Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Steam Deck får AMD FSR

Permalänk
Melding Plague

Steam Deck får AMD FSR

Stöd för AMD:s uppskalningsteknik FSR har integrerats med Steam OS 3.0 för att fungera med alla spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kallas även för TAA med extra steg

*Edit

FSR använder inte temporal data, men FSR 2.0 kommer garanterat använda temporal data och det finns redan i form av TAAU eller ännu bättre TSR. FSR är en gimmick som riktar sig till den oerfarna generella konsumenten...

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Avstängd

Bara jag som tycker att det lägga för mycket fokus på sånt här, än att Steam kanske borde lägga fokus på sin klient? Den känns lika förlegad som för tio år sedan…

Permalänk
Medlem

Fantastiskt, ännu mer prestandamöjligheter.

Permalänk
Medlem

Borde gå att implementera något motsvarande i windows på global nivå också?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Borde gå att implementera något motsvarande i windows på global nivå också?

Men behövs det? AMD’s FSR funka ju redan hos Nvidia och antar det kommer funka på Intel också när deras kort släpps.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Fan va bra! Precis vad en liten handhållen enhet behöver.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Var det inte det som kallas för RSR? Rörigt, AMD. Kanske skulle ha kallat det för FSR och FSR Native, eller nåt.

Skrivet av BrottOchStraff:

Borde gå att implementera något motsvarande i windows på global nivå också?

Det finns redan: RSR

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av dlq84:

Var det inte det som kallas för RSR? Rörigt, AMD. Kanske skulle ha kallat det för FSR och FSR Native, eller nåt.

Det finns redan: RSR

Ja, det låter onekligen mer som RSR snarare än FSR i det här fallet. Om nu inte Valve på något magiskt sätt lyckats injicera uppskalningen på rätt ställe i renderingskedjan, men det låter väldigt osannolikt utan inblandning från spelutvecklaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Bara jag som tycker att det lägga för mycket fokus på sånt här, än att Steam kanske borde lägga fokus på sin klient? Den känns lika förlegad som för tio år sedan…

Vet inte vilken funktionalitet som du anser saknas men själv uppskattar jag att den i princip sett likadan ut alla dessa år. Skulle nog säga att det är den största orsaken till varför det är min "primära" spelplattform.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Kallas även för TAA med extra steg

Är det inte bokstavligen motsatsen iom att FSR inte använder temporal information och inte applicerar någon AA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Bara jag som tycker att det lägga för mycket fokus på sånt här, än att Steam kanske borde lägga fokus på sin klient? Den känns lika förlegad som för tio år sedan…

Tycka vad man vill om Steam men den anses väll av dom flesta att vara den bästa klienten ?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Känns som att denna nyhet gör att skärmvalet känns lite 2019 igen. Ingen anledning alls att köra 800p om man ändå kan skala spelen hur man vill. Kör man gamla spel kan man ju köra 4K utqn att fundera, nya spel kan man ju spela i 720p skalat till vad nu skärmen klarar.

Visserligen påverkar det ju batteritiden, men inte så extremt mycket väl? (Och borde ändå kunna ha olika lägen som man har på mobiler i så fall, med lägre intern renderingsupplösning)

Alltså 800p räcker ju helt okej, men hade kunnat vara så mycket bättre bara

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Det är förstås bra med valmöjligheten. Men 984x615 (dvs FSR ultra quality när målupplösningen är 1280x800) känns skakigt för FSR. Framförallt med det bitvis väl aggressiva skärpefilter som FSR applicerar. (Men det kanske går att justera globalt kan man hoppas).

Men som sagt: bra att det finns. Lär ju behövas i en del titlar och kan vara att föredra över att sänka andra inställningar i vissa scenarion.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är det inte bokstavligen motsatsen iom att FSR inte använder temporal information och inte applicerar någon AA?

Rent bokstavligt så har du rätt. FSR behöver implementeras i spelet för att det ska fungera, eftersom sharpening och andra finesser sker före spelets post processing. Det jag menar med extra steg är att FSR är en onödig uppfinning, eftersom TAAU redan är bättre bortsätt från de "andra finesserna".

FSR har potential när de använder temporal data, men då blir det TSR som redan finns....

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Skrivet av Segas:

Bara jag som tycker att det lägga för mycket fokus på sånt här, än att Steam kanske borde lägga fokus på sin klient? Den känns lika förlegad som för tio år sedan…

På vilket sätt? Utan tvekan bästa klienten i min mening. Bara lista rakt upp och ner. Inte massa strunt som i andra klienter.

Permalänk
Medlem

FSR var redan tillgängligt globalt för linux, men bara om man använde proton GE, det appliceras efter allt annat så det är inte felfritt, men hjälper prestandan mycket i vissa spel.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av danskung:

Rent bokstavligt så har du rätt. FSR behöver implementeras i spelet för att det ska fungera, eftersom sharpening och andra finesser sker före spelets post processing. Det jag menar med extra steg är att FSR är en onödig uppfinning, eftersom TAAU redan är bättre bortsätt från de "andra finesserna".

FSR har potential när de använder temporal data, men då blir det TSR som redan finns....

Jag vet inte riktigt med det där resonemanget. Det blir lite som att säga att screen space reflections inte är lönt när det finns ray tracing.

Det är ju olika prestanda och olika komplext att implementera.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag vet inte riktigt med det där resonemanget. Det blir lite som att säga att screen space reflections inte är lönt när det finns ray tracing.

Det är ju olika prestanda och olika komplext att implementera.

Nu är det samma prestanda på TAAU och FSR. Det finns en fördel med FSR när den blir temporal (fsr 2.0) och det är ingen exklusivitet.

Ser fortfarande inte hur det kan konkurrera med TSR, men det är antagligen inte planen.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Bara jag som tycker att det lägga för mycket fokus på sånt här, än att Steam kanske borde lägga fokus på sin klient? Den känns lika förlegad som för tio år sedan…

Nu vet inte jag vad detta kan mynna ut i, men skulle det mynna ut i att alla steam spel får fsr implementerade utan att användaren behöver fiffla i sin egen dator så kommer det definitivt vara mer värt än en visuellt förbättrad plattform. Det skulle ju betyda att alla spelare oavsett GPU får bättre prestanda med steam installerat. Jag vet som sagt inte om det kommer mynna ut i just detta, men om så e fallet... då skiter jag fullständigt i hur steam ser ut då det skulle bli det självklara valet pga prestandan. Iaf för min del.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Såg att WoW fick inbyggt stöd för det och testade det på Macbooken (Radeon Pro 5500) med positiva resultat. Det ser iaf bättre ut än Bicubic

Testade det också på min gamla Macbook Air (Intel HD 4000) fast där kostade uppskalningsalgorithmen mer prestanda än att faktiskt köra full upplösning, så det var ju lite roligt!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Var det inte det som kallas för RSR? Rörigt, AMD. Kanske skulle ha kallat det för FSR och FSR Native, eller nåt.

Det finns redan: RSR

Skrivet av JonasT:

Ja, det låter onekligen mer som RSR snarare än FSR i det här fallet. Om nu inte Valve på något magiskt sätt lyckats injicera uppskalningen på rätt ställe i renderingskedjan, men det låter väldigt osannolikt utan inblandning från spelutvecklaren.

De implementerade det i sin "Gamescope"
https://github.com/Plagman/gamescope

FSR har funnits globalt ganska länge på Linux nu som någon tidigare i trådan sagt injektar det då i Vulkan lagret när spelet renderas. Slutresultatet blir RSR som publicerades något tag sen för Windows drivrutinerna.

Vad jag kan se så använder deras Gamescope Vulkan så förmodligen läggs det där.

Skillnaderna mellan global FSR och RSR är nog att RSR också har stöd för Direct3D och OpenGL?? Medans FSR i Proton och nu Gamescope förlitar sig på Vulkan helt vilket i sin tur inte är ett problem om resten av systemet kör Vulkan eller om man kör via Proton som renderar spelet via Vulkan.

Skulle vara kul att få till en extension för FSR i Gnome / KDE för globalt också för oss med ultrawide skärmar. Inte lätt att driva 5120x1440 spel, men oftast funkar det smärtfritt med Proton. Ännu intressantare kanske för gamla spel som inte klarar av större upplösningar och inte fått remakes (Tiberian Sun) tex.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Commander:

De implementerade det i sin "Gamescope"
https://github.com/Plagman/gamescope

FSR har funnits globalt ganska länge på Linux nu som någon tidigare i trådan sagt injektar det då i Vulkan lagret när spelet renderas. Slutresultatet blir RSR som publicerades något tag sen.

Vad jag kan se så använder deras Gamescope Vulkan så förmodligen läggs det där.

Skillnaderna mellan global FSR och RSR är nog att RSR också har stöd för Direct3D och OpenGL?? Medans FSR i Proton och nu Gamescope förlitar sig på Vulkan helt vilket i sin tur inte är ett problem om resten av systemet kör Vulkan eller om man kör via Proton som renderar spelet via Vulkan.

Skulle vara kul att få till en extension för FSR i Gnome / KDE för globalt också för oss med ultrawide skärmar. Inte lätt att driva 5120x1440 spel, men oftast funkar det smärtfritt med Proton. Ännu intressantare kanske för gamla spel som inte klarar av större upplösningar och inte fått remakes (Tiberian Sun) tex.

Så då sker uppskalningen och appliceringen av skärpefiltret efter post processing och UI-renderingen. Hoppades lite på att de lyckats trolla in den biten tidigare i renderingskedjan, men det var väl önsketänkande. Är personligen lite allergisk mot uppskalning i spel som sker i sista steget av renderingen (som med AMD RSR och Nvidia NIS) då det tenderar att producera överskärpt text med haloartefakter.

Samtidigt finns det en klar styrka i att ha en funktion likt detta som fungerar globalt över alla speltitlar, oavsett hur gamla eller nya de är. Det är också mycket möjligt att de negativa bieffekterna från uppskalningen inte alls blir lika uppenbara på Steam Deck-enhetens lilla skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Så då sker uppskalningen och appliceringen av skärpefiltret efter post processing och UI-renderingen. Hoppades lite på att de lyckats trolla in den biten tidigare i renderingskedjan, men det var väl önsketänkande. Är personligen lite allergisk mot uppskalning i spel som sker i sista steget av renderingen (som med AMD RSR och Nvidia NIS) då det tenderar att producera överskärpt text med haloartefakter.

Samtidigt finns det en klar styrka i att ha en funktion likt detta som fungerar globalt över alla speltitlar, oavsett hur gamla eller nya de är. Det är också mycket möjligt att de negativa bieffekterna från uppskalningen inte alls blir lika uppenbara på Steam Deck-enhetens lilla skärm.

Det lär ske efter ja, men de har lagt in hotkeys ser det ut som så man kan toggla med skärpa osv.
Teoretiskt skulle man kunna lösa det snyggt om spelet skulle använda sig av Vulkan och rendera sitt UI i ett separat lager. Då skulle man ganska enkelt kunna lägga FSR som ett lager innan UI. Dock hur vanligt det är har jag ingen aning om.

Man kan säkert få samma resultat med Proton+FSR och testa att rendera något från lägre => native steam deck upplösning för att se hur det kommer se ut. Skall se om jag kan få några exempel.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

320x240 uppskalat till 4k. Fantastiskt : o )

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Commander:

Det lär ske efter ja, men de har lagt in hotkeys ser det ut som så man kan toggla med skärpa osv.
Teoretiskt skulle man kunna lösa det snyggt om spelet skulle använda sig av Vulkan och rendera sitt UI i ett separat lager. Då skulle man ganska enkelt kunna lägga FSR som ett lager innan UI. Dock hur vanligt det är har jag ingen aning om.

Man kan säkert få samma resultat med Proton+FSR och testa att rendera något från lägre => native steam deck upplösning för att se hur det kommer se ut. Skall se om jag kan få några exempel.

Hittade ovanstående jämförelse på Reddit. Tycker den renderade 3D-grafiken är fullt gångbar, men textelementen hade mått bra av att få renderas i native-upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

https://i.redd.it/3ybyjpeew8f81.png

Hittade ovanstående jämförelse på Reddit. Tycker den renderade 3D-grafiken är fullt gångbar, men textelementen hade mått bra av att få renderas i native-upplösning.

Hm dock inte så farligt faktiskt. Blir ju värre för spel som har mycket text, men förhoppningsvis klarar de också av att köra i native då.
Inte ofta man har Crysis med massa text

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Segas:

Bara jag som tycker att det lägga för mycket fokus på sånt här, än att Steam kanske borde lägga fokus på sin klient? Den känns lika förlegad som för tio år sedan…

Klienten är ju klockren. Inget fel med den. Speciellt om man jämför med mer barn/svagbegåvad-anpassade klienter som Origin, EA-play, Epic, Xbox-appen. Enda andra som egentligen känns bra är nog GOG-Galaxy.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snakespeare:

Klienten är ju klockren. Inget fel med den. Speciellt om man jämför med mer barn/svagbegåvad-anpassade klienter som Origin, EA-play, Epic, Xbox-appen. Enda andra som egentligen känns bra är nog GOG-Galaxy.

Såg det var många som påpekade min åsikt, men det handlade mest om utökat stöd för tex ARM (jag tänker Apple M1), bredare stöd för handkontroller (jag tänker PS4 knappar i spel som HAR stöd). Lite sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Såg det var många som påpekade min åsikt, men det handlade mest om utökat stöd för tex ARM (jag tänker Apple M1), bredare stöd för handkontroller (jag tänker PS4 knappar i spel som HAR stöd). Lite sånt.

Det där med handkontroller är väl mer upp till spelmakarna?