Svenska återförsäljare tar till åtgärder mot scalping

Permalänk
Melding Plague

Svenska återförsäljare tar till åtgärder mot scalping

Att profitera på bristvaror har ständigt varit på tapeten de senaste två åren. SweClockers undersöker om och hur återförsäljare motarbetar fenomenet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra att de tar det på allvar. Idag handhar ju seriös affärsverksamhet inte rätt och slätt om vad som syns på kontot utan missköter man sitt förtroende genom att ha en låt gå-attityd mot till exempel scalpers och annat som står långt ifrån den allmänna moralen så kommer man tillslut tappa kunder. Så det är bra att de gör vad de kan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

En bekant köpte till sig en massa grafikkort på Webhallen utan problem, även när det var skrivet "Max 1 grafikkort per kund".

Kan ju inte säga att de bryr sig speciellt mycket om vem som köper deras produkter och hur många.

Permalänk
Medlem

På tiden...synd att de inte började göra det innan PS5 släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

En bekant köpte till sig en massa grafikkort på Webhallen utan problem, även när det var skrivet "Max 1 grafikkort per kund".

Kan ju inte säga att de bryr sig speciellt mycket om vem som köper deras produkter och hur många.

Kanske hade lapp från mamma.......

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

En bekant köpte till sig en massa grafikkort på Webhallen utan problem, även när det var skrivet "Max 1 grafikkort per kund".

Kan ju inte säga att de bryr sig speciellt mycket om vem som köper deras produkter och hur många.

Hur gick det till? Skulle vilja se screenshot på detta eller annan bevisning särskilt efter en artikel med citat från en intervju ang ämnet.

"En kompis kompis hörde/gjorde" läser man ju titt som tätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

En bekant köpte till sig en massa grafikkort på Webhallen utan problem, även när det var skrivet "Max 1 grafikkort per kund".

Kan ju inte säga att de bryr sig speciellt mycket om vem som köper deras produkter och hur många.

Hur då? I så fall har de ju en uppenbar brist i deras webbshop.

Men å andra sidan kan jag skriva att jag köpte 100st RTX 3090 hos ÅF, utan problem.
Det finns ingenting som backar upp mitt, eller ditt påstående.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Ta beslut baserat på fakta fick vi lära oss i högskolan. Tänker lite på det här. Jag menar det är lätt hänt att man ser en ps5a på blocket till ockerpris och blir så jädra förbannat och sedan vill att diverse åtgärder skall tas. Det är beslut taget på känslor. Givetvis ska man lyssna till känslor men man bör nog kolla upp mer noggrant hur omfattande problematiken är innan diverse åtgärder.

Permalänk
Avstängd

Höj priset. Problem solved.

Permalänk
Medlem

Nu vet ju inte vi ifall någon av dessa aktörer pratar sanningen eller ej. Om vi nu inte ska tro "min polare gjorde" historier.
Om ni vill ha bevis för det varför vill ni inte ha bevis för att dessa säljare gjort det rätta?

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Hur då? I så fall har de ju en uppenbar brist i deras webbshop.

Men å andra sidan kan jag skriva att jag köpte 100st RTX 3090 hos ÅF, utan problem.
Det finns ingenting som backar upp mitt, eller ditt påstående.

Asså det var inte 100st, tror det va 5-7st han la beställning på massa olika modeller när inga fanns i lager men de skickades en efter en när de kom in i lager. Vet han köpte 2st 3090 och 2st 3060 ti iaf.

Även om du redan köpt ett kort så kan du fortfarande lägga beställningar på flera, de har inget automatiskt system vad jag vet för att ta bort de beställningarna. Kanske har det nu men så var det inte förut iaf.

Permalänk
Medlem

som jag ser det så är de fortfarande höga priser idag, och det har scalpers så klart till stor del bidragit till. så även om scalping inte förekommer lika mycket idag, så har vi fortfarande bitter eftersmak sen 2020..

pandemin och scalpers sabbade verkligen hårdvarumarknaden för PC. grafikkorten kommer väl knappast sjunka. de var ju på tok för dyra redan innan pandemin.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

1. Kräv bankid för konton
2. Begränsa vissa produkter till medlemmar
3. Begränsa antalet per konto och per år

Ser inte problemet helt ärligt

Permalänk
Medlem

Borde vara lätt att lösa om viljan finns.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Efter öppetköp/retur rätten passerat borde det finnas en kod som dyker upp efter antal dagar med konsol/grafikkort inkopplat som man sedan aktiverar och slipper betala extra avgift på säg 1000-2000kr.
Det borde skrämma endel scalpers som säljer nytt och oöppnat.

Bara en idé av många, borde vara ganska lätt att implementera med dagens teknik och övervakning.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem

Fast jag tycker en stor del av ansvaret ligger på köparna också. Det handlar ju ändå om produkter som det är extremt lätt att få reda på vad de är värda. Det är ju bara att gå in på prisjakt och/eller kollar på de vanliga butikerna gör att få en prisuppfattning. Om man ser att priset för produkt XYZ i snitt ligger på 10.000 så varför betala 20.000 för samma vara fast nu utan garanti?

Skillnad om det hade handlat om nödvändiga saker men då är det ju en helt annan situation.
Eller om det är saker som är oerhört svårt att få fram ett värde på eller där det är dåligt med information så man lätt kan bli lurad.

Ett halv-dåligt exempel är ju att ex sälja en superblandning av diväteoxid och glykol för 1000:- litern till folk som kör vattenkylning. Nu är det ju iof väldigt enkelt att ta reda på att diväteoxid är ett annat namn för vatten. Därav att det är ett halv-dåligt exempel.

Men läs på om dihydrogenmonoxide historien, haha ganska underhållande.

Permalänk
Medlem

Man har sett en del scalpers här på Sweclockers marknaden under 2021

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

1. Kräv bankid för konton
2. Begränsa vissa produkter till medlemmar
3. Begränsa antalet per konto och per år

Ser inte problemet helt ärligt

Vad skulle BankID Hhjälpa med? Om någon ber sina 5 vänner och 2 bröder köpa 7 st hårdvaror åt han då?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Vad skulle BankID Hhjälpa med? Om någon ber sina 5 vänner och 2 bröder köpa 7 st hårdvaror åt han då?

Då har han 7st inte 700st eller mer... och de kompisarna är då ’brända’ och kan inte handla själv. Inte så lätt att kräva random personer på access till BankID, även de man känner väl

Förstår inte alls din motfråga. Annars är det ju fritt fram

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Då har han 7st inte 700st eller mer... och de kompisarna är då ’brända’ och kan inte handla själv. Inte så lätt att kräva random personer på access till BankID, även de man känner väl

Förstår inte alls din motfråga. Annars är det ju fritt fram

Jag tänkte mer på "hobby" scalpers Inga 700-1000 st köpare.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Fri marknad, sålänge det inte missgynnar en själv 👍

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att Kjell & Company kasta eran förfrågan i papperskorgen eftersom de själva säljer Playstation 5 för en tusenlapp mer än alla andra...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Jag tänkte mer på "hobby" scalpers Inga 700-1000 st köpare.

Fair enough. Men tror inte en hobby-scalper skulle nöja sig eller tjäna tillräckligt på något tiotal kort från 3000-serien. Jag tror det skulle avskräcka tillräckligt många i alla fall.

Det andra alternativet är ju att skapa kölistor internt i kundklubben baserat på när man ställde sig i kö, och år av vara trogen kund, bonus på sina konton etc. Så man redan nu kan ’köa’ för ett 4080 okänt idag, inga vanliga produktsidor alls, när volymerna och modellerna kommer in börjar man dela ut dem till köarna, de som upptäcks att sälja vidare svartlistas, alla har ju bankid så svårt att få för många etc.

Där någonstans borde man landa.

Sen när köerna är slut så hamnar överskottet på vanliga produktsidor för folk utan konton.

En annan fördel med bankid är ju att alla ÅF skulle kunna synka antalet köp av bristvaror mellan varandra också, så man inte kan köpa 3 på varje heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Vad skulle BankID Hhjälpa med? Om någon ber sina 5 vänner och 2 bröder köpa 7 st hårdvaror åt han då?

Då blir det att skaffa många vänner till slut när vännerna och bröder ska skaffa kort också för dom har ju förbrukat.

Frågan är ju hur lång tid det får gå mellan grafikkort köpen innan man får skaffa ett nytt igen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

De värnar ju om sina kunder med, om en viss butik alltid har slut på lager så blir det ju att man inte kollar hos den butiken längre. Eller inte i första taget. Så genom att sprida ut produkterna på flera kunder skapar de en större kundbas och håller produkterna i lager över en lite längre tid.

Permalänk
Medlem

Hade varit ännu intressantare och fråga varför butikerna själva scalpar, och hur dom resonerar varför priserna är som dom är? Är det PGA våra svenska distributörer eller är det återförsäljarna själva som får största delen av kakan?
Jag förstår att alla vill hålla priserna höga eftersom sakerna fortfarande flyger ur hyllorna.

I USA kan många återförsäljare fortfarande erbjuda MSRP, men det kanske fungerar annorlunda där borta i staterna.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Sätt rätt marknadspris från säljstart eller lite högre tom i början om tillgången är dålig så löser det sig.

Anledningen till att de kan scalpa är ju för att priset är för lågt.

Göra det krångligt att beställa med listor osv blir ju som det var i Sovjet. Det löser inte problemet utan då ställer sig folk på kö för grejer de kan sälja vidare dyrare även om de inte själva vill ha produkten. Det riskerar som sagt på sikt att göra problemet värre och kommer inte stoppa scalping.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SellahiR:

Hur gick det till? Skulle vilja se screenshot på detta eller annan bevisning särskilt efter en artikel med citat från en intervju ang ämnet.

"En kompis kompis hörde/gjorde" läser man ju titt som tätt.

Du ska bara veta vad min polares polare sa att deras polares polare köpte från en annan polares polare!

Snacka om POLARiserat! #jagälskardåligaordvitsar

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

känns som ingen har förståelse för problemet och bara kommer med coroporatetalk, kvittar om få gör det det är precis dom få som köper i stora massor. lätt att botta och bara skapa nya konton. det går inte att köpa från seriösa säljare när dom inte har lager eller galna priser

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pzyber:

Sätt rätt marknadspris från säljstart eller lite högre tom i början om tillgången är dålig så löser det sig.

Anledningen till att de kan scalpa är ju för att priset är för lågt.

Göra det krångligt att beställa med listor osv blir ju som det var i Sovjet. Det löser inte problemet utan då ställer sig folk på kö för grejer de kan sälja vidare dyrare även om de inte själva vill ha produkten. Det riskerar som sagt på sikt att göra problemet värre och kommer inte stoppa scalping.

tycker du seriöst att problemet med höga priser är att höja priserna mer? gr8 b8 m8