Permalänk

CMOS Date/Time Not Set fråga

Hej, som man kan se på bilden https://imgur.com/a/gStKehp har jag problem med CMOS, när jag öppnar min dator försöker jag komma in i BIOS men inget händer, jag har försökt trycka på alla knappar men kommer ingen vart.

Kan nämna att jag inte är någon dator expert och jag köpte datorn i en second hand affär för 200kr, har inte haft datorn i gång i cirka 2 veckor(vet inte om det påverkar något) men innan datorn va avstängd i dessa 2 veckor funkade den.

Kan det vara ett moderkort problem? Jag köpte till ett annat grafikkort fast datorn läser inte men när jag bytte till det gammla läste det dock det, så det är därför jag tror det kan vara ett moderkort problem?

komponenter som finns i datorn är:

CPU: Intel® Core™ i7-2600K Processor

GPU: MSI GeForce GTX 970 4GB

Moderkort: ASRock P67 Extreme4 Gen3, LGA 1155, Intel Motherboard

Ram: 12 GB

Funderar på att köpa till ett annat moderkort eftersom det moderkort jag har nu är ganska outdated, om någon har lust/vet ett moderkort som funkar väl till dessa komponenter får ni gärna rekommendera det.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Sitter ett runt batteri platt strax under CPU'n.
Kolla vilket det är och handla ett nytt..
Kan funka.. iii kanske?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Skrivet av xfade:

Sitter ett runt batteri platt strax under CPU'n.
Kolla vilket det är och handla ett nytt..
Kan funka.. iii kanske?

Ah shit mitt fel, jag glömde skriva att jag även bytt batteri

Permalänk
Skrivet av Verline2004:

Hej, som man kan se på bilden https://imgur.com/a/gStKehp har jag problem med CMOS, när jag öppnar min dator försöker jag komma in i BIOS men inget händer, jag har försökt trycka på alla knappar men kommer ingen vart.

Kan nämna att jag inte är någon dator expert och jag köpte datorn i en second hand affär för 200kr, har inte haft datorn i gång i cirka 2 veckor(vet inte om det påverkar något) men innan datorn va avstängd i dessa 2 veckor funkade den.

Kan det vara ett moderkort problem? Jag köpte till ett annat grafikkort fast datorn läser inte men när jag bytte till det gammla läste det dock det, så det är därför jag tror det kan vara ett moderkort problem?

Funderar på att köpa till ett annat moderkort eftersom det moderkort jag har nu är ganska outdated, om någon har lust/vet ett moderkort som funkar väl till dessa komponenter får ni gärna rekommendera det.

Tack på förhand.

EDIT: Har även bytt batteri, har fortfarande samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verline2004:

Tack på förhand.

Tror också du får byta batteri. När du har tagit bort det gamla får du även kolla efter oxidering vid kontaktpunkten.
Ok såg nu tillägget, stänge du av strömmen helt en stund innan du byte? Provar Clear CMOS jumper?

Permalänk
Skrivet av kusk0r:

Tror också du får byta batteri. När du har tagit bort det gamla får du även kolla efter oxidering vid kontaktpunkten.

Ja mitt fel skrev inte det, men har även bytt batteri och har fortfarande samma problem. Har inte väntad så länge innan jag startar datorn, kanske borde göra det då eller?

Permalänk
Medlem

Du har alltså bytt batteri. Har du även faktiskt gått in i BIOS och satt tiden korrekt efteråt?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Du har alltså bytt batteri. Har du även faktiskt gått in i BIOS och satt tiden korrekt efteråt?

Hej, jag kommer inte in i BIOS tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verline2004:

Hej, jag kommer inte in i BIOS tyvärr

Aha, skumt. Inger händer när du trycker på Delete eller F2 alltså? Har du ett annat tangentbord du kan testa med? Moderna tangentbord som använder olika workarounds för kunna ta fler samtidiga knapptryckningar över USB är inte alltid helt kompatibla med gammal hårdvara.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Aha, skumt. Inger händer när du trycker på Delete eller F2 alltså? Har du ett annat tangentbord du kan testa med? Moderna tangentbord som använder olika workarounds för kunna ta fler samtidiga knapptryckningar över USB är inte alltid helt kompatibla med gammal hårdvara.

Aa riktigt konstigt, det va därför jag tänkte om det kunde vara något fel på moderkortet, har även försökt med ett annat keyboard, och jag kom ingenstans med det heller :/

Permalänk
Medlem

Har du testat med ett tangentbord med ps2 kontakt (eller usb-ps2 adapter)?

stavfel
Permalänk
Skrivet av Khwaj:

Har du testat med ett tangentbord med ps2 kontakt (eller usb-psw adapter)?

Hej, nej jag har inte testat det, kan försöka, tack!

Permalänk
Medlem

Du ska ha en "clr CMOS" knapp vid PS/2-portarna, provat trycka på den?

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Du ska ha en "clr CMOS" knapp vid PS/2-portarna, provat trycka på den?

Hej, jag testar det idag när jag är hemma från skolan, trodde inte ens så här många skulle svara, så tack igen för alla svar!

Permalänk
Skrivet av Verline2004:

Hej, jag testar det idag när jag är hemma från skolan, trodde inte ens så här många skulle svara, så tack igen för alla svar!

Update: Hej igen tack för alla svar, jag testade med en usb-ps2 adapter och nu funkade det, tack igen för hjälpen.

Har dock en annan fråga, eftersom jag köpte datorn i second hand affär va grafikkortet väldigt outdated så jag köpte till ett annat kort (GTX 970 för att vara exakt) tyvärr så läses inte kortet.

Jag funderar fortfarnade på att köpa ett nytt moderkort till datorn så att grafikkoret kanske kan funka, är det någon här som har någon rekommendation med de komponenter som jag har?