Permalänk
Medlem

FQDN?

Jag vill installera en mejl-server på min VPS (portar redan tillåtna btw), och hitta detta: linuxize.com, #prerequisites

Där står det att man måste ha en "FQDN", och att den ska vara hostname på servern.

Jag har redan ett domän (så klart), som pekar redan på min VPS IP.
Ska jag bara göra ett nytt A record och göra det som subdomän till mail.example.com? (exempel domän ofc)
Ska jag också ändra hostname på servern till hela detta subdomän?

Måste man verkligen göra detta dock? Är förvirrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dra_av:

Jag vill installera en mejl-server på min VPS (portar redan tillåtna btw), och hitta detta: linuxize.com, #prerequisites

Där står det att man måste ha en "FQDN", och att den ska vara hostname på servern.

Jag har redan ett domän (så klart), som pekar redan på min VPS IP.
Ska jag bara göra ett nytt A record och göra det som subdomän till mail.example.com? (exempel domän ofc)
Ska jag också ändra hostname på servern till hela detta subdomän?

Måste man verkligen göra detta dock? Är förvirrad.

"Måste" är kanske starkt, men om man inte vill ha en konstig konfiguration som lär orsaka merarbete så bör datorn ha ett namn på formatet "mindator.example.com".
Vilket namn du väljer spelar mindre roll än att den har en sådan typ av förväntat namn.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

"Måste" är kanske starkt, men om man inte vill ha en konstig konfiguration som lär orsaka merarbete så bör datorn ha ett namn på formatet "mindator.example.com".
Vilket namn du väljer spelar mindre roll än att den har en sådan typ av förväntat namn.

Ah ok

Så jag kan ändra "mail.example.com" till vad jag vill? Typ som "dra.example.com"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dra_av:

Ah ok

Så jag kan ändra "mail.example.com" till vad jag vill? Typ som "dra.example.com"?

Ja, så länge du är konsekvent.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Nja..

Du måste sätta ett namn som identifierar servern för utomstående via externa dns.
Alltså att när din mailserver börjar prata med mottagande mailserver så presenterar den sig som minfinamailserver.gubbhatt.se och då måste mottagande mailserver kunna matcha minfinamailserver.gubbhatt.se mot ett ip som faktiskt är din mailserver.
Annars kommer diverse antispamfunktioner att vägra ta emot mailet.

Det är lätt att sätta upp en rudimentär mailserver, men det är desto krångligare att få allt rätt så att exempelvis microsoft kan ta emot dina mail i sin 365-lösning. De gör nämligen allt i deras makt för att försvåra för alla andra.

När vi ändå är inne på det så en annan grundläggande sak är att se till att din dns för din domän har lämpliga SPF definierade. Dvs att du där talar om att ett visst ip eller server har rätt att skicka mail från din domän.

Har du detta rätt så är du en bra bit på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Nja..

Du måste sätta ett namn som identifierar servern för utomstående via externa dns.
Alltså att när din mailserver börjar prata med mottagande mailserver så presenterar den sig som minfinamailserver.gubbhatt.se och då måste mottagande mailserver kunna matcha minfinamailserver.gubbhatt.se mot ett ip som faktiskt är din mailserver.
Annars kommer diverse antispamfunktioner att vägra ta emot mailet.

Det är lätt att sätta upp en rudimentär mailserver, men det är desto krångligare att få allt rätt så att exempelvis microsoft kan ta emot dina mail i sin 365-lösning. De gör nämligen allt i deras makt för att försvåra för alla andra.

När vi ändå är inne på det så en annan grundläggande sak är att se till att din dns för din domän har lämpliga SPF definierade. Dvs att du där talar om att ett visst ip eller server har rätt att skicka mail från din domän.

Har du detta rätt så är du en bra bit på vägen.

OK, har mitt domän som då är "gubbhat.se" som exempel, rooten, altså bara "gubbhat.se", ingen subdomän, pekar till min VPS' IP, och sen har jag ett subdomän "gamer.gubbhat.se" som också pekar på samma IP, och VPS:en har också "gamer.gubbhat.se" som sitt hostname, är allt rätt då?

Och sen för MX records osv så har jag "gubbhat.se -> gamer.gubbhat.se"?

Står förresten on SPF i guiden (och DKIM samt DMARC så)

Permalänk
Medlem

@dra_av
jag kollade igenom guiden du länkade till.... är detta allt du har och gå efter?
tycker nämligen det dom skrivit där är väldigt klent...

Finns så mycket mer du behöver kunna för att få allt och lira optimalt,
har du lust och läsa igenom denna också?
https://www.linuxbabe.com/mail-server/ubuntu-18-04-iredmail-e...
Tycker nämligen denna är bättre.

Du behöver dock kunna mer än vad som skrivs i båda dessa guider som finns i denna tråd...

Visa signatur

[ Custom Thermaltake Case ] [ ASUS Rog Strix Z790-E Gaming Wifi ] [ Intel Core i9 14900KS ]
[ G.Skill Trident Z5 7200Mhz 32GB DDR5 ] [ Lian Li Galahad II 360 Performance ]
[ Samsung 870 QVO MZ-77Q1T0BW 1TB ] [ Samsung 870 QVO 8TB MZ-77Q8T0BW ]
[ WD Black SN850X NVMe SSD 1TB ] [ ASUS TUF GeForce RTX 5090 32GB ] [ Dedikerad PhysX GPU Msi 3050 LP 6G OC ]
[ Seasonic Prime TX-1600 Nocua Edition 80 Plus Titanium ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dra_av:

OK, har mitt domän som då är "gubbhat.se" som exempel, rooten, altså bara "gubbhat.se", ingen subdomän, pekar till min VPS' IP, och sen har jag ett subdomän "gamer.gubbhat.se" som också pekar på samma IP, och VPS:en har också "gamer.gubbhat.se" som sitt hostname, är allt rätt då?

Och sen för MX records osv så har jag "gubbhat.se -> gamer.gubbhat.se"?

Står förresten on SPF i guiden (och DKIM samt DMARC så)

Vad servern heter är egalt. Tekniskt är du inte tvingad att ha en subdomän heller för den delen. Har du bara en e-postserver och egen publik IP räcker det med A, @, gubbhat.se. Alla mejl kommer då dirigeras till gubbhat.se. SPF ser då ut såhär: Ex: v=spf1 a -all (jag kör alltid med strikt filter).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

@dra_av
jag kollade igenom guiden du länkade till.... är detta allt du har och gå efter?
tycker nämligen det dom skrivit där är väldigt klent...

Finns så mycket mer du behöver kunna för att få allt och lira optimalt,
har du lust och läsa igenom denna också?
https://www.linuxbabe.com/mail-server/ubuntu-18-04-iredmail-e...
Tycker nämligen denna är bättre.

Du behöver dock kunna mer än vad som skrivs i båda dessa guider som finns i denna tråd...

> Du behöver dock kunna mer än vad som skrivs i båda dessa guider som finns i denna tråd

Vad saknar jag generellt för kunskap och som guiderna saknar? Vill helst göra detta för det är kul och så att jag kan lära mig, så

Permalänk
Medlem
Skrivet av dra_av:

> Du behöver dock kunna mer än vad som skrivs i båda dessa guider som finns i denna tråd

Vad saknar jag generellt för kunskap och som guiderna saknar? Vill helst göra detta för det är kul och så att jag kan lära mig, så

Vad du saknar för kunskaper, kan jag självklart inte svara på eftersom jag inte vet hur pass mycket du kan,
men jag kan dra en slutsats, och rätta mig gärna nu om jag har fel men,
du är ganska ny med just, dns hantering, records ect, yes?

Att vara värd för en epost server är en hel del jobb, för att inte tala om att kunna skydda sin epost server,
inte lättaste tro mig...

Du får inte tro / känna att jag försökte få dig att avtrubbad, absolut inte syftet med det jag skrev utan,
det jag ville var att hjälpa till, ge dig tips & råd för att du ska bli bättre och lyckas med ditt projekt.
Därför jag frågade om den guiden du länkade till var allt du hade och gå efter, och sen länkade jag till linuxbabe.

Om du tog illa vid av det jag skrev så var de fel avsikt från min sida.

Precis så som jag började också, för att de är kul & att jag ville lära mig!

Visa signatur

[ Custom Thermaltake Case ] [ ASUS Rog Strix Z790-E Gaming Wifi ] [ Intel Core i9 14900KS ]
[ WD Black SN850X NVMe SSD 1TB ] [ ASUS TUF GeForce RTX 5090 32GB ] [ Dedikerad PhysX GPU Msi 3050 LP 6G OC ]
[ Seasonic Prime TX-1600 Nocua Edition 80 Plus Titanium ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Avstängd

Om utrymme finns så rekommenderar jag att någon som inte satt upp en mailserver kastar sig huvudlöst in i installationen fullt medveten om att detta blir antagligen jättefel.
Att misslyckas i början är otroligt lärorikt i sig.
Min första installation av mailserver från scratch var en exchange 2007 och det var inte direkt en barnlek. Dess buggiga hantering av ssl-certifikat var inte direkt rolig för en som inte hanterat sådana innan alls exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Om utrymme finns så rekommenderar jag att någon som inte satt upp en mailserver kastar sig huvudlöst in i installationen fullt medveten om att detta blir antagligen jättefel.
Att misslyckas i början är otroligt lärorikt i sig.
Min första installation av mailserver från scratch var en exchange 2007 och det var inte direkt en barnlek. Dess buggiga hantering av ssl-certifikat var inte direkt rolig för en som inte hanterat sådana innan alls exempelvis.

Har redan satt upp en mejl-server och den är konfigurerat exakt som jag vill ha den, och jag är supernöjd. Följde en Linuxbabe guide för Ubuntu 20.04 (körde debian 10 när jag följde guide, uppgraderade senare till 11, vilket ledde dock att jag behövde nedgradera dovecot för att det var något fel med behörigheter och SSL certifikat? Funkar nu i alla fall) om hur man satte upp en Postfix + Dovecot (med SPF, DKIM, och DMARC) server. Det använder också säg av en mariadb databas för konton istället för lokala Unix (Linux ofc) konton med hantering ifrån PostFixAdmin, samt har jag också roundcube proxiat igenom Nginx (med PostFixAdmin) för varför inte

Har också en internet vän som har sitt eget domän och lyckades också att sätta upp hans domän med SPF DKIM DMARC osv och det fungerar perfekt.

Ända problemet jag faktiskt hade förutom det lilla med dovecot var att någon dåre hade fått min VPS IP listat på SBL:n i en range, dock kontaktade min host och de löste det snabbt. Hosten har dock inte reverse DNS tillgängligt än vilket är ganska trist för det leder mycket mejl att landa i spam, men aja. Jag är bara glad att allt fungerar och jag har definitivt lärt mig mycket om mejl-servrar jämfört med föredetta mig.

Måste dock säga såklart att jag skulle inte kunna ha gjort det här med hjälp av Linuxbabe som resurs

*förlåt för den usla formateringen och skriven text generellt. Jag var tvungen att skriva detta på mobilen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

Vad du saknar för kunskaper, kan jag självklart inte svara på eftersom jag inte vet hur pass mycket du kan,
men jag kan dra en slutsats, och rätta mig gärna nu om jag har fel men,
du är ganska ny med just, dns hantering, records ect, yes?

Att vara värd för en epost server är en hel del jobb, för att inte tala om att kunna skydda sin epost server,
inte lättaste tro mig...

Du får inte tro / känna att jag försökte få dig att avtrubbad, absolut inte syftet med det jag skrev utan,
det jag ville var att hjälpa till, ge dig tips & råd för att du ska bli bättre och lyckas med ditt projekt.
Därför jag frågade om den guiden du länkade till var allt du hade och gå efter, och sen länkade jag till linuxbabe.

Om du tog illa vid av det jag skrev så var de fel avsikt från min sida.

Precis så som jag började också, för att de är kul & att jag ville lära mig!

Tack

Jag följde en annan Linuxbabe guide (använde inte iRedMail Pro) som jag nyligen skrev om, över. Allt verkar fungerar mycket bra nu, jag fick också spamassassin på

Permalänk
Vila i frid

Egen privat mailserver, finns öht några andra IT-relaterade saker som är så trist, tidsödande och otillfredställande som det? Ett lokalt epost-relä till en smarthost kan jag förstå men slåss med diverse block/spam/black-listor, nä...

Lika meningsfullt som att överklocka en Seiko, en Casio eller beskåda målarfärg som torkar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dra_av:

Tack

Jag följde en annan Linuxbabe guide (använde inte iRedMail Pro) som jag nyligen skrev om, över. Allt verkar fungerar mycket bra nu, jag fick också spamassassin på

Nps

Jo dom har en hel där som är bra.
Skönt att du hittade en annan guide som passade bättre.
Så hur har de gått med ditt projekt? Är du klar, är du fast ? Status ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

Nps

Jo dom har en hel där som är bra.
Skönt att du hittade en annan guide som passade bättre.
Så hur har de gått med ditt projekt? Är du klar, är du fast ? Status ?

Jag är nöjd med den och allt fungerar perfekt, så skulle nog säga att jag är klar :J