkopplad till min hemmabio recvier Yamaha RX - v685.

Ja lite så, vi har en 1080p Chromecast som får följa med gamla TV till ett annat rum.
Nya LG TV behöver då en ny Chromecast (Då LG inte verkar ha inbyggd Chromecast, eller har jag missat något?), andra i familjen vill kolla TV4-play, UR play etc som inte verkar finnas som appar för webOS.

Och ibland så är det enklare att bara casta från mobil, det som man redan har uppe, än att öppna appen på TV, söka fram osv...

Men eftersom ny TV redan har de flesta appar så behövs inte mediespelare eller appar via fjärr, så att säga. Men eftersom TV har 4K så är det väl bra om ny cast-mojäng också har 4K, tänker jag. En Chromecast Ultra skulle väl vara tillräckligt, men den verkar både svår att få tag på och marginellt billigare än en vit Chromecast med Göögle TV...

Visst, det skulle väl vara nice med en mediespelare som klarar x265/x264, MKV, FLAC etc och inbyggd lagringsmedia. Men misstänker att man då landar på helt andra priser?

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowtip:

Nya LG TV behöver då en ny Chromecast (Då LG inte verkar ha inbyggd Chromecast, eller har jag missat något?), andra i familjen vill kolla TV4-play, UR play etc som inte verkar finnas som appar för webOS.

Vilken LG har du?
Min C9 (2019) har inbyggd chromecast och airplay.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Vilken LG har du?
Min C9 (2019) har inbyggd chromecast och airplay.

LG A1 2021, vad jag kan hitta verkar de tagit bort Chromecast i senaste årens modeller...

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowtip:

LG A1 2021, vad jag kan hitta verkar de tagit bort Chromecast i senaste årens modeller...

I see. Lite trist men en Chromecast kostar ingen förmögenhet. Alternativt en Firestick 4K.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowtip:

Ja lite så, vi har en 1080p Chromecast som får följa med gamla TV till ett annat rum.
Nya LG TV behöver då en ny Chromecast (Då LG inte verkar ha inbyggd Chromecast, eller har jag missat något?), andra i familjen vill kolla TV4-play, UR play etc som inte verkar finnas som appar för webOS.

Och ibland så är det enklare att bara casta från mobil, det som man redan har uppe, än att öppna appen på TV, söka fram osv...

Men eftersom ny TV redan har de flesta appar så behövs inte mediespelare eller appar via fjärr, så att säga. Men eftersom TV har 4K så är det väl bra om ny cast-mojäng också har 4K, tänker jag. En Chromecast Ultra skulle väl vara tillräckligt, men den verkar både svår att få tag på och marginellt billigare än en vit Chromecast med Göögle TV...

Visst, det skulle väl vara nice med en mediespelare som klarar x265/x264, MKV, FLAC etc och inbyggd lagringsmedia. Men misstänker att man då landar på helt andra priser?

När jag har startat TV:n så startar receivern å CC Google TV:n å en startsida/meny dyker upp: Google TV - Sök - Start - Appar - Bibliotek. Visas även vad som finns (filmer/serier) på vissa appar. Du har även dom förinstallerade apparna undertill: Netflix - Youtube - Prime video - Disney + - HBO Max (ej förinstallerad, fick göra det själv) - Apple TV - Youtube Music. Behövs ingen mobil till detta enligt min åsikt. Tror jag gav ca 891 kr på Cdon i november månad förra året (HBO Max hade erbjudande för 44,50 kr per månad livet ut, gällade till den 30/11). Som sagt tidigare stöds inte min Panasonic TV av HBO Max appen. Bara LG, samsung TV:ar (säkert nån vis årsmodell) å Chromecast (Android) finns det bl.a stöd för. Min receiver klarar 4K (min CC GTV:n 4K är inkopplad i HDMI port 2 på denna). TV:n klarar 4K (har även en Sony UBP X700 4K Blu Ray inkopplad i HDMI port 1 i recievern).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Vänta nu - finns det en streamingmottagare som kan streama lokalt innehåll i hemmet i 4k?
Alltså högupplöst film på stationär dator som man kommer åt via VLC i mobilen - kan man då casta till en sådan enhet?
Vad kallas detta för? Måste ha en sådan, så slipper jag den stora HTPCn

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Vänta nu - finns det en streamingmottagare som kan streama lokalt innehåll i hemmet i 4k?
Alltså högupplöst film på stationär dator som man kommer åt via VLC i mobilen - kan man då casta till en sådan enhet?
Vad kallas detta för? Måste ha en sådan, så slipper jag den stora HTPCn

Ja det finns flera olika modeller lite beroende på vad du vill göra, vilka format du vill streama.

Nvidia Shield Pro är ett populärt alternativ. Den är bra både för appar så som Netflix, HBO osv och klarar streama lokalt via ex Kodi eller Plex.

Sen kan jag slå ett slag för Zappiti som jag tycker är överlägsen på att streama lokalt (har inte testat konkurrenterna Dune och Zidoo). Detta är mer om ljud/bildkvalitet är prio ett och du vill kunna spela alla olika format utan strul (.iso, BDMV-folders osv).
Zappiti castar du inte utan spelar filer från en dator eller NAS…alternativt så trycker du in en HDD direkt i mediaspelaren.
Du kan dock styra UI via telefonen om du föredrar framför fjärrkontroll.

Screenshot från min mobil

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Jag har både en CC Gen 4 Google TV och en Mi Box S 4k. Rekommenderar helt klart chromecasten.

Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Vänta nu - finns det en streamingmottagare som kan streama lokalt innehåll i hemmet i 4k?
Alltså högupplöst film på stationär dator som man kommer åt via VLC i mobilen - kan man då casta till en sådan enhet?
Vad kallas detta för? Måste ha en sådan, så slipper jag den stora HTPCn

Du bör inte sno andras trådar, starta en ny tråd. Men ja, kör t.ex en Plex-server så kan du casta/streama material lokalt.

Permalänk
Citat:

Du bör inte sno andras trådar, starta en ny tråd. Men ja, kör t.ex en Plex-server så kan du casta/streama material lokalt.

Tråden handlar om att diskutera vilken streaminglösning som är bäst
Inte stulit någon tråd herr konstapel

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Det fina med Chromecast är ju att den bara hänger bakom TVn så man slipper ha en "box" inkopplad.
Sen nu när den är Android TV baserad så kan man köra Android appar på den, tex SNES emulator, så då behöver jag inte ha en box som kan köra emulatorer inkopplad heller.
Väldigt smidigt faktiskt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Vilken LG har du?
Min C9 (2019) har inbyggd chromecast och airplay.

Sorry att jag kapar tråden.
inbyggd chromecast ?:o
Har också C9, men jag har en chromecast bak. För jag hitta inget att det fanns inbyggd cast för andriod?
Airplay, ja, men jag har ingen iphone.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Sorry att jag kapar tråden.
inbyggd chromecast ?:o
Har också C9, men jag har en chromecast bak. För jag hitta inget att det fanns inbyggd cast för andriod?
Airplay, ja, men jag har ingen iphone.

Oops my bad. Har en Sony med inbyggd chromecast.
Nej LG har inte men screen sharing, vilket väl fungerar ungefär samma tror jag? Kanske inte har alla funktioner.
Jag kan välja att antingen välja screen sharing eller AirPlay från min iPhone och casta till C9an.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av eFoppa:

Oops my bad. Har en Sony med inbyggd chromecast.
Nej LG har inte men screen sharing, vilket väl fungerar ungefär samma tror jag? Kanske inte har alla funktioner.
Jag kan välja att antingen välja screen sharing eller AirPlay från min iPhone och casta till C9an.

Varken screen sharing eller AirPlay är att casta, stäng av din iphone och se vad som händer, bilden försvinner. Vid casting är det castingenheten tex en CC som själv tar emot strömmad data och spelar upp den oberoende av vad som initierade castingen så enheten man använder som fjärrkontroll behöver inte vara aktiv/på annat än när man använder den som fjärr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varken screen sharing eller AirPlay är att casta, stäng av din iphone och se vad som händer, bilden försvinner. Vid casting är det castingenheten tex en CC som själv tar emot strömmad data och spelar upp den oberoende av vad som initierade castingen så enheten man använder som fjärrkontroll behöver inte vara aktiv/på annat än när man använder den som fjärr.

Det stämmer säkert som du säger. Jag menade att funktionerna är ganska snarlika med en TV. Men du kan inte stänga av din telefon då. Några andra funktioner man går miste om ifall man använder share screen istället för casting?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av eFoppa:

Det stämmer säkert som du säger. Jag menade att funktionerna är ganska snarlika med en TV. Men du kan inte stänga av din telefon då. Några andra funktioner man går miste om ifall man använder share screen istället för casting?

Kanske, du delar ju inte från telefonen med surroundljud och HDR medans en castingenhet kan mata ut sånt om mottagaren vill ta emot det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kanske, du delar ju inte från telefonen med surroundljud och HDR medans en castingenhet kan mata ut sånt om mottagaren vill ta emot det.

Hmm, va tvungen att testa med Netflix.
Min TV visar Dolby Vision och receivern visar Atmos när jag kör med LG Screen share.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Snurrigt.

” Share Screen from iOS

Some apps such as YouTube, Netflix and Hulu already have built-in functionalities to help you cast videos and content from your iPhone to an LG TV. This however is not going to mirror your screen, it will only play and control individual content from your LG TV.”

https://www.lg.com/nz/support/product-help/CT20186014-2015124...

Så man kan alltså casta utan Chromecast. Detta som lurade mig lite kanske och anledningen till att jag får Vision och Atmos från ex Netflix

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Min LG 65CX har inbyggd Chromecast, men jag använder mest appen Foto och Video som spelar upp x265 HDR från en av mina miniDLNA-servar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Min LG 65CX har inbyggd Chromecast, men jag använder mest appen Foto och Video som spelar upp x265 HDR från en av mina miniDLNA-servar.

Är du säker? Jag trodde min hade det också eftersom vissa appar har casting-funktion. Men efter lite googlande verkar det inte som LG har inbyggd chromecast varken i C9, CX eller C1.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Det där är HD-modellen.

https://www.amazon.se/fire-tv-stick-4k-max-internationell-ver...

Den är 4K. Stöd för Dolby Vision, HDR10+ och Atmos. Rätt trevliga specs i prisklassen.
Stöd för HBO Max verkar lite mer tveksamt ifall det är viktigt.

Är det någon som faktiskt testat denna? På papper låter den väldigt bra.. men har läst på amazon att den är egentligen för "USA" och att många appar inte fungerar för oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Hmm, va tvungen att testa med Netflix.
Min TV visar Dolby Vision och receivern visar Atmos när jag kör med LG Screen share.

Behöver bara starta TV:ns Netflix app så för jag upp i örvre högra hörnet: Dolby Vision å Dolby Atmos (har det ikryssat i "Ljud" menyn på TV:n) å visas även på min receivers display, "skyltar" (detta går att stänga av i min TV:s inställningar), tror det heter :Dolby Notice: på min Panasonic TV, dock måste man ju betala för att få Netflix Ultra HDR/Dolby Atmos ljud å allt är inte i Dolby Vision/Atmos.lud på Netflix, HBO Max har vissa filmer med Dolby Vision/Dolby Atmos.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Jag har en Chromecast med Google TV tillsammans med en LG C1, fungerar alldeles utmärkt. Google TV fungerar mycket bra som listar material från alla din prenumerationer direkt på hemskärmen. Upplever inte några prestandaproblem i varken Netflix, HBO Max, Disney+ eller Prime Video vid 4K Dolby Vision/HDR10 streams.

Onödigt bekvämt med röstsökning som tar fram det du söker efter direkt.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Är du säker? Jag trodde min hade det också eftersom vissa appar har casting-funktion. Men efter lite googlande verkar det inte som LG har inbyggd chromecast varken i C9, CX eller C1.

Helt rätt, jag tog miste där, det jag brukar se när det står "Chromecast inbyggd" är ju när jag startar tv'n med Shielden igång och som sagt, jag använder inte castingen alls.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Är det någon som faktiskt testat denna? På papper låter den väldigt bra.. men har läst på amazon att den är egentligen för "USA" och att många appar inte fungerar för oss.

Det där ska vara international version. Enligt "folk" ska SVT Play osv funka. Har ingen själv.

Skrivet av seville57:

Behöver bara starta TV:ns Netflix app så för jag upp i örvre högra hörnet: Dolby Vision å Dolby Atmos (har det ikryssat i "Ljud" menyn på TV:n) å visas även på min receivers display, "skyltar" (detta går att stänga av i min TV:s inställningar), tror det heter :Dolby Notice: på min Panasonic TV, dock måste man ju betala för att få Netflix Ultra HDR/Dolby Atmos ljud å allt är inte i Dolby Vision/Atmos.lud på Netflix, HBO Max har vissa filmer med Dolby Vision/Dolby Atmos.

Jag får Dolby Vision när det är Dolby Vision. Jag får HDR när det är HDR10 osv.
Streamar alla tjänster från Tvns appar. Lokalt från en Zappiti Neo.
Det va bara för att kolla om det stämde med screen sharing, men visade sig att vissa appar kör casting

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk

Simple answer is: Amazon Fire TV Stick 4K Max or New Xiaomi TV Stick 4K

New Xiaomi TV Stick 4K stick advantages compared to old Xiaomi Mi Box S:

  1. Mi Box S is a 3+ year old device which uses 5+ year old Amlogic S905X SoC. Xiaomi TV Stick 4K runs on Amlogic S905Y4 (which was introduced last year)

  2. Mi Box S doesn't have support for AV1, Dolby Vision, Dolby Atmos & DTS-HD; but the stick does.

  3. Mi Box S runs on Android TV 9 (originally 8.1). The stick runs on Android TV 11

  4. Portability

Xiaomi TV Stick 4K review: Small step for streaming, giant leap for Xiaomi
https://www.androidauthority.com/xiaomi-tv-stick-4k-review-30...

The Xiaomi TV Stick 4K is finally orderable for US$57.99 with Android TV 11 and a voice remote
https://www.notebookcheck.net/The-Xiaomi-TV-Stick-4K-is-final...

Anything other worth considering is MECOOL KD3 4K Google TV Stick
https://www.mecoolonline.com/products/2022-google-tv-os-mecoo...
ps. Beware no mention of Dolby Vision support, only HDR10 & HLG on KD3

If you want better than just buy with best Android box - nVidia Shield TV Pro 16GB (2019)