Mac Studio testas och dissekeras

Permalänk
Melding Plague

Mac Studio testas och dissekeras

Apples M1 Ultra-krets tar först plats i en stationär dator i nytt, kompakt format. På Youtube undersöks både hårdvara och prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bra monterad. Det enda jag är förvånad är att Apple inte nämnde att den troligen är uppgraderingsbar med 2st ssd. Liksom det var ju den största bristen i den nu visade det sig att det inte troligen är en brist.

Hade jag jobbat 100% med media så hade jag köpt en sådan. Många idag jobbar med detta och det lär säljas bra till dessa.
För vanligt folk så har man ofta inte råd att köpa en dator för var typ av arbete. Ofta är det en desktop och en laptop, trenden idag går enbart emot en laptop. Men de som köper bättre laptop, gamingdator och en ännu dyrare Mac Studio är nog inte många.
Men samtidigt den där gamingdatorn kan man ersätta med en konsol xbox/playstation/Steam Deck och problemet är löst.

Permalänk
Medlem

Största paketet/värmespridaren jag sett på länge

Permalänk
Medlem

Vad kostar denna 128GB-variant de testar med och vilken monster-PC har be byggt ihop för samma slant?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Vad kostar denna 128GB-variant de testar med och vilken monster-PC har be byggt ihop för samma slant?

Den kostar mellan 60000-70000 SEK...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Största paketet/värmespridaren jag sett på länge

Mätte/räknade om lite igår och fick värmespridaren till 63,3mm x 70,5mm

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem
Skrivet av tore_a:

Mätte/räknade om lite igår och fick värmespridaren till 63,3mm x 70,5mm

Det är ju typ en halv iphone...

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra monterad. Det enda jag är förvånad är att Apple inte nämnde att den troligen är uppgraderingsbar med 2st ssd. Liksom det var ju den största bristen i den nu visade det sig att det inte troligen är en brist.

Att bygga ut lagringen sätter väl T2-chippet stopp för?

Permalänk
Musikälskare

Den är grymt läcker och ha begäret är stort imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Apple har alltid varit riktigt bra på att bygga sina grejer, den här är inget undantag.. Men jag hade hoppats (läs önsketänkande) på att den hade presterat som en 3090. Dumburken är ju löjligt snabb och tänk om nissarna kommer ut med en "multi-multi"-Mac Pro med 2-4 ULTRAS framöver I halva storleken som dagens. Det kliar i fingrarna men samtidigt så tyder allt på att 2st 3090 fortfarande är rätt väg att gå. Men tänk om de kunde prissätta den som första Mac Pro:n. Hur som helst så är det en häftig lite pryl och skulle jag ha råd med 2 dyra system så hade jag köpt en ultra direkt...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Skrivet av Nissling:

Att bygga ut lagringen sätter väl T2-chippet stopp för?

Man får se. Att kunna lämna in den och uppgradera är bättre än inget. Även om jag tror att den stora skaran fint klarar sig med prestandan från ett bättre standard ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Vad kostar denna 128GB-variant de testar med och vilken monster-PC har be byggt ihop för samma slant?

En Lenovo ThinkStation med nya Zen 3 Threadripper Pro med 24 kärnor, 128 GB ECC-ram och ett Quadro 6000 med 24 GB Vram lär gå på ungefär 100 000 kr. Den lär ju även vara mycket mer kraftfull, och mycket törstigare elmässigt.

Du kan ju köpa gaming-grejer men det är inte riktigt aktuellt för kunderna till denna precis.

Köper man en sån här så vet man vad den är bra på, och det är sånt man jobbar med. Videoredigering med ProRes o.s.v.

Gör mycket i ett kontor att ha tysta, strömsnåla och små maskiner som man bara kan montera dit och glömma.

Dom värsta maskinerna kanske köps av 2 privatpersoner på hela planeten (Om alla skulle gå efter behov). Inte många privatpersoner som sitter och redigerar 8K Prores-video med 10 strömmar.

Tror inte det finns en konkurrent till Apple Studio i dagsläget. Känner man att denna är den bästa fitten för det man gör så är det nog bara den här man kan välja.

Någon får gärna komma med alternativ.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

En Lenovo ThinkStation med nya Zen 3 Threadripper Pro med 24 kärnor, 128 GB ECC-ram och ett Quadro 6000 med 24 GB Vram lär gå på ungefär 100 000 kr. Den lär ju även vara mycket mer kraftfull, och mycket törstigare elmässigt.

Du kan ju köpa gaming-grejer men det är inte riktigt aktuellt för kunderna till denna precis.

Köper man en sån här så vet man vad den är bra på, och det är sånt man jobbar med. Videoredigering med ProRes o.s.v.

Gör mycket i ett kontor att ha tysta, strömsnåla och små maskiner som man bara kan montera dit och glömma.

Dom värsta maskinerna kanske köps av 2 privatpersoner på hela planeten (Om alla skulle gå efter behov). Inte många privatpersoner som sitter och redigerar 8K Prores-video med 10 strömmar.

Tror inte det finns en konkurrent till Apple Studio i dagsläget. Känner man att denna är den bästa fitten för det man gör så är det nog bara den här man kan välja.

Någon får gärna komma med alternativ.

Tack. Tycker det ofta är fel upplägg. Man testar en burk för 70-80k mot en annan typ av dator för 35-40k... surprise. De behöver ju testa mot något i samma liga. Klart att en Porsche är snabbare än en Skoda... men för samma typ ska du väl testa mot en Lambo.
Jag tror knappast en videostudio bryr sig om det kostar 100 spänn mer i månaden i elräkning.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Tack. Tycker det ofta är fel upplägg. Man testar en burk för 70-80k mot en annan typ av dator för 35-40k... surprise. De behöver ju testa mot något i samma liga. Klart att en Porsche är snabbare än en Skoda... men för samma typ ska du väl testa mot en Lambo.
Jag tror knappast en videostudio bryr sig om det kostar 100 spänn mer i månaden i elräkning.

Nä, det handlar om att skaffa rätt maskin för jobbet. En skillnad på 50 tkr i pris är kanske 2 veckors arbete när man räknat bort alla kostnader. Ska man ha maskinen i flera år är priset nästan inte ens en faktor. Är ju inga studios som sitter med Lenovo-maskiner idag som kommer byta till denna, och motsatta gäller ju för dom som sitter med iMacs.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av Pappy:

Tack. Tycker det ofta är fel upplägg. Man testar en burk för 70-80k mot en annan typ av dator för 35-40k... surprise. De behöver ju testa mot något i samma liga. Klart att en Porsche är snabbare än en Skoda... men för samma typ ska du väl testa mot en Lambo.
Jag tror knappast en videostudio bryr sig om det kostar 100 spänn mer i månaden i elräkning.

Jag tror lite grundproblem är nyhetstorka och det inte finns så mycket annat från Apple att diskutera.
Apples Studio är en mediadator. Ytterst få här på forumet kommer köpa en sådan för kanske 30 000kr. Däremot är väldigt många här intresserade av utvecklingen och se vad alternativen är.

Hade Apple bara haft en dator i mer av den typ som många här köper så hade diskussionerna blivit bättre. Vi får se vad Armkonkurrenterna en dag kommer med. Min känsla är att Apple vill begränsa deras utbud.

Och sedan påstår jag sedan länge att desktop egentligen är utdött om det ej vore för gamers. Visst finns det många individer som köper desktop för annat, men sett i helheten så upplever jag denna skara som liten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror lite grundproblem är nyhetstorka och det inte finns så mycket annat från Apple att diskutera.
Apples Studio är en mediadator. Ytterst få här på forumet kommer köpa en sådan för kanske 30 000kr. Däremot är väldigt många här intresserade av utvecklingen och se vad alternativen är.

Hade Apple bara haft en dator i mer av den typ som många här köper så hade diskussionerna blivit bättre. Vi får se vad Armkonkurrenterna en dag kommer med. Min känsla är att Apple vill begränsa deras utbud.

Och sedan påstår jag sedan länge att desktop egentligen är utdött om det ej vore för gamers. Visst finns det många individer som köper desktop för annat, men sett i helheten så upplever jag denna skara som liten.

Desktop är långt ifrån utdött.
Utvecklare, Photo/film redigerare mfl använder Desktops.
En laptop är ibland endast överflödig och kylningen är sämre.

Om jag vill ha en Mac studio med XdR skärm (externa) inte köper jag en MacBook Pro m1 extrem då.

Permalänk
Medlem

Haha, resultatet i Blender är ju helt värdelöst för Mac Studio jämfört med maskinerna med RTX 3080 och RTX 3090. Men vet att Metal-stödet nyss kom med Blender 3.1 och att det snackas om att optimeringar kommer längre fram. Vi får väl se – verkar vara en del att jobba på där.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Haha, resultatet i Blender är ju helt värdelöst för Mac Studio jämfört med maskinerna med RTX 3080 och RTX 3090. Men vet att Metal-stödet nyss kom med Blender 3.1 och att det snackas om att optimeringar kommer längre fram. Vi får väl se – verkar vara en del att jobba på där.

RT-cores are brutalt effektiva i Blender så det är nog därför RTX-korten drar iväg som de gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Haha, resultatet i Blender är ju helt värdelöst för Mac Studio jämfört med maskinerna med RTX 3080 och RTX 3090. Men vet att Metal-stödet nyss kom med Blender 3.1 och att det snackas om att optimeringar kommer längre fram. Vi får väl se – verkar vara en del att jobba på där.

AMD har väl jobbat på att få HIP att funka också. Blender-utvecklarna har det jobbigt just nu med all bra hårdvara alla vill att dom ska stödja!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och sedan påstår jag sedan länge att desktop egentligen är utdött om det ej vore för gamers. Visst finns det många individer som köper desktop för annat, men sett i helheten så upplever jag denna skara som liten.

Bah, bärbart är bra för en enda sak: mobiliteten, det är ju bokstavligen hela poängen. När det gäller allt annat så är det bara kompromisser, sämre och dyrare.

Som skönt är behöver jag ingen mobilitet varken på jobbet eller hemma, så 100% stationärt för mig.

(Ok, det finns EN till fördel med bärbart: inbyggd UPS )

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Känns som Apple i ett nötskal, man spenderar enroma mänger ingenjörskonst på insidan, sedan slänger man dit en gummiring på understidan med hjälp av limm, så satans slött.

Varför inte använda magneter eller något annat för att inte göra det destruktivt att ta sig in i skiten. Skapligt värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Känns som Apple i ett nötskal, man spenderar enroma mänger ingenjörskonst på insidan, sedan slänger man dit en gummiring på understidan med hjälp av limm, så satans slött.

Varför inte använda magneter eller något annat för att inte göra det destruktivt att ta sig in i skiten. Skapligt värdelöst.

Det är troligen noga genomtänkt

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Nissling:

Att bygga ut lagringen sätter väl T2-chippet stopp för?

100% detta. Jag skulle bli förvånad om Apple tillåter utbyggnad av lagring, utan kommer skylla på någon "Det är viktigt med kryptering" etc

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och sedan påstår jag sedan länge att desktop egentligen är utdött om det ej vore för gamers. Visst finns det många individer som köper desktop för annat, men sett i helheten så upplever jag denna skara som liten.

Dött? Skulle lätt kunna köpa en sånhär till studion för musikproduktion. Att sitta med laptops och elände skulle jag aldrig få för mig.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Att bygga ut lagringen sätter väl T2-chippet stopp för?

Skrivet av Printscreen:

100% detta. Jag skulle bli förvånad om Apple tillåter utbyggnad av lagring, utan kommer skylla på någon "Det är viktigt med kryptering" etc

Går säkert att sätta stopp för på annat vis, men via T2-chippet blir det nog inte då M1-maskinerna inte har ett sådant:

Computers that have the Apple T2 Security Chip
https://support.apple.com/en-us/HT208862

Tycker fortfarande om min Mac Pro från 2010 som är som är som en ”vanlig” desktop-PC gällande utbyggnad. Undrar vad Mac Pro med Apple Silicon kommer kosta… 🤑

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Att bygga ut lagringen sätter väl T2-chippet stopp för?

Skrivet av Printscreen:

100% detta. Jag skulle bli förvånad om Apple tillåter utbyggnad av lagring, utan kommer skylla på någon "Det är viktigt med kryptering" etc

Skrivet av star-affinity:

Går säkert att sätta stopp för på annat vis, men via T2-chippet blir det nog inte då M1-maskinerna inte har ett sådant:

Vad än funktionen kallas på M1, är det öht en begränsning egentligen (förutsatt att den fungerar likadant som T2)? Dels går den väl att ställa in så att den inte bryr sig om att checka OS, och att det går att boota från extern disk. Sen är det väl just där begränsningen ligger, att boota från diskar. Borde man inte kunna köra OS på disken datorn kommer med och sen lagra filer på andra diskarna tex?

Det som lever får se, den har ju börjat levereras så det dröjer nog inte innan folk börjar härja.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av star-affinity:

Går säkert att sätta stopp för på annat vis, men via T2-chippet blir det nog inte då M1-maskinerna inte har ett sådant:

Computers that have the Apple T2 Security Chip
https://support.apple.com/en-us/HT208862

Tycker fortfarande om min Mac Pro från 2010 som är som är som en ”vanlig” desktop-PC gällande utbyggnad. Undrar vad Mac Pro med Apple Silicon kommer kosta… 🤑

Det heter inte T2 längre då det är inbyggt i M1, men i folkmun säger man nog T2 fortfarande, för att man ska förstå vad som åsyftas

Skrivet av macmann1:

Vad än funktionen kallas på M1, är det öht en begränsning egentligen (förutsatt att den fungerar likadant som T2)? Dels går den väl att ställa in så att den inte bryr sig om att checka OS, och att det går att boota från extern disk. Sen är det väl just där begränsningen ligger, att boota från diskar. Borde man inte kunna köra OS på disken datorn kommer med och sen lagra filer på andra diskarna tex?

Det som lever får se, den har ju börjat levereras så det dröjer nog inte innan folk börjar härja.

Bra poäng, man kanske kan tjonga in en m2 ssd och bara köra den som "extern" lagring, men cynikern i mig är ändå vid liv... Den som lever får se, precis som du säger

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket snack om en extremt nischad produkt. Men det är ju det som är det viktigaste för Apple med den här datorn, mer rampljus, mer reklam, mer snack, allt för att gemene man ska tråna efter apdyra grejer men nöja sig med dom lite "billigare" grejerna, trots att det dom hade sen innan antagligen gjorde jobbet finfint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Det heter inte T2 längre då det är inbyggt i M1, men i folkmun säger man nog T2 fortfarande, för att man ska förstå vad som åsyftas

Bra poäng, man kanske kan tjonga in en m2 ssd och bara köra den som "extern" lagring, men cynikern i mig är ändå vid liv... Den som lever får se, precis som du säger

Sant, den är väl inbygg i M1. Känner igen det när du säger det.

Att köra en extern M2-disk ser jag ingen anledning till att det inte skulle gå. Skulle vara nytt om det begränsas.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Väldigt mycket snack om en extremt nischad produkt. Men det är ju det som är det viktigaste för Apple med den här datorn, mer rampljus, mer reklam, mer snack, allt för att gemene man ska tråna efter apdyra grejer men nöja sig med dom lite "billigare" grejerna, trots att det dom hade sen innan antagligen gjorde jobbet finfint.

Vet inte om jag tycker det är en så nischad produkt. Det är en storebror till Mac Mini som är en väldigt flexibel dator. Mac studion är en kraftfull maskin och det går att göra det mesta på den.
Jag har beställt en Studio M1 Max och tänkt att använda den som en allround-dator. Surf, lite bildredigering, lite videoredigering, lite utveckling, ja det jag gör på datorn helt enkelt.
Tycker inte den är så nischad som vissa vill hävda och för priset tycker jag ändå man får rätt mycket. Visst, det är mycket pengar, men det är det ju när man köper en pc idag med halvskapligt grafikkort med. Betalar ca 26k för min, det kostar rätt många pc:s idag med..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |