Permalänk
Medlem

Tele2 - IPv6 tunnel blockerad

Jag sitter alltså på Tele2 bredband via kabel-tv. I höstas gick modemet sönder och jag fick ett WiFi Hub C2. Jag satte det i bridged-mode och var igång igen. Då konstaterade jag att min IPv6-tunnel till HE.net slutat fungera. IPv4-delen av tunneln fungerar men protokoll 41 spärras tydligen.
Är det någon som varit med om liknande? Varför ska en ISP spärra IPv6?

Permalänk
Medlem

Menar du att två olika CPE:er (det tidigare modemet och din nuvarande WiFi Hub C2) beter sig olika när de är satta i bridge mode med avseende på vilka level4-protokoll som får färdas i IPv4?

Eller råkade du bara upptäcka att tunneln hade gått ner i samband med CPE-bytet och problemet inte alls är relaterat till bytet? Dvs det är något som händer längre ut i nätet?

Anledningar jag kan komma på:
1. Man vill köra CG-NAT och utrustningen man köpt kan bara hantera UDP (0x11) och TCP (0x06).
2. Man vill köra deep packet inspection och man vill inte släppa igenom sådant som utrustningen inte förstår sig på.

Man tycker att det borde finnas någon online-tjänst som kan testa vilka protokoll som kan färdas i IPv4, men jag hittar faktiskt ingen. Det lär ju behövas en raw-socket med allt vad det innebär på klientsidan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KAD:

Menar du att två olika CPE:er (det tidigare modemet och din nuvarande WiFi Hub C2) beter sig olika när de är satta i bridge mode med avseende på vilka level4-protokoll som får färdas i IPv4?

Eller råkade du bara upptäcka att tunneln hade gått ner i samband med CPE-bytet och problemet inte alls är relaterat till bytet? Dvs det är något som händer längre ut i nätet?

1. Man vill köra CG-NAT och utrustningen man köpt kan bara hantera UDP (0x11) och TCP (0x06).
2. Man vill köra deep packet inspection och man vill inte släppa igenom sådant som utrustningen inte förstår sig på.

Man tycker att det borde finnas någon online-tjänst som kan testa vilka protokoll som kan färdas i IPv4, men jag hittar faktiskt ingen. Det lär ju behövas en raw-socket med allt vad det innebär på klientsidan.

#1 Borde ju rätt enkelt gå att utesluta genom att kolla om man har en CGNAT-adress eller ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag har svårt att tro att problemet ligger i modemet men kabel-modem är ju lite annorlunda än andra. Det kan vara att Tele2 lade in något när det nya modemet registrerades på mig.
Tunnebroker har en tjänst där man kan pinga till sig själv och där kunde man se att IPv4-tunneln fungerade men inte IPv6.

Permalänk
Medlem

Kan intyga samma problem. Men kan inte avgöra om det beror på Tele2 eller HE. Har publik IP på min router, så ingen CGNAT involverad.

Permalänk
Medlem

Tjenare, hittade du nån lösning på detta? Jag har också märkt att min IPv6 tunnel slutat fungera sen jag bytte till Tele2, har min via tunnelbroker.net.

Jag funderar på att kontakta Tele-2supporten om det, men ville kolla ifall du kom nånvart innan jag börjar vad jag gissar kommer bli en tröttsamt lång resa utan något direkt vettigt svar.

Visa signatur

CCNP
FCSS

Permalänk
Medlem

Litar ni på dom där sidorna? Är ju samma å sånt brukar va helskumt enligt min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipers:

Tjenare, hittade du nån lösning på detta? Jag har också märkt att min IPv6 tunnel slutat fungera sen jag bytte till Tele2, har min via tunnelbroker.net.

Jag funderar på att kontakta Tele-2supporten om det, men ville kolla ifall du kom nånvart innan jag börjar vad jag gissar kommer bli en tröttsamt lång resa utan något direkt vettigt svar.

Jag fick en del andra datorrelaterade problem som måste ordnas först. Men att ringa tele2 står kvar på "att göra"-listan. Vad jag kan förstå så blockeras protocol 41 (alltså inte port 41) och protocol 41 är en förutsättning för att tunneln ska fungera.
Det är alltså så att olika operatörer inte bara är fruktansvärt slöa när det gäller att införa IPv6 de blockerar dessutom andra lösningar!

Permalänk
Medlem

Ja precis, 6in4 använder IP protocol 41 som är det protokoll tunnelbroker.net använder. Jag testade precis att sätta upp en tunnel mot route48.org istället som påstår sig stödja GRE-protokollet (IP Protocol 47) men den trafiken verkade inte heller komma fram, så jag antar att Tele2 blockerar båda dessa protokoll. Det finns andra som ska stödja Wireguard, men jag har inte kollat på det än då min router inte stödjer det.

Jag är nog ganska körd då jag måste använda deras Hub C1 modem eftersom mitt internet kommer in via Coaxial. Jag kanske ringer Tele2-supporten på måndag, men stort tvek på att jag kommer kunna komma nånstans där.

Jag håller med dig, IPv6 borde vara implementerat hos alla ISPer nu. Tele2 säger att de stödjer IPv6 men det gäller bara om du använder deras modem som router. Jag har valt att brygga Tele2-modemet eftersom jag har en Fortigate jag satt upp och som jag vill ska få en publik IPv4-address, vilket gör att jag inte får nån IPv6 anslutning. Fett trist.

Visa signatur

CCNP
FCSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Litar ni på dom där sidorna? Är ju samma å sånt brukar va helskumt enligt min erfarenhet.

Va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipers:

Ja precis, 6in4 använder IP protocol 41 som är det protokoll tunnelbroker.net använder. Jag testade precis att sätta upp en tunnel mot route48.org istället som påstår sig stödja GRE-protokollet (IP Protocol 47) men den trafiken verkade inte heller komma fram, så jag antar att Tele2 blockerar båda dessa protokoll. Det finns andra som ska stödja Wireguard, men jag har inte kollat på det än då min router inte stödjer det.

Jag är nog ganska körd då jag måste använda deras Hub C1 modem eftersom mitt internet kommer in via Coaxial. Jag kanske ringer Tele2-supporten på måndag, men stort tvek på att jag kommer kunna komma nånstans där.

Jag håller med dig, IPv6 borde vara implementerat hos alla ISPer nu. Tele2 säger att de stödjer IPv6 men det gäller bara om du använder deras modem som router. Jag har valt att brygga Tele2-modemet eftersom jag har en Fortigate jag satt upp och som jag vill ska få en publik IPv4-address, vilket gör att jag inte får nån IPv6 anslutning. Fett trist.

Har du testat om Tele2s 6rd fungerar?

http://ipv6.tele2.net/ipv6/6rd.php

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Har du testat om Tele2s 6rd fungerar?

http://ipv6.tele2.net/ipv6/6rd.php

Tyvärr död sedan ett tag.

Skrivet av vipers:

Tele2 säger att de stödjer IPv6 men det gäller bara om du använder deras modem som router. Jag har valt att brygga Tele2-modemet eftersom jag har en Fortigate jag satt upp och som jag vill ska få en publik IPv4-address, vilket gör att jag inte får nån IPv6 anslutning. Fett trist.

Det det var nytt för mig. Får kanske prova en dag och se mest för skojs skull. Riktigt dåligt iaf. om det är så.

Permalänk
Skrivet av maDa:

Tyvärr död sedan ett tag.
...

Sidan är fortfarande online, om ej längre länkad till längre.

Så tjänsten funkar inte längre, @maDa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoSubstitute:

Sidan är fortfarande online, om ej längre länkad till längre.

Så tjänsten funkar inte längre, @maDa?

Tele2 har Native IPv6 med /48

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem

Inte via Coax i Malmö i alla fall. Varken i bryggat eller o-bryggat läge.

Permalänk
Medlem

Vill bara meddela att jag nu kör IPv6 via en Wireguard-tunnel med Tele2 som ISP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Vill bara meddela att jag nu kör IPv6 via en Wireguard-tunnel med Tele2 som ISP.

Vem levererar tunneln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Vem levererar tunneln?

Karabro, Tunnelbroker.se. Det är inte lätt att hitta tunnelbrokers som stödjer tunnlar via Wireguard.