Tävla om valfri Komplett-PC!

Svenska återförsäljare tar till åtgärder mot scalping

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Mitt tips är att butikerna drar pengarna vid beställning, inte vid utlämnandet av varan. Då kommer scalpern behöva be sina presumptiva kunder om ett förskott och det blir nog lite svårare att få till.

Scalpers säljer kort som de har fått hem.

Permalänk
Medlem

Anledningen till alla nya Nvidia kort med nytt högre MSRP är ju för att få en del av scalper kakan.

Edit: ojdå citerade mig själv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Anledningen till alla nya Nvidia kort med nytt högre MSRP är ju för att få en del av scalper kakan.

Nej det är pga ökade råvaru-, komponent- och energikostnader. De måste hänga med inflationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Nej det är pga ökade råvaru-, komponent- och energikostnader. De måste hänga med inflationen.

Ok...

https://youtu.be/oBDFtJ4lR2c?t=702

Permalänk
Medlem

Oj jag trodde du pratade om prisökningen för de vanliga 30-korten men jag läste fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nej jag håller med, finns inte tillräckligt med kort, priserna matchar ju vad folk vill betala till slut ändå. Men om man vill kunna sälja kort utan överdriven risk för scalping så är bankid ett möjligt steg på vägen, bara det jag försökte ge som förslag.

Inget kommer lösa problemet riktigt utan seriös tillgång

Hyffsat bra idé men jag tycker man kan begränsa den till att man *måste* logga in med BankID för att köpa bristvaror och kan köpa andra produkter utan BankID och utan att ens skapa ett konto om man vill, samt att det görs per ÅF. Stora samkörda register tycker jag är för långt att gå för en hobbyfråga. Annat vore det om det var ransonseringstider och man ville hindra folk från att hamstra mat

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Vill man vara lite jävlig så tippar man skatteverket, det lär antagligen få en och annan att sluta. 😝

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify PSU: Corsair RM750x Moderkort: MSI PRO B760-P WIFI DDR4 CPU: Core i5 13600K RAM: Fury Beast DDR4 3600MHz 2x16GB Grafikkort: MSI GeForce RTX 4070 Super 12G VENTUS 2X OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Hyffsat bra idé men jag tycker man kan begränsa den till att man *måste* logga in med BankID för att köpa bristvaror och kan köpa andra produkter utan BankID och utan att ens skapa ett konto om man vill, samt att det görs per ÅF. Stora samkörda register tycker jag är för långt att gå för en hobbyfråga. Annat vore det om det var ransonseringstider och man ville hindra folk från att hamstra mat

Grafikkort handlar helt klart om ett lyxproblem

Dock tror jag vi behöver tänka lite längre, för om detta fortgår för länge så blir det inte så många PC-användare framöver, det betyder utvecklare och allmän datorvana kommer gå ner (för man klarar sig med mobilen/surfplattan)

Men jag hoppas fortfarande att det återgår till det normala, men inte helt uppenbart tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Grafikkort handlar helt klart om ett lyxproblem

Dock tror jag vi behöver tänka lite längre, för om detta fortgår för länge så blir det inte så många PC-användare framöver, det betyder utvecklare och allmän datorvana kommer gå ner (för man klarar sig med mobilen/surfplattan)

Men jag hoppas fortfarande att det återgår till det normala, men inte helt uppenbart tyvärr

Vad vill du säga med lyxproblem? Hur många besvär i en genomsnittlig svensks vardag kan inte kategoriseras som just det? Oavsett hur mycket allvarligare andra har det, så är det dom problemen vi har. Följaktligen samma vi vill få ordning på.

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennart_zipf:

Vad vill du säga med lyxproblem? Hur många besvär i en genomsnittlig svensks vardag kan inte kategoriseras som just det? Oavsett hur mycket allvarligare andra har det, så är det dom problemen vi har. Följaktligen samma vi vill få ordning på.

Läs vad jag svarade på så kanske det blir uppenbarare. Om någon skulle köpa upp och ’scalpa’ allt vetemjöl i Sverige så skulle det vara mer rimligt att sätta upp ett system för att motverka det. På grafikkortsmarknaden med de priser och tillgång som råder känns det inte lika befogat att göra någon gigantisk insats, utan bättre att hålla i sina pengar för stunden och vänta ut det.

I den bemärkelsen är det ett lyxproblem, de allra flesta kan vänta något år till att handla en uppgradering, eller lägga dubbla priserna för att få ett grafikkort just nu. Det finns ju kort att köpa

Tidigare i tråden gav jag förslag på olika lösningar som skulle kunna begränsa scalping av grafikkort, jag håller med andra att det skulle vara på gränsen till för mycket att göra dessa saker, just för att det inte rör sig om essentiella saker

Permalänk
Medlem

Har som sagt jobbat inom yrket och vet, personligen, hur lite större företag (i Sverige) gör vinst på grafikkort t.ex. Att det finns mindre seriösa företag som försöker utnyttja situationen har jag aldrig ifrågasatt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Varför inte bara skippa hela MSRP biten.
MSRP säger egentligen inte ett skit och folk missförstår betydelsen.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag tror ju inte på att enskilda näringsidkare ska sätta upp kontrollsystem. De saknar ju dessutom incitament för att vilja göra det, vilket innebär att de inte kommer införa alltför kostsamma åtgärder för att efterleva det. De vill ju trots allt ha så hög omsättning som möjligt.

Det enda jag kan tänka mig som en tänkbar idé är att i samordnan med producenten (Nvidia/AMD) kunna ställa sig i kö för förköpsrätt. Det ska bara kunna få en per individ och först till kvarn. Sen kan korten släppas en vecka tidigare till försäljning till de som har förköpsrätt innan det släpps till massorna. Detta skulle då gälla samtliga återförsäljare.

Om korten scalpas efter detta är inte samma problem eftersom riktigt intresserade entusiaster faktiskt kunnat påverka sina chanser att köpa.

Permalänk
Medlem

Varför frågade ni inte det mest intressanta - hur mycket har ÅF själva biffat till marginalerna?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PunkFstr:

Varför frågade ni inte det mest intressanta - hur mycket har ÅF själva biffat till marginalerna?

Affärshemligheter. Alla tjänar på affären. Även staten som får ökade intäkter i form av moms.

Permalänk

Så när tillgång och efterfrågan höjer priset på varor så kallas det Scalping? De svenska återförsäljarna kan ligga på marginaler på grafikkort uppemot 30% istället för för branschen mer vanliga 5-10%. 5-10% är ohållbart i längden, det vet alla. Effekten av att inte tjäna pengar är att branschen försöker äta upp konkurrenter för att bli mer "fria" på marknaden.

Visa signatur

IT-farbror strax 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem

Den bästa lösningen på problemet vore ju om alla nötter kunde sluta köpa till ockerpriser från scalpers. Låt de blöda ihjäl med sitt varulager.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Så snart kundupplevelsen förstörs och det inte längre går att köpa en produkt av normala återförsäljare som levererar samma dag till listpris eller under, så blir jag extremt ointresserad av att köpa produkten.

Detta har bland annat fått till följd att jag betraktar playstation 5 som något man inte kan köpa, och jag har låtit mitt playstation plus-abonnemang som jag haft sedan 2010 löpa ut.

Jag hade tur och lyckades köpa RTX 3080 till lanseringspris till mig själv, samt två RTX 3060 Ti till mina kids till normalpris innan dessa grafikkort försvann från lagersaldot hos alla butiker, så för min del är jag nöjd med grafikkort för något år framöver. Om jag inte hade lyckats så bra med dessa kanske jag inte varit så cool.

Rimligtvis kan denna bristsituation inte fortsätta så länge. Det har varit köparens marknad för de allra flesta konsumentprodukter under många decennier. Kapitalismen borde leda till en bättre balans mellan utbud och efterfrågan.

Annars får jag väl bli någon typ av retro gamer som om tio år fortfarande sitter här med min nuvarande rigg och spelar gamla DRM-fria spel från tidigt 2020-tal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Läs vad jag svarade på så kanske det blir uppenbarare. Om någon skulle köpa upp och ’scalpa’ allt vetemjöl i Sverige så skulle det vara mer rimligt att sätta upp ett system för att motverka det. På grafikkortsmarknaden med de priser och tillgång som råder känns det inte lika befogat att göra någon gigantisk insats, utan bättre att hålla i sina pengar för stunden och vänta ut det.

I den bemärkelsen är det ett lyxproblem, de allra flesta kan vänta något år till att handla en uppgradering, eller lägga dubbla priserna för att få ett grafikkort just nu. Det finns ju kort att köpa

Tidigare i tråden gav jag förslag på olika lösningar som skulle kunna begränsa scalping av grafikkort, jag håller med andra att det skulle vara på gränsen till för mycket att göra dessa saker, just för att det inte rör sig om essentiella saker

Jag håller med om att man inte behöver riva upp himmel och jord för detta. Lite tålamod så löser det sig. Dock har detta upplägg smittat av sig till andra branscher där aktörer köper upp lager och säljer vidare med sig själv som mellanhand. Senast igår försökte jag få tag på specifik styrsystem-hårdvara. Den var slut överallt förutom hos en specifikt aktör som frågade hur många jag behövde och sedan offererade femdubbla listpriset.

Visa signatur

#nul