Scalper: "Det är en bra möjlighet för unga att tjäna pengar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Det finns massor med grafikkort att köpa... till rätt pris.

Absolut, men ska jag betala ett överpris så gör jag det hellre till affären som säljer och erbjuder garanti än scalpern som tog flera platser i kön enbart för att sko sig på andra personer som inte hann i tid, scalpern som dessutom inte tillför något i värdekedjan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Absolut, men ska jag betala ett överpris så gör jag det hellre till affären som säljer och erbjuder garanti än scalpern som tog flera platser i kön enbart för att sko sig på andra personer som inte hann i tid, scalpern som dessutom inte tillför något i värdekedjan.

Garanti gäller givetvis oavsett om man köper från en scalper eller inte. Scalper tillför en funktion som "köare" åt de lata "rika" som inte orkar köa själva.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GooGeL:

Äh, de som göder de här herrarna får skylla sig själv. Svarthålet till den här marknaden är något folk själva har skapat.

Försvann all ström, liksom internet 1-2 månader, så prioriterar man om bland sina värderingar om vad livet bör innehålla först och främst. Ett tips kan väl vara en klyvyxa och en träkubbe för och hugga sig till ro...(!)

Fast nu är det ju så att de som INTE göder herrarna är de som drabbas hårdast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Så vad är lösningen på att försöka tillgodose detta behov tycker du?

Borde inte alla fråga sig varför dom behöver ett PS5 eller GTX 3090 TI GTI VR6 MULTISUPERDUPER och varför behöver dom det i detta nu när tillgången är så begränsad?

Strunta i och köpa, för stunden. Det här som pågår är ju inte längre rimligt. Och har inte varit det under lång tid.

Måste man, så måste man dock. Saker går ju sönder.

Trist är det iaf att det är som det är. De här maskinerna för ju människorna närmare varann trots allt i olika medier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Vad tillför en återförsäljare oss kunder som inte tillverkaren/distributören kan göra själv? Det är vi som betalar för kalaset eller hur? Staten är lika mycket parasit som återförsäljaren om dom anser sig ha rätt till en mellanskillnad som inte angår dem. Det gynnar inte samhället med en parasiterande mellanhand som artificiellt stimulerar ekonomin med "låtsasjobb".. Bort med återförsäljaren och dessa jobb om dom inte tillför något så får de anställda fixa andra arbeten. Det är viktigt att Aktiebolaget och dess ägaren tjänar pengar, men de längst ner i kedjan, i många fall studenter som lever på ören, de ska inte få några extra pengar?

Det är en helt annan fråga, det är upp tillverkaren hur denne väljer att distribuera sina varor.
Staten ger väl nått tillbaka vad, som t ex komplex samhällsservice?
Uppriktigt sagt så förstår jag inte vad du vill ha sagt, och vad har just studenter med saken att göra!?

En sk scalper är inget annat än det som genom tiderna kallats för "svartabörshaj" såna dyker alltid upp vid dysfunktionella/brist/kristid/marknader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Jag är ingen kommunist så absolut är det frihetligt att vi låter marknaden styra. Personerna som är villiga att betala mer för stolarna får bättre service helt enkelt. Det är inga "maffia" upplägg, det är grundläggande marknadsekonomi och omfattar allt i vårt samhälle. Du kanske tycker att du förtjänar en dyr ryggbiff lika mycket som din granne, men du är bara villig att betala 300kr/kg medans din granne är villig att betala 400kr/kg, din granne får alltså förtur.

Ingen idé att jag förklarar mer varför det inte är etiskt att själv uppta fler solstolar än vad jag själv kan använda i enda syfte att tjäna pengar. Du tycker det är en bra sak att världen ska vara så. Jag tycker det är en dålig sak. Hoppas din empati nån gång sätter fart i dig.

Må väl

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Visst var jag det, men jag klagade aldrig om något var slutsålt, det var bara ett faktum att det inte fanns tillräckligt av varan till alla.

Återigen missar du och alla andra poängen, utöver Lilla Billy vill alla andra tusen barn vill också ha en PS5a, varför ska Billy få sin före de andra tusen barnen? Det finns inte tillräckligt många PS5 till alla barnen, några får förtur, antingen ungarna med "rika" föräldrar som betalar någon att köa åt dem, eller ungarna vars föräldrar lägger ner tid och energi på att köpa/köa från butik.

Butiker/Återförsäljare är väl lika mycket parasiter som alla andra? De tillför ingenting till kedjan, jag kan lika gärna köpa en PS5 via Playstation Store, varken garanti eller något annat går via återförsäljare längre, inte i avseende PS5 iaf.

När det kommer till privatförsäljning vs. enskild firma, det är en annan diskussion som omfattar all form av andrahandsförsäljning, vad är att systematisera försäljning? Vart går gränsen för privat andrahandsförsäljning och legitim verksamhet? Ska vi beskatta all form av andrahandsförsäljning? Någon som får tag på ett extra PS5 då och då, är det en legitim verksamhet? Eller någon som säljer vidare kläder och annat på Tradera som den hittar billigt någon annanstans? Låter i mitt huvud som du motsätter dig iden av andrahandsmarknaden överhuvudtaget?

Ingen har sagt att lilla Billy ska få sin före någon annan. Men du tycker att Pelle ska få sin för Billy för att hans föräldrar betalar Petter några tusenlappar extra.

Här kan du läsa https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/i...

Ganska uppenbart att köpa in billigt och sedan sälja dyrare är enbart för vinstsyfte = verksamhet

Om du anser att butiker är onödiga vill jag se dig åka runt och beställa mat etc ifrån varje tillverkare och märke. Sedan har vi massa saker butiker måste göra, så som hjälpa vid support, visst, de kanske skickar till Sony, men de kan inte neka att hjälpa dig. Reklamationsrätt.

Så nej, att butiker och återförsäljare inte bidrar med något, den lilla går jag inte på.

Permalänk

Att fenomenet med skalpers förekommer tyder väl endast på att återförsäljarna satt för låga priser på varorna de säljer.
Ska bli intressant att se vad som händer när amd, intel och nvidia m.h.a. tsmc och samsung kommer igång ordentligt med produktionen.
I ett sådant scenario där ovanstående aktörer börja pumpa ut nya härliga prylar i mängder förutspår jag att många skalpers som sitter på många kort som en sorts investering kommer bli oroliga över att de förlorar pengar om de håller inne på dessa mycket längre till vilket slutligen kommer leda till en kollaps av priset när alla ska försöka sälja samtidigt.

Visa signatur

Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI | AMD Ryzen 5 3600 | EK-AIO Basic 240 | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming | Corsair 2x8GB DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance | Samsung 970 EVO PLUS NVMe 500GB | Samsung 860 QVO 1TB | Corsair SF600 600W 80+ Platinum | Louqe Ghost S1 Limestone + Ghost S1 MK3 - TopHat L Limestone | AOC AGON 24" LED FreeSync AG241QX |

Permalänk
Medlem

Det är okej att skriva upp dementa Agda på 5 iPad abonnemang, jag menar telefonförsäljaren Kalle behöver sin lön för att kunna "hitta sig själv" i Indien nästa sommar!

Hela världen blir mer och mer korrupt. Det bästa sättet att bli rik i Sverige är inte att uppfinna osthyveln 2.0, utan genom att starta ett företag som parasiterar sig på stat/landsting på olika sätt eller bara anställer 18 åringar till slavlöner. Räkna med att en programmerare i Sverige tjänar lika mycket som en barista om 10 år och förväntas arbeta i "små team" (underbemannade som satan), vara "supereffektiva" (göra mer arbete för samma lön) och skall helst vara en "junior" med 10 års arbetserfarenhet vid 25 års ålder eller vara en "senior" som kan arbeta för en "junior"-lön.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Vad tillför en återförsäljare oss kunder som inte tillverkaren/distributören kan göra själv? Det är vi som betalar för kalaset eller hur? Staten är lika mycket parasit som återförsäljaren om dom anser sig ha rätt till en mellanskillnad som inte angår dem. Det gynnar inte samhället med en parasiterande mellanhand som artificiellt stimulerar ekonomin med "låtsasjobb".. Bort med återförsäljaren och dessa jobb om dom inte tillför något så får de anställda fixa andra arbeten. Det är viktigt att Aktiebolaget och dess ägaren tjänar pengar, men de längst ner i kedjan, i många fall studenter som lever på ören, de ska inte få några extra pengar?

Företag är en nödvändig samhällsfunktion för att samhället ska kunna fungera!
Har du koll på hur mycket svenska icke multinationella företag bidrar samhället i form av skattemedel samtidigt som de förser människor med jobb och pensionsbesparingar.
Självklart driver ägarna av ett förtag sin verksamhet i vinstsyfte, ingen normalt funtad person skulle ta riskerna i att driva ett eget företag i syfte i att gå plus minus noll eller förlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

De är inte marknadsparasiter, de tillför tillgång till korrigerat pris. Huruvida detta pris är rätt eller fel återstår att se. Det är ju en synnerligen risky asset då hårdvara ständigt blir gammalt och tillgången ständigt ökar. Samma antal spelare på konsol kommer i slutändan att bli den samma. Skillnaden är bara vem som köper och vem som får pengarna. Bara för att en leverantör satt ett pris betyder inte det att det är "rätt" pris, det är ju därför det t.ex. finns rea ibland, men då hör man ingen klaga på för låga priser? Hahaha, giriga konsumenter!

Det är endast oetiskt med icke-reglerad prissättning för sådant som är livsnödvändigt eftersom du inte har möjligheten att tacka nej till tjänsten/produkten vid "ocker priser", dvs det finns ingen övre gräns. Det skapas dock en övre gräns då folk kan faktiskt välja att inte köpa lyxvaror till för högt pris.

Din förståelse för aktier är synnerligen begränsad. Slutkunden för en aktie är självklart den som håller den till slutet och får all hypotetisk direktavkastning i framtiden.

Tillförd tillgång är inte relevant om man själv är med och orsakar bristen av densamma. Parasiteringen blir också större av att en hel del av de scalpers som åsyftas inte betalar skatt för sina inkomster.

Du verkar inte förstå den subjektiva delen av etik och utan det är det svårt att argumentera vidare utan det mest blir repetition. Vore det rent objektivt skulle vi bara kunna göra en härledning eller peka på bevis i naturen så var allt klart, men så är det självklart inte. Därmed blir det oseriöst att uttrycka sig som du gjorde. Det blir än tydligare när man ser att det redan finns länder som inskränkt vissa scalping-möjligheter.

Nej, det är du som inte förstår skillnaden mellan aktiehandel och produktförsäljning för liknelsen är mycket dålig. Att dessutom påstå att aktiehandel har direktavkastning som slutmål gör ditt uttalande om min begränsade förståelse högst ironiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svampungen:

Att fenomenet med skalpers förekommer tyder väl endast på att återförsäljarna satt för låga priser på varorna de säljer.
Ska bli intressant att se vad som händer när amd, intel och nvidia m.h.a. tsmc och samsung kommer igång ordentligt med produktionen.
I ett sådant scenario där ovanstående aktörer börja pumpa ut nya härliga prylar i mängder förutspår jag att många skalpers som sitter på många kort som en sorts investering kommer bli oroliga över att de förlorar pengar om de håller inne på dessa mycket längre till vilket slutligen kommer leda till en kollaps av priset när alla ska försöka sälja samtidigt.

Beror väl på deras lagerhållning. Vi har ju ganska generös returrätt för oöppnade produkter i det här landet så mycket av den risken hamnar hos butikerna istället.

Permalänk
Medlem

Synd att scalpers - dessa samhällets välgörare - är så missförstådda. Om de försvann är jag säker på att de skulle bli svårt saknade, även av alla belackare!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

Tillförd tillgång är inte relevant om man själv är med och orsakar bristen av densamma. Parasiteringen blir också större av att en hel del av de scalpers som åsyftas inte betalar skatt för sina inkomster.

Du verkar inte förstå den subjektiva delen av etik och utan det är det svårt att argumentera vidare utan det mest blir repetition. Vore det rent objektivt skulle vi bara kunna göra en härledning eller peka på bevis i naturen så var allt klart, men så är det självklart inte. Därmed blir det oseriöst att uttrycka sig som du gjorde.

Nej, det är du som inte förstår skillnaden mellan aktiehandel och produktförsäljning för liknelsen är mycket dålig. Att dessutom påstå att aktiehandel har direktavkastning som slutmål gör ditt uttalande om min begränsade förståelse högst ironiskt.

Man är ju inte parasit för att man undviker skatt, de som är parasiter är ju de som vill ha skattepengar - dvs andras pengar.

Framtida hypotetiska direktavkastning*, men du förstår inte skillnaden antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Man är ju inte parasit för att man undviker skatt, de som är parasiter är ju de som vill ha skattepengar - dvs andras pengar.

Framtida hypotetiska direktavkastning*, men du förstår inte skillnaden antar jag?

Kan du uppriktig och helt sanningsenligt säga, att du aldrig någonsin tagit del av någon skattefinansierad samhällsservice/funktion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Företag är en nödvändig samhällsfunktion för att samhället ska kunna fungera!
Har du koll på hur mycket svenska icke multinationella företag bidrar samhället i form av skattemedel samtidigt som de förser människor med jobb och pensionsbesparingar.
Självklart driver ägarna av ett förtag sin verksamhet i vinstsyfte, ingen normalt funtad person skulle ta riskerna i att driva ett eget företag i syfte i att gå plus minus noll eller förlust.

Ja företag som tjänar en funktion, det är inte så att vi skapar företag som inte erbjuder dess kunder någon funktion, dessa går helt enkelt i KK.

Nu sitter ju återförsäljarna på avtalen och kundrelationer till distributörerna, jag är absolut för en öppen marknad där vi alla kan bli återförsäljare och driva vår egen verksamhet men i grund och botten behövs inte återförsäljare överhuvudtaget. Det börjar redan bli ett faktum i många olika sektorer där tillverkaren/distributören klipper mellanhanden och säljer varor på sina egna hemsidor, vi kommer se mer av detta i framtiden. Återförsäljarna har en unik funktion idag, dess fysiska butiker, utöver detta, alltså inom e-handel, är de endast parasiterande mellanhänder på samma sätt som scalpers som använder andra platformar.

Men som jag förstår det från ditt resonemang, är det avsaknaden av skatteintäkter från scalpers som är problemet? Inte scalping som fenomen i sig?

Permalänk
Medlem

Det är sunkigt men det upprör inte ens i närheten så mkt som idioterna som göder verksamheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Ja företag som tjänar en funktion, det är inte så att vi skapar företag som inte erbjuder dess kunder någon funktion, dessa går helt enkelt i KK.

Nu sitter ju återförsäljarna på avtalen och kundrelationer till distributörerna, jag är absolut för en öppen marknad där vi alla kan bli återförsäljare och driva vår egen verksamhet men i grund och botten behövs inte återförsäljare överhuvudtaget. Det börjar redan bli ett faktum i många olika sektorer där tillverkaren/distributören klipper mellanhanden och säljer varor på sina egna hemsidor, vi kommer se mer av detta i framtiden. Återförsäljarna har en unik funktion idag, dess fysiska butiker, utöver detta, alltså inom e-handel, är de endast parasiterande mellanhänder på samma sätt som scalpers som använder andra platformar.

Men som jag förstår det från ditt resonemang, är det avsaknaden av skatteintäkter från scalpers som är problemet? Inte scalping som fenomen i sig?

Ja det är väl ett problem om de köper och säljer produkter med vinst i större utsträckning eller ska de få frikort till skillnad från alla andra som bedriver företagsverksamhet tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Ingen har sagt att lilla Billy ska få sin före någon annan. Men du tycker att Pelle ska få sin för Billy för att hans föräldrar betalar Petter några tusenlappar extra.

Här kan du läsa https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/i...

Ganska uppenbart att köpa in billigt och sedan sälja dyrare är enbart för vinstsyfte = verksamhet

Om du anser att butiker är onödiga vill jag se dig åka runt och beställa mat etc ifrån varje tillverkare och märke. Sedan har vi massa saker butiker måste göra, så som hjälpa vid support, visst, de kanske skickar till Sony, men de kan inte neka att hjälpa dig. Reklamationsrätt.

Så nej, att butiker och återförsäljare inte bidrar med något, den lilla går jag inte på.

Japp givetvis ska Pelle få sin före, det är grundläggande marknadsekonomi.

Citat:

Då behöver skatteverket verkligen se över andrahandsförsäljning överhuvudtaget, detta omfattar i princip all retrohandel, all andrahandsförsäljning där man inte säljer till förlust. Finns många individer idag som livnär sig på att hitta fynd och sälja dessa vidare.

Men bra då vet jag ditt ställningstagande, du är alltså emot andrahandsförsäljning, du är för kommunism men samtidigt stödjer du parasiterande mellanhänder så länge de ägs av kapitalister som fyller fickorna fulla med vinst och kallar sig "företag".

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Garanti gäller givetvis oavsett om man köper från en scalper eller inte. Scalper tillför en funktion som "köare" åt de lata "rika" som inte orkar köa själva.

Det behöver det inte göra, vilket kan bli ett problem eftersom scalpers med största sannolikhet skiter i om en produkt gått sönder eller inte.
https://lawline.se/answers/galler-garanti-for-begagnade-varor

Reklamation gäller i tre år oavsett...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Ja det är väl ett problem om de köper och säljer produkter med vinst i större utsträckning eller ska de få frikort till skillnad från alla andra som bedriver företagsverksamhet tycker du?

Det är helt enkelt en fråga om skala, återförsäljarna säljer kanske 5000-10000x av en vara om året, medans en enskild scalper kanske säljer 10-20x. Någonstans ska gränsen dras givetvis, och då ska vinsten beskattas, men det är en fråga om vad som anses vara systematisk försäljning eller tillfällig opportunism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det behöver det inte göra, vilket kan bli ett problem eftersom scalpers med största sannolikhet skiter i om en produkt gått sönder eller inte.
https://lawline.se/answers/galler-garanti-for-begagnade-varor

Reklamation gäller i tre år oavsett...

Scalpers ger kunden ett kvitto, kvittot har i sin tur garanti, utöver det erbjuds fabriksgaranti. Man får skylla sig själv om man köper från en scalper som inte erbjuder ett kvitto, det skulle lika gärna kunna vara stöldgods.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Scalpers ger kunden ett kvitto, kvittot har i sin tur garanti, utöver det erbjuds fabriksgaranti. Man får skylla sig själv om man köper från en scalper som inte erbjuder ett kvitto, det skulle lika gärna kunna vara stöldgods.

Fast kvittot gäller inte om inte butiken har sagt att det är ok...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Det är en helt annan fråga, det är upp tillverkaren hur denne väljer att distribuera sina varor.
Staten ger väl nått tillbaka vad, som t ex komplex samhällsservice?
Uppriktigt sagt så förstår jag inte vad du vill ha sagt, och vad har just studenter med saken att göra!?

En sk scalper är inget annat än det som genom tiderna kallats för "svartabörshaj" såna dyker alltid upp vid dysfunktionella/brist/kristid/marknader.

Poängen är att återförsäljaren är lika mycket en parasit som en scalper, dem erbjuder samma funktion genom e-handel. En scalper är en opportunist som spelar inom det lagliga regelverket i denna marknadsekonomin. Instabilitet eller dysfunktionella distributionsmetoder av varor är inte scalperns fel, scalpern agerar enligt mänsklig natur. Vill man hitta syndabocken får man klaga hos återförsäljaren eller tillverkaren/distributören helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Då behöver skatteverket verkligen se över andrahandsförsäljning överhuvudtaget, detta omfattar i princip all retrohandel, all andrahandsförsäljning där man inte säljer till förlust. Finns många individer idag som livnär sig på att hitta fynd och sälja dessa vidare.

Nu finns det redan skatteregler om denna typ av försäljning om man gör det regelbundet. Många av dessa scalpers är skyldiga att deklarera deras försäljningar då de säljer mycket och ofta, frågan är dock hur många som faktiskt gör det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

ÅF får höja priserna så det stämmer överens med marknadspriset, då blir det ingen marginal kvar till scalpern men då betalar konsumenterna som helhet mer för sina varor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nu finns det redan skatteregler om denna typ av försäljning om man gör det regelbundet. Många av dessa scalpers är skyldiga att deklarera deras försäljningar då de säljer mycket och ofta, frågan är dock hur många som faktiskt gör det.

Sentimentet här verkar vilset, är det scalper som fenomen eller skattesmitning vi diskuterar? Vad är problemet? Skattesmitning eller scalping?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Sentimentet här verkar vilset, är det scalper som fenomen eller skattesmitning vi diskuterar? Vad är problemet? Skattesmitning eller scalping?

Jag reflekterade bara på din kommentar så det är nog den som är vilsen i sådana fall.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Men bra då vet jag ditt ställningstagande, du är alltså emot andrahandsförsäljning, du är för kommunism men samtidigt stödjer du parasiterande mellanhänder så länge de ägs av kapitalister som fyller fickorna fulla med vinst och kallar sig "företag".

Jag väljer att sluta diskutera med dig då du väljer att göra otroligt konstiga påståenden och lägga ord i munnen på mig. Ha en god dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Undviker man att betala det man ska för sin plats i samhället så är man en parasit av det. Du gör misstaget att argumentera för att det bara finns en sorts parasit, vilket inte är korrekt.