Fortsatt fri roaming inom EU – förlängs i tio år

Permalänk
Melding Plague

Fortsatt fri roaming inom EU – förlängs i tio år

EU-medborgare får fortsätta surfa fritt inom EU till 2032 och med samma hastigheter som hemma.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Missade att det skulle vara tidsbegränsat när det klubbades genom 2017. Hade varit väldigt konstigt att gå tillbaks, nu känns det ju helt onaturligt att inte ha surf även i utlandet.

Permalänk
Medlem

Känns bra när EU ägnar sig åt saker som hjälper folket, istället för att sitta och tjafs om hur böjd en gurka får vara.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Finns det något i reglerna som reglerar det gällande surfandet? Vad jag vet så har man fri surf i Sverige men 50 Gb när man åker till ett EU-land. Har detta också ändrats eller gäller det fortfarande?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34

Permalänk

Kan vara ett av de bästa besluten i EUs historia. Skönt att det förlängs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adrii:

Finns det något i reglerna som reglerar det gällande surfandet? Vad jag vet så har man fri surf i Sverige men 50 Gb när man åker till ett EU-land. Har detta också ändrats eller gäller det fortfarande?

Samma som förut:

Citat:

When it comes to data, if you have unlimited GB or you pay less for a GB of data then the maximum wholesale cap (e.g. 2€/GB + VAT from 2022 progressively lowered down to reach €1 in 2027), your operator may apply a (fair use) limit on data. If this is the case, the operator will have to inform you in advance about such a limit and must alert you in case you reach 80% of your said limit. That safeguard limit will be high enough to cover most, if not all, of your roaming needs. This ‘fair use’ data limit is in place so operators can continue providing roaming services without the need to increase domestic prices. If you reach the limit, you can still continue using data while roaming for a very small fee, which cannot be more than 2€/GB + VAT from 2022 and will progressively decrease to €1 in 2027.

The actual limit depends on the monthly amount you pay for your mobile contract, based on a regulated formula. If you want to check the operator’s calculation, here is how: the roaming data volume must be at least twice the volume obtained by dividing the price of your mobile bundle (excluding VAT) by the regulated maximum wholesale cap.

2 x (price of mobile bundle excluding VAT / regulated maximum wholesale cap per GB) = data limit (in GB) when roaming

In 2022, this cap is €2/GB. For your information, €2/GB is the maximum price that your operator must pay the foreign operator for 1 GB of data when you are abroad in the EU from July 2022.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Oj, känns galet tråkigt om man skulle gå tillbaka till som det var innan Roamingen var fri. 😬

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kul att höra! Inte för att resor varit på väggen sista åren. Men är ju objektivt positivt med dessa regler!

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Missade att det skulle vara tidsbegränsat när det klubbades genom 2017. Hade varit väldigt konstigt att gå tillbaks, nu känns det ju helt onaturligt att inte ha surf även i utlandet.

Samma här, trodde det var ett permanent beslut.

Permalänk
Medlem

Va i Tyskland precis och var lite olika hur mycket surf man gick använda på olika abonnemang jag har men oavsett väldigt skönt att bara kunna dra runt och kunna lita på att man kan använda internet helt fritt utan att smälla i avgifter.
Live Google translate på utländska skyltar, kartor, sevärdheter, öpptider....eller bara titta på lite video innan man somnar precis som hemma.
Gör det permanent bara, fattar inte varför det är tillfälligt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Bra det.
Sen är det ju mängden surf som limiteras kraftigt.
Många Svenska operatörer har väldigt låg GB per månad som kan användas i EU per månad.
Och har du inte obegränsat surf abonnemang så kan man ha väldigt dålig mängd surf i EU.

Sen är det ju tidsbegränsat också, man kan inte använda det hur länge som helst. Man måste "pinga" sim kortet i Sverige för kunna fortsätta surfa i EU länder.
Är väl för det inte anses som tillfälligt om man är borta längre än 6 mån eller runt det om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrii:

Finns det något i reglerna som reglerar det gällande surfandet? Vad jag vet så har man fri surf i Sverige men 50 Gb när man åker till ett EU-land. Har detta också ändrats eller gäller det fortfarande?

Det skiljer sig väl en del, olika tak osv.
Vet inte hur aktuell denna är men verkar stämma:

Permalänk
Medlem

Visst gäller det här däremot inte om man låt oss säga skulla surfa på en lång båttur / kryssning, för då gäller internationell lag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Visst gäller det här däremot inte om man låt oss säga skulla surfa på en lång båttur / kryssning, för då gäller internationell lag?

Så vitt jag minns är det rätt lurigt det där.
Då den kan koppla upp sig mot nät som inte ingår inom fri roaming.
Så just på båtturer så ska man passa sig verkar vara tipset.

Permalänk
Medlem

Bra. Ska det vara fri rörlighet så hade ett annat beslut varit ologiskt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Visst gäller det här däremot inte om man låt oss säga skulla surfa på en lång båttur / kryssning, för då gäller internationell lag?

Skrivet av Nivity:

Så vitt jag minns är det rätt lurigt det där.
Då den kan koppla upp sig mot nät som inte ingår inom fri roaming.
Så just på båtturer så ska man passa sig verkar vara tipset.

Så länge du är ansluten till ett lands nätverk så är det fri roaming. Ansluter du dig däremot till ett båts nät (finns dock inte överallt, t.ex. inte på båtarna mellan Sverige - Finland/Estland) så är det roaming avgifter så som det är utanför den europeiska unionen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Känns bra när EU ägnar sig åt saker som hjälper folket, istället för att sitta och tjafs om hur böjd en gurka får vara.

”Gurkor måste vara raka”
Ser du bara raka gurkor i grönsaksdisken? Är detta resultatet av EU-regler? Ja, fast nej. Böjda gurkor är inte förbjudna inom EU. Däremot är de, precis som jordgubbarna, indelade i fyra olika klasser för att odlarna ska kunna sortera dem på samma sätt, samtidigt som kunderna ska veta vilken kvalitet en gurka i en viss klass har. Ju rakare gurkor desto lättare att packa i kartonger. Gurkor som inte lever upp till grupp 1 till 4 säljs som oklassificerade, men kan vara goda ändå.

Permalänk
Musikälskare

Att det ens ska behöva bestämmas imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv

Mängd data är fortfarande begränsad för mig. I Finland är så gott som alla mobilanslutningar utan övre gräns och detta gäller när man reser till övriga nordiska länder också men för resten av EU tillkommer en datagräns varefter det faktureras extra.

Jag jobbar utanför EU och hoppas på en internationell lösning i framtiden. För tillfället kostar finsk anslutning 9.90e/MB (107kr?) där var jag befinner mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flashen:

Att det ens ska behöva bestämmas imo

Behövs uppenbart. Tyvärr. Räcker med att kolla vad det kostar att roama i Storbritannien efter Brexit.

https://www.tele2.se/mobilt/utland/storbritannien

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon201296:

Mängd data är fortfarande begränsad för mig. I Finland är så gott som alla mobilanslutningar utan övre gräns och detta gäller när man reser till övriga nordiska länder också men för resten av EU tillkommer en datagräns varefter det faktureras extra.

Jag jobbar utanför EU och hoppas på en internationell lösning i framtiden. För tillfället kostar finsk anslutning 9.90e/MB (107kr?) där var jag befinner mig.

Ja, ”caps” på utländska när (inom eu) har nog alltid funnits och kommer finnas kvar, så där är det tyvärr ingen skillnad

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheytan:

”Gurkor måste vara raka”
Ser du bara raka gurkor i grönsaksdisken? Är detta resultatet av EU-regler? Ja, fast nej. Böjda gurkor är inte förbjudna inom EU. Däremot är de, precis som jordgubbarna, indelade i fyra olika klasser för att odlarna ska kunna sortera dem på samma sätt, samtidigt som kunderna ska veta vilken kvalitet en gurka i en viss klass har. Ju rakare gurkor desto lättare att packa i kartonger. Gurkor som inte lever upp till grupp 1 till 4 säljs som oklassificerade, men kan vara goda ändå.

Tack! Blir så trött på sådana kommentarer.
När vi var på Kanarieöarna sade en guide att att kanarie-bananerna var förbjudna i EU pga deras utseende. Lät för dumt för att vara sant. Och snabb googling visade att det inte heller var sant. Den har en inte obetydlig del av Europas bananmarknad, i synnerhet i Spanien.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Känns bra när EU ägnar sig åt saker som hjälper folket, istället för att sitta och tjafs om hur böjd en gurka får vara.

Som jag förstår det handlar de iögonfallande byråkratiska regleringarna från Bryssel om att harmonisera befintliga internationella kategoriseringar. Alltså att Brysselbyråkratin från 27 olika, i många fall lustigt godtyckliga, kategoriseringar och regleringar och får ut en som gäller för hela den inre marknaden.

Nog är det bättre med en smålustig gurkkategoriseringskatalog än nästan trettio. Om inte annat för dom inom gurkbranschen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr.Borka:

gurkkategoriseringskatalog

Dagens ord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Som jag förstår det handlar de iögonfallande byråkratiska regleringarna från Bryssel om att harmonisera befintliga internationella kategoriseringar. Alltså att Brysselbyråkratin från 27 olika, i många fall lustigt godtyckliga, kategoriseringar och regleringar och får ut en som gäller för hela den inre marknaden.

Nog är det bättre med en smålustig gurkkategoriseringskatalog än nästan trettio. Om inte annat för dom inom gurkbranschen.

https://xkcd.com/927/ med andra ord?

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av INCSlayer:

Förutom sista rutan då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Behövs uppenbart. Tyvärr. Räcker med att kolla vad det kostar att roama i Storbritannien efter Brexit.

https://www.tele2.se/mobilt/utland/storbritannien

Aj. Motsvarande 235 kronor för en DVD skiva i datamängd. Hade gjort ont om mobilen fick för sig att ladda upp bilder eller liknande.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

När kommer man kunna surfa internationellt i länder utanför i europa kan man ju undra. Jag vet att Google Fi som är googels egna operatör i Usa fungera i över 100 länder runt om i värden utan några extra avgifter när kommer det något liknaden till sverige/EU ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Avstängd

Väldigt tråkigt att de som inte reser ska behöva betala för de som reser. Mycket bättre om marknaden fick bestämma priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Väldigt tråkigt att de som inte reser ska behöva betala för de som reser. Mycket bättre om marknaden fick bestämma priserna.

Finns abonnemang som bara fungerar i Sverige också. För övrigt så lyckades ju marknaden inte med det. Vill du ha tillbaka när det kostade typ 5-10kr/MB?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig