Android TV kan inte längre logga in på router

Permalänk
Medlem

Android TV kan inte längre logga in på router

Hej

Har ett lite unikt problem.
Min Sony OLED vägrar sedan 2 dagar tillbaka logga in på mitt Wi-fi-nätverk här hemma.
Har funkat klockrent i flera månader innan dess.

*När jag försöker ansluta till Wi-fi:t och anger rätt lösenord påstår TV:n ändå att den har nekats access pga felaktigt lösenord.
*När jag aktiverar gästnätverket utan lösenord ansluter TV:n till det utan problem.
*När jag sätter lösenord på gästnätverket och anger det lösenordet nekas jag åter igen enligt TV:n access pga felaktigt lösenord.
*När jag öppnar upp min mobil som accesspunkt och anger lösenordet till den så ansluter TV:n utan problem till denna.
*Jag har valt att glömma/ta bort Wi-fi:t ifrån samtliga enheter hemma för att åter igen vara tvungen att ange lösenordet för att få access igen och i alla fallen lyckas det och alla enheterna har nu åter igen access utan några problem.
*Inga enheter eller MAC-adresser är svartlista i min router
*Det finns inga firmware updates till varken TV:n eller Routern att ladda hem. Ingen av dom är uppgraderad nyligen
*Jag har startat om routern ett flertal gånger, helt i onödan, ingen annan enhet har problem att ansluta så felet ligger inte där.
*Jag har gjort allt jag kan på TV:n förutom fabriksåterställning, Omstart via att hålla nere standby-knappen på kontrollen i några sekunder och valt "Starta om", dragit ut sladden a la Norge och väntat 2 minuter innan jag sätter i den igen. Fabriksåterställning slipper jag gärna göra då jag i så fall måste anteckna alla kalibrering som är gjord på skärmen vilket tagit mig ett bra tag att få till.

Någon som har några fler snilleblixtar, är frustrerad till max och har noll idéer kvar.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du ett ssid med specialtecken eller mellanslag så prova ändra till ett utan det dvs ett med bara asciii tecken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du ett ssid med specialtecken eller mellanslag så prova ändra till ett utan det dvs ett med bara asciii tecken.

Mitt SSID innehåller bara standardtecken A-Z och siffror 1-9

Permalänk
Medlem

Prova att inaktivera automatisk tid. Är tydligen ett känt problem som kan ställa till det. Sätt manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Prova att inaktivera automatisk tid. Är tydligen ett känt problem som kan ställa till det. Sätt manuellt.

På TV:n eller Routern?

Permalänk
Medlem

Har du 2,4GHz och 5GHz med samma SSID? I sådana fall kan TVn ha problem att ansluta. Testa att ha olika SSID och gör ett nytt försök. Du kan alltid ändra tillbaka till samma SSID igen när TVn väl är ansluten.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

På TV:n eller Routern?

På TVn
https://www.alphr.com/sony-tv-connect-wi-fi-fix/

Permalänk
Medlem

har du åäö i ditt lösen?

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med min Sony-TV och då var det kanalen på wifi-nätverket som var problemet.

Det var flera år sedan men jag tror inte att TVn gillade när 2,4 GHz låg på kanal 12 eller 13 medans övriga funkade fint. Samma sak gällde för 5GHz men där minns jag inte kanalnumret.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Problemet är löst, vad som löste det är dock mer osäkert.
Slog av automatisk tid och datum på TV:n men det hade ingen effekt.
Gav sedan TV:n ett nytt namn i nätverket, startade om allt igen och vips så funkade det.
Helt ologiskt men i vilket fall, det är igång nu

Permalänk
Skrivet av saturn5:

Problemet är löst, vad som löste det är dock mer osäkert.
Slog av automatisk tid och datum på TV:n men det hade ingen effekt.
Gav sedan TV:n ett nytt namn i nätverket, startade om allt igen och vips så funkade det.
Helt ologiskt men i vilket fall, det är igång nu

Jag kan säga va som löste det du har antagligen ställt in routern på automatisk kanal vissa android tv modeller är kinkiga o gillar inte dfs kanaler o vill bara funka på 36 till 48 har du det på automatiskt o i klickad inkludering av dfs så kan den byta till en kanal som gör att den vill helt enkelt inte ansluta mer så sätt på en fast kanal mellan 36 till 48 på 5ghz och undvik kanal 12 och 13 på 2.4ghz så det inte händer igen! jag hade det och höll på slita håret av mig innan jag hittade det..