Permalänk
Medlem

Köpa bil 2022

Hey!

Jag funderar på att byta ut min bensinare av årsmodell 2013 men hur ska man egentligen tänka inför bilköp 2022?

Om man ska köpa en ”billig” bil, säg upp till 30k spelar det kanske inte så stor roll/ det finns inte så många alternativ.

Jag brukar tänka att jag ska köpa en bil som är 2-3 år gammal, då ligger priset runt 200-300k och då vill jag inte byta bil med stor förlust redan 1-2 år efter.

Jag resonerar att köpa en diesel idag är lika med hål i huvudet med tanke på dieselpriserna och att man fasar ut fosildrivna bilar.

Köpa bensin blir något billigare än diesel men fortfarande samma problem med utfasning.

Ladd/plug-in -hybrid känns som en halvmesyr som riskerar att bli en bensinare/diesel med kortare räckvidd för att man inte laddar batteriet och bränsletanken är mindre.

Elbilar är så fasansfullt dyrt fortfarande, och så blir man beroende av att ha tillgång till laddstolpe. Om man inte vill åka iväg och hänga 30-60 minuter för att ladda.

Hur tänker ni om detta?
Vad är det rimligaste att göra?

Permalänk
Avstängd

Jag sitter lite i samma sits. Har en leasingbil som ska tillbaka i sommar. Jag tänkte köra på något bättre begagnat för att spara lite ett tag framöver men sen såg jag begagnatpriserna och då var ju det bara att glömma tyvärr. Ny bensin eller diesel känns inte heller så smart, både med tanke på andrahandsvärdet och på den sjukt höga skatten. Så nu har jag snöat in på en elbil trots att jag inte kan ladda hemma. Jag tänker mig att det till vardagsbruk hade räckt med en ordentlig laddning i veckan, också har jag några publika laddare ungefär 600 m bort, så att parkera där en natt i veckan är liksom inget problem. Det blir inte lika billigt som att ladda hemma, men skillnaden är inte så stor ändå, elen där kostar 2,50 per kWh vilket väl är en krona över vad man betalar hemma ungefär. Men då ska man ju ha en laddstolpe också, vilket väl kostar i alla fall 7000 efter bidrag och så, så för de första 7000 kWh så kostar det ju inte mer med offentlig laddning i mitt fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Schwalan:

Hey!

Jag funderar på att byta ut min bensinare av årsmodell 2013 men hur ska man egentligen tänka inför bilköp 2022?

Om man ska köpa en ”billig” bil, säg upp till 30k spelar det kanske inte så stor roll/ det finns inte så många alternativ.

Jag brukar tänka att jag ska köpa en bil som är 2-3 år gammal, då ligger priset runt 200-300k och då vill jag inte byta bil med stor förlust redan 1-2 år efter.

Jag resonerar att köpa en diesel idag är lika med hål i huvudet med tanke på dieselpriserna och att man fasar ut fosildrivna bilar.

Köpa bensin blir något billigare än diesel men fortfarande samma problem med utfasning.

Ladd/plug-in -hybrid känns som en halvmesyr som riskerar att bli en bensinare/diesel med kortare räckvidd för att man inte laddar batteriet och bränsletanken är mindre.

Elbilar är så fasansfullt dyrt fortfarande, och så blir man beroende av att ha tillgång till laddstolpe. Om man inte vill åka iväg och hänga 30-60 minuter för att ladda.

Hur tänker ni om detta?
Vad är det rimligaste att göra?

Just nu är begagnade bilar lika illa som grafikkort, överprisade. En begagnad bil kan ibland vara dyrare att köpa än en helt ny i vissa fall då de faktiskt går att få.
Det gäller givetvis en bil i prisklassen 30-40 000 kronor också, man får mindre bil för pengarna helt enkelt så det bästa just nu är att köra din bil du har ett tag till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Hur långa sträckor kör du åt gången då?
Kolla på total cost of owership(TCO) och inte bara inköpspriset. Du har ju en del service på fossilbränsle bilar som du inte har på el.

Visa signatur

Under uppbyggnad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Just nu är begagnade bilar lika illa som grafikkort, överprisade. En begagnad bil kan ibland vara dyrare att köpa än en helt ny i vissa fall då de faktiskt går att få.
Det gäller givetvis en bil i prisklassen 30-40 000 kronor också, man får mindre bil för pengarna helt enkelt så det bästa just nu är att köra din bil du har ett tag till.

Jo jag håller med. Men å andra sidan är det ju perfekt läge att sälja sin gamla skrotbil just nu, man lär aldrig få mer pengar för den liksom. Så om man ändå har tänkt sig att köpa (eller leasa) en ny bil så kanske just nu är ett bra läge. De nya bilarna är ju inte direkt dyrare än normalt, även om det är brist med långa leveranstider, och man lär väl kunna glömma rabatter och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Hey!

Jag funderar på att byta ut min bensinare av årsmodell 2013 men hur ska man egentligen tänka inför bilköp 2022?

Om man ska köpa en ”billig” bil, säg upp till 30k spelar det kanske inte så stor roll/ det finns inte så många alternativ.

Jag brukar tänka att jag ska köpa en bil som är 2-3 år gammal, då ligger priset runt 200-300k och då vill jag inte byta bil med stor förlust redan 1-2 år efter.

Jag resonerar att köpa en diesel idag är lika med hål i huvudet med tanke på dieselpriserna och att man fasar ut fosildrivna bilar.

Köpa bensin blir något billigare än diesel men fortfarande samma problem med utfasning.

Ladd/plug-in -hybrid känns som en halvmesyr som riskerar att bli en bensinare/diesel med kortare räckvidd för att man inte laddar batteriet och bränsletanken är mindre.

Elbilar är så fasansfullt dyrt fortfarande, och så blir man beroende av att ha tillgång till laddstolpe. Om man inte vill åka iväg och hänga 30-60 minuter för att ladda.

Hur tänker ni om detta?
Vad är det rimligaste att göra?

Det dyra bränslepriserna är här för att stanna om du frågar mig. Så fort det blir mer elbilar kommer det också att bli dyrt. Antingen i elpriser eller extra skatter på elbilar alá kilometerskatt eller annat påhitt. För du tror väl inte att regeringen pressar oss att gå över till elbilar och sedan sväljer den förlorade inkomsten i bränsleskatt?!

Jag är istället inne på att absolut inte köpa elbil för tillfället. Köper man elbil idag med dagens batteriteknik kommer värdet på bilen sjunka som en sten i havet den dagen det kommer nya batteritekniker med bättre räckvidd, snabbare laddning, lägre produktionskostnad m.m.

I min mening kan man tryggt köpa en bensin- eller dieselbil idag. De kommer vara relevanta flera år framöver.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jo jag håller med. Men å andra sidan är det ju perfekt läge att sälja sin gamla skrotbil just nu, man lär aldrig få mer pengar för den liksom. Så om man ändå har tänkt sig att köpa (eller leasa) en ny bil så kanske just nu är ett bra läge. De nya bilarna är ju inte direkt dyrare än normalt, även om det är brist med långa leveranstider, och man lär väl kunna glömma rabatter och så.

Absolut är det så, man får sälja dyrt och köpa dyrt.
Allt beror också på hur mycket TS egentligen använder en bil och hur stort behovet egentligen är eller om det bara är ett villha tänk även om den gamla duger alldeles utmärkt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem

Hade jag varit ute efter en ny bil hade jag antingen köpt äldre bil begagnat för mycket lägre pris eller leasat en nyare bil. Allt annat tycker jag personligen känns alldeles för osäkert som det ser ut just nu. Fossildrivet är väl ungefär lika hett som senaste istiden och allt som rör el går så himla fort framåt både tekniskt och juridiskt. Om nästa stora breakthrough är på gång skulle dagens elbilar kunna vara utdaterade om tre år och man vet inte vad som händer med t.ex. skatt på elen eller om man helt plötsligt får för sig att gå mot bränsecellsbilar istället.

Jag skulle vilja ha en bil jag vet att jag blir av med oavsett vad eller som jag klarar av ta värdetappet på om den skulle bli hopplöst omodern under något av ovanstående scenarion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag sitter lite i samma sits. Har en leasingbil som ska tillbaka i sommar. Jag tänkte köra på något bättre begagnat för att spara lite ett tag framöver men sen såg jag begagnatpriserna och då var ju det bara att glömma tyvärr. Ny bensin eller diesel känns inte heller så smart, både med tanke på andrahandsvärdet och på den sjukt höga skatten. Så nu har jag snöat in på en elbil trots att jag inte kan ladda hemma. Jag tänker mig att det till vardagsbruk hade räckt med en ordentlig laddning i veckan, också har jag några publika laddare ungefär 600 m bort, så att parkera där en natt i veckan är liksom inget problem. Det blir inte lika billigt som att ladda hemma, men skillnaden är inte så stor ändå, elen där kostar 2,50 per kWh vilket väl är en krona över vad man betalar hemma ungefär. Men då ska man ju ha en laddstolpe också, vilket väl kostar i alla fall 7000 efter bidrag och så, så för de första 7000 kWh så kostar det ju inte mer med offentlig laddning i mitt fall.

Jag är osäker på om man får stå hur länge man vill på laddstationerna? Det blir ju problem om någon nattförare behöver ladda sin bil så är samtliga laddstationer tagna av bilägare som inte är där och kan föytta sina bilar när dom är klara.

Skrivet av Stefflo:

Just nu är begagnade bilar lika illa som grafikkort, överprisade. En begagnad bil kan ibland vara dyrare att köpa än en helt ny i vissa fall då de faktiskt går att få.
Det gäller givetvis en bil i prisklassen 30-40 000 kronor också, man får mindre bil för pengarna helt enkelt så det bästa just nu är att köra din bil du har ett tag till.

Jo det är inga problem med min bil egentligen, börjar klia i köpfingret bara

Skrivet av klingberg:

Hur långa sträckor kör du åt gången då?
Kolla på total cost of owership(TCO) och inte bara inköpspriset. Du har ju en del service på fossilbränsle bilar som du inte har på el.

Det som är irriterande är att min bil är såpass billig att äga. Skatt på knappt 800/år och 0,7l/mil. Så oavsett vad jag gör kommer det bli dyrare, och det är fine. Det känns bara inte som att det finns ett tydligt bra val just nu.

Skrivet av tBiorrith:

Det dyra bränslepriserna är här för att stanna om du frågar mig. Så fort det blir mer elbilar kommer det också att bli dyrt. Antingen i elpriser eller extra skatter på elbilar alá kilometerskatt eller annat påhitt. För du tror väl inte att regeringen pressar oss att gå över till elbilar och sedan sväljer den förlorade inkomsten i bränsleskatt?!

Jag är istället inne på att absolut inte köpa elbil för tillfället. Köper man elbil idag med dagens batteriteknik kommer värdet på bilen sjunka som en sten i havet den dagen det kommer nya batteritekniker med bättre räckvidd, snabbare laddning, lägre produktionskostnad m.m.

I min mening kan man tryggt köpa en bensin- eller dieselbil idag. De kommer vara relevanta flera år framöver.

Nej priserna kommer nog fortsätta vara höga. Men som du säger så är det så sjukt mycket som händer med elbilar just nu så risken är att man står där med ”gamla” grejer väldigt fort.

Jag måste säga att leasing aldrig känts mer lockande än nu, då är det inte mitt problem om 3 år. Men då blir det istället ett ganska hög månadskostnad om man ska ha något som inte är rakt av tråkigt och opraktiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Hade jag varit ute efter en ny bil hade jag antingen köpt äldre bil begagnat för mycket lägre pris eller leasat en nyare bil. Allt annat tycker jag personligen känns alldeles för osäkert som det ser ut just nu. Fossildrivet är väl ungefär lika hett som senaste istiden och allt som rör el går så himla fort framåt både tekniskt och juridiskt. Om nästa stora breakthrough är på gång skulle dagens elbilar kunna vara utdaterade om tre år och man vet inte vad som händer med t.ex. skatt på elen eller om man helt plötsligt får för sig att gå mot bränsecellsbilar istället.

Jag skulle vilja ha en bil jag vet att jag blir av med oavsett vad eller som jag klarar av ta värdetappet på om den skulle bli hopplöst omodern under något av ovanstående scenarion.

Jag tror inte elbilar kommer försvinna med tanke på hur mycket bolagen har plöjt ner i just elbilar, batteriteknik och liknande men jag tror heller inte att bensinbilar kommer försvinna lika fort som många tycks tro.
Vi har idag bilar från både 60, 70 och 80-talet på våra vägar och även om de inte är jättemånga så räkna iallafall att en del av de bilar vi köper idag som fortfarande går på diesel eller bensin kommer fortfarande vara på vägarna om 40 år om nu inte elektroniken har tagit död på dem innan dess.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Absolut är det så, man får sälja dyrt och köpa dyrt.
Allt beror också på hur mycket TS egentligen använder en bil och hur stort behovet egentligen är eller om det bara är ett villha tänk även om den gamla duger alldeles utmärkt.

Jag är mest ute efter ny bil för att det ”börjar bli dags” men den funkar absolut något år till.

Skrivet av Andreaz1:

Hade jag varit ute efter en ny bil hade jag antingen köpt äldre bil begagnat för mycket lägre pris eller leasat en nyare bil. Allt annat tycker jag personligen känns alldeles för osäkert som det ser ut just nu. Fossildrivet är väl ungefär lika hett som senaste istiden och allt som rör el går så himla fort framåt både tekniskt och juridiskt. Om nästa stora breakthrough är på gång skulle dagens elbilar kunna vara utdaterade om tre år och man vet inte vad som händer med t.ex. skatt på elen eller om man helt plötsligt får för sig att gå mot bränsecellsbilar istället.

Jag skulle vilja ha en bil jag vet att jag blir av med oavsett vad eller som jag klarar av ta värdetappet på om den skulle bli hopplöst omodern under något av ovanstående scenarion.

Precis så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Schwalan:

Jo det är inga problem med min bil egentligen, börjar klia i köpfingret bara

Tyvärr är mitt råd då att behålla din bil

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Det dyra bränslepriserna är här för att stanna om du frågar mig. Så fort det blir mer elbilar kommer det också att bli dyrt. Antingen i elpriser eller extra skatter på elbilar alá kilometerskatt eller annat påhitt. För du tror väl inte att regeringen pressar oss att gå över till elbilar och sedan sväljer den förlorade inkomsten i bränsleskatt?!

Jag är istället inne på att absolut inte köpa elbil för tillfället. Köper man elbil idag med dagens batteriteknik kommer värdet på bilen sjunka som en sten i havet den dagen det kommer nya batteritekniker med bättre räckvidd, snabbare laddning, lägre produktionskostnad m.m.

I min mening kan man tryggt köpa en bensin- eller dieselbil idag. De kommer vara relevanta flera år framöver.

Sen är det ju värt att köpa elbil nu pga de anledningar du just nämner Fin bonus, ingen skatt, helt ok elpriser. Det kommer nog inte bli mycket billigare att äga en elbil än det är njust u, lär ju bara bli dyrare sen!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag är istället inne på att absolut inte köpa elbil för tillfället. Köper man elbil idag med dagens batteriteknik kommer värdet på bilen sjunka som en sten i havet den dagen det kommer nya batteritekniker med bättre räckvidd, snabbare laddning, lägre produktionskostnad m.m.

I min mening kan man tryggt köpa en bensin- eller dieselbil idag. De kommer vara relevanta flera år framöver.

Jag tror ju inte det kommer funka så, den "nya" batteritekniken som är bättre, billigare och kan massproduceras har det snackats om i 40 år. I verkligheten kommer förbättringarna långsamt. Ny teknik är bättre men initiallt dyrare och det tar tid att bygga upp tillräcklig produktion. Därför kommer förbättringar i små steg, kontinuerligt.

Privatleasing idag känns som det naturliga valet (IMHO, modellen funkar inte för alla), skippar hela "vad händer om 3 år" diskussionen och många privatleasingpriser är väldigt konkurrenskraftigt satta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Jag tror ju inte det kommer funka så, den "nya" batteritekniken som är bättre, billigare och kan massproduceras har det snackats om i 40 år. I verkligheten kommer förbättringarna långsamt. Ny teknik är bättre men initiallt dyrare och det tar tid att bygga upp tillräcklig produktion. Därför kommer förbättringar i små steg, kontinuerligt.

Privatleasing idag känns som det naturliga valet (IMHO, modellen funkar inte för alla), skippar hela "vad händer om 3 år" diskussionen och många privatleasingpriser är väldigt konkurrenskraftigt satta.

Ja även litium teknologin är gammal då den började användas på 70 talet så den har dom nog kramat ur så mycket det går nu. Där snackas det mest om batterier som håller bättre och är säkrare.
Någon ny teknik måste komma.

ont: Kör du korta sträckor och har tillgång till laddning är elbil nog ett bra val om du har råd. annar är nog en beggad snål bensinare eller hybrid ett annat.
disel känns inte aktuellt alls längre.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tack för era argument och tankar. Tyvärr känner jag fortfarande att jag står på samma plats som innan!

Permalänk
Inaktiv

Det rimligaste tycker jag är att du väljer ut 4 olika bilar t ex en elhybrid, en elbil, en diesel och en bensindriven och sedan skapar ett exceldokument och jämför kostnader. Valda utefter vad du värderar som viktigt i en bil sett till utrustning och storlek.

Elbilar må vara billigare i drift men man måste lägga väldigt mycket mer pengar för att få en hygglig elbil också.

T ex en dieseldriven volvo V90 får man en skitfin under 250k med mycket utrustning som drar 0,5 liter milen. Vad får man för elbil för samma pris? En skittråkig Renault Zoe, Nissan leaf eller vidundret BMW i3. Elhybrider är också dyra, och det kan vara dyr service på.

Elbil må vara framtiden, men det är inget självklart val just nu när man kollar beg 200-300.

Skrivet av Aka_The_Barf:

disel känns inte aktuellt alls längre.

Med tanke på förbrukningen så, jo. Det är det. Dessutom investeras det otroliga mängder pengar i fossilfria bränseln vilket kommer att driva ned priset. Det är inte en orimlig tanke att dieselpriset går tillbaka till att vara billigare än bensin. Time will tell.

Permalänk
Medlem

Va du än gör, köp inte en ny bil. Det kommer snart en skattehöjning på alla fossildrivna bilar med säkert 1000%, då kan det vara skönt att åka runt i en bil värd omkring 20-40 000kr.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Hade jag varit ute efter en ny bil hade jag antingen köpt äldre bil begagnat för mycket lägre pris eller leasat en nyare bil. Allt annat tycker jag personligen känns alldeles för osäkert som det ser ut just nu.

Instämmer i detta.
Bilar är alltid en förlustaffär men en nyare bil nu kan med några kassa politiska beslut rasa i andrahandsvärde inom något år.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Vad är det du vill ha i en ny bil som din nuvarande bil inte erbjuder? En bil från 2013 är ju inte direkt gammal. Beroende på vad du har för bil är det inte säkert att en bil från t. Ex 2019 är så mycket roligare utan det enda den erbjuder är ett dyrare ägande.

Jag skulle själv aldrig köpa en bil idag som är ett par år gammal så priserna stigit såpass att den säkert var billigare att köpa ny för tre år sedan än vad den kostar idag. Vilket är sjukt. Då köper jag hellre en gammal skorv eller en helt ny bil. 😁

Det rinligaste, men också tråkigaste, vet du nog redan och det är att behålla bilen du har idag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haiwa:

Va du än gör, köp inte en ny bil. Det kommer snart en skattehöjning på alla fossildrivna bilar med säkert 1000%, då kan det vara skönt att åka runt i en bil värd omkring 20-40 000kr.

Source: dude trust me

Permalänk
Viking
Skrivet av Aka_The_Barf:

disel känns inte aktuellt alls längre.

Varför? Dieselbilar drar ju mindre.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Varför? Dieselbilar drar ju mindre.

Inte så mycket som folk vill tro.

Kör man mycket korta sträckor så är diesel definitivt sämre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperDuperKillen:

Inte så mycket som folk vill tro.

Kör man mycket korta sträckor så är diesel definitivt sämre.

Nej, det är ju främst långa sträckor diesel är bäst. Fast påståendet var att diesel inte är ett alternativ alls. Vilket trots det högre dieselpriset inte stämmer särskilt bra.

Permalänk
Medlem

Jag sitter lite i samma sits. Har börjat spana in Toyotas hybrider (Ej plug-in). Mer specifikt en kombi Corolla. Massa teknik i dem flesta och rimligt inköpspris. Problemet är väl att max släp är 750kg och tygklädsel. Hur den känns att köra vet jag inte. Ska dra under 0.5l/10km..

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Känner samma sak men då har jag redan köpt en ny ganska dyr bensinbil.
Tänkte ha den 5-7 år minst. Blir kul att sälja sen

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Hey!

Jag funderar på att byta ut min bensinare av årsmodell 2013 men hur ska man egentligen tänka inför bilköp 2022?

Om man ska köpa en ”billig” bil, säg upp till 30k spelar det kanske inte så stor roll/ det finns inte så många alternativ.

Jag brukar tänka att jag ska köpa en bil som är 2-3 år gammal, då ligger priset runt 200-300k och då vill jag inte byta bil med stor förlust redan 1-2 år efter.

Jag resonerar att köpa en diesel idag är lika med hål i huvudet med tanke på dieselpriserna och att man fasar ut fosildrivna bilar.

Köpa bensin blir något billigare än diesel men fortfarande samma problem med utfasning.

Ladd/plug-in -hybrid känns som en halvmesyr som riskerar att bli en bensinare/diesel med kortare räckvidd för att man inte laddar batteriet och bränsletanken är mindre.

Elbilar är så fasansfullt dyrt fortfarande, och så blir man beroende av att ha tillgång till laddstolpe. Om man inte vill åka iväg och hänga 30-60 minuter för att ladda.

Hur tänker ni om detta?
Vad är det rimligaste att göra?

Beror på hur långt du kör givetvis men många nya bilar tex morsans hyndai i30 2018 går på 5.8 blandad körning går nog få den dricka närmare en halvliter om man kör lite längre sträckor. Jag kör 2 mil enkelt till jobbet jag hade valt bensin el är för dyrt och vi har alla sett elpriserna å elbrist å politiker som vill att allt ska drivas på vindkraft. Ne elbil kommer jag nog vara en av dem sista som köper.

Men som du skriv en hybrid är nog tok kanske ett bra val beror ju på hur långt du ska köra också.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Ajuste. Sen blir man ju lurad på vad man än köper. Regeringen gillar ju att ändra sig.
Bensin > Etanol > Diesel och säkert annat.
Skulle inte förvåna mig om Elbilar senare blir dyrt och dåligt.

Själv är jag lite fundersam på hur det blir med elbilar längre fram när de blir begagnade och slitna. Känns som betydligt dyrare grejer att underhålla.

Köp det du vill ha. Så länge du är OK med konstnaderna.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Att beställa en ny bil nu är rätt tufft. Volvo har ca 8-9 månaders leveranstid. Jag har väntat sen augusti på min v60 recharge. Den dyker upp om 4 veckor. Då fick jag välja bort en del saker som krävde halvledare för att fungera. Annars hade det inte blivit någon bil.
Den drar 0.9/100km, och med nya batteriet blir det ca 100mil med hybridläge. Känns som en bra kompromiss tills rena elbilar blivit billigare och bättre. Då många av mina körningar blir runt 50 mil.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Håller med föregående skrivare, finns ju nästan inget alternativt som är särskilt lockande.
Jag åker så lite så jag köpte en Yaris från 04 som rullat jättebra, drar 0.5-0.6 och gått knappt 12k.
20 tusen fick jag ge och känner att det är ett bra pris jämfört med lite modernare bilar som kanske ändå drar samma mängd bensin.