Permalänk
Medlem

Router + AP tips!

Hej!

Får in fiber i huset till sommaren och ska inhandla Router + AP. Fibern kommer dras in i källaren ( inredd ), där även jag kommer ha mitt "gaming rum" med dator, någon konsol osv. Tänkte sedan dra en kabel upp till en AP samt en kabel till ett uttag i vardagsrummet där jag kommer ha iptv. Hastigheten jag kommer ha till en början är 250/250. Nätverket kommer användas till onlinespelande samt streama film samtidigt.

Fråga 1.
Vilken router och AP jag ska köpa? Är sugen på Ubiquiti UniFi 6 Lite Access Point då flera rekommenderat den samt deras nya router som är i early access. Problemet är att deras router aldrig verkar komma in i lager så jag lär inte få tag på någon. Ska jag satsa på att köpa ett annat AP märke för att AP och Router ska matcha eller spelar inte det någon roll?

Fråga 2.
Jag kopplar in routern i medieomvandlaren, kan jag använda routern då som wifi nere i källaren eller ska jag sätta en AP nere också? Har läst att flera stänger av sin routers wifi, jag vet dock inte varför då jag är helt ny. Jag har tidigare bara kopplat in en router och sedan varit nöjd så länge det är stabilt.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurben:

Ska jag satsa på att köpa ett annat AP märke för att AP och Router ska matcha eller spelar inte det någon roll?

Du bör köpa accesspunkter av samma märke om du vill ha flera men att blanda en typ av accesspunkter med en annan variant av router och en tredje typ av switchar är inga problem. Just Unifi (med flera) har ju dock ett snyggt ekosystem så det kan vara smidigt att köra samma för att kunna administrera dem på samma ställe.

Jag vet inte vilken Unifirouter du pratar om men är det något du är sugen på att vänta på kanske en Edgerouter X är något att köpa i väntan på att det kommer något vassare. Den är billig och du kan utan problem konfigurera om den till en vanlig smart gigabitswitch senare. Den går inte att administrera via samma controller som Unifi men den är svårslagen för pris, funktion och format.

Skrivet av Lurben:

Fråga 2.
Jag kopplar in routern i medieomvandlaren, kan jag använda routern då som wifi nere i källaren eller ska jag sätta en AP nere också? Har läst att flera stänger av sin routers wifi[...]

Om du köper en router med inbyggt wifi kan du använda den också, men det rekommenderas att ha av samma märke så vill du köra en Unifi-accesspunkt är det en Dream Machine du lär ha där nere. Anledningen är att de (i Unifis fall via controllern) kan samverka och se till att din enhet är på accesspunkten med bäst mottagning. Dina trådlösa enheter försöker göra detta själv också, men det är mindre risk att t.ex. din mobil 'fastnar' på ovanvåningen om din accesspunkt är smart nog att slänga ut den så den hamnar nere istället.

Du kan också köpa en router utan wifi (t.ex. USG) + en switch + en till AP för att bygga ett eget 'paket'. Då är det också enklare att uppgradera dagen du t.ex. vill ha nyare wifi men inte känner att du behöver en nyare switch eller router.

Men du behöver inte ha samma märke, det fungerar helt okej att ha två routrar av helt skilda märken i samma nätverk men man bör inte ha dem för nära varandra (och kanske eventuellt skruva ned effekten på dem) så att man har så lite överlapp på täckningen som möjligt så de inte står och 'skriker' i samma områden. Det är anledningen till att man ibland stänger av inbyggt wifi, det är sämre än det man uppgraderat till och det är då bara onödigt att ha mer radiostörningar.

Permalänk
Medlem

Tackar för bra förklaringar! Denna router tänkte jag: https://eu.store.ui.com/collections/early-access/products/dre...

Skulle du säga att Dream Machine är värt pengarna istället?

Mvh

Permalänk
Medlem

Den tjänsteleverantör du väljer skickar ut en router med WiFi till dig vanligtvis. Det är således inte helt nödvändigt med någon annan. Du bör prova om det funkar som du vill först innan du byter till något annat. I källaren kanske du behöver en ytterligare AP för täckningens skull. Till bostadsvåningen drar du två kablar. En till TV-boxen och en till AP eller switch om du misstänker att det kan bli dålig täckning/hastighet på bostadsplanet. (Det blir det förmodligen.) Orsaken att du skall dra en egen matning till TV-boxen är att det till och från kan bli trångt i nätet om fler användare kör samtidigt som TV-boxen kör någon streaming tjänst. Har upplevt det själv och ett flertal av mina kunder har haft samma signal tapp. Om det beror på Telia boxen som alla i mitt område har eller om det är något annat som spökar vet jag inte. Det upphörde hos alla när jag drog fram en separat matning till TV-boxen åt dom.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Den tjänsteleverantör du väljer skickar ut en router med WiFi till dig vanligtvis. Det är således inte helt nödvändigt med någon annan. Du bör prova om det funkar som du vill först innan du byter till något annat. I källaren kanske du behöver en ytterligare AP för täckningens skull. Till bostadsvåningen drar du två kablar. En till TV-boxen och en till AP eller switch om du misstänker att det kan bli dålig täckning/hastighet på bostadsplanet. (Det blir det förmodligen.) Orsaken att du skall dra en egen matning till TV-boxen är att det till och från kan bli trångt i nätet om fler användare kör samtidigt som TV-boxen kör någon streaming tjänst. Har upplevt det själv och ett flertal av mina kunder har haft samma signal tapp. Om det beror på Telia boxen som alla i mitt område har eller om det är något annat som spökar vet jag inte. Det upphörde hos alla när jag drog fram en separat matning till TV-boxen åt dom.

Jag skulle få ett värdebevis att köpa en router för. tänkte dra en kabel till AP och en till där teven är. Kan jag ha en switch vid teven då för att koppla in iptv boxen samt teven? För att få bort så mycket trådlöst som möjligt.

Permalänk
Medlem

Det var just det man inte bör göra. Det är den primära orsaken till de signaltapp som jag beskrev ovan. TV-box = egen kabel. Andra kabeln till switch till det du kan och vill köra trådat. Bl.a en AP eller två och TV, spelkonsol etc.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Det var just det man inte bör göra. Det är den primära orsaken till de signaltapp som jag beskrev ovan. TV-box = egen kabel. Andra kabeln till switch till det du kan och vill köra trådat. Bl.a en AP eller två och TV, spelkonsol etc.

Okej! då är jag med. Så helt egen kabel till tv-boxen från routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurben:

Tackar för bra förklaringar! Denna router tänkte jag: https://eu.store.ui.com/collections/early-access/products/dre...

Skulle du säga att Dream Machine är värt pengarna istället?

Dream Machine är extremt dyr, jag skulle inte köpa den.
Jag tror också du kan räkna med att Dream Router inte kommer vara i närheten av 69 EUR när den släpps skarpt, snarare att den kvalar in på samma pris som dream machine i och med att det är en ersättare.

Permalänk
Medlem

Just så. Om du kollar runt lite i ditt hus så kanske det går fint att dra kabeln utvändigt om du antingen kan gräva ner en slang eller spika upp ett vp-rör eller en flexslang i fasadens nederkant. Genomföring med vp-rör för att få till en så bra tätning som möjligt. Stengrund ? Inga problem det går fint att borra hål i fönster-/dörr-karmar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Dream Machine är extremt dyr, jag skulle inte köpa den.
Jag tror också du kan räkna med att Dream Router inte kommer vara i närheten av 69 EUR när den släpps skarpt, snarare att den kvalar in på samma pris som dream machine i och med att det är en ersättare.

Ja den är ju det tyvärr. Så då vore det klokt att köpa en USG - Switch - AP? Kan man köra controllern på usg?

Skrivet av KjellO:

Just så. Om du kollar runt lite i ditt hus så kanske det går fint att dra kabeln utvändigt om du antingen kan gräva ner en slang eller spika upp ett vp-rör eller en flexslang i fasadens nederkant. Genomföring med vp-rör för att få till en så bra tätning som möjligt. Stengrund ? Inga problem det går fint att borra hål i fönster-/dörr-karmar.

Ja de lär ju dras lite kablar så ska kika på en fin lösning på detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurben:

Ja den är ju det tyvärr. Så då vore det klokt att köpa en USG - Switch - AP? Kan man köra controllern på usg?

Jag skulle separera det med en router, switch och i ditt fall två AP. Det blir bäst i längden!
Unifis switchar är också lite för dyra i mina ögon, men de tillför mycket 'snyggt' i controllern om man gillar sånt.. De har rätt okej pris om du tänkt använda PoE till accesspunkterna.

Man kan inte köra controllern på USG men du måste inte ha den på jämnt så att köra den på sin dator är ett alternativ. Det är dock bättre att ha den igång p.g.a loggning och wifi. Raspberry pi funkar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jag skulle separera det med en router, switch och i ditt fall två AP. Det blir bäst i längden!
Unifis switchar är också lite för dyra i mina ögon, men de tillför mycket 'snyggt' i controllern om man gillar sånt.. De har rätt okej pris om du tänkt använda PoE till accesspunkterna.

Man kan inte köra controllern på USG men du måste inte ha den på jämnt så att köra den på sin dator är ett alternativ. Det är dock bättre att ha den igång p.g.a loggning och wifi. Raspberry pi funkar..

Kanon! tänkte köra PoE på AP.

router + switch ( PoE ) + 2AP blir det nog då

tackar för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Ubiquiti UniFi är bra val av AP. routern spelar mindre roll. köpte en ny snabbt router nyligen och tänkte att tv'n kan få ha dennes nya snabba 5ghz super anslutning. fick byta till mina gamla Ubiquiti UniFi AP's eftersom den enå är segare och mer ostabil än dessa. trots att dom är flera år gamla.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16