Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Diagram & pseudokod

Så här lyder uppgiften.

I objektet minBank skall det finnas en vektor som håller reda på 10 stycken konton. Varje element i vektorn är ett saldo av lämplig datatyp.

Observera att det skall vara en vektor och inte en lista.

I klassen Bank ska det finnas en switch-case meny där alternativen kopplas till olika metoder. Dessa metoder är:

Lägga till ett nytt konto
Skriv ut banken, det vill säga, saldot på samtliga konton i banken
Beräkna den totala summan av samtliga konton
Avsluta programmet

Under metoden Run( ) ska koden som välkomnar användaren skrivas. Därefter kommer en lista/meny över vad denne kan välja att göra. Detta val måste loopas så att programmet inte avslutas efter ett val.

Man ska inte kunna skapa fler saldon än vad som ryms i vektorn i banken. Är banken full skall detta meddelas när användaren försöker lägga till flera.

Jag skall välja ut en av metoderna antingen "Skriv ut banken, det vill säga, saldot på samtliga konton i banken", "Lägga till ett nytt konto" eller "Beräkna den totala summan av samtliga konton". Och skall skriva en pseudo kod och göra ett aktivitetsdiagram för hur någon av dessa metoder skulle gå till. Men jag vet inte vart jag skall börja och ber gärna om lite hjälp på traven, en liten knuff så att jag förhoppningsvis kan komma igång.

TACK PÅ FÖRHAND!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunkle:

Så här lyder uppgiften.

I objektet minBank skall det finnas en vektor som håller reda på 10 stycken konton. Varje element i vektorn är ett saldo av lämplig datatyp.

I klassen Bank ska det finnas en switch-case meny där alternativen kopplas till olika metoder. Dessa metoder är:

Avsluta programmet

Under metoden Run( ) ska koden som välkomnar användaren skrivas. Därefter kommer en lista/meny över vad denne kan välja att göra. Detta val måste loopas så att programmet inte avslutas efter ett val.

Man ska inte kunna skapa fler saldon än vad som ryms i vektorn i banken. Är banken full skall detta meddelas när användaren försöker lägga till flera.

Jag skall välja ut en av metoderna antingen "Skriv ut banken, det vill säga, saldot på samtliga konton i banken", "Lägga till ett nytt konto" eller "Beräkna den totala summan av samtliga konton". Och skall skriva en pseudo kod och göra ett aktivitetsdiagram för hur någon av dessa metoder skulle gå till. Men jag vet inte vart jag skall börja och ber gärna om lite hjälp på traven, en liten knuff så att jag förhoppningsvis kan komma igång.

TACK PÅ FÖRHAND!

Låter som att det är för ett specifikt språk, gissningsvis C++?

Har du såpass grundläggande frågor om uppgiften skulle jag dock råda till att prata med din kursledare om det.

Permalänk
Avstängd

Tycker det mer låter som Java eller C#. Med tanke på frågan, så tror jag definitivt inte det är C++.

Om det nu är något av dessa språk, så skulle jag titta på while, switch, case och array.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Tycker det mer låter som Java eller C#. Med tanke på frågan, så tror jag definitivt inte det är C++.

Om det nu är något av dessa språk, så skulle jag titta på while, switch, case och array.

Varför skulle det inte vara C++, och varför skulle det vara Java/C#?

Vector är ingen typ i C#, och det är väl en föråldrad typ i Java? C++ är mig veterligen det enda moderna språk där både vector dynamisk array) och list (länkad lista) är templatetyper som används flitigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Varför skulle det inte vara C++, och varför skulle det vara Java/C#?

Vector är ingen typ i C#, och det är väl en föråldrad typ i Java? C++ är mig veterligen det enda moderna språk där både vector dynamisk array) och list (länkad lista) är templatetyper som används flitigt.

Vektor verkar vara synonymt med array i svenska programmeringskurser.
Oavsett är det irrelevant för frågan som TS vill ha hjälp med då det gäller pseudokod.

Till TS:
Välj en av metoderna och sedan förklarar du dess utförande steg för steg.
Exempel för en annan ofta förekommande uppgift att räkna ut totala priset på en läskback:

Sätt initial summa till 0 För varje plats i läskbacken: Om platsen innehåller en läsk: Addera priset till summan Skriv ut summan

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av noMad17:

Oavsett är det irrelevant för frågan som TS vill ha hjälp med då det gäller pseudokod.

Till TS:
Exempel för en annan ofta förekommande uppgift att räkna ut totala priset på en läskback:

Sätt initial summa till 0 För varje plats i läskbacken: Om platsen innehåller en läsk: Addera priset till summan Skriv ut summan

Ja jag bara frågade honom. Är nyfiken på hans resonemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Det kommer från det matematiska begreppet vektor där en n-dimensionell vektor kan representeras som en 1-dimensionell array med n element. Det syftar alltså specifikt på en 1-dimensionell array, på samma sätt som en 2-dimensionell array ofta benämns som matris.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon334363:

Ja jag bara frågade honom. Är nyfiken på hans resonemang.

Med tanke på den fråga som ställdes, så anser jag att de språk som hade högst sannolikhet att vara korrekt borde vara Java eller C#. Men det är ju jag.

När det gäller vektor, så ansåg jag det vara en array, då man specifikt i uppgiften sade att det inte får vara en List.

Det var så jag tolkade uppgiften, men jag är ingen supermänniska, så jag kan givetvis ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunkle:

Under metoden Run( ) ska koden som välkomnar användaren skrivas.

Bank run?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Det kommer från det matematiska begreppet vektor där en n-dimensionell vektor kan representeras som en 1-dimensionell array med n element. Det syftar alltså specifikt på en 1-dimensionell array, på samma sätt som en 2-dimensionell array ofta benämns som matris.

Jag är absolut inte negativ till att använda svenska termer men när det gäller delar av standardbiblioteken så borde man väl använda deras faktiska namn. I C# finns det klassen array som är vad många lärare kallar en vektor, sen finns det också Vector som inte är samma sak. Känns inte så smart att kalla array vektor då, vad kallar de en Vector?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunkle:

Så här lyder uppgiften.

Avsluta programmet

TACK PÅ FÖRHAND!

Skrivet av anon334363:

Låter som att det är för ett specifikt språk, gissningsvis C++?

Har du såpass grundläggande frågor om uppgiften skulle jag dock råda till att prata med din kursledare om det.

Skrivet av TANDEMCYKELN:

Skrivet av noMad17:

Till TS:

Skrivet av perost:

Skrivet av filbunke:
Skrivet av snajk:

Jag är absolut inte negativ till att använda svenska termer men när det gäller delar av standardbiblioteken så borde man väl använda deras faktiska namn. I C# finns det klassen array som är vad många lärare kallar en vektor, sen finns det också Vector som inte är samma sak. Känns inte så smart att kalla array vektor då, vad kallar de en Vector?

Tack för svar, löste det på egen hand, men skönt att se att man skulle kunna få hjälp i framtiden om man kör fast. Uppskattas verkligen som elev.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunkle:

Tack för svar, löste det på egen hand, men skönt att se att man skulle kunna få hjälp i framtiden om man kör fast. Uppskattas verkligen som elev.

Dont leave us hanging! hur gjorde du? och viktigast av allt; Vilket språk!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Dont leave us hanging! hur gjorde du? och viktigast av allt; Vilket språk!?

TS fick väl svar någonannanstans? TS har ju helt klart inte läst de inlägg han tackar i tråden, hen tackar sitt egna inledande inlägg och mitt tidigare inlägg som inte tillförde något alls...