Rykte: AMD Radeon RX 7000 släpps i oktober

Permalänk
Melding Plague

Rykte: AMD Radeon RX 7000 släpps i oktober

Det drar ihop sig inför lanseringarna av nästa generations grafikkort, där AMD ser ut att möta Nvidia och Intel innan julhandeln går av stapeln.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Drar igång köpscriptet

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se prestandan och tillgången. Sitter nog på mitt 3080 ett par generationer till.
Mest intressant blir nog vad dom drar. Undervoltnings forumsdel kan nog vara något att fundera på?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tanken var att göra en GPU-refresh för snart två år sedan, men tillgänglighet och pris kom emellan. Detta kan bli intressant beroende på priset, men lutar nog mer åt att göra en hw-refresh på stationära (i5-3570k till antingen en Ryzen 7000 eller i5-12xxx/13xxx) och till en början bara förlita mig på iGPU - då en sådan förhoppningsvis ligger i paritet med det GTX660 som nu används i den stationära.

förtydligande
Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Jag hoppas deras nya serie hamnar i paritet med RTX-korten och bra priser. Sugen på att göra en hel AMD-burk nu.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saligt:

Jag hoppas deras nya serie hamnar i paritet med RTX-korten. ...

Där tror jag du kommer bli besviken. RDNA3 kommer med största sannolikhet inte alls upp i samma höga effektförbrukning som Nvidias kort.
Grafikprestanda och pris kommer däremot att vara ganska lika.

Permalänk
Medlem

Det blåser upp till storm osv

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Tanken var att göra en GPU-refresh för snart två år sedan, men tillgänglighet och pris kom emellan. Detta kan bli intressant beroende på priset, men lutar nog mer åt att göra en hw-refresh på stationära (i5-3570k till antingen en Ryzen 7000 eller i5-12xxx/13xxx) och till en början bara förlita mig på iGPU - då en sådan förhoppningsvis ligger i paritet med det GTX660 som nu används i den stationära.

Preliminära källor pekar precis på att 7000G bör ligga i partiet 1050ti, och således även 660ti. Jag vill-höver också en 7000G till min setup

Permalänk
Medlem

Vågar inte köpa AMD kort för det verkar alltid vara mer eller mindre strul när man ska köra VR på PC med Quest

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Köpte AMDs 480 kort och var nöjd med det, men om jag ska köpa ett till så behöver det finnas RT/ML-möjligheter som är i paritet med Nvidias. Efter det så har det varit 1070, 2080 och 3080. Vill inte gå miste om nått IFALL jag skulle vara sugen att köra RT i något. Och andra sidan så är det för det mesta oanvändbart då FPS:en tankar.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vågar inte köpa AMD kort för det verkar alltid vara mer eller mindre strul när man ska köra VR på PC med Quest

Det har jag aldrig upplevt. Har haft flertalet headset inkl. Oculus Rift från kickstarter körandes på AMD burkar. Nu kör jag en del Quest 2 med RX6800, och kan inte komma på något strul. Vad har du stött på för problem?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Det har jag aldrig upplevt. Har haft flertalet headset inkl. Oculus Rift från kickstarter körandes på AMD burkar. Nu kör jag en del Quest 2 med RX6800, och kan inte komma på något strul. Vad har du stött på för problem?

AMDs encoder är sämre än Nvidias NVENC vilket främst märks av i form av latens och bitrate vid den typen av strömning som sker vid PC > Quest (trådlöst eller kablat).

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir bra kort! Kommer antagligen bli dyrare än 6000-serien.

6000-serien har ju helt ok renderingsprestanda men suger på ray-tracing.
Det skulle vara intressant att höra hur mycket folk lidit p.g.a. detta. (spelar man inga RT titlar = inte alls)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Hoppas det blir bra kort! Kommer antagligen bli dyrare än 6000-serien.

6000-serien har ju helt ok renderingsprestanda men suger på ray-tracing.
Det skulle vara intressant att höra hur mycket folk lidit p.g.a. detta. (spelar man inga RT titlar = inte alls)

Än så länge har jag inte varit intresserad av något spel där RT prestandan i mitt 6800xt varit ett problem. Jag spelar i 3440x1440 100hz så försöker hålla 100Fps men nöjer mig med 60 i lugnare spel. Ofta märker jag ju inte ens av att spelet blir snyggare ex Cod mw och Bfv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Preliminära källor pekar precis på att 7000G bör ligga i partiet 1050ti, och således även 660ti. Jag vill-höver också en 7000G till min setup

Hmm. Jag antar att du menar Dragon Ridge APUerna.
Kruxet är att jag inte hittar ett jota om när eller ens om de kommer till desktop, heller inte hur deras GPU är konfigurerad. Har du någon länk? Det är väldigt intressanta processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Preliminära källor pekar precis på att 7000G bör ligga i partiet 1050ti, och således även 660ti. Jag vill-höver också en 7000G till min setup

Skrivet av EntropyQ3:

Hmm. Jag antar att du menar Dragon Ridge APUerna.
Kruxet är att jag inte hittar ett jota om när eller ens om de kommer till desktop, heller inte hur deras GPU är konfigurerad. Har du någon länk? Det är väldigt intressanta processorer.

Hittade följande sida om iGPU-kapaciteten för Ryzen7000-serien: Rykte - grafik för Ryzen7000 (extern URL, digitaltrends.com) som talar om 2st RDNA2 cores (jämfört med 6 st i Ryzen6000-APU'erna). Det ser tämligen begränsat ut med avseende på spel, men i alla fall något i väntan på att få tag på dGPU.

Mer info on iGPU spec.
Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Där tror jag du kommer bli besviken. RDNA3 kommer med största sannolikhet inte alls upp i samma höga effektförbrukning som Nvidias kort.
Grafikprestanda och pris kommer däremot att vara ganska lika.

Det kan vara helt ok, så länge det inte blir så att ett likvärdigt kort inte klarar av saker som Raytracing bara för att man har hårdvarumässig differens.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vågar inte köpa AMD kort för det verkar alltid vara mer eller mindre strul när man ska köra VR på PC med Quest

Kör ett oculus rift s ihop med ett rx6800 grafikkort samt Ryzen 5800x numera en 5900x och jag har då inga problem alls med detta och spelen jag spelar, tycker det fungerar alldeles utmärkt.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Vågar inte köpa AMD kort för det verkar alltid vara mer eller mindre strul när man ska köra VR på PC med Quest

Aldrig haft ett enda problem då jag kört precis just detta, quest och 6800 xt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Hoppas det blir bra kort! Kommer antagligen bli dyrare än 6000-serien.

6000-serien har ju helt ok renderingsprestanda men suger på ray-tracing.
Det skulle vara intressant att höra hur mycket folk lidit p.g.a. detta. (spelar man inga RT titlar = inte alls)

Kör ett rx6800 och har absolut inte lidit nåt av detta tycker kortet levererat bra prestanda till alla spel jag spelat, som tidigare kommentar så ser man ju knappt raytrace sakerna , har slagit av det i de flesta spelen då det inte bidrar mycket, de senaste Metro spelet hade jag det på då jag gillade det bättre men överlag slår jag av det då det inte bidrar så mycket för mitt personliga tycke iaf.
Självklart kommer vi till en tid då hårdvaran levererar så pass att spelen blir snyggare utan avkall på prestanda, men fram till dess kan jag iaf vara utan detta.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Där tror jag du kommer bli besviken. RDNA3 kommer med största sannolikhet inte alls upp i samma höga effektförbrukning som Nvidias kort.
Grafikprestanda och pris kommer däremot att vara ganska lika.

Hehehe. Den var bra.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Där tror jag du kommer bli besviken. RDNA3 kommer med största sannolikhet inte alls upp i samma höga effektförbrukning som Nvidias kort.
Grafikprestanda och pris kommer däremot att vara ganska lika.

Ja, lägger man ut så mycket pengar vill man ju ha bastueffekten också!

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Kör ett oculus rift s ihop med ett rx6800 grafikkort samt Ryzen 5800x numera en 5900x och jag har då inga problem alls med detta och spelen jag spelar, tycker det fungerar alldeles utmärkt.

Rift S och Quest är inte riktigt samma, Rift S kopplas med DP Quest ansluts med USB eller Wifi.

Skrivet av superapan:

Det har jag aldrig upplevt. Har haft flertalet headset inkl. Oculus Rift från kickstarter körandes på AMD burkar. Nu kör jag en del Quest 2 med RX6800, och kan inte komma på något strul. Vad har du stött på för problem?

Skrivet av Pillertrillaren:

Aldrig haft ett enda problem då jag kört precis just detta, quest och 6800 xt.

Kör ni trådlöst? Jag använder ofta Virtual Desktop och det är alltid rekomendationer från utvecklaren hit och dit om vilken drivrutin man ska köra för bästa prestandan. nVidia anges bara "senaste".

Skrivet av Exydia:

AMDs encoder är sämre än Nvidias NVENC vilket främst märks av i form av latens och bitrate vid den typen av strömning som sker vid PC > Quest (trådlöst eller kablat).

Ja det är en i raden "problem" som jag uppfattat det.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Rift S och Quest är inte riktigt samma, Rift S kopplas med DP Quest ansluts med USB eller Wifi.

Kör ni trådlöst? Jag använder ofta Virtual Desktop och det är alltid rekomendationer från utvecklaren hit och dit om vilken drivrutin man ska köra för bästa prestandan. nVidia anges bara "senaste".

Ja det är en i raden "problem" som jag uppfattat det.

Japp endast trådlöst, drivrutinerna är ju bara som du säger rekommendationer. Samma för nvidia: senaste är rekommenderat men det funkar (lika bra?) med andra.

Permalänk
Medlem

Hoppas det finns bra nyare generationens saker fram till Julhandeln.

Vill byta ut hela min burk med allt nytt.
6700k, 32gb ram, 1070 osv.
Känns som man vill bygga en helt ny burk, och gärna inte för 40k

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Hittade följande sida om iGPU-kapaciteten för Ryzen7000-serien: Rykte - grafik för Ryzen7000 (extern URL, digitaltrends.com) som talar om 2st RDNA2 cores (jämfört med 6 st i Ryzen6000-APU'erna). Det ser tämligen begränsat ut med avseende på spel, men i alla fall något i väntan på att få tag på dGPU.

Låter dock ganska lagom för en ny HTPC.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pillertrillaren:

Japp endast trådlöst, drivrutinerna är ju bara som du säger rekommendationer. Samma för nvidia: senaste är rekommenderat men det funkar (lika bra?) med andra.

Ja det kan vara så att min "oro" är obefogad.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Hur jag tror nVidia, AMD och Intel kommer släppa sina nästa produkter under 2022/2023

1. Papperslansering.
2. Limited edition utgåva som möter MSRP sen skenar det iväg pågrund av punkt 3.
3. Inga volymer tillgängliga av produkten förutom en liten batch någon månad efter papperslanseringen för att kunna säga man möt MSRP.
4. 6 månader efter papperslansering börja tissla och tasla om nästa generation och kommande refresh som man givetvis också vill papperslansera.

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt AMD kommer ha i alla fall bättre tillgång denna gång, sen om den är bra är en annan fråga.

Men krets-bristen är ju inte riktigt lika tung och de konkurrerar ju inte nu med konsolerna om kapacitet på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Tror faktiskt AMD kommer ha i alla fall bättre tillgång denna gång, sen om den är bra är en annan fråga.

Men krets-bristen är ju inte riktigt lika tung och de konkurrerar ju inte nu med konsolerna om kapacitet på samma sätt.

Och om ryktena talar samt är det bara toppmodellerna av deras nya GPUer som är på 5nm, resten ligger kvar på noden över (som i trimmad form kallas 6nm). Tillgängligheten där torde vara god.