Snabbkoll: Äger du en spelkonsol?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343162:

Nej, jag försöker hålla inne på E-waste.

En PC, en laptop när jag reser.

PC-spelare är väl bidragare till e-waste om något sån komponenthets det råder hos er (eller dem om du sitter med burk från farfars tid 😎).

Jag har PS5 och Xbox One X från nuvarande generation och innan dess har det varit en konsol från Sonys utbud som gällt per generation. Xboxet är främst sonens dock. Har alltid köpt Nintendos konsoler någon gång också men spelflödet är ganska klent där så det brukar säljas av när jag spelat det jag vill spela (oftast Mario och Zelda).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SlemRune:

PC-spelare är väl bidragare till e-waste om något sån komponenthets det råder hos er (eller dem om du sitter med burk från farfars tid 😎).

Jag har PS5 och Xbox One X från nuvarande generation och innan dess har det varit en konsol från Sonys utbud som gällt per generation. Xboxet är främst sonens dock. Har alltid köpt Nintendos konsoler någon gång också men spelflödet är ganska klent där så det brukar säljas av när jag spelat det jag vill spela (oftast Mario och Zelda).

Fortfarande bättre än alla konsoler man måste ha, och dess generationer..

inte som du lirar GT5 på ett Playstation?

Jag kan dock lira gamle goda Heroes 3 på min dator med 5600x+5700xt.. och 2025 ska jag eventuellt uppgradera datorn, även då kan jag lira Settlers 1 på den utan att behöva en äldre konsol.

Permalänk
Medlem

Nes mini
Snes Mini
Mega drive mini
C64 mini
Amiga 500 mini
Switch Lite

Permalänk
Medlem

Har en drös konsoler.
Nintendo:
Famicom
Super Famicom
2st Nintendo 64 (japansk, amerikansk)
GameCube
Game boy advance sp
De flesta DS/3DS varianterna
2st Wii (en med gamecube stöd en utan)
Wii U
Switch

Sony:
2st PSX (amerikansk, europeisk)
2st PS2 (amerikansk fat, europeisk slim)
PS3
PS4 pro
PS5 disc
PSP
PS TV
PS Vita

Microsoft:
2st xbox 360 (kinesisk, europeisk slim)
Xbox one S (dedikerad blu ray spelare)

Sega:
Genesis model 1 (med adapter för master system och 32x)
Genesis model 2
2st dreamcast (amerikansk, japansk)

Tror jag fick med allt.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

NES SNES GBC Xbox Xbox360 3DS
Hade PS3 en period

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Räknas en ursprunglig GameBoy från när det begav sig, numera med de klassiska strecken på skärmen?

Permalänk
Medlem

2x PS3
Lynx
Snes
Mega Drive
Game Boy Advance

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

1st PS3 Fat
1st PS3 Slim
Ingen av dem används i någon anmärkningsvärd grad sedan ynglingen fick ta över min gamla PC, men en av dem har jag tänkt frakta hem till farmorn så det finns något att göra där också i händelse av att föräldrarna kan tänkas behöva lite "egentid".

Permalänk
Medlem

Jag har ett PS2 Silver och ca 10 spel liggandes i en kartong någonstans. Men inte haft det inkopplat på över 10 år.
Kommer ihåg att jag köpte ett gäng begagnade spel från det som då hette videoteket, men som jag aldrig spelade igenom.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343162:

Fortfarande bättre än alla konsoler man måste ha, och dess generationer..

inte som du lirar GT5 på ett Playstation?

Jag kan dock lira gamle goda Heroes 3 på min dator med 5600x+5700xt.. och 2025 ska jag eventuellt uppgradera datorn, även då kan jag lira Settlers 1 på den utan att behöva en äldre konsol.

Blir ju ingen waste om jag sparar gamla konsoler. Ditt exempel med ett nytt PS5-spel på ett gammalt Playstation är ju väldigt haltande jämfört med ditt andra exempel med ett gammalt spel till en ny pc. Kommer en ny konsol vart åttonde år ungefär och då kan man "maxa" spelen under hela generationen utan att behöva köpa något nytt. Det är inte många nya pc-spel som är optimerade för datorer tillverkade 2014 så tyvärr blir pc-spelare som inte bara spelar gamla spel tvingade till att köpa ny hårdvara om det inte ska flyta som sirap.

Du är nog inte den miljövän du tror att du är genom att spela på PC men det gör inget, spela på och gör nytta på annat håll istället. 😁👍

Permalänk

Hade ett antal till för några år sen då jag hade inbrott och allt försvann. Blev även av med 11 datorer av olika slag (laptops, macbooks, stationära, 2 st små quad core celerons som gick som server respektive HTPC osv). Sen dess bara PC, vilket är det jag föredragit sen typ 1993 ändå.

Xbox 1
Xbox 360
Ps1
SNES
NES
DSi
Dreamcast

Och säkert några till.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem

Nedpackade
Sega Master System
Sega Mega Drive
OG Xbox

Inkopplade
SNES Mini
Wii U

Spelar dock nästan uteslutet på PC idag. Funderar dock lite på att gå över till konsol spelande igen, då de nya konsolerna känns rätt kraftiga ändå. Föredrar att spela framför tv:n. Men har en känsla av att jag kommer att åmgra mig om jag gör det.

Permalänk
Medlem

Har ingen men sönerna har de flesta konsolerna från första början tills för c:a fem år sedan då intresset ebbade ut. En av dem spelar fortfarande, främst japanska spel på likaledes japanska spelkonsoler (han pratar, läser och skriver japanska flytande - mamma är japanska) men mer och mer sällan.

Permalänk
Avstängd

Har endast en Switch och en Series X inkopplad men en One S och en 360 står bredvid, och ett par mini-varianter av gamla konsoler finns men de är ju bara kul i typ en dag så de har jag mest kvar på grund av utseendet, och en av de nya Game & Watch med Mario-spelen. Har också en OG XB på vinden, chippad med en "enorm" 400GB disk och en väldig massa spel och typ alla emulatorer (men bara spel som jag äger förstås, här erkänner vi inga brott mot upphovsrättslagstiftningen ). Min PS3 gav jag bort för något år sedan till en fattig bekant med alla spelen. Min gamla PS2 fick min syrra för rätt längesen. Vad som hände med min gamla Megadrive och mitt gamla NES vet jag inte.

Edit: Min PS1 bytte jag mot en bil för ganska många år sedan. Fick en 240 från 1980 för den.

Permalänk

Hemma i fungerande skick:

Nintendo Gamecube (fungerar men ser verkligen inte bra ut på modern TV)
PlayStation 3 (fet utan bakåtkompatibilitet)
PlayStation 5 med optisk enhet

Hemma hos familjen:
PlayStation 4 Pro

Ej fungerande:
PlayStation med trasig skivlaser

Visa signatur

Sovrum: Ryzen 9 7900X | ASUS X670-P | 64GB DDR5 | RX 6700 XT | Phanteks P600S | EOS
NAS: Ryzen 3 4300G | Gigabyte A520M H | 32GB DDR4 | 4x4TiB | Corsair Obsidian 550D | TrueNAS Scale
Laptop 1: Lenovo ThinkPad P52 | Xeon E-2176M | 48GB DDR4 | Quadro P2000 | EOS/W11 PFW
Laptop 2: IBM ThinkPad A30 | PIII-M 1GHz | 512MB SDRAM | ATi Mobility Radeon | XP Pro
Konsoler: GameCube | PS3 (Fet) | PS5 (Disc) Lur: Sony Xperia 10 IV

Permalänk
Medlem

Hemma som används:
Nintendo Switch
New 3DS
(Stationär dator)

Ägs, men nerpackade/utlånade till syster:
N64
GameCube
Xbox

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Spelkonsoler i bruk:
Playstation 5
Nintendo Switch
Analogue Mega SG

Liggandes i en kartong:
Playstation Vita
Playstation 3 (första feta revisionen med bakåtkompatibilitet)
Mega Drive med Mega CD
NES
Game Boy

Permalänk

Jag har en PS5 som jag lyckades få till normalt butikspris, samt en NES mini retro eller vad den kallas.

Permalänk
Medlem

Sega Master System 1 och 2, Sega Mega Drive 1 och 2, Sega Dreamcast, Nes, SNES, N64, GBA, NDS, XBOX360 och nån värdelös barnkonsol som jag inte minns vad den heter som jag hade hoppats varit lite roligare så grabben kunde spela. Målet är att kunna skriva nått kul till alla, kanske inte fullfjädrade spel men något skoj iaf.

Permalänk
Medlem

Playstation 5
Playstation 3
Nintendo Wii
Nintendo WiiU
Nintendo 3DS XL
Nintendo Classic Mini: NES
Nintendo Classic Mini: Super Nintendo
Game & Watch: The Legend of Zelda

Tänker oftast inte på det men när jag ser mina konsoler uppradade så är det ändå ett gäng. Alla utom PS5 och WiiU är nedpackade dock. Ser mig själv också som en först och främst Playstationorienterad gamer men listan talar sitt tydliga språk, det är ändå Nintendo som gäller när det kommer till kritan

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk

En xbonex (min) av lite senare modell, barnens xbones och x360 slim samt två oinkopplade xbox classic, varav en chippad och en blingad med fjärrkontroll som frun använde som filmtittare när hon var gravid.

Vissa Microsoftprodukter är bra. 😁
Att byta plattform kommer inte på fråga, då jag isf skulle behöva köpa om alla spel jag gillar och till barnen också.
#bankruttpåspel

Permalänk
Medlem

Äger följande:

Famicomkloner
NES
Famicom
SNES
3 * Megadrive
C64GS
CD32
PS1
PS2
PS3 (trasig)
Dreamcast
Gamate
NeoGeo Pocket Color
Playstation Mini
NES Mini
SNES Mini
Game gear Micro
PS5
Switch

Permalänk
Medlem

Jag har endast Wii U hemma men i familjen har vi kvar SNES, N64 och PS2.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Jag har ett Nintendo Wii som inte sett dagsljus på 10+ år och ett Playstation 2 som jag spelar Tony Hawk´s American Wasteland på ungefär vart tredje år.

Funderat på både ps3, ps4 och ps5 men det blev aldrig något av det.

Edit: Har dock en ps4 handkontroll till datorn för att spela diverse bilspel med.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Missade denna fråga! Tack för fredagspanelens påminnelse

Har en Nintendo 64, Första Xbox och en Nintendo Switch. Vilket den sista är första new-gen konsol på många år som jag haft.

Har faktiskt börjat hålla på med att fixa iordning xboxen(är för övrigt hard-modded/chippad) sista veckorna. Typ göra rent allt, byta kylpasta etc. Framtida planer är att gå över till en ssd och byta fläkten. Kanske blir att fixa hdmi så allt ser bättre ut också.

Är mycket att tänka på för att få in en sata-disk, med kompabilitet till den gamla band-kabeln och att få xboxet att se disken.

Har ett par länkar om någon är sugen på att göra liknande! Finns mycket utdaterad info.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Missade denna fråga! Tack för fredagspanelens påminnelse

Har en Nintendo 64, Första Xbox och en Nintendo Switch. Vilket den sista är första new-gen konsol på många år som jag haft.

Har faktiskt börjat hålla på med att fixa iordning xboxen(är för övrigt hard-modded/chippad) sista veckorna. Typ göra rent allt, byta kylpasta etc. Framtida planer är att gå över till en ssd och byta fläkten. Kanske blir att fixa hdmi så allt ser bättre ut också.

Är mycket att tänka på för att få in en sata-disk, med kompabilitet till den gamla band-kabeln och att få xboxet att se disken.

Har ett par länkar om någon är sugen på att göra liknande! Finns mycket utdaterad info.

XboxHD+ är värd vartenda öre, så jävla bra rent ut sagt!
Ssd är även det en bra uppgradering. In med en ide->sata adapter (startech gör stabila sådana) och en 80-ledare kabel så ska det inte vara några problem sen.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

XboxHD+ är värd vartenda öre, så jävla bra rent ut sagt!
Ssd är även det en bra uppgradering. In med en ide->sata adapter (startech gör stabila sådana) och en 80-ledare kabel så ska det inte vara några problem sen.

Huh, verkar riktigt nice! Har du koll på om den skiljer sig mycket ifrån adaptern som Levelhike gör? Förutom att man slipper den lilla lådan.

Chipet/moden XboxHD+ kostar ju ändå 1k, medans adaptern ligger på 3-400. Lilla jag läste verkar de göra liknande med hur signalen fångas upp.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Huh, verkar riktigt nice! Har du koll på om den skiljer sig mycket ifrån adaptern som Levelhike gör? Förutom att man slipper den lilla lådan.

Chipet/moden XboxHD+ kostar ju ändå 1k, medans adaptern ligger på 3-400. Lilla jag läste verkar de göra liknande med hur signalen fångas upp.

XboxHD+ är en helt digital och förlustfri lösning medan adaptern du länkade låter Xboxen konvertera till analog signal först och sedan tar adaptern den tillbaka till digital med förluster och i många fall brus som följd. Du får i stort sett samma kvalitet som adaptern med billiga komponent-kablar (30-40 kr) från aliexpress.

Just levelhike har jag inte hört talas om innan, men av bilderna på nätet att döma så är det (i stort sett) samma prylar som Hyperkin och Pound säljer. De ger snöflingor över skärmen hos många och oftast sämre bildkvalitet än hyfsade komponentkablar. Chimeric Systems säljer en bättre analog->digital adapter, men den faller ändå platt i jämförelse med XboxHD+.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

XboxHD+ är en helt digital och förlustfri lösning medan adaptern du länkade låter Xboxen konvertera till analog signal först och sedan tar adaptern den tillbaka till digital med förluster och i många fall brus som följd. Du får i stort sett samma kvalitet som adaptern med billiga komponent-kablar (30-40 kr) från aliexpress.

Just levelhike har jag inte hört talas om innan, men av bilderna på nätet att döma så är det (i stort sett) samma prylar som Hyperkin och Pound säljer. De ger snöflingor över skärmen hos många och oftast sämre bildkvalitet än hyfsade komponentkablar. Chimeric Systems säljer en bättre analog->digital adapter, men den faller ändå platt i jämförelse med XboxHD+.

Då låter det riktigt bra! Sparad i min "fixa med xbox" mapp Tack för info

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.