Snabbladdare för iphone + ipad

Permalänk
Medlem

Snabbladdare för iphone + ipad

Söker en laddare för snabbladdning för en Iphone 11 samt en ipad. Har ingen lust att lägga mer pengar än nödvändigt men har ingen koll på huruvida en laddare är bra eller inte. Har ni några tips? Köper gärna från Amazon eller nån annan som kör fri frakt

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag köpte den här: https://www.kjell.com/se/varumarken/plexgear/dator/laptop-til...

Den laddar både telefon (Iphone 12) och Ipad (air 4) snabbt som sjutton. En USB-c och en USB-a gör att jag kan köra båda två samtidigt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag köpte den här: https://www.kjell.com/se/varumarken/plexgear/dator/laptop-til...

Den laddar både telefon (Iphone 12) och Ipad (air 4) snabbt som sjutton. En USB-c och en USB-a gör att jag kan köra båda två samtidigt.

Jag har inte exakt koll, men är inte en så pass stark laddare skadligt för batteriet att använda på lång sikt?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag har inte exakt koll, men är inte en så pass stark laddare skadligt för batteriet att använda på lång sikt?

Laddaren bestämmer inte strömmen utan kan bara avge en viss effekt om lasten drar den så det är telefonen som drar effekt och inte laddaren som trycker in den.

Var mycket försiktig om du köper kinaladdare (och allt annat som ansluts till elnätet) onlie (typ Amazon) för mycket är elektriskt farligt, det fuskas nått enormt med elprylar så förvissa dig om att det är en äkta märkesladdare så du inte köper nått från en källarbutik och får nått som ger dig elchocker och eldar upp huset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Laddaren bestämmer inte strömmen utan kan bara avge en viss effekt om lasten drar den så det är telefonen som drar effekt och inte laddaren som trycker in den.

Detta stämde för länge sedan. Men är det idag inte kommunikation mellan enhet som laddas och laddare, där de båda kommer överens om hur laddningen ska ske?

För mig att köpa premiumprodukter och sedan nästan vilken skräpladdare som helst går inte ihop. Jag själv hade valt en Apple original laddare till detta: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/laddare/usb-lad... 299kr kostade den, ett par stycken såna är inte fel. En hemma, en i väskan, en på jobbet.

*edit*
Om du vill ladda båda samtidigt så finns denna. Jag äger en sådan och den är helt ok:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/laddare/usb-lad...
Det kan vara en bra att ha hemma. Dock onödig klumpig i väskan, då den jag länkande till är bättre för detta.
Reservation: Jag har dock inte testat någon iPhoneenhet på denna laddare, men i princip allt möjligt icke Apple på den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta stämde för länge sedan. Men är det idag inte kommunikation mellan enhet som laddas och laddare, där de båda kommer överens om hur laddningen ska ske?

För mig att köpa premiumprodukter och sedan nästan vilken skräpladdare som helst går inte ihop. Jag själv hade valt en Apple original laddare till detta: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/laddare/usb-lad... 299kr kostade den, ett par stycken såna är inte fel. En hemma, en i väskan, en på jobbet.

*edit*
Om du vill ladda båda samtidigt så finns denna. Jag äger en sådan och den är helt ok:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/laddare/usb-lad...
Det kan vara en bra att ha hemma. Dock onödig klumpig i väskan, då den jag länkande till är bättre för detta.
Reservation: Jag har dock inte testat någon iPhoneenhet på denna laddare, men i princip allt möjligt icke Apple på den.

Jo det kan förekomma kommunikation men det är ändå inte laddaren som "bestämmer" utan den talar om sin kapacitet som inte kan överskridas. Strömkällan kan inte säga åt förbrukaren vad den ska ha för effekt utan bara tillhandahålla den effekt som lasten drar eller i fallet med nyare laddprotokoll begär.
Laddaren skulle kunna begränsa sin uteffekt artificiellt men så brukar de inte vara byggda men den kan aldrig pressa in högre effekt i en last som inte vill ta emot den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jo det kan förekomma kommunikation men det är ändå inte laddaren som "bestämmer" utan den talar om sin kapacitet som inte kan överskridas. Strömkällan kan inte säga åt förbrukaren vad den ska ha för effekt utan bara tillhandahålla den effekt som lasten drar eller i fallet med nyare laddprotokoll begär.
Laddaren skulle kunna begränsa sin uteffekt artificiellt men så brukar de inte vara byggda men den kan aldrig pressa in högre effekt i en last som inte vill ta emot den.

ok. Det går att gräva djupare i detta för den som orkar.
Min bild är att det hela tiden utvecklas nya snabbladdare som på olika sätt försöker ladda ett batteri så snabbt som möjligt utan att batteriet snabbt föråldras. Vad som är optimalt är en smaksak, där vissa mobiltillverkare drar till med extrema som 120W snabbladding. Detta i princip enbart för att denna siffra är hög och de då kan ge intrycket att mobilen är bra.
https://www.cnet.com/tech/mobile/xiaomi-12-phones-debut-with-...

Omhs lag som folk brukar prata om gäller såklart än idag. Men det finns mängder med olika metoder att styra laddningen. Det enklaste att endast att höja spänningen på laddenheten, där kommunikation mellan laddaren och den som laddas kan avgöra när spänningen ska sänkas. För val av spänning kan de använda sig av hur mycket batteriet är laddat, hur varmt batteriet är. Och kanske ha parametrar som att vara rädd om ett gammalt batteri.
Själva enheten som laddas kan i sin tur ha strömbegränsade logik i sig så att om den vill sänka strömmen så lägger den på en extra resistans och så att strömmen in blir mindre fast spänningen ut från laddare är densamma.. Den kan även ha ett skydd att om temperaturen överstiger en viss nivå, så slutar den ladda tills temperaturen har sjunkit till en annan nivå

Nå för den som orkar/har tid så kan man gräva djupare i detta. Jag själv kör med resonemanget har man "svindyra" produkter, så var rädd vad man stoppar i dem för laddare. Den billiga multiladdaren på Kjell för 399kr avvänder jag till allt möjligt, argumentet är att många andra gör samma och det fungerar bra för dem. Statistisk sett så är det då hyfsat riskfritt.
Sedan kanske jag inte hade använt laddaren till ett mätinstrument för ett par hundra tusen kronor. (man får vara lite realistisk)

*edit*
Kjell tar inte in vilken skit som helst, detta går att diskutera. Men det känns som deras laddare om man enbart har den till populära konsumentsaker så kan man känna sig trygg. Det finns andra saker som att oroa sig för som zombies.

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Söker en laddare för snabbladdning för en Iphone 11 samt en ipad. Har ingen lust att lägga mer pengar än nödvändigt men har ingen koll på huruvida en laddare är bra eller inte. Har ni några tips? Köper gärna från Amazon eller nån annan som kör fri frakt

Köp helst ett märke du känner till. Vill du ha en billig så är Kjell & Co:s Linocell erkänt bra.

Apple använder sig av standarden Power Delivery (står ibland PD) och stöder därmed inte QC 3.0. Kolla så att du köper rätt modell.

Du kan köpa hur stor laddare du vill, enheterna kommer inte dra mer än ca 22 watt från laddarna ändå som mest. En 20w-laddare räcker gott.